Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2009 #1 Skrevet 22. oktober 2009 Hei. Jeg er ei jente midt i 20 årene som har en liten familie som består av meg,samboer og datter på snart 2 år. Vi har akkurat vært igjennom en brann som resulterte i at vi måtte bygge nytt hus. Fikk i utgangspungtet drømmehuset bygget opp igjen til en verdi av 2 millioner mer. Men nå vil jeg selge unna hus bil og alt å realisere drømmen å reise jorden rundt med familien i 1 år!! Selger vi huset vil vi sitte igjen med 2 millioner. Vi vil da bruke ca 800 000 kr på en reise jorden rundt i 10-12 mnd. Kjøpe ett annet billigere hus når vi kommer hjem igjen som vi pusser opp å får som vi vil å forhåpentligvis ha mye mindre lån.. Og i tillegg få realisert drømmebryllupet! Jeg vil leve livet nå jeg! Og 1 hus er bare en død ting. Tenk på opplevelsen vi vil få og huske resten av livet. Samt kose oss masse sammen i 1 helt år.. Dette blir isåfall om 1,1/2 år. Jeg er selvstendig næringsdrivende og samboeren får nok permisjon fra jobben sin.. Samboren har også lyst til dette. Har bare lyst til å høre meningene deres om denne ville ideen.. Økonomisk må vi jo starte helt på nytt når vi kommer hjem igjen. Eller ikke helt da. Har jo 1 million iallefall i egenkapital.. Vet vi er gale,men som sagt lever bare en gang. Selv om man har barn,trenger man jo ikke leve A4 livet? Har ikke fortalt noen andre om dette enda-for regner med en del reaksjoner i grunn.. he he. Og bare for å få sagt det så går samboren min og jeg perfekt sammen på reiser. Vi koser oss max sammen å krangler så og si aldri. Og vesle jenta våres er en fryd. hun er alltid snill og grei og aldri ett problem å reise med. Så det blir ikke noen stor utfordring
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2009 #2 Skrevet 22. oktober 2009 Go for it sier jeg!!!!!!! Man lever da bare en gang:) Life is not measured by the number of breaths we take, but by the moments that take our breath away
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2009 #3 Skrevet 22. oktober 2009 Stå på. Det du selger er kun materielle ting man lett kan skaffe seg på nytt. Ser du opererer med et romslig budsjett for turen, og tror ikke dere vil ha det minste problem med å øke lengden på turen betraktelig, hvis det skulle være ønskelig. Jeg setter snuten mot det sørlige Afrika om noen uker, og er av den oppfatning av penger brukt på reise er den beste investeringen noen kan gjøre. Regner med dere har litt mer plan enn bare å reise jroden rundt et års tid. Har dere noen grovskisse på hvor turen går?
Gjest Marlo Skrevet 22. oktober 2009 #4 Skrevet 22. oktober 2009 Sier det samme som over meg her; GO FOR IT!! Det blir bare vanskeligere og vanskeligere etterhvert som årene går, så gjör det nå mens dere fortsatt kan, er tent på det og ikke har "grodd" fast i daglige rutiner =)
Gjest annepåknatten Skrevet 22. oktober 2009 #5 Skrevet 22. oktober 2009 -Høres ut som du/dere har tenkt igjennom hvordan livet vil bli også når dere en gang kommer hjem igjen. Det er bra. For jeg har gjort nesten det samme som dere, bare at jeg bodde fast i et annet land et par år. Og jeg passet på å ha noe i bakhånd da jeg kom hjem, og det er jeg veldig glad for nå. Noe jeg kunne selge. Det er ikke bare-bare å komme seg inn på boligmarkedet igjen, men ser at du har tenkt å sette av en god del til egenkapital, heldigvis. Kunne nevne flere eksempler på folk som ikke har tenkt så langt, og solgte unna alt de hadde. De fikk store problemer, både der ute og hjemme. Dvs det er omtrent umulig å komme seg inn på boligmarkedet igjen uten egenkapital eller noe å selge. Så; go for it, sier jeg også.
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2009 #6 Skrevet 22. oktober 2009 Så hyggelige med mange raske svar.. Også så positive da! Jeg er kjempe gira og vi gjør nok dette ganske sikkert om ting går som det skal med permisjon og hussalg. Vi er jo så heldige å sitte på et hus med så mye egenkapital så må jo utnytte det. Ja vi har en grov plan på hva vi vil. Planen er å reise på våren 2011. Da går turen til østkysten av USA. Der leier vi en bobil og kjører hvor vi vil over til vestkysten. Bruker vel 2 mnd på dette ca. Så går turen til Hawaii. Deretter til Mexico,så ned til Sør Amerika(Rio de janeiro,machu picchu). Så over til stillehavsøyer.(Ikke helt bestemt oss for hvem enda) Så går turen til Australia. Jeg er ekstremt redd krypdyr så blir ikke noen lang reise innover outbacken Men Sidney og Cairns vil vi ha med oss iallefall. Så over til Malaysia og deretter Thailand. Derfra beveger vi oss på fastlandet opp til Beijing og over til Tokyo. Ironien her er at jeg har litt flyskrekk,så kommer til å ta tog og båt der hvor det er mulig Og kun fly fra store kjente selskap.. Så skal vi ha med oss safari i Afrika. Om vi orker og har lyst går kanskje turen innom India,Dubai,Egypt og Barcelona. Så har en grovplan. Men gir oss selv fritt spillerom til å avvike fra den...
Gjest Marlo Skrevet 22. oktober 2009 #7 Skrevet 22. oktober 2009 Hörtes helt fantastisk ut. Du får lage en reisedagbok når den tid kommer (gjerne för dere drar også med planlegging og slikt), så vi kan sitte her og misunne deg med grönne öyne
Møffi Skrevet 22. oktober 2009 #8 Skrevet 22. oktober 2009 Ønsker dere bare god tur hvis dere bestemmer dere for å dra Er sikker på at det kommer til å bli en kjempetur fylt av opplevelser!
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2009 #9 Skrevet 22. oktober 2009 Ja hadde tenkt å ha en hjemmeside som vi oppdaterte jevnlig. Samtidig installerer Skype så vi kan ha videokontakt med alle her hjemme. Og vi vet at når vi forteller dette til foreldre kommer de ikke til å like det pga av att de ikke får sett barnebarnet sitt på lenge. Så vi har tenkt å spandere tur på de å møte oss når vi er halvveis Det bøter forhåpentligvis på litt Tror dette blir ett eventyr uten like! Håper,håper,håper att alt ordner seg og vi får reist
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2009 #10 Skrevet 22. oktober 2009 Nei det er ikke gratis å reise på langtur. Båt med utstyr og sikkerhetsutstyr kan lett komme over 1 million. Og budsjett utenom får 3 pers. kan bli ca 150000,-. Passe på at båten er passe stor at det går greit for 2 å seile den. Reiseruta også viktig. På grunn av vær og vindforhold,strømmer,orkansesonger. Håper dere er båtvante og har god erfaring.
Gjest Badabing Skrevet 22. oktober 2009 #11 Skrevet 22. oktober 2009 Hvis dere sitter med 2 millioner igjen om dere selger huset, så mener jeg dere fint kan bruke en del på reise. Dere kommer fortsatt til å ha kapital når dere kommer hjem igjen. De fleste på deres alder har ikke den kapitalen engang. Jeg pleier å være litt skeptisk til sånne planer, men for deres del virker det som det er absolutt gjennomførbart uten for mye problemer i etterkant
Møffi Skrevet 22. oktober 2009 #12 Skrevet 22. oktober 2009 Nei det er ikke gratis å reise på langtur. Båt med utstyr og sikkerhetsutstyr kan lett komme over 1 million. Og budsjett utenom får 3 pers. kan bli ca 150000,-. Passe på at båten er passe stor at det går greit for 2 å seile den. Reiseruta også viktig. På grunn av vær og vindforhold,strømmer,orkansesonger. Håper dere er båtvante og har god erfaring. Hvor i reiseruta står det at de skulle seile? :klø:
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2009 #13 Skrevet 22. oktober 2009 He he,vi skal IKKE seile nei. DET tør jeg ikke begi meg på Overrasket over så mange positive svar jeg altså. Er ganske så sikker på at vi får mye negative tilbakemeldinger på dette av familie å venner når den tid kommer at vi må fortelle. Men, det stopper oss ikke
L@dy Skrevet 22. oktober 2009 #14 Skrevet 22. oktober 2009 Det høres helt supert ut og med deres økonomi så er det jo "ingen" grunn til å la være heller. Men 800 000 på 10-12 mnd er ikke det veldig mye? Altså jeg vet dere er to voksne og ett barn, det koster og bo og reise, men jeg jeg synest uansett det var mye på såpass kort tid.
Gjest Marlo Skrevet 22. oktober 2009 #15 Skrevet 22. oktober 2009 800 000 kr går fort unna. Tenk bare på flyreisa til Australia så går detfort 50 lapper. Og ikke nok med det, men det er nok lurt å pröve å regne i overkant enn underkant.
Gjest Blondie65 Skrevet 22. oktober 2009 #16 Skrevet 22. oktober 2009 (endret) 800 000 kr går fort unna. Tenk bare på flyreisa til Australia så går detfort 50 lapper. Og ikke nok med det, men det er nok lurt å pröve å regne i overkant enn underkant. 50 lapper? Måtte teste det du sa: Tur / retur: 42.000 Oslo - Sydney - Oslo for alle tre. Det er riktignok fra Oslo - men de skal reise fra Statene til Sydney - noe som er godt og vel halve strekningen og pris deretter. Endret 22. oktober 2009 av Blondie65
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2009 #17 Skrevet 23. oktober 2009 Vi har akkurat vært igjennom en brann som resulterte i at vi måtte bygge nytt hus. Fikk i utgangspungtet drømmehuset bygget opp igjen til en verdi av 2 millioner mer. Men nå vil jeg selge unna hus bil og alt å realisere drømmen å reise jorden rundt med familien i 1 år!! Selger vi huset vil vi sitte igjen med 2 millioner. :klø: Men har dere ikke huslån da?
Tante Skrevet 23. oktober 2009 #18 Skrevet 23. oktober 2009 Nei det er ikke gratis å reise på langtur. Båt med utstyr og sikkerhetsutstyr kan lett komme over 1 million. Og budsjett utenom får 3 pers. kan bli ca 150000,-. Passe på at båten er passe stor at det går greit for 2 å seile den. Reiseruta også viktig. På grunn av vær og vindforhold,strømmer,orkansesonger. Håper dere er båtvante og har god erfaring. Hun sa "reise", ikke "seile", så den utgiften var kanskje litt ekstrem? 800 000 kr går fort unna. Tenk bare på flyreisa til Australia så går detfort 50 lapper. Og ikke nok med det, men det er nok lurt å pröve å regne i overkant enn underkant. Men det er fra Norge (?). Om man reiser jorda rundt, kan man fly, toge, båte, bile og busse for mye lavere kostnader, fordi man reiser kortere strekninger om gangen. Romkameraten min har reist usannsynlig mye siste åra, og det på studielån! Joda, dere bør absolutt legge en omtrentlig reiserute/plan og se litt på bilettpriser, men som du sier: dere har lyst til å gjøre det, så: Gjør det! Altfor få tør å ta slike sjanser i livet, jeg ville aldri ha turt det, så det er deilig om de menneskene som brenner for det bare gjør det.
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2009 #19 Skrevet 23. oktober 2009 800 000 kr går fort unna. Tenk bare på flyreisa til Australia så går detfort 50 lapper. Og ikke nok med det, men det er nok lurt å pröve å regne i overkant enn underkant. Og fra London, 15-20 lapper for alle 3
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2009 #20 Skrevet 23. oktober 2009 :klø: Men har dere ikke huslån da? Jo vi har huslån,men ETTER huslånet er betalt vil vi sitte igjen med 2 mill. Om vi får solgt huset til takst da selvfølgelig...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå