Gå til innhold

bachelor i økonomi og admin.

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg tar bachelor i øk.ad og tenker på hvilke jobb jeg vil ha når jeg er ferdig. må ærlig innrømme at det ikke frister mest å sitte med regnskap og bare tall. men har forsont meg med at jeg kanskje (!) må begynne der for å få erfaring og må begynne en plass.

hvilke jobbmuligheter finnes utenom regnskap?

jeg liker å skrive, liker rettsfag (formue-, skatte- og kontraktsrett, hatt som valgfag) og liker å hjelpe/rådgi mennesker.

hvilke muligehter finnes for meg da? skulle gjerne heller blitt jurist, eller journalist. men nå er det ikke slik :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hvilke muligehter finnes for meg da? skulle gjerne heller blitt jurist, eller journalist. men nå er det ikke slik :ler:

Men dersom du tar juristutdanningen etterpå, har du en meget ettertraktet kombinasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja. men orker rett og slett ikke 5 nye år med skole akuratt nå. trenger å få meg jobb og erfaring kjenner jeg :)

men kanskje senere ja :jepp:

andre tips til jobbmulighet med bachelor i øk.ad, utenom innen regnskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at du har fått med deg at jobbmarkedet ikke akkurat er fett om dagen?!

Mitt hete tips er å ta to år til (uansett hvor lei du er) på skolen - en mastergrad er så mye mer attraktiv enn en bachelorgrad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for rappe tråden din, men; Jeg er i neste samme situasjon som deg. Går på mitt siste år på Øk.adm nå, er egentlig klar for å begynne å jobbe men tror jeg har valgt feil retning.

Har ikke så lyst til å ta master i økonomi, så da er valget enten å få en jobb som jeg ikke har så veldig lyst på, eller starte på en ny bachelorgrad.

Er det noen som har en formening om hvordan det vil være å ha to bachelorgrader kontra en master?

Vet ikke helt hva jeg vil jobbe med, men har de seneste årene vurdert lærer eller politi. Angrer vel egentlig på at jeg begynte med økonomi ... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle private selskaper vil ha deg! bare å søke...de elsker alle som har økonomi i fagkretsen ;-) De bryr seg lite utover det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle private selskaper vil ha deg! bare å søke...de elsker alle som har økonomi i fagkretsen ;-) De bryr seg lite utover det.

hva mener du..? :) hvor? stilling som hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAHA! Du har tydeligvis ikke prøvd å søke jobb i disse dager. Selv med mastergrad er du ikke spesielt ettertraktet, og du kan da tenke deg hvordan det ligger an med kun en bachelor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så lyst til å ta master i økonomi, så da er valget enten å få en jobb som jeg ikke har så veldig lyst på, eller starte på en ny bachelorgrad.

Er det noen som har en formening om hvordan det vil være å ha to bachelorgrader kontra en master?

Vet ikke helt hva jeg vil jobbe med, men har de seneste årene vurdert lærer eller politi. Angrer vel egentlig på at jeg begynte med økonomi ... :(

Du har ikke mulighet til å ta en mastergrad innen noe som ikke har så mye med økonomi å gjøre da? Eller, mulighet har du jo, men har du LYST? Finnes mange mastergrader du kan ta med din bakgrunn, men som ikke er så direkte knyttet til økonomi, både i Norge og i utlandet.

Hva med en mastergrad + PPU slik at du kan bli lærer? Eller vil du være lærer i noe heeelt annet, som kunst og gym f.eks? Da er det litt verre...;)

Husk at økonomi er et veldig anvendelig fag hvis du bare bruker det riktig, så sånn sett har du maaange andre muligheter enn bare det å bli økonom.

Og det å ha en mastergrad er selvfølgelig mye, mye bedre enn å ha to bachelorgrader. Men selvfølgelig, er det helt feil for deg å fortsette videre i denne retninga, så må du jo bare følge følelsene...:) Men finn først ut hvilke alternativer du har innen den retninga du har valgt, det finnes mange spennende mastergrader der ute;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Coarvi! :)

PPU har jeg vurdert, men vet ikke hvor lett det er å få jobb som økonom i skolen? Dersom jeg blir lærer spiller det egentlig ikke SÅ stor rolle hva jeg underviser i, og jeg synes jeg økonomi er spennende forsåvidt, så jeg tror jeg kunne blitt en god økonomilærer.

Jeg har sett litt etter andre mastergrader som jeg kan ta, men er veldig usikker. Hadde det vært med mye statsvitenskap og politikk feks så tror det kunne vært noe. Men de jeg har sett krever stort sett at man har samfunnsøkonomi bachelor.

Har du studert økonomi? Hvilken vei gikk du evt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finnes det mastergrad / etterutdanning innen juss for oss med øk.ad bachelor? eller kanskje innen finans (bli finansrådgiver)? hvilke skoler med master / etterutdanning finnes? universiteter, høyskoler og bi. noen flere? :jepp:

jeg blir som sagt ferdig med bachelor øk.ad til sommeren. jeg vil IKKE sitte på regnskapskontor i lang tid :nei:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finnes det mastergrad / etterutdanning innen juss for oss med øk.ad bachelor? eller kanskje innen finans (bli finansrådgiver)? hvilke skoler med master / etterutdanning finnes? universiteter, høyskoler og bi. noen flere? :jepp:

jeg blir som sagt ferdig med bachelor øk.ad til sommeren. jeg vil IKKE sitte på regnskapskontor i lang tid :nei:

Aner ikke hvordan det er med videreutdanning innen juss her i Norge, det lurer jeg og litt på egentlig. Men virker som om de norske mastergradene generelt har litt "trange" krav - skal du ta master i samf.øk. bør du ha gått samf.øk, skal du ta master i statsvitenskap bør du ha gått nettopp det osv. Det er ikke så mye å velge i, som er forståelig nok med tanke på Norges størrelse...;)

Men ja, selvfølgelig finnes det mastergrad innen finans! Ikke si at du har gått tre år øk/adm. uten å ha fått med deg det? Det er jo det de fleste går videre på virker det som...:P Det er vel bare å se på BI, NHH, UiA osv for å se noen alternativer...

I tillegg vil jeg anbefale deg å ta en titt på CBS i København, en skole som skal være bedre enn NHH. De har noen spennende masterutdanninger innen økonomi synes jeg...:) Flere enn du finner på en enkelt skole i Norge.

I tillegg bør du kanskje prøve å spørre på et annet forum? På VG-Debatt er det fra tid til annen diskusjoner om forskjellige økonomi-utdanninger, virker som om det er noen med peiling der inne (det var hvertfall det før). På diskusjon.no kan du også være heldig og få svar fra noen med litt kunnskaper om øk/ad, men det er ikke alltid. Utfordringen er jo nemlig å¨finne hvilke alternativer til master man faktisk har, og de er det ikke så lett å finne med tanke på hvor mange skoler som finnes.

Selv begynte jeg på øk/ad i høst, så jeg har dessverre liten peiling om hva jobbmulighetene er...:) Min plan er å gå alle 5 årene slik at jeg blir siviløkonom, men jeg er likevel veldig nysgjerrig på hva alternativene er, spesielt i utlandet, da jeg ikke er helt sikker på om en ren økonomiutdannelse er det helt rette for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Coarvi! :)

PPU har jeg vurdert, men vet ikke hvor lett det er å få jobb som økonom i skolen? Dersom jeg blir lærer spiller det egentlig ikke SÅ stor rolle hva jeg underviser i, og jeg synes jeg økonomi er spennende forsåvidt, så jeg tror jeg kunne blitt en god økonomilærer.

Dette vet jeg heller dessverre ikke så mye om, men skal du bli lærer bør du hvertfall ha et fag til (er vel 60 stp man må ha for å undervise i et fag). Jeg har tidligere spurt om hva mulighetene for å bli lærer som siv.øk er og har fått lite svar (hvem kan man spørre?), men noen har hvertfall nevnt at man kan bygge på med noen poeng i f.eks samfunnsfag, slik at man har flere bein å stå på. Er man bare lærer i økonomi er det vel vanskelig å få full stilling.

Lurer på om man kan undervise i matematikk? S-matte på vgs f.eks? Noen som vet? Eller må man ha 60 stp i et rent mattefag, ikke økonomi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Mie_*

Hva slags fag har du i løpet av studiet ? Er det kun tall ?

Jeg går business administrasjon og her er det 50/50 tall og mer teoretiske kurs som markedsføring, human resource, juridiske og etikk. Jeg skal ta HUman Resource Master etterpå..

Det er ofte flere muligheter utenfor Norge, ta en titt på ansa.no =) Så kan du søke på "hvor i all verden" og finne master som er interessante på de respektive universitetene. Mange er på engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bli lederassistent eller advokatsekretær. Jeg har jobbet som begge deler og ser at din bakgrunn er veldig verdifull i begge type stillinger. Det er gode karrieremuligheter innenfor begge yrkene og det søkes stadig etter gode advokatsekretærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spennende! advokatsekretær, har tenkt tanken selv også. hva gjorde du som dette, hvilke arbeidsoppgaver hadde du? og bare for å spørre, hva ligger lønnen på? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...