Gjest fisk Skrevet 21. oktober 2009 #1 Skrevet 21. oktober 2009 Faren min er skillt og har et hus som er verdt ca 5 millioner ( det er verdt sånn 4,9 eller noe ). Han har 4 barn. Dersom han dør, går da 1/4 av huset til hvert barn? Og hvordan fungerer det dersom f.eks 2 av barna vil beholde huset, mens 2 vil selge og ha pengene? Vi har også en hytte i familien. Den er bygd av tippoldefaren min, og det er en slik "kontrakt" på det at den må gå videre i familien. Fungerer det slik da at det er umulig for meg å selge den dersom jeg arver den? Går det da evt ann å rive hytten og selge tomta?
Gjest Gjest_m Skrevet 21. oktober 2009 #2 Skrevet 21. oktober 2009 1/4 av huset går til hvert av barna ja, såfremt det ikke eksisterer noe testament. Om ett eller flere av barna vil selge så blir huset solgt. Arver du denne hytta er det bare å selge. Er (desverre?) ikke lov til å sette slike begrensninger.
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2009 #3 Skrevet 21. oktober 2009 Dersom noen vil beholde huset må de vel kjøpe ut de som ikke vil beholde det. Man trenger ikke selge huset til "fremmede", dersom man har råd til å kjøpe ut søsknene da.
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 22. oktober 2009 #4 Skrevet 22. oktober 2009 Faren min er skillt og har et hus som er verdt ca 5 millioner ( det er verdt sånn 4,9 eller noe ). Han har 4 barn. Dersom han dør, går da 1/4 av huset til hvert barn? Og hvordan fungerer det dersom f.eks 2 av barna vil beholde huset, mens 2 vil selge og ha pengene? Om han ikke har skrevet testament så arver dere barna alt. (hvis han har skrevet testament kan han testamentere 1/3 til hvem han vil - men 2/3 må til barna) Hvis 2 vil beholde huset så må de 2 kjøpe ut de 2 andre. Vi har også en hytte i familien. Den er bygd av tippoldefaren min, og det er en slik "kontrakt" på det at den må gå videre i familien. Fungerer det slik da at det er umulig for meg å selge den dersom jeg arver den? Går det da evt ann å rive hytten og selge tomta? Men den hytta går vel ikke videre bare til deg? De som arver den bestemmer selv hva de vil gjøre med den.
Gjest frk. midnattsol Skrevet 22. oktober 2009 #5 Skrevet 22. oktober 2009 Det som skjer når dere 4 arver huset, er at det blir et sameie mellom dere, og det er da sameieloven som gjelder. Den sier blant annet at de andre sameierne har forkjøpsrett hvis noen ønsker å selge osv osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå