Gå til innhold

Har mannen din lagt om livet sitt etter at han ble far?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen :)

Jeg ble litt inspirert av den tråden som handlet om karriere-mamma vs hjemmearbeidende mamma(eller deltidsarbeidende mamma) og det å være mor vs far...hvordan har livet deres vært etter at dere ble foreldre? Jeg tenker da på hvem som har lagt om livet sitt mest, for eksempel ved å jobbe deltid osv...Får en følelse av at det først og fremst er kvinnen som gjør dette, og at menn i større grad lever livet som før de fikk barn for å sette det litt på spissen :jepp:

Noen kommentarer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hos oss blir det meste som skjer planlagt ut i fra mannens turnus.Jeg er hjemmeværende og var det også da jeg møtte min nåværende mann, dette synest jeg er helt greit. Jeg gjør jo som jeg vil når han er på jobb, men alle ting vi skal gjøre sammen må vi planlegge.

Gjest Gjest_FrkFryd_*
Skrevet

Jeg og samboeren har ikke barn sammen, men han har en datter fra før. Da hun ble født var han hjemmeværende pappa i nesten fire år. Han jobbet litt deltid i ny og ne, men var i all hovedsak hjemme med datteren.

Om vi får barn sammen håper vi å kunne jobbe i litt redusert stilling begge to, men vi får se hva økonomien tillater.

Skrevet

Både jeg og mannen hadde ca et halvår permisjon hver. Og etterpå har vi begge forsøkt å jobbe sånn at vi får sett ungen vår mest mulig.

Vi bytter på å levere og hente, og den som ikke henter gjør sitt beste for å rekke hjem til felles middag.

Men jeg merker at når det er snakk om sykt-barn dager, så er min jobb litt mer fleksibel enn mannens, så det blir lett at jeg tar dem. (Planleggingsdager har vi døpt om til bestemordager, for da stiller en av våre mødre som barnevakt.)

Skrevet

Da vi fikk barn nr 1 hadde ikke far noe permisjon da han ikke hadde rett på fedrekvoten da jeg jobbet under 50 % (ingen på nav fortalte noe om at han kunne fått av mine uker....) Men han tok seg mer ferie det året.

Barn nr 2 var han hjemme 2 dager i uken fra sønnen var 6 uker gammel, disse brukte jeg til å studere/praksis..

Nå er barna 2 og 4, jeg har jobbet mellom 60 - 80 % de siste årene mens mannen har jobbet 100 %. Jeg hadde veldig lyst til å være mer hjemme sammen med barna så jeg valgte å redusere min stilling. Mannen er hjemme med barna til 12 de dagene han skal jobbe sent. Han bruker også avspasering og tar seg noen ekstra fri dager for å være sammen med barna i ny og ne :)

Mannen tar seg av alle planleggingsdager - da jeg jobber i barnehagen og må være på jobb... Sykebarn dager bytter vi på. vi har et barn som er syk ofte og har utvidet rett til å være hjemme flere dager, og vi bruker ofte opp dagene begge to i løpet av året...

Skrevet

Han har lagt om litt og jobber litt mindre. Han tar ikke lenger på seg "alt" og er blitt flinkere til å si nei til ting som er mindre viktige. Han er selvstendig næringsdrivende og før sa han vel ja til det meste, selv om det ikke var så godt betalt, eller relevant. Det har han sluttet helt med, nå konsentrere han seg om kun det som er relevant og godt betalt.

Jeg jobber som vanlig, når jeg ikke er i permisjon. Har enda ikke hatt redusert stilling og tror ikke jeg skal ha det heller i fremtiden.

Skrevet

Hos oss har vi blitt enige om at han har karrieren og jeg er hjemme og har ansvar for barna. Dette er vi begge fornøyde med.

Skrevet

Hos oss er det jeg som er "hjemmeværende", men det er fordi jeg ble arbeidsledig tidligere i år, og nå jobber og studerer hjemmefra. Han er i samme jobb, men er flinkere til å si nei og ikke jobbe vettet av seg. Jeg trives med denne ordningen, men må få ut fingeren og sørge for en personlig pensjonsspareplan ...

Skrevet

Mannen har egentlig lagt om mest. Begge jobber 100 %, men han triker og mikser mer med jobben enn meg for å få mer tid hjemme - i forhold til før. Jeg har en litt enklere jobb sånn sett, og drar stort sett når dagen er slutt, og sånn har det alltid vært.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...