Gå til innhold

Bikkja spiser all bæsj hun kommer over!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dachsen her i huset syns det er uhyre koselig å spise bæsj når vi er ute på tur. Jeg trodde først det kun var katteavføring hun spiser, men begynner å tro det også er hundebæsj hun får i seg.

Av fòr får hun ProPlan. Vi har nå begynt å gi henne Salmopet fiskeolje i tillegg. Hun har kanskje roet seg pittelitt etter at hun fikk olja, men det er fortsatt temmelig plagsomt.

Har diskutert det litt med dyrlege også, men de fant ingen årsak til problemet.

Er det bare det at hun syns dette er snacks, eller er det at hun mangler noe? Vi har prøvd å bruke annet fòr også (Royal Canine var det vel), men hun var ikke noe bedre da heller.

Hva er deres erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hunden min spiste også bæsj og har hendt av og til nå også som han er blitt gamlere men det er ikke ofte.

det er helt normalt at de gjør det.

det sies at om man ikke tåler at man ser hunden spiser bæsj så bør man ikke få tak i seg hund.

kan du ikke bare lære den og slippe bæsjen med og si "nei" eller "slipp" om du ikke vil at han skal gjøre det?

hvor gammel er hunden din?

Skrevet

Det gjorde hunden vår også. Han roet seg litt ned etter valpestadiet, men avføring fra både hest og kanin kunne bli spist hvis vi ikke fulgte med. Det er vel av samme grunn som at de av og til spiser gress, for å balansere magen. Hester og kaniner spiser jo mye høy og mye kommer ut igjen. Jeg tror du bare får holde henne unna avføring og lære henne at det ikke er lov å spise det.

Skrevet

Hun har blitt sju år, og det er nå det siste året at dette har blitt et problem, om man kan kalle det for det. Hun vet hun ikke får lov, men det ender dermed opp at så fort hun er heldig å får tak i "godsakene", så kveler hun det i seg så fort hun kan..

Skrevet

Jeg har også samme problem med min hund. Hun lukter og snuser og plutselig har hun hestemøkk i munnen. Jeg synes ikke det er greit og prøver å følge med, men nå når det ligger en del blader på bakken kan det være vanskelig. Min hund er ni år gammel. Hun har alltid prøvd å spise dritt, men blitt litt verre det siste året.

Skrevet

Tror dette er et nokså vanlig "problem" hos hunder.

Såvidt jeg vet pleier ikke vår å spise hundebæsj, men bæsj fra katter og hester går ned. Vi drar han bare unna..

Skrevet

Jeg hørte om at det skulle hjelpe å gi hunden litt melk innimellom.Dette har hjulpet på min hund. Lykke til!

• 2 uker senere...
Skrevet

Hm, kanskje jeg skal prøve å gi henne litt melk innimellom. Vet man skal være påpasselig med melk pga laktosen, men jeg kan jo kanskje også forsøke å gi henne Biola over en liten periode.

Nå er jeg i hvertfall overbevist om at det er hundebæsj hun spiser mest av, og det stinker av henne innimellom. Har kjøpt noen sånne "grønne tannbørster" på dyrebutikken og sånt, for å få vekk det verste. Jeg må innrømme at jeg begynner å synes dette er en smule motbydelig, når det stinker dritt av hele bikkja.. :sur:

Er oppvokst med hunder, men har aldri hatt dette problemet før, ihvertfall ikke med at de spiser hundebæsj.

Tar imot enda flere råd, om dere har;)

Skrevet

Jeg har hatt samme problem med hund som spiser hundebæsj den finner, jeg syntes det hjalp å bytte hundefôr til et merke som var mer næringsrikt og gi hunden mer kjøtt og fisk. Ellers må du lære inn kommando for slipp hvis den ikke allerede kan det. For det som begynner som et behov kan utvikle seg til ren uvane.

Skrevet

Hehe, nei jeg syns da hun får nok mat sånn ellers altså;) Greit nok at bikkja er et matvrak, men..Er det ikke det dachsen er kjent for, mon tro? :fnise:

Må innrømme at jeg kjenner jeg kvier meg for å prøve å lære henne nye kommandoer nå når hun er blitt så gammel, i tillegg til at hun er temmelig sta. Men noe må vi jo finne på for å få henne til å endre atferd..Greia er at hun vet hun ikke får lov til å spise det hun finner, men det har da endt i at hun ser kjapt på oss, og prøver å sluke alt hun finner, før vi rekker å stoppe henne..Men jeg ser absolutt poenget i å lære henne å slippe det hun putter i munnen altså.

Skrevet
Hehe, nei jeg syns da hun får nok mat sånn ellers altså;) Greit nok at bikkja er et matvrak, men..Er det ikke det dachsen er kjent for, mon tro? :fnise:

Må innrømme at jeg kjenner jeg kvier meg for å prøve å lære henne nye kommandoer nå når hun er blitt så gammel, i tillegg til at hun er temmelig sta. Men noe må vi jo finne på for å få henne til å endre atferd..Greia er at hun vet hun ikke får lov til å spise det hun finner, men det har da endt i at hun ser kjapt på oss, og prøver å sluke alt hun finner, før vi rekker å stoppe henne..Men jeg ser absolutt poenget i å lære henne å slippe det hun putter i munnen altså.

Nei, gi deg sju år er ikke spesielt gammelt, spesielt ikke for en dachs. Min labrador er snart sju og hun lærer seg nye ting lett som bare det. Vi har nylig begynt å trene konkuranselydighet, nytt for oss begge men det er jeg som strever, ikke hunden :)

Det er ikke tull det med fôret. De fleste tørrfôr-typene innholder alt for mye karbohydrater og for lite proteiner. Eldre hunder trenger lettfordøyelige proteiner av høy kvalitet, så prøv fôrskifte. Ellers har jeg hørt at ananas fungerer mot bæsjespising. Ananas innholder enzymer som skal være gunstige hvis man har problemer med å fordøye visse stoffer, husker ikke helt detaljene her, dessverre.

Skrevet

Etter hva jeg har hørt, så skal det være ganske ufarlig for hunder å spise avføring fra planteetere. (Hester, kyr, kaniner osv), men at de bør unngå å spise avføring fra andre rovdyr, som f.eks katter og andre hunder. Du kan jo høre med dyrlegen om dette stemmer, men det er hva jeg har hørt.

Skrevet
Etter hva jeg har hørt, så skal det være ganske ufarlig for hunder å spise avføring fra planteetere. (Hester, kyr, kaniner osv), men at de bør unngå å spise avføring fra andre rovdyr, som f.eks katter og andre hunder. Du kan jo høre med dyrlegen om dette stemmer, men det er hva jeg har hørt.

Helt enig, en liten bæsj nå og da er ikke farlig, men når det blir mye og hver dag så må det forhindres.

Om hunden plutselig begynner å spise avføring kan det være underliggende fysiske årsaker f. eks fordi den mangler noe i kostholdet eller den har utviklet et adferdsproblem rett og slett. Hvis hunden får masse respons når den spiser bæsj ute på tur kan det virke forsterkende på adferden selv om responesen er negativ. All respons er bra respons og nå har jeg klart å finne på noe som funker 100% hver gang. Supert!! Tenker hunden :fnise:

Ta gjerne en tur til vetrinæren for sjekk, det kan være fysiske grunner til adferdsendringer. Ta en gjennomgang på hva hunden fores med, kanskje maten den får er ernæringsmessig mangelfull, nok mat er ikke det samme som riktig mat. Så kan du forsøke å være mer aktiv med kontakten og aktivisere hunden mer ute på tur, ikke bare la den gå og snuse på egen hånd.

Skrevet
Ta gjerne en tur til vetrinæren for sjekk, det kan være fysiske grunner til adferdsendringer. Ta en gjennomgang på hva hunden fores med, kanskje maten den får er ernæringsmessig mangelfull, nok mat er ikke det samme som riktig mat. Så kan du forsøke å være mer aktiv med kontakten og aktivisere hunden mer ute på tur, ikke bare la den gå og snuse på egen hånd.

Beklager, litt treg, du hadde allerede vært hos vet.

Da hadde jeg satset på å trene inn en "slipp-kommando" og masse kontakt generelt og div. avledningsmanøvre på lufteturene. Min hund spiser også bæsj, det går litt i bølger, kanskje noe hormonellt?

Skrevet
Nei, gi deg sju år er ikke spesielt gammelt, spesielt ikke for en dachs. Min labrador er snart sju og hun lærer seg nye ting lett som bare det. Vi har nylig begynt å trene konkuranselydighet, nytt for oss begge men det er jeg som strever, ikke hunden :)

Det er ikke tull det med fôret. De fleste tørrfôr-typene innholder alt for mye karbohydrater og for lite proteiner. Eldre hunder trenger lettfordøyelige proteiner av høy kvalitet, så prøv fôrskifte. Ellers har jeg hørt at ananas fungerer mot bæsjespising. Ananas innholder enzymer som skal være gunstige hvis man har problemer med å fordøye visse stoffer, husker ikke helt detaljene her, dessverre.

Dette hjelper kun om hunden spiser sin egen bæsj. Ananasen gjør at hunden ikke vil spise den, men det hjelper vel ikke her, siden denne hunden spiste andre sin avføring og ikke sin egen.

Skrevet

Ehm, nå har innlegget mitt med tips om banan blitt moderert vekk, hvorfor i alle dager?

Jeg har hørt fra flere at om hunden får banan nå og da slutter de å spise avføring. Verdt et forsøk :)

Skrevet

Hunden vår tok en del blodprøver i sommer, og ingen av de viste noe galt. Har i tillegg blitt undersøkt grundig. Med andre ord vil jeg tro og håpe at hun er frisk.

Vi stakk innom dyrlegen i ettermiddag for å høre litt rundt det å evt nok en gang bytte fòr og generelt få noen tips til hva det er som gjør at hun gjør som hun gjør. Dyrlegen mente vi ikke trengte å bytte fòr igjen, siden det hun går på er fullgodt for henne. Også det at fòrskifte tidligere heller ikke hjalp, syns hun vi ikke trengte å gjøre dette. Hun mente også at dette ikke dreide seg om at hun mangler noe eller lignende, men mer at hun bare syns det er snadder. Hun lurte også på om det kunne dreie seg om at det f.eks har kommet en ny hund i nabolaget, og at det er den nye hunden sin bæsj hun gjerne spiser. Dette kan faktisk tenkes, for det er gjerne på den faste runden sin med mannen min at dette skjer.

Når hun går tur med meg nå, får hun ikke lov å snuse så mye, og om hun gjør det, så følger jeg nøye med. Det har hjulpet noe i hvertfall.

Jeg mener egentlig ikke at dachsen min er gammel i så måte, da sju år for en dachs er lite. Det jeg kanskje heller mente er at hun ikke akkurat har blitt noe mindre sær med årene, sånn at det å trene på dette ikke er så lett, men der ligger selvsagt problemet hos oss som ikke gidder å gjøre den innsatsen. Det er jo ikke bikkjas feil ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...