Gjest fisk Skrevet 21. oktober 2009 #1 Skrevet 21. oktober 2009 Hva er greia med fleece? Har skjønt at det fins ullfleece og polyesterfleece, og at det handler om hvordan fibrene/stoffet er vevd, eller noe sånt. Men er polyesterfleece mye bedre enn vanlige polyesterplagg? Jeg lurer fordi personalet i barnehagen sa at jeg måtte ha med en bukse i ull eller fleece som lillegullet kunne ha under regnbuksa nå når det er småkaldt og vått. Vi har en tynn (høst/vår) todelt bobledress liggende i barnehagen, så jeg henviste til den buksen. Vi synes den dressen er super, har brukt den masse på turer på tørre høst-/vårdager, men den er jo ikke vanntett. Den er forøvrig god og varm, og jeg har ofte brukt den under regntøy. Men personalet mente at dette ikke var godt nok/varmt nok, at det måtte være fleece. Bobledressen er 100% polyester. Et fleecesett er 100% polyester. Kan noen forklare meg forskjellen?
Gjest fisk Skrevet 21. oktober 2009 #2 Skrevet 21. oktober 2009 Litt misvisende overskrift - mente bare fleece, ikke ull og fleece .
Leanne Skrevet 21. oktober 2009 #3 Skrevet 21. oktober 2009 det er vanskelig for barna å bevege seg godt når de har regnbukse utenpå dress/ boblebukse. I min barnehage prøver vi å bruke ull strømpebukse + ull/fleece bukse under regntøyet. Regnbukse utenpå dress blir tungt for barna, masse tunge/tykke klær...
Susan Sto Helit Skrevet 22. oktober 2009 #4 Skrevet 22. oktober 2009 Poenget med fleece/ullfleece er vel at det er forholdsvis tynnt, men alikevel varmeisolerende/varmt, mykt, lett og greit å bevege seg i. I tillegg er det jo gjerne vannavvisende, slik at det ikke blir vått om regnbuksa ikke holder tett. Kan dere ikke få noen til å strikke en vanlig ullbukse til dere da, så blir barnehagen fornøyd. Jeg ville faktisk bekymret meg mer for at ungen ble varm/klam med boblebukse og regntøy, enn for at det ikke var varmt nok, om du skjønner.
ashera Skrevet 22. oktober 2009 #5 Skrevet 22. oktober 2009 Ull og fleece er porøse fibre, og inneholder dermed mye luft som isolerer. Kvalitetsfleece og ull isolerer like bra i tørr tilstand, men ull er det eneste materialet som isolerer i våt tilstand. Når det gjelder bekledning for å holde kulda ute, er lkag på lag-prinisppet uovertruffent. En tung isolert utedress er ikke like bra som flere lag under og vind/vanntett utenpå. Jeg har alltid kledd ungene mine for vær og vind på samme måte som jeg selv ville ha kledd meg på en fjelltur i dårlig vær.
Gjest fisk Skrevet 22. oktober 2009 #6 Skrevet 22. oktober 2009 Jeg ville faktisk bekymret meg mer for at ungen ble varm/klam med boblebukse og regntøy, enn for at det ikke var varmt nok, om du skjønner. Takk for svar . Den aktuelle dressen er ganske tynn, mer som en foret treningsbukse. Den er ikke særlig mye tykkere enn en tykk ullbukse, og er god å bevege seg i. Det høres kanskje ut som om jeg henger meg veldig opp i den dressen , men spørsmålet mitt var egentlig (om enn litt utydelig) hva som er forskjellen på 100% polyester (bobledressen) og 100% polyester (fleece). Som dere har svart, skal altså fleece isolere bedre. Og muligens bedre å bevege seg i . Vi har både ullbukser og fleecebukser, så vi skal nok klare å gjøre barnehagen fornøyd .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå