Gå til innhold

Gerilja kardio

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Hei

Jeg prøvde gerilja kardio for første gnag med spurt i går (jeg er sånn middels trent), men jeg klarte ikke å fullføre første gang, fordi det rett og slett blei for hardt. Så prøvde jeg igjen med jogg på de 20sek man skal spurte, og tok bare de to siste intervallene med spurting.

Mitt spærsmål er hvordan dere utfører gerilja kardio, og hvordan gjorde dere det i begynnelsen? Dessuten hva slags hjelpemiddel brukte dere til å telle og holde styr på intervallene? Jeg bruke stoppeklokka på mobilden, men det blei veldig pes..

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_linni_*
Skrevet

hvis den får bort det ekstra magefettet, så kanskje den får bort celulitter også da:) ?

Skrevet

Takk for svar :) Men jeg lurte på hvordan andre gikk fram i begynnelsen, når msn ikke er vant til ett slikt regime. Jeg har lest den artikkelen fra iform.np tidligere, men den gjelper ikke meg som nybegynner helt. Dersom jeg begynte for hardt klarte jeg ikke å fullføre, men får jeg noen effekt av å jogge og kanskje spurte på de siste intervallene for å klare å fullføre, og evt øke på spurtintervallene? Pulsklokke har jeg, men det holder ikke styr på alle intervallene. Og siden de er såpass raske hadde det vært kjekt med en stoppeklokke med alarm som man kan programme og "sier" ifra når det er neste intervall type denne:

http://www.gymboss.com/

Noen som har erfaring med denne?

Skrevet

Hei.

Jeg utfører gerilja cardio på sykkel da.

Men viss du er ny i gamet og begynner å jogge rolig de første minuttene og spurter de siste er det helt greit. Det blir ikke helt samme effekten, men man lærer seg teknikken og klarer å utføre øvelsen bra etterhvert.

Jeg løper intervaller på 4 min på tredemølle, men da jeg begynte måtte jeg bare løpe 2 intervaller, etterhvert økte jeg. Og nå klarer jeg å fullføre. 4*4 intervall.

Skrevet
Hei.

Jeg utfører gerilja cardio på sykkel da.

Men viss du er ny i gamet og begynner å jogge rolig de første minuttene og spurter de siste er det helt greit. Det blir ikke helt samme effekten, men man lærer seg teknikken og klarer å utføre øvelsen bra etterhvert.

Jeg løper intervaller på 4 min på tredemølle, men da jeg begynte måtte jeg bare løpe 2 intervaller, etterhvert økte jeg. Og nå klarer jeg å fullføre. 4*4 intervall.

Takk ska du ha! Jeg har også gjort gerilja kardio på sykkel, men kjente det var en del hardere med spurting... Jeg får kanskje bare prøve meg frem...øke intervallspurtene, og når jeg klarer de 8 intervallene m/spurt, bare løpe fortere...

Men vurderer også og prøve litt 4*4 intervaller. Hvor for jogger man da? (kanskje vanskelig å vurdere fart..)

Skrevet

Aha, Tabata-intervaller. Jo, har brukt dem litt, sabla effektive (og ubehagelige) greier. Kanskje ikke tilrådelig for helt utrente -- man bør være i god nok form til at man faktisk greier å gi full pinne i de 20 sekundene, og ikke blir helt dau av bare 3-4 spurtintervaller. Det lønner seg forøvrig seriøst å varme opp med noen minutters rolig jogging først (jeg har prøvd meg fram og funnet at det passer fint å jogge rolig langs veien til jeg har kommet passe langt fra utgangspunktet sånn at jeg kan snu og komme nesten tilbake på intervall-minuttene).

Jeg bruker mp3-spiller når jeg trener; fant en fil et sted som ganske enkelt er 4 minutter med en stemme som sier "Go" og "Stop" på begynnelsen og slutten av hvert intervall. Enkelt og greit.

Skrevet
Aha, Tabata-intervaller. Jo, har brukt dem litt, sabla effektive (og ubehagelige) greier. Kanskje ikke tilrådelig for helt utrente -- man bør være i god nok form til at man faktisk greier å gi full pinne i de 20 sekundene, og ikke blir helt dau av bare 3-4 spurtintervaller. Det lønner seg forøvrig seriøst å varme opp med noen minutters rolig jogging først (jeg har prøvd meg fram og funnet at det passer fint å jogge rolig langs veien til jeg har kommet passe langt fra utgangspunktet sånn at jeg kan snu og komme nesten tilbake på intervall-minuttene).

Jeg bruker mp3-spiller når jeg trener; fant en fil et sted som ganske enkelt er 4 minutter med en stemme som sier "Go" og "Stop" på begynnelsen og slutten av hvert intervall. Enkelt og greit.

Jeg er i passelig god form, men siden jeg ikke har gjort sånne spurter før, ville jeg tro det likevel kan hjelpe med en rolig fremgang så man ikke stagnerer må begynne på nytt. Hvor fant du denne filen, høres helt ultimat ut :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...