Gjest Gjest_newbie_* Skrevet 22. oktober 2009 #1 Skrevet 22. oktober 2009 Hei! Jeg har endelig komme i gang med trening igjen, men kjenner nå etter en halvannen mnd at det er litt belastning på knærne. Det jeg er usikker på er om det det er normalt å kjenne at knærne har jobbet også, akkuratt som resten av musklene er litt støle etter trening. Jeg har ikke vondt i knærne, men kjenner det mer enn normalt hvis det forklarer noe Jeg har aldri hatt noen skader i knærne. Har spilt mye fotball og jogget en del (ca 3-4 år siden) men har nå begynt med styrke trening og kardio på treningssenter. Et typisk program er 15 min sykkel, 20 min elllipse, kanskje ro maskin. 3x15 rep lave knebøy med stang (ingen ekstra vekter). Passer alltid på at knærne ikke går over tærne. Holder meg unna tredemøllen pga belastninger på knærne. beinpress, ca 90 kilo 3x8-10 rep Utside og innside av lår. 3x10 rep, ca 45 kilo. Prøver generelt å gjøre øvelsene rolig, og prøver å kjenne at den siste repetisjonen er veldig tung.
Gjest Ella Mae Skrevet 22. oktober 2009 #2 Skrevet 22. oktober 2009 Hei! Jeg har endelig komme i gang med trening igjen, men kjenner nå etter en halvannen mnd at det er litt belastning på knærne. Det jeg er usikker på er om det det er normalt å kjenne at knærne har jobbet også, akkuratt som resten av musklene er litt støle etter trening. Jeg har ikke vondt i knærne, men kjenner det mer enn normalt hvis det forklarer noe Jeg har aldri hatt noen skader i knærne. Har spilt mye fotball og jogget en del (ca 3-4 år siden) men har nå begynt med styrke trening og kardio på treningssenter. Et typisk program er 15 min sykkel, 20 min elllipse, kanskje ro maskin. 3x15 rep lave knebøy med stang (ingen ekstra vekter). Passer alltid på at knærne ikke går over tærne. Holder meg unna tredemøllen pga belastninger på knærne. beinpress, ca 90 kilo 3x8-10 rep Utside og innside av lår. 3x10 rep, ca 45 kilo. Prøver generelt å gjøre øvelsene rolig, og prøver å kjenne at den siste repetisjonen er veldig tung. Man har jo muskler rundt knærne også så det vil i grunnen være normalt å kjenne det i startfasen. Så lenge du ikke har fysisk vondt og heller aldri har hatt noen skader i dem vil jeg tro alt er som det skal være.
Leifr Skrevet 22. oktober 2009 #3 Skrevet 22. oktober 2009 Et typisk program er 15 min sykkel, 20 min elllipse, kanskje ro maskin. 3x15 rep lave knebøy med stang (ingen ekstra vekter). Passer alltid på at knærne ikke går over tærne. Knærne skal gjerne gå litt over tærne (kommer litt an på hvor tungt du løfter og hvilken posisjon du har stanga i). Dropp beinmaskinene, fokuser mer på knebøy, gå gradvis og forsiktig over til kortere sett med mer vekt. Dette vil gjøre musklene rundt knærne sterkere og slik utsette selve leddet for mindre belastning.
Gjest Gjest_newbie_* Skrevet 26. oktober 2009 #4 Skrevet 26. oktober 2009 Hei, ts her. Nå har jeg ikke trent på ca en uke og kjenner fortsatt en merkelig følelse i knærne. Er ikke vondt, men mer merkelig og litt ubehagelig. Knærne "popper" til og med noen ganger sånn at man hører det. Dette gjør ikke vondt,men er som sagt uvanlig. Er nå veldig skeptisk om jeg vil gjøre noe knebøy eller noe som helst som belaster knærne, eller er dette vanlig? At knærne mine bare reagerer på treningen? Uff, dette er veldig kjedelig nå som jeg endelig er godt i gang med treningen igjen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå