Gå til innhold

Lønn under svangerskapspermisjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kan gi meg et helt sikkert svar på hvordan NAV regner ut hvor mye man skal ha i lønn?

Har hørt både at de ser på siste lønnsslipp (da vil det altså lønne seg for meg å jobbe masse overtid i november så jeg får ei feit lønn i desember som er siste mnd før perm. begynner)

Men har også hørt at de regner gjennomsnittet av de 6 siste lønningene, eller 6 siste mnd?

Og noen sier at de regner snitt av hele det siste året.

Har skrevet mail til nav, men de svarer jo aldri.

Er ikke interessert i flere spekuleringer, men er det noen som vet svaret på dette helt sikkert?

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom du har fast månedslønn er det den lønnen du har når du starter permisjonen som blir gjeldene.

Dersom du har variabel inntekt vil det bli regnet et gjennomsnitt av f.eks. de tre siste månedene dine. Din arbeidsgiver på fylle ut et eget skjema som opplyser om din inntekt.

Overtidslønn vil ikke tas med i beregningen av foreldrepenger. Men dersom du jobber ekstra (f.eks. som sykepleier) vil det nok bli beregnet et snitt av dette.

Skrevet

Hos meg har NAV bare tatt utgangspunkt i de opplysningene arbeidsgiver har sendt inn.

De skal egentlig ta utgangspunkt i de siste seks ukene før permisjonsstart, men dersom disse avviker mye fra den tidligere lønnen, vil de gå lengre tilbake å regne et gjennomsnitt. alt dette kan du lese om på nav sine gjennomsider.

Skrevet

Så dere mener at det er ikke noen fasit på dette, nav og arbeidsgiver blir enige, eller arbeidsgiver avgjør hva som er en rettferdig lønn og sender dette til nav?

Skrevet

Ja, også var det en ting til.

Hvis jeg velger 100%, får mannen min også 100% lønn i de ti ukene han får, og velger jeg 80% får han 80% betaling i sine uker?

Eller får han 100% i sine uker uansett?

Og må han søke selv, eller inngår dette med fordeling av ukene mellom meg og ham i søknadsskjemaet mitt? (Det er arbeidsplassen min som fyller ut og sender dette skjemaet for meg)

Skrevet

overtid og bonuser teller ikke med.

Men faste tilegg får du før.

I mange yrker har man jo tilegg for ubekvem arbeidstid og dette teller med.

Skrevet

Mannen din må følge din prosent. Men jeg husker ikke om han måtte søke selv sist gang, og denne gangen har jeg ikke søkt ennå.

Skrevet

Ok, da velger jeg hvertfall 100% dekningsgrad.

:)

Skrevet

Du er da klar over at det samlede antall uker med permisjon er 46 uker ved 100 %, kontra 56 uker ved 80 %? Jeg tenker i forhold til når dere eventuekt trenger barnehageplass osv.

Skrevet
Du er da klar over at det samlede antall uker med permisjon er 46 uker ved 100 %, kontra 56 uker ved 80 %? Jeg tenker i forhold til når dere eventuekt trenger barnehageplass osv.

:) Ja, har tenkt på dette. Skal ha like lang permisjon uansett, men da tar jeg de siste ukene ulønnet, og sparer selv opp i de ukene jeg får utbetaling, så kan jeg betale lønn til meg selv når de dårlige tidene kommer ;)

Gjest Hilde K S
Skrevet

NAV tar utgangspunkt i det arbeidsgiver sender inn av opplysninger, ja. Derfra regner de en dagsats. Du får feks ikke utbetalt for røde dager, derfor vil utbetalingene variere fra måned til måned, alt etter hvor mange dager måneden har.

Dersom arbeidgiveren forskutterer lønnen din, og du har jobbet ekstra utenom fastlønn, skal arbeidsgiver kun forskuttere fastlønn, mens NAV skal betale ut resten. Dette ut fra lønns-slipper for siste seks eller tolv måneder før permisjons-start.

Og; man får forskjellige svar utfra hvilken saksbehandler hos NAV man snakker med. Det er fullstendig mangel på fastsatte rutiner for sånt hos NAV.

Skrevet
NAV tar utgangspunkt i det arbeidsgiver sender inn av opplysninger, ja. Derfra regner de en dagsats. Du får feks ikke utbetalt for røde dager, derfor vil utbetalingene variere fra måned til måned, alt etter hvor mange dager måneden har.

Dersom arbeidgiveren forskutterer lønnen din, og du har jobbet ekstra utenom fastlønn, skal arbeidsgiver kun forskuttere fastlønn, mens NAV skal betale ut resten. Dette ut fra lønns-slipper for siste seks eller tolv måneder før permisjons-start.

Og; man får forskjellige svar utfra hvilken saksbehandler hos NAV man snakker med. Det er fullstendig mangel på fastsatte rutiner for sånt hos NAV.

Jeg bare kan bekrefte denne. Har selv fått etterbetalt over 40 000 pga feil hos NAV.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...