Gjest Gjest_kaja_* Skrevet 22. oktober 2009 #1 Skrevet 22. oktober 2009 Jeg tok hull i ørene i sommer. Fikk beskjed om å vaske med pyrisept en gang om dagen til det ikke var noe gult å se. Var flink og renset med pyrisept enda det ikke var noe gult å se i ca 3 uker. Etter det renset jeg kanskje en gang i uka? Beholdt øredobbene i i 6 uker, som jeg fikk beskjed om, før jeg bytta. Har vaska litt sporadisk, og bytta øredobber hver 3./4. uke og vaska med pyrisept da. Det ene øret har hele tiden hatt en litt øm øreflipp når jeg har vært borti, andre øret ble ømt av å ligge for mye på det. I går begynte det øret med øm øreflipp og klø og kjentes varmt. Tok ut øredobbene og vasket med pyrisept. På ene øret ar det en liten brun skorpe som kom av fra baksiden når jeg vaska. På det kløende øret kom det en gul, brun slmete klump med litt blod på, så skikkelig disgusting ut! Vaska og satte inn andre, rene dobber. Men det var vondt å sette i på det øret. Er vel blitt betennelse?? Hva skal jeg gjøre?? Er det farlig? Trenger jeg å dra til lege?
wahaj Skrevet 22. oktober 2009 #2 Skrevet 22. oktober 2009 Noe som hjelper for meg (når jeg har hatt verk i navel piercing) er å koke salvann (4ss salt i en liter vann), og bruke en liten/tynn sprøyte (uten spiss!), og presser det inn mot hullet og sprøyter ut saltvannet, så det kommer ut på andre siden, renser smykket og setter det i igjen, og gjør dette 1-2 ganger daglig i noen dager, også forsvinner verket helt etterpå. Det kan være farlig hvis du går for lenge med verk uten at det bedrer seg.
Gjest Gjest_kaja_* Skrevet 22. oktober 2009 #3 Skrevet 22. oktober 2009 Hvor lenge er for lenge? Jeg hadde ei venninne på besøk i går som hjalp meg å sette i dobben igjen. Tror ikke jeg kan ta den ut 1-2 ganger om dagen, tror ikke jeg klarer å sette den i selv. Litt pysete med smerte serru.. Holder det å ta saltvann på, uten å ta ut dobben? Lene meg sånn at det forhåpentligvis rener igjennom.. Pyrisept er ikke bra nok altså? Hvor får jeg tak i sprøyte uten spiss??
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2009 #4 Skrevet 22. oktober 2009 Jeg brukte sterilt saltvann for rensing 3 ganger om dagen (Hadde øredobben i, men renset godt rundt den vha q-tips). Holdt øreflippen oppi lunket saltvann i 3-5 minutter etter rensing. Brulidin desinfeksjonskrem fungerte også bra for meg.
LadyStarlight Skrevet 22. oktober 2009 #5 Skrevet 22. oktober 2009 (endret) Sprøyte uten spiss får du kjøpt på apoteket. Nå skal man egentlig ikke bruke Pyrisept/Klorhexidin selvom man ofte blir anbefalt det, jeg ville tatt en tur innom et seriøst piercingstudio og få kjøpt noe å rense med der. Men det er iallefall bedre å rense med Pyrisept enn ingenting Jeg ville prøvd Brulidin desinfeksjonskrem som noen andre skriver her. Ta litt på en q-tips, og smør på både forsiden og baksiden morgen og kveld. Og husk, ikke ta ut smykket selvom du har en infekjson/betennelse, da kan det kapsle seg inn. Endret 22. oktober 2009 av LadyStarlight
Anaconda Skrevet 22. oktober 2009 #6 Skrevet 22. oktober 2009 Jeg tok hull i ørene i sommer. Fikk beskjed om å vaske med pyrisept en gang om dagen til det ikke var noe gult å se. Var flink og renset med pyrisept enda det ikke var noe gult å se i ca 3 uker. Etter det renset jeg kanskje en gang i uka? Beholdt øredobbene i i 6 uker, som jeg fikk beskjed om, før jeg bytta. Har vaska litt sporadisk, og bytta øredobber hver 3./4. uke og vaska med pyrisept da. Det ene øret har hele tiden hatt en litt øm øreflipp når jeg har vært borti, andre øret ble ømt av å ligge for mye på det. I går begynte det øret med øm øreflipp og klø og kjentes varmt. Tok ut øredobbene og vasket med pyrisept. På ene øret ar det en liten brun skorpe som kom av fra baksiden når jeg vaska. På det kløende øret kom det en gul, brun slmete klump med litt blod på, så skikkelig disgusting ut! Vaska og satte inn andre, rene dobber. Men det var vondt å sette i på det øret. Er vel blitt betennelse?? Hva skal jeg gjøre?? Er det farlig? Trenger jeg å dra til lege? Farlig - nei Disgusting - ja Jeg skjønner hva du mener. Kanskje du bør la være å bytte øredobber den første tiden. Jeg ventet lengre enn 6 uker fordi jeg følte at det ikke var helt "herdet" enda. Ellers kan du ta pyricept, klorhexidin eller slatvann, som nevnt, på Q-tip og ta forsiktig på, også når du har i øredobber.
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2009 #7 Skrevet 23. oktober 2009 Noe som hjelper for meg (når jeg har hatt verk i navel piercing) er å koke salvann (4ss salt i en liter vann), og bruke en liten/tynn sprøyte (uten spiss!), og presser det inn mot hullet og sprøyter ut saltvannet, så det kommer ut på andre siden, renser smykket og setter det i igjen, og gjør dette 1-2 ganger daglig i noen dager, også forsvinner verket helt etterpå. Det kan være farlig hvis du går for lenge med verk uten at det bedrer seg. Hvis det er saltvannsløsning du mener, så bruker man 1 ts vann til en liter vann.
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2009 #8 Skrevet 23. oktober 2009 Hvis det er saltvannsløsning du mener, så bruker man 1 ts vann til en liter vann. 1 ts salt til 1 liter vann skulle det være
Wildy Skrevet 23. oktober 2009 #9 Skrevet 23. oktober 2009 På jentene her var det litt småverking til å begynne med på hullene; renset skikkelig, det å spyle gjennom med saltvann er det godt råd. Ren dobb, dypp pinnen i litt Bruledin og sett i. Rens foran og bak dobben 1-2 ganger daglig. Og noe som er veldig viktig; hold fingrene unna resten av dagen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå