Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2009 #1 Skrevet 22. oktober 2009 jeg blir så utrolig sint og lei meg over at kjæresten min gjør å lite hjemme!! jeg har en veldig tøff periode nå og han vet at jeg sliter. han vet også hvor utrolig sur jeg kan bli når jeg kommer hjem og ser at han ligger på sofaen og ikke har gjort en dritt hjemme selv om jeg til og med har spurt om han kunne gjøre sånn og sånn.. så nå har jeg vært med familien min i to dager og kommer hjem til et rotehus der han har hatt fri i tre dager!!! jeg vet ikke hva jeg skal si jeg, så jeg holdt no kjeft og gikk på badet å grein litt.. syns liksom ikke han viser at han bryr seg noe om meg når han ikke gjør noe for at jeg skulle bli glad.. det skal sies at han er veldig kjærlig, sier han elsker meg, stryker på meg og sånt.. jeg vet jeg burde si noe, men vil ike være sånn masekjerring heller.. hvordan forklare at jeg er dritsur og lei meg for at du ikke har ryddet? hehe..
Gjest Marlo Skrevet 22. oktober 2009 #2 Skrevet 22. oktober 2009 Men det er vel ikke så farlig om det er litt rotete? Var det bare litt rot og man overdrev (som vi kvinner ofte gjör) eller var det virkelig et grisehus? Skjönner jo godt at du blir lei deg, men mange menn har en annen oppfatning av rot enn oss...ikke sikkert han syns det var så ille
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2009 #3 Skrevet 22. oktober 2009 Men det er vel ikke så farlig om det er litt rotete? Var det bare litt rot og man overdrev (som vi kvinner ofte gjör) eller var det virkelig et grisehus? Skjönner jo godt at du blir lei deg, men mange menn har en annen oppfatning av rot enn oss...ikke sikkert han syns det var så ille of jeg vet ikke helt.. det har ikke vært støvsugd på kjempelenge, ingen av diskene var tørket av, bordet fullt av rot, blandt annet pizzapappa osv.. tørketrommelen full, ikke vasket badet osv.. jeg har nok kanskje litt store forventninger til han.. men jeg bare føler at når han vet dette er noe som er viktig for meg hvorfor bryr han seg ikke nok til å gjøre noe så lite for å glede meg litt. han FINNES ikke romantisk!! har aldri fått overrskelsesmiddag, blomser eller noe lignende en gang.. men dette er jeg klar over og forventer det derfor heller ikke.. jeg syns liksom det får være grenser for hvor lite jeg skal forvente..
Gjest Marlo Skrevet 22. oktober 2009 #4 Skrevet 22. oktober 2009 Tror nok du er litt for kravstor ja. Senk litt på kravene og se etter hva det er han egentlig gjör, istedenfor å se hva han ikke gjör. Noe gjör han vel? Jeg har heller aldri fått romantiske middager, ryddet hjem, blomster... jeg fikk t.o.m en trådlös mus engang i julegave (!!!), så jeg vet hvordan det er å ha en ikke så romantisk kjäreste, men jeg klager ikke, fordi han er så flink til å fortelle meg hvor glad han er i meg og han står for mesteparten av ökonomien hjemme (ikke at höy lönn betyr noe for meg, men han har kontroll på regninger, forsikringer etc)
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2009 #5 Skrevet 22. oktober 2009 Tror nok du er litt for kravstor ja. Senk litt på kravene og se etter hva det er han egentlig gjör, istedenfor å se hva han ikke gjör. Noe gjör han vel? Jeg har heller aldri fått romantiske middager, ryddet hjem, blomster... jeg fikk t.o.m en trådlös mus engang i julegave (!!!), så jeg vet hvordan det er å ha en ikke så romantisk kjäreste, men jeg klager ikke, fordi han er så flink til å fortelle meg hvor glad han er i meg og han står for mesteparten av ökonomien hjemme (ikke at höy lönn betyr noe for meg, men han har kontroll på regninger, forsikringer etc) hmm.. ja han hadde lagt sammen klærene som hang i stuen da.. ellers så kan jeg ikke komme på noe han gjør (av eget initiativ) og jeg må ta meg av alt det økonomiske for han eier ikke økonomisk sans.. han tar aldri initiativ til handling, som forresten jeg ensten alltid betaler fordi han ikke greier å ha kontroll på pengene sine.. hehe, merker jeg er litt sur i dag ja.. burde jeg ta det opp eller bare tenke at sånn er det og mase mer på kan du gjøre ditt og datt?
Gjest Marlo Skrevet 22. oktober 2009 #6 Skrevet 22. oktober 2009 Det jeg kan råde deg til å pröve er å snakke med han. Om man går å småmaser og er småirritert over lengre tid, så lärer man seg faktisk til å lukke örene for slikt. Sett deg heller ned og si at du vil prate. Ikke ha på TV eller radio eller andre forstyrrende elementer. Ikke rakk ned på ham, men prat om hvordan du föler det og hva du önsker å oppnå. Kanskje han tar et hint da ? =)
Gjest Marlo Skrevet 22. oktober 2009 #7 Skrevet 22. oktober 2009 En annen ting er å rett og slett lage en rydde og vaske plan. At dere begge har en fast ting å gjöre hver dag, men kanskje greit å ikke "tvinge" ham til å ha 5 faste oppgaver om dagen i starten.
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2009 #8 Skrevet 22. oktober 2009 En annen ting er å rett og slett lage en rydde og vaske plan. At dere begge har en fast ting å gjöre hver dag, men kanskje greit å ikke "tvinge" ham til å ha 5 faste oppgaver om dagen i starten. takk, dette var lurt.. da fordeler vi ansvaret litt mer og jeg har noe mer konkret å klage på hvis ting ikke blir gjort.. vi har som regel at den som lager mat tar oppvasken. men har aldri laget en slik plan jeg.. noen som har forslag til hvordan en slik ryddeplan ser ut? vet ikke om sånn "ta alt en dag hver uke" er lurt ettersom det blir litt mye på en dag kasnkej?
Gjest Marlo Skrevet 22. oktober 2009 #9 Skrevet 22. oktober 2009 Jeg ville hengt opp et ark på kjöleskapet eller et annet godt synlig sted. Mandag: X gjör; Vaske en ladning med klär Y gjör; Törker stöv Tirsdag; X gjör; Stövsuger Y gjör; Rydder kjökkenet etc etc Også en kjempeenkelt "regel" man kan ha er at man alltid tar med seg noe når man går ut av et rom. Så når man går ut på kjökkenet så tar man med seg t.ex. oppvask (glass, kopper etc), når man går tilbake til stua så kanskje man tar med seg en kjökkenklut for å vaske over bordet etc.
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2009 #10 Skrevet 22. oktober 2009 Jeg ville hengt opp et ark på kjöleskapet eller et annet godt synlig sted. Mandag: X gjör; Vaske en ladning med klär Y gjör; Törker stöv Tirsdag; X gjör; Stövsuger Y gjör; Rydder kjökkenet etc etc Også en kjempeenkelt "regel" man kan ha er at man alltid tar med seg noe når man går ut av et rom. Så når man går ut på kjökkenet så tar man med seg t.ex. oppvask (glass, kopper etc), når man går tilbake til stua så kanskje man tar med seg en kjökkenklut for å vaske over bordet etc. takk for hjelpen, nå føler jeg meg lettere til sinns sliter på forholdet å være så sint.. håper det faller i god jord dette
Gjest Marlo Skrevet 22. oktober 2009 #11 Skrevet 22. oktober 2009 Det er klart det sliter på, forstår deg fullt ut =) Håper det fungerer da, så får du fortelle hvordan det går
Gjest milkyway Skrevet 22. oktober 2009 #12 Skrevet 22. oktober 2009 jeg blir litt sur selv jeg, når oppvasken er tatt, og kjøkkenet (og komfyren hvor HAN har svidd mat) er skrubbet, mens stua som er hans ansvar ser ut som krigsstien! Så jeg skjønner deg :D Det eneste som holder meg fra å fly i flint er å tenke at jeg har iallfall gjort min del, og slipper å sitte og tenke "kjæresten min er så flink og jeg er så giddalaus, å huff for en rotete stue jeg må rydde!" hoho :D
Gjest hjelp til vaskeplan Skrevet 22. oktober 2009 #13 Skrevet 22. oktober 2009 Enten kan dere dele boligen, sånn at du har ansvar for stue og kjøkken en uke og han ansvaret for bad, klesvask og soverom-skift av sengtøy samme uka. Eller så kan du lage et forslag til en liste som tar for seg alle ukedagene. Han må være enig og ha noe å si Den kan se sånn ut: Mandag: x tar badet (tar 10 min) Y tar kjøkkenet (tim min) Tirsdag: x rydder huset (20 min) y støvsuger (15 min) Onsdag: Begge tar seg av klesvask, bretting og litt rydding (til sammen halv time) Torsdag: x vasker gulv hvis nødvendig eller tørker støv/annen hver uke y vasker skapdører, lister og dører eller tørker litt i kjøleskapet (tar maks 30 min) Fredag: Begge roer seg ned og lager en bedre middag eller går ut og spiser Lørdag: Kosedag, tørke av kjøkkenbenk og den andre rydder stuebordet og vanner blomster. Ansvar for klesvask annenhver lørdag. Søndag: Kosedag Hele uka kan den ene ha ansvar for stuebord og den andre for kjøkkenbenken. Det forutsetter oppvaskmaskin, men man sparer mye idiotisk krangel på en oppvaskmaskin. Idyllisk. :rødme: Håper det ordner seg, men å holde et hus i orden krever lite hvis begge samarbeider og gjør litt hver dag. Hele huset trenger ikke se strøkent ut til enhver tid. Å gjøre litt daglig er den varianten jeg liker best.
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2009 #14 Skrevet 22. oktober 2009 Her i huset har vi en "regel" om at når den ene er vekkreist så rydder den andre og gjør det koselig til den andre kommer hjem. Det er i mitt hode vanlig folkeskikk og ta i mot partneren sin med et kosleig hjem og gjøre hjemmkosten kjekk. Man rydder sitt eget rot og vansker sin egen dritt, slik er det bare. Nei, du er ikke kravstor.
Gjest Lunis Skrevet 22. oktober 2009 #15 Skrevet 22. oktober 2009 Folk er forskjellige og jeg tror ikke det har så mye med verken skjønn eller kjønn å gjøre. Det er nemlig ikke sånn at ALLE menn vasser rundt i et grisehus og stirrer på deg med et tomt blikk om du spør dem hvorfor de ikke har gjort noe. Jeg liker å ha det ryddig selv og den forrige dama mi gjorde ikke det. Skittentøyvasken hennes lå i en fillehaug på rommet hennes i mange dager(eller uker) fra gang til gang og jeg ble kvalm av dette. Personlig liker jeg å gjøre litt hjemme og jeg hadde ikke godtatt at en som har fri absolutt hele dagen ikke gjør noen verdens ting annet enn å spille tv-spill eller kuke på facebook o.l. Det kan nok stemme at menn generelt har en litt annen tilnærming til rot, eller kanskje vi heller skal si annen tilnærming til rengjøring. Men jeg går ikke med på at det er noe å ta utgangspunkt i, for alle har sin oppdragelse med seg hjemmefra holdt jeg på å si. Du skjønner hva jeg mener. Hvis han ikke har lært å vaske hjemme er det ikke din jobb å lære ham det nå. Gi ham litt å tenke på uten å være altfor urimelig. Til gjengjeld kan jo du lære deg hvor grensa går mellom "crazy pms bitch" og "fornuftige krav" så dere ikke kaster bort masse tid på å krangle når dere heller kan ha masse sex.
Gjest kollektivboer Skrevet 22. oktober 2009 #16 Skrevet 22. oktober 2009 Noen menn er mer ryddige enn kvinner. Vi har faste "plikter" i kollektivet som følger en ukeplan vi er enige om, men vi rydder opp vårt eget rot. Det er en selvfølge. Jeg er den eneste som har samboer i kollektivet. Vi er fem. Han føler alltid at han har vondt i magen når vi har felles ryddig /vask hver fredag. De andre gutta gjør det de skal. Det tar maks halv time, men vi har oppvaskmaskin og jeg føler ikke at jeg som eneste dama, gjør mer enn andre. Men nå er de andre begynt å se litt surt på samboeren min som bare er syk hver fredag.
Gjest chilivanilli Skrevet 22. oktober 2009 #17 Skrevet 22. oktober 2009 Eksen min var sånn. Jeg måtte ta meg av ALT. Følte også at han dreit i meg: han dreit jo i at jeg mistrivdes hjemme. Alt han hadde trengt å gjøre var å skjerpe seg litt. Jeg prøvde jo å vise ham hvordan man støvsuger, hvordan man vasker opp, hva dobørsten er til. Og han "forsto meg" og skulle liksom alltid "bli bedre", men til syvende og sist ga han faen. Så da ga jeg til slutt faen i hele forholdet! Men men. Savner ham ikke, så det er helt greit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå