Lille Lea Skrevet 21. oktober 2009 #1 Skrevet 21. oktober 2009 jeg får lønning hver den 12. er det 12 des eller 12 jan jeg får halv skatt??
Klematis Skrevet 21. oktober 2009 #2 Skrevet 21. oktober 2009 jeg får lønning hver den 12. er det 12 des eller 12 jan jeg får halv skatt?? Jeg vil tippe 12. des. Jeg får hvertfall lønnen for inneværende måned midt i måneden. Sjekk lønnslippen din, der står det sikkert hvilken måned forrige lønn var for.
Skravla Skrevet 21. oktober 2009 #3 Skrevet 21. oktober 2009 12. desember. Det må være innenfor skatteåret.
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2009 #4 Skrevet 21. oktober 2009 Noen som vet om det er slik at det er halv skatt eller null skatt på rehabiliteringsstønad og tidsbegrenset uførestrønad ? Veldig takknemmelig for svar !!
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2009 #5 Skrevet 22. oktober 2009 12. desember. Det må være innenfor skatteåret. Jepp. Og meningen er vel at folk skal ha litt ekstra å rutte med til jul.
Lille Lea Skrevet 22. oktober 2009 Forfatter #6 Skrevet 22. oktober 2009 Takk for svar! ble litt forvirret av at folk snakket om at de skulle jobbe mest mulig i desember for da var det halv skatt... tenkte jo det samme..det er litt sent å få halv skatt i januar! Takker:)
Gjest Chiffon Skrevet 22. oktober 2009 #7 Skrevet 22. oktober 2009 Her må vi hvertfall jobbe masse i november
Skravla Skrevet 22. oktober 2009 #8 Skrevet 22. oktober 2009 Takk for svar! ble litt forvirret av at folk snakket om at de skulle jobbe mest mulig i desember for da var det halv skatt... tenkte jo det samme..det er litt sent å få halv skatt i januar! Takker:) Det er nok de som planlegger masse jobbing i desember som er forvirret. Men det kan jo være at de skal jobbe mye til desember da.
Gjest tyttebær Skrevet 22. oktober 2009 #9 Skrevet 22. oktober 2009 Jobbe mye pga halv skatt..? Jada, den måneden er det bare trukket halv skatt, men det slår jo bare tilbake på oss selv. Vi må betale like mye skatt totalt uansett når vi har tjent pengene, så om du f.eks. betaler AKKURAT nok skatt resten av året, og bare "halv skatt" i desember, får du resten i restskatt! Jeg får alltid min arbeidsgiver til å trekke full skatt i desember også! Pengene må jo betalest en gang!
Gjest Regnskapsfører Skrevet 22. oktober 2009 #10 Skrevet 22. oktober 2009 Her må vi hvertfall jobbe masse i november Det er dessverre bare fastlønnen en får halv skattetrekk i, ikke overtiden. Og merk: Det er halv forskuddstrekk, ikke halv skatt. Forskuddstrekket er regnet ut slik at det en får 0 forskuddstrekk på feriepenger, og halv i desember.Re
Gjest Blondie65 Skrevet 22. oktober 2009 #11 Skrevet 22. oktober 2009 Jeg får alltid min arbeidsgiver til å trekke full skatt i desember også! Pengene må jo betalest en gang! Hvis du har riktig skattekort i forhold til inntekten og fradragene dine skal du ikke få restskatt hvis du blir trukket halvskatt i desember. Da skal dette være fordelt ut over resten av året slik at du har betalt nok til at du kan trekkes halvt i desember.
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2009 #12 Skrevet 22. oktober 2009 Noen som vet om det er slik at det er halv skatt eller null skatt på rehabiliteringsstønad og tidsbegrenset uførestrønad ? Veldig takknemmelig for svar !! Man får halv skatt i desember på tidsbegrenset uførestønad iallefall.
Skravla Skrevet 22. oktober 2009 #13 Skrevet 22. oktober 2009 Det er dessverre bare fastlønnen en får halv skattetrekk i, ikke overtiden. Og merk: Det er halv forskuddstrekk, ikke halv skatt. Forskuddstrekket er regnet ut slik at det en får 0 forskuddstrekk på feriepenger, og halv i desember.Re Overtid gir ikke halvt forskuddstrekk nei, men timelønn gir. Og mange med ekstrajobber prøver å få mange vakter i november.
Gjest Chiffon Skrevet 22. oktober 2009 #14 Skrevet 22. oktober 2009 Det er dessverre bare fastlønnen en får halv skattetrekk i, ikke overtiden. Og merk: Det er halv forskuddstrekk, ikke halv skatt. Forskuddstrekket er regnet ut slik at det en får 0 forskuddstrekk på feriepenger, og halv i desember.Re Ikke alle har fastlønn
Skravla Skrevet 22. oktober 2009 #15 Skrevet 22. oktober 2009 Ikke alle har fastlønn Jo, om man med fastlønn regner timer og månedslønn...... i motsetning til overtid.
Gjest Chiffon Skrevet 22. oktober 2009 #16 Skrevet 22. oktober 2009 Jo, om man med fastlønn regner timer og månedslønn...... i motsetning til overtid. Det stemmer, jeg tenkte mer på fastlønn som i fastlønn
Chiquita Skrevet 23. oktober 2009 #17 Skrevet 23. oktober 2009 Nå i år er det endel råd om å ha vanlig skattetrekk også i desember, for å unngå baksmell på skatten. Grunnen er den lave renta. Jeg har alltid hatt normalt skattetrekk i desember - mye mere morro å få pengene i juni (klar til ferien) enn i desember
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2009 #18 Skrevet 23. oktober 2009 Nå i år er det endel råd om å ha vanlig skattetrekk også i desember, for å unngå baksmell på skatten. Grunnen er den lave renta. Jeg har alltid hatt normalt skattetrekk i desember - mye mere morro å få pengene i juni (klar til ferien) enn i desember Jeg synes det er mest moro å få pengene jeg har jobbet for på hver lønning. Aldri forstått hvorfor det er så stas å få igjen i juni penger man skulle hatt for lenge siden
Gjest Blondie65 Skrevet 23. oktober 2009 #19 Skrevet 23. oktober 2009 Jeg har alltid hatt normalt skattetrekk i desember - mye mere morro å få pengene i juni (klar til ferien) enn i desember Jeg har næringsvirksomhet og får skatten i oktober. Det er uaktuelt for meg å betale inn hemningsløst for mye og binde opp disse pengene i 10 måneder bare for at det er gøy å få mye igjen. Jeg tilstreber et null regnskap når det gjelder skatt og det oppnår jeg best ved å følge med gjennom hele året at skattekortet er riktig i forhold til inntekt, rente, etc.
lilleGrethe Skrevet 23. oktober 2009 #20 Skrevet 23. oktober 2009 Det er riktig som flere sier over det kun er forskuddstrekket som reduseres i desember - det totale skatten man betaler beregnes jo i likningen, dvs basert på selvangivelsen. Men ja, halv skatt skal være på utbetaling i desember for at man skal ha mer å rutte med til jul.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå