Gå til innhold

Kan noen forklare meg dette med ull og fleece?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er greia med fleece? Har skjønt at det fins ullfleece og polyesterfleece, og at det handler om hvordan fibrene/stoffet er vevd, eller noe sånt.

Men er polyesterfleece mye bedre enn vanlige polyesterplagg?

Jeg lurer fordi personalet i barnehagen sa at jeg måtte ha med en bukse i ull eller fleece som lillegullet kunne ha under regnbuksa nå når det er småkaldt og vått. Vi har en tynn (høst/vår) todelt bobledress liggende i barnehagen, så jeg henviste til den buksen. Vi synes den dressen er super, har brukt den masse på turer på tørre høst-/vårdager, men den er jo ikke vanntett. Den er forøvrig god og varm, og jeg har ofte brukt den under regntøy. Men personalet mente at dette ikke var godt nok/varmt nok, at det måtte være fleece.

Bobledressen er 100% polyester. Et fleecesett er 100% polyester. Kan noen forklare meg forskjellen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt misvisende overskrift - mente bare fleece, ikke ull og fleece :).

Skrevet

det er vanskelig for barna å bevege seg godt når de har regnbukse utenpå dress/ boblebukse.

I min barnehage prøver vi å bruke ull strømpebukse + ull/fleece bukse under regntøyet. Regnbukse utenpå dress blir tungt for barna, masse tunge/tykke klær...

Skrevet

Poenget med fleece/ullfleece er vel at det er forholdsvis tynnt, men alikevel varmeisolerende/varmt, mykt, lett og greit å bevege seg i.

I tillegg er det jo gjerne vannavvisende, slik at det ikke blir vått om regnbuksa ikke holder tett.

Kan dere ikke få noen til å strikke en vanlig ullbukse til dere da, så blir barnehagen fornøyd.

Jeg ville faktisk bekymret meg mer for at ungen ble varm/klam med boblebukse og regntøy, enn for at det ikke var varmt nok, om du skjønner.

Skrevet

Ull og fleece er porøse fibre, og inneholder dermed mye luft som isolerer. Kvalitetsfleece og ull isolerer like bra i tørr tilstand, men ull er det eneste materialet som isolerer i våt tilstand.

Når det gjelder bekledning for å holde kulda ute, er lkag på lag-prinisppet uovertruffent. En tung isolert utedress er ikke like bra som flere lag under og vind/vanntett utenpå. Jeg har alltid kledd ungene mine for vær og vind på samme måte som jeg selv ville ha kledd meg på en fjelltur i dårlig vær.

Skrevet
Jeg ville faktisk bekymret meg mer for at ungen ble varm/klam med boblebukse og regntøy, enn for at det ikke var varmt nok, om du skjønner.

Takk for svar :). Den aktuelle dressen er ganske tynn, mer som en foret treningsbukse. Den er ikke særlig mye tykkere enn en tykk ullbukse, og er god å bevege seg i. Det høres kanskje ut som om jeg henger meg veldig opp i den dressen :fnise:, men spørsmålet mitt var egentlig (om enn litt utydelig) hva som er forskjellen på 100% polyester (bobledressen) og 100% polyester (fleece). Som dere har svart, skal altså fleece isolere bedre. Og muligens bedre å bevege seg i :).

Vi har både ullbukser og fleecebukser, så vi skal nok klare å gjøre barnehagen fornøyd :).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...