Gjest Chiffon Skrevet 21. oktober 2009 #1 Skrevet 21. oktober 2009 Vasker dere stoffet før dere syr noe av det? Ble litt usikker her jeg, kanskje man bør det?
Gjest Agurkolat Skrevet 21. oktober 2009 #2 Skrevet 21. oktober 2009 Eg kjøpe mesteparten av stoffet mitt brukt, så jau, da vaske eg. Vasker og nytt stoff. Berre tenk på da, vasker du nye håndklær før du bruke dei? Eg gjer da, og hvis du gjer da, bør du vel og vaska stoffene du har kjøpt
Grønt blad Skrevet 21. oktober 2009 #3 Skrevet 21. oktober 2009 Ja, vasker alltid stoffet. Det kan endre seg, f.eks. form/stivhet etter vask, og da er det greit å ha gjort det før jeg syr. Spesielt viktig er dette hvis du syr sammen to ulike stoff, for de kan oppføre seg ulikt i vask. Kjipt hvis det ene krymper mye, mens det andre ikke krymper i det hele tatt. I tillegg er det greit å få ut kjemikalier o.l.
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2009 #4 Skrevet 21. oktober 2009 Det er veldig lurt og vaske stoff (nytt) for det blir sydd noe av det, grunnen er at noen stoffer kan krympe litt.
vimse Skrevet 21. oktober 2009 #5 Skrevet 21. oktober 2009 Det lønner seg ja, både med tanke på krymping og fikseringsmidler. Noe av stoffet man kjøper har en ganske høy krympe% og det kan være kjekt å få denne prosessen unnagjort først. Dessuten synes jeg det er lettere å jobbe med stoffet når det er vasket
TanteBrun Skrevet 24. oktober 2009 #6 Skrevet 24. oktober 2009 Jeg gjorde det aldri før og fikk angre mer enn en gang på det, av grunner som er nevnt over.. Så ja, er enig i at det lønner seg
Sola^ Skrevet 25. oktober 2009 #7 Skrevet 25. oktober 2009 Vasker det slik eg antar det vert vaska seinere...som ofte betyr 40grader pluss tørketrommel
lilleGrethe Skrevet 28. oktober 2009 #8 Skrevet 28. oktober 2009 Jeg gjør ikke det. Gikk på K&D på HiO, og der fikk en medstudent som hadde vasket stoffet (silke) tilbakemelding om at det skulle hun ikke ha gjort, fordi det mister en del av strukturen når det blir vasket. Men det kommer vel også an på stoffet. Hvis det skal vaskes etterpå likevel, gjør det sikkert ikke noe å vaske først.
Kristin Skrevet 29. oktober 2009 #9 Skrevet 29. oktober 2009 Jeg vasker også stoff før jeg syr det. Da slipper jeg trøbbel med at stoffet krymper etter at det er sydd ferdig. Også blir jeg kvitt fikseringsmiddelt som stoffet er satt inn med.
Concertina Skrevet 29. oktober 2009 #10 Skrevet 29. oktober 2009 Vasker alltid stoff, jeg syr ikke av stoff som kun skal renses (de færreste gjør vel det?), og det aller meste jeg syr består av forskjellige stoffer slik at krympingen som oftest er forskjellig. I tillegg er det greit å bli kvitt alle kjemikalierester og støv.
Sola^ Skrevet 29. oktober 2009 #11 Skrevet 29. oktober 2009 Jeg gjør ikke det. Gikk på K&D på HiO, og der fikk en medstudent som hadde vasket stoffet (silke) tilbakemelding om at det skulle hun ikke ha gjort, fordi det mister en del av strukturen når det blir vasket. Men det kommer vel også an på stoffet. Hvis det skal vaskes etterpå likevel, gjør det sikkert ikke noe å vaske først. Ein bør vel behandle det slik det skal behandles i ettertid. Tipper at i det tilfellet der så burde silken ha blitt rensa i staden for vaska. Vanlegvis vil ein vaske plaggene, og da bør stoffet ha vore vaska frå før. 1
Sunshine Skrevet 29. oktober 2009 #12 Skrevet 29. oktober 2009 Nei jeg vasker ikke stoffet før jeg syr. Det er sikkert lurt, men jeg har aldri "tid" til det
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2009 #13 Skrevet 30. oktober 2009 Vasker dere stoffet før dere syr noe av det? Ble litt usikker her jeg, kanskje man bør det? Vasker alltid.
Gjest Gjest_Ellen_* Skrevet 3. november 2009 #14 Skrevet 3. november 2009 Kommer an på. I teorien bør man alltid vaske stoffet, gjerne to ganger, for at det skal krympe ferdig. I tillegg forandrer det ofte litt struktur, og du får ut overflødig farge. Den overflødige fargen kan av og til gi hudreaksjoner, og endret struktur kan også ha noe å si for hva stoffet skal burkes til (modellen du skal sy). Dette gjelder aller mest naturlige fibre som bomull, lin, ull, silke og hamp, men det kan også gjelde kunststoffer. Men... jeg må innrømme at jeg av og til er lat. Jeg lager endel kostymer, og noen av dem må uansett renses. Da er det ikke alltid jeg vasker stoffene på forhånd. Dessverre... vet de ville hatt godt av det, men det er så mange meter det er snakk om, jeg hadde vasket meg ihjel...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå