Gå til innhold

Offentlige skattelister

Fremhevede innlegg

Skrevet

Under debatten vedrørende problematiseringen angående offentlige skattelister, argumenterte Stoltenberg for videre offentliggjøring av skattelistene med at Norge har en lang tradisjon for å offentliggjøre listene.

Videre på redaksjon1 på Nrk, er det flere som setter frem tradisjonen som det viktigste argumentet for dette.

Jeg stiller meg litt kritisk til at det skal være så utrolig lett tilgjengelig for alle og enhver å finne ut av slike fortrolige opplysninger. Jeg mener at tradisjonsargumentet blir litt for tynt med tanke på den teknologiske utviklingen. Jeg syns det rett og slett blir et latterlig argument; at siden vi har hatt tradisjon for det, derfor skal vi fortsette med det. Det blir alt for tynt mtp de nye problemstillingene internett reiser.

Hva tenker dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De som er skyld i at disse skattelistene blir offentligjort er mennesker jeg ikke har noe til overs for. De er til å spy av.

Jeg vil at at skal kunne forbli privat for de som ønsker det.

Skrevet

Når denne tradisjonen skal ivaretas, får de se til å ivareta andre tradisjoner også - fordi det er tradisjon!

Skrevet (endret)

Hvis det eneste grunnlaget for å fortsette med dette er at det er tradisjon, er det jo noe grunnleggende galt - skal man fortsette med 'dårlige' tradisjoner fordi de er tradisjoner? Vel, da kunne vi jo leve i et verden der homofili er kriminelt og de som blir anklaget for hekseri blir offentlig brent? Tradisjoner er jo ikke noe statisk, de endres og om de ikke lenger er passende, forsvinner noen og da kommer det nye tradisjoner.

Da kan jo man spørre hvem som skal bestemme over hvilke tradisjoner er "gode", men jeg tenker at når det kommer til privat informasjon om meg som noen legger ut på internett, hadde jeg gjerne hatt litt kontroll over det. Jeg vil ikke at noen andre skal ta avgjørelsen over hva jeg vil publisere eller ikke.

Jeg personlig synes det er veldig rart at jeg må dele informasjon om mitt inntekt med hele Norge. Det som jeg synes er så underlig er at i Norge er det generelt veldig fy-fy å snakke om inntekt og spørre noen om hvor mye de tjener, men på internett må man jo kunne snoke inntekten til både de man kjenner og nabo og sjefen og kjendiser og alt mulig.

Selvfølgelig, man ser jo ikke ren lønn og inntekt (det er jo visse kalkulasjoner bak), men det er jo ennå verre egentlig tenker jeg - noe a la "aha sjefen har så og så lite inntekt, og jeg vet at det er sikkert mer, da må det var sånn og sånn".

Endret av Bond
Skrevet

Tradisjonen tilsier at man legger ut listene på ligningskontoret i papirversjon. Så kan media og andre spesielt interesserte gå dit. Dagens ordning er underholdning, og kun det. Nettavisene flommer over av tåpelig stoff om hvilken kjendis som tjener mest. Dette har absolutt ingen samfunnsnyttig funksjon i det hele tatt.

Skrevet

Fortrolige opplysninger? Dette er vel ikke fortrolige opplysninger.

Men det er jo mange idioter som ikke evner å lese skattelistene da.

Selv synes jeg det er kjempefint at vi har denne offentligjøringen. Så kan enkelte av oss endelig få anerkjennelse for den jobben vi gjør.

Skrevet
De som er skyld i at disse skattelistene blir offentligjort er mennesker jeg ikke har noe til overs for. De er til å spy av.

Jeg vil at at skal kunne forbli privat for de som ønsker det.

Jeg er enig i at dette skal være valgfritt.

Når denne tradisjonen skal ivaretas, får de se til å ivareta andre tradisjoner også - fordi det er tradisjon!

Jeg ser ikke helt hva du mener.

Hvis det eneste grunnlaget for å fortsette med dette er at det er tradisjon, er det jo noe grunnleggende galt - skal man fortsette med 'dårlige' tradisjoner fordi de er tradisjoner? Vel, da kunne vi jo leve i et verden der homofili er kriminelt og de som blir anklaget for hekseri blir offentlig brent? Tradisjoner er jo ikke noe statisk, de endres og om de ikke lenger er passende, forsvinner noen og da kommer det nye tradisjoner.

Da kan jo man spørre hvem som skal bestemme over hvilke tradisjoner er "gode", men jeg tenker at når det kommer til privat informasjon om meg som noen legger ut på internett, hadde jeg gjerne hatt litt kontroll over det. Jeg vil ikke at noen andre skal ta avgjørelsen over hva jeg vil publisere eller ikke.

Jeg personlig synes det er veldig rart at jeg må dele informasjon om mitt inntekt med hele Norge. Det som jeg synes er så underlig er at i Norge er det generelt veldig fy-fy å snakke om inntekt og spørre noen om hvor mye de tjener, men på internett må man jo kunne snoke inntekten til både de man kjenner og nabo og sjefen og kjendiser og alt mulig.

Selvfølgelig, man ser jo ikke ren lønn og inntekt (det er jo visse kalkulasjoner bak), men det er jo ennå verre egentlig tenker jeg - noe a la "aha sjefen har så og så lite inntekt, og jeg vet at det er sikkert mer, da må det var sånn og sånn".

Det var noe av det jeg reagerte på. tradisjoner er et menneskeskapt fenomen, og derfor et svakt argument.

Tradisjonen tilsier at man legger ut listene på ligningskontoret i papirversjon. Så kan media og andre spesielt interesserte gå dit. Dagens ordning er underholdning, og kun det. Nettavisene flommer over av tåpelig stoff om hvilken kjendis som tjener mest. Dette har absolutt ingen samfunnsnyttig funksjon i det hele tatt.

Du sier noe der. Jeg kan se at det er en viss nytteverdi i at dette kan være tilgjengelig, men å publisere det over internett gjør det ALT for tilgjengelig. Jeg kan sette meg ned i Kongo og finne ut av hva du tjener. Alt for lett. Men sikkert kjempegøy for innbruddstyver og identitetstyver, sparer de for mye arbeid;)

Nordmenn har tydeligvis dårlig humor, om de finner glede i å finne ut hvem som tjener dårligere/bedre enn seg selv. Skaper flere samfunnsproblemer, enn samfunnsnytte vil jeg si. Jeg plukket opp i en annen tråd at noen barn grudde seg til å gå på skolen. ironisk hvilke signaler vi sender til våre neste generasjoner.

Selv synes jeg det er kjempefint at vi har denne offentligjøringen. Så kan enkelte av oss endelig få anerkjennelse for den jobben vi gjør.

Fortrolige opplysninger er utifra ordboken (konfidensiell) informasjon som "bare er kjent innenfor en viss krets"/blir gitt til visse mennesker. Lønnsnivå og skattenivå er som oftest et sjeldent diskusjonstema når man samles med andre, ergo; et fortrolig tema. Uansett, det var ikke det som var tema i denne tråden.

Jeg tviler på at anerkjennelse-argumentet faller inn som et vannfast argument for å beholde offentliggjøringen. "Anerkjennelse" er jo et mellommenneskelig-fenomen.

Gjest Skikkelig Liberalist
Skrevet

Stoltenberg kan si hva han vil av bullshitforklaringer, så lenge han ikke sier at det fine med skattelistene er at de virker som kemnerens forlengede arm. Det er fint å bruke folks misunnelse og fellesskaps-loyalitetsfølelse, til å sladre på andre mennesker. Staten er deg og meg, det er mantraet som gjentas til det kjedsommelige, og det er vel sånn de tenker, den halvparten av befolkningen som er ansatt i det offentlige. Da kan man godta mye utrivelig.

Skrevet

Det ville jo vært forskjellsbehandling av folk i bygd og by (Oslo).

Skrevet
Fortrolige opplysninger er utifra ordboken (konfidensiell) informasjon som "bare er kjent innenfor en viss krets"/blir gitt til visse mennesker. Lønnsnivå og skattenivå er som oftest et sjeldent diskusjonstema når man samles med andre, ergo; et fortrolig tema. Uansett, det var ikke det som var tema i denne tråden.

Dette er jo bare tullete tolkning. Man kan da ikke si at ting er fortrolige bare fordi folk misliker å snakke om det.

Man burde imidlertid kanskje bare opplyse om skattetall til de som var oppegående nok. Jammen mange idioter her i landet. Og de dukker opp hvert år i disse tider..

Skrevet

Anerkjennelse for den jobben du gjør? Betyr det at din verdi måles i kroner? Med det sier du at de som gjør viktige jobber i lavt betalte yrker fortjener mindre anerkjennelse enn deg.

Jeg synes de offentlige skattelisten er noe tull, og de har ikke annen misjon enn å tilfredsstille kikkerne i samfunnet. De er dessuten gjerne fulle av feil... mine tall er aldri riktige... i følge skattelistene burde jeg ikke overleve, og det er ikke fordi jeg har skjulte inntekter jeg ikke skatter av...

Skrevet
Anerkjennelse for den jobben du gjør? Betyr det at din verdi måles i kroner? Med det sier du at de som gjør viktige jobber i lavt betalte yrker fortjener mindre anerkjennelse enn deg.

Jeg synes de offentlige skattelisten er noe tull, og de har ikke annen misjon enn å tilfredsstille kikkerne i samfunnet. De er dessuten gjerne fulle av feil... mine tall er aldri riktige... i følge skattelistene burde jeg ikke overleve, og det er ikke fordi jeg har skjulte inntekter jeg ikke skatter av...

Er det bedre at folk med embeteseksamen fra universitetet skal lønnes likt med folk uten utdanning i samme yrke da?

Er det noen som har lært seg å leve uten anerkjennelse er det vel akademikere.

Skrevet

Dette er jo bare tullete tolkning. Man kan da ikke si at ting er fortrolige bare fordi folk misliker å snakke om det.

Man burde imidlertid kanskje bare opplyse om skattetall til de som var oppegående nok. Jammen mange idioter her i landet. Og de dukker opp hvert år i disse tider..

hehe, jeg skrev ikke noe om at folk misliker å snakke om dette temaet. Så ja, det var en tullete fortolkning fra din side, gjest. :filer: Det er bare et uvanlig tema som folk ikke uten videre tar opp i sammenkomster med andre. Men selvfølgelig, det finnes alltids unnta fra hovedreglene.

:fnise:

Skrevet
hehe, jeg skrev ikke noe om at folk misliker å snakke om dette temaet. Så ja, det var en tullete fortolkning fra din side, gjest. :filer: Det er bare et uvanlig tema som folk ikke uten videre tar opp i sammenkomster med andre. Men selvfølgelig, det finnes alltids unnta fra hovedreglene.

:fnise:

Du skrev da at folk mislikte å snakke om det, derfor var lønn fortrolige opplysninger etter din mening.

Men det er ikke fortrolige opplysninger!

Unnskyld at jeg spør men har du nettopp fått din første deltidsjobb ved siden av videregående?

Skrevet

Flere ulemper ved offentlige skattelister enn fordeler.

Skrevet

Altså - bare for å legge til - jeg synes man kan ha offentlige skattelister, men ikke tilgjengelige for alle anonyme mennesker på internett.

Man kan gjerne ha skattelistene på papirform eller lignende i ligningskontoret der per definisjon alle kan få tilgang til disse, men ikke anonymt, og synes også at da kan besøkene like greit registreres, der 'eieren' har også tilgang til å se hvem som har sjekket ut hans/hennes skatteinformasjon. Rett og rimelig det, tenker jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...