Leanne Skrevet 21. oktober 2009 #1 Del Skrevet 21. oktober 2009 Jeg har skjønt at å varme opp huset med vedfyring ikker er så bra for miljøet... Men hvordan varme opp huset på en miljøvennlig måte, men som allikevel får huset varmt når det er - 25 ute? Har tenkt litt på varmepumpe, er det en god investering? Hva bør vi ha i tillegg??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2009 #2 Del Skrevet 21. oktober 2009 Jeg har skjønt at å varme opp huset med vedfyring ikker er så bra for miljøet... Men hvordan varme opp huset på en miljøvennlig måte, men som allikevel får huset varmt når det er - 25 ute? Har tenkt litt på varmepumpe, er det en god investering? Hva bør vi ha i tillegg??? Vedfyring er bra det, spesielt nye rentbrennende ovner Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2009 #3 Del Skrevet 21. oktober 2009 Jeg bare lurer litt, hvorfor trodde du at vedfyring var et dårlig alternativ for miljøet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leanne Skrevet 21. oktober 2009 Forfatter #4 Del Skrevet 21. oktober 2009 vet ikke helt hvor jeg har hørt det jeg.... men jeg har i hvertfall hørt at det ikke er bra..... Mulig det gjelder mest i gamle hus med gamle ovner og piper? Men er det altså bra da? Eller finnes det bedre alternativer?? Blir litt forvirret jeg... trodde det ikke var bra jeg da :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2009 #5 Del Skrevet 21. oktober 2009 vet ikke helt hvor jeg har hørt det jeg.... men jeg har i hvertfall hørt at det ikke er bra..... Mulig det gjelder mest i gamle hus med gamle ovner og piper? Men er det altså bra da? Eller finnes det bedre alternativer?? Blir litt forvirret jeg... trodde det ikke var bra jeg da :klø: Jeg vet at det var litt skriverier om vedfyring for ett par år tilbake, og det var nok mest gamle ovner og nærmiljøet. Finnes ikke stort bedre alternativer enn ved med mindre du varmer opp huset med fornybar el. Vindmølle, solcelle elns. Beste er jo å ha ett energigjerrig hus da Ved er jo biobrensel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_bjørn_* Skrevet 23. oktober 2009 #6 Del Skrevet 23. oktober 2009 Ved er jo CO2 nøytral energi,er det ikke det "alle" er så opptatt av om dagen? Litt svevestøv blit det jo,men ingenting kommer av seg selv. Sørg bare for å ha en moderne ovn og fyr riktig med tanke på trekk o.l og kos deg med vedfyring du. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leanne Skrevet 24. oktober 2009 Forfatter #7 Del Skrevet 24. oktober 2009 Ved er jo CO2 nøytral energi,er det ikke det "alle" er så opptatt av om dagen? Litt svevestøv blit det jo,men ingenting kommer av seg selv. Sørg bare for å ha en moderne ovn og fyr riktig med tanke på trekk o.l og kos deg med vedfyring du. Da får vi undersøke om hvilken type ovn vi skal kjøpe... Tenker på å bygge hus, og da vil vi gjerne gjøre det så miljøvennlig som mulig... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsern Skrevet 26. oktober 2009 #8 Del Skrevet 26. oktober 2009 (endret) Jeg har skjønt at å varme opp huset med vedfyring ikker er så bra for miljøet... Med tanke på CO2, så er vedfyring like skadelig for miljøet som å la samme mengde ved ligge i skogen og råtne. Nye ovner er også mer energieffektive og rentbrennende. Endret 26. oktober 2009 av Larsern Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_bjørn_* Skrevet 26. oktober 2009 #9 Del Skrevet 26. oktober 2009 Med tanke på CO2, så er vedfyring like skadelig for miljøet som å la samme mengde ved ligge i skogen og råtne. Nye ovner er også mer energieffektive og rentbrennende. Det gir faktisk MER co2 ved å la veden råtne enn å brenne den,fordi energien du hadde fått ved å brenne den måtte tas fra annet sted eks. fyringsolje,eller strøm i form av kullkraft. Slikt sett får en "dobbel" gevinst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Una_* Skrevet 1. november 2009 #10 Del Skrevet 1. november 2009 Jeg har vannbåren varme i mitt nye hus, anbefales virkelig. Det er både miljøvennlig, fleksibelt og gir bra innemiljø. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_*M*_* Skrevet 2. november 2009 #11 Del Skrevet 2. november 2009 Dersom det er snakk om å bygge nytt hus, vil jo det viktigste være å bygge så energieffektivt som mulig (nok isolasjon, vinduer med god U-verdi etc). Samt å vurdere alternative fyringsmetoder (varmepumpe og solfangere for eksempel). Enova har gode tips, både til utforming av energigjerrige hus og du kan også søke om tilskudd til innkjøp/installering av varmepumpe, solfangere mm. Andre ting å tenke på kan jo være plasseringen av huset (utnytte innstrømningen av solenergi for gratis oppvarming, deler av huset under bakken for å få jevn temperatur hele året etc). Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå