Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er vokst opp som et Jehovas Vitne.

Jeg skled stille og rolig ut av denne trosretningen i begynnelsen av tenårene, og har i de senere år tillagt meg flere "verdslige" vaner. En av disse er jo da den berømmelige julefeiringen.

Men nå er jeg lei altså! Jeg trenger noen håndfaste, gode argumenter for å slippe dette styret! ;)

Jeg har ikke akkurat store planer om å gjenoppta min gamle troslære, men jeg vil kunne forklare min manns familie og min vennekrets på en rasjonell måte hvorfor jeg gir opp feiringen.

Dessverre er det slik at jeg ikke helt husker forklaringen på hvorfor Jehovs Vitner ikke feirer jul. Dette begynner jo å bli en stund siden :fnise: Men det jeg husker, er at forklaringen var god!

Det jeg i allfall har med meg, er at selve julefeiringen slik vi kjenner den i dag er basert på den gamle "Saturnalia"-festen. Her feiret man altså den romerske guden Saturnus (?) og var hoppende glade for at lysere tider var i vente. Det var også vanlig å gi hverandre gaver. Etter det jeg husker å ha lært, ble denne feiringen "kristnet" ved at den gamle Kirken valgte å legge Jesu fødselsdag til den samme høytiden. Dermed slapp "hedningene" å miste en tradisjonsrik feiring, og Kirken fikk flere medlemmer.

Stemmer dette, eller er jeg helt på bærtur?

Jeg kom også til å tenke på at jeg har lært en plass at Jesus aldri ble født i desember. Faktisk så skulle Jesu fødselsdag egentlig være rundt september/oktobertider. Grunnlaget for dette (etter det jeg har hørt) hadde noe med tabernakelhøytiden å gjøre. Noe med et utregningssystem for datidens ledere, og en profeti. Noen her som husker dette? Eller kan forklare dette?

På snarlig, ujulete, gjenhør!

Håper jeg ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ingen gode argumenter for hvorfor du ikke skal feire jul. Selv er jeg veldig glad i julen.

Hva med å si det som det er? Hvorfor er du lei? Hvorfor vil du ikke feire jul?

Jeg vil tro at du kommer lengre med å være ærlig og komme med den/de oppriktige grunnene enn å be andre finne på unnskyldninger for deg som de rundt deg tror/ikke tror på.

Hvis min mann plutselig finner ut at han ikke vil feire jul lengre så hadde jeg i det minste forventet en ordentlig forklaring på hvorfor nettopp han ikke ønsker å feire jul. Ikke hvorfor enkelte andre ikke ønsker å feire jul.

Jeg vil nok også tro at jeg ville stilt han endel kritiske spørsmål rundt argumentene han kommer med for å prøve å forstå, og hvis dette er noe han bare har lest ett sted og ikke er hans egentlig årsak tror jeg at jeg hadde gjennomskuet det.

Hvis kan skal komme men noe slikt, som i stor grad vil påvirke de nærmeste rundt han, er det minste man kan forlange en ordentlig forklaring (selv om du kanskje føler at grunnen ikke er god nok)

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

I jula feirer vi at Jesus ble født:) det kan hende det var en knytta til noe annet før, men per idag er vel julen for det meste knyttet til kristendommen, ihvertfall i Norge. Jeg på jula som en feiring av Jesu fødsel og som en gyllen anledning til å bruke mer tid med familie/venner/kjente :hug: Hvilken dag spiller ikke så stor rolle for meg, det at det i hele tatt er en feiring synes jeg er koselig. når det er sagt kan jeg tenke meg det er mange som sitter ensomme i jula, og det er jo kjempetrist:( jeg vet at noen arrangerer gratis julegjestebud hvert år (f.eks. vår frue kirke i trondheim), men det fanger trolig likevel ikke opp alle som vil feire jula sammen med andre mennesker. i tillegg kan det kritiseres at juletida i disse dager er så markedsstyrt, juletingene kommer jo allerde nå! jula handler jo i bunn og grunn ikke om materielle ting etter min mening.

http://www.tangle.com/view_video?viewkey=a...71e5b0d9d196ad8

interessant video om Jesu fødsel:-)

mvh. kristen tenåring

Skrevet
Hva med å si det som det er? Hvorfor er du lei? Hvorfor vil du ikke feire jul?

Jeg vil tro at du kommer lengre med å være ærlig og komme med den/de oppriktige grunnene enn å be andre finne på unnskyldninger for deg som de rundt deg tror/ikke tror på.

Jeg har ingen problemer med å si det som det er. Kjernen i saken min er i tråd med det siste gjest_gjest skrev; at det hele er så utrolig markedstyrt! Så kommersielt. Kjøpepresset er enormt! Og jeg føler meg nesten utilstrekkelig. Jeg har ikke lyst til å være med på dette kjøret lenger. I tillegg har vel denne julefeiringen aldri helt nådd hjertet mitt. Jeg kommer ikke inn i det, og det føles litt for "unormalt" for meg, skulle jeg tro.

Jeg tror aldri jeg hadde fått meg selv til å dra et grantre inn i stua, dekorere det med glitter og fjas. Eller synge sanger som "Jeg er så glad hver julekveld...", ha en julekalender og telle dager, eller pynte med nisser rundt om kring... For å sette det på spissen.

Jeg har ikke bedt andre om å "finne på unnskyldninger for meg". I innlegget mitt ber jeg etter hjelp for å få en bekreftelse på at mine "gamle" holdninger og meninger angående julefeiring holder mål. En bekreftelse på at det jeg skrev faktisk er riktig... Hvis det er det... At jeg har feiret jul de siste årene, betyr ikke at jeg har endret oppfatning om hva julen er basert på, og det faktum at Jesus ikke er født på juleaften.

Skrevet

Jeg har hatt år der jeg ikke har feira jul, men av grunner gjør jeg det noen juler nå...barn f.eks. Men jeg gir ikke mange gaver, om jeg gir noen og det vet familien min. Så jeg har ingen grunn til å være flau. Jeg har deltatt i alternativ jul for hjemløse og hjulpet til der.

Du kan velge å se på det som en slags nødvendig feiring fra hedningtida, når mørket faller her nord? En lysfest. Det er jo en flott markering av at sola snur?

Gavehysteriet kan du glatt si at du ikke er med på, og at du ikke ønsker deg gaver. Til de minste kan du gi par ting, men ikke overdrive, de får så det holder i denne kjøpefestens karusell.

Jeg har aldri vært med i noen religion, men er lei likevel. Flere i min familie vil ikke ha gaver. Adre gir så det monner.

Jeg forstår deg, tross din fortid. Gå videre. Vi som aldri har vært knyttet en menighet er også imot gavehysteri og selskapstvang.

Reis på hytta hvis du har en, eller kan låne en?

Skrevet
Jeg har ingen problemer med å si det som det er. Kjernen i saken min er i tråd med det siste gjest_gjest skrev; at det hele er så utrolig markedstyrt! Så kommersielt. Kjøpepresset er enormt! Og jeg føler meg nesten utilstrekkelig. Jeg har ikke lyst til å være med på dette kjøret lenger. I tillegg har vel denne julefeiringen aldri helt nådd hjertet mitt. Jeg kommer ikke inn i det, og det føles litt for "unormalt" for meg, skulle jeg tro.

Jeg tror aldri jeg hadde fått meg selv til å dra et grantre inn i stua, dekorere det med glitter og fjas. Eller synge sanger som "Jeg er så glad hver julekveld...", ha en julekalender og telle dager, eller pynte med nisser rundt om kring... For å sette det på spissen.

Jeg har ikke bedt andre om å "finne på unnskyldninger for meg". I innlegget mitt ber jeg etter hjelp for å få en bekreftelse på at mine "gamle" holdninger og meninger angående julefeiring holder mål. En bekreftelse på at det jeg skrev faktisk er riktig... Hvis det er det... At jeg har feiret jul de siste årene, betyr ikke at jeg har endret oppfatning om hva julen er basert på, og det faktum at Jesus ikke er født på juleaften.

Reis bort :)

Dra til f.eks Asia hvor det er minimal fokus på julehøytiden - evt til et muslimsk land hvor den knapt er synlig ;)

Ikke bare får hjernen fri fra alt maset, du slipper å bake :D og kan få litt D-vitaminer fra solen som skinner og lade opp batteriene til det nye året :)

Gjest Frøken Anti-Jul
Skrevet

Enig med den over meg som rådet deg til å reise bort. Jeg har tidligere rømt til Israel for å få fred fra julas kjøpepress og glitrende mas.

Det fungerte utmerket :)

Skrevet

Kan du ikke bare si at du ikke er vokst opp med jul og dermed ikke har noen tradisjon for det? Vi andre har jo uendelig masse varme følelser for jula som har røtter i barndommen, og disse følelsene er kanskje ikke så lette å få som voksen.

Men det er jo klart at dere får et problem hvis mannen din ønsker å feire jul.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...