Gå til innhold

Slalomski til barn

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_pasta_*
Skrevet

Jenta mi har lyst til å prøve å stå slalom. Hun har aldri stått slalom før. Hvor store ski bør hun ha? Har hørt at de skal være like lange som ungen, altså fra bakken til topp av hode. Er det rett?

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest skikjører
Skrevet

Jeg tror det var før carvingskiene, nå er de nok litt kortere.

Det har jo noe også med alder og ferdighet å gjøre.

Stikk innom en en sportsbutikk og hør der.

De fleste skibakker har også utleie utstyr.Det kan lønne seg og leie først. Da ser dere om aktiviteten passer og kanske også nivået ungen raskt kommer på. På skiutleiene er de også proffe på å veilede dere.

Lykke til og kos dere med nedoverski.

Skrevet

Tenkte å kjøpe billige ski på bruktbutikk eller loppis.

Gjest gjest skikjører
Skrevet

Hei igjen

Du kan få mye bra på bruktbutikk eller loppis.

Vær klar over hvor gammelt utstyret er. Mye har forandret seg på både utforming av ski. Over til carvingski som gjør det lettere enklere å svinge, gir en bedre skiopplevelse. Gamle sko med plast som har blitt sprø og utgåtte såler bør du styre helt unna.

Gå ihverfall i sportsbutikken og lat som du skal kjøpe. Spør hva de mener er gode ski, støvler og hvorfor. Se på det og lær slik at da du finner brukt utstyr så vet du litt om hva du skal se etter.

Fortell også at det er mulig du kan få noe brukt og spør hva du skal styre unna.

Det er ditt barns sikkerhet og skiglede du skal investere i.

Tips på brukt utstyr. Sjekk skiutleie, noen steder selger de billig utstyret som ble brukt sist år. På skiutleie (de store og proffe) settes det veldig strenge krav til slitasje, alder og utseende på utstyret. Dette gjør at godt utstyr selges for en grei pris.

De fleste alpinklubber har også bruktsalg. Kontakt nærmeste og hør med de når det skal skje og om uteforstående får handle. Her i vår lokale klubb får alle (både turister og fastboende) kjøpe/selge utsyr.

Fint at barn kan lære at alt ikke behøver å være nytt. I vår klubb har det vært vanlig at aktive kjørere arver/kjøper rimelig utstyret til litt eldre kjørere. (Aktive barne og yngre ungdom)

Spare miljø, penger osv.

Skrevet

Takk for svar. :)

Ungen er forresen 9 år, normal høyde, spebygd og slank. Flink på langrennski.

Skrevet

Forresten, burde vi heller satse på å kjøpe carvingski? Hva tror du?

Gjest SmallTalk
Skrevet
Forresten, burde vi heller satse på å kjøpe carvingski? Hva tror du?

Uten tvil! De er mye lettere (mindre vekt) og de har mye bedre svingegenskaper. I tillegg så skal carvingskiene være relativt korte (så korte som man føler for), nor som gjør at man får god kontroll over skiene.

Til en 9 år gammel jente ville jeg vurdert å kjøpe en av de billige pakkene som kommer til å komme før jul engang. Disse er av mer enn god nok kvalitet for lek og moro, og de er ikke overprisede. I tillegg så kommer de ofte i enten rosa eller blå avhengig av kjønn. :)

Skrevet

Tenkte på siste innlegg, å stå på slalomski er tungt, og støvlene er helt stive og tunge. Ingen problemer med å stå på det, men det kan bli tungt og man kan få vondt i beina pga all svinging og sånn..

Nå vet ikke jeg hvordan carvingski er, men er det lettere og bedre kan man nok helst prøve det først. Sto selv på slalom på den alderen, så vet litt hvordan det er ;)

Gjest SmallTalk
Skrevet
Tenkte på siste innlegg, å stå på slalomski er tungt, og støvlene er helt stive og tunge. Ingen problemer med å stå på det, men det kan bli tungt og man kan få vondt i beina pga all svinging og sånn..

Nå vet ikke jeg hvordan carvingski er, men er det lettere og bedre kan man nok helst prøve det først. Sto selv på slalom på den alderen, så vet litt hvordan det er ;)

Carvingski er mye lettere enn vanlige slalåmski, og ikke minst er de mye enklere å kjøre på.

Men slalåm er da ikke så tungt? :klø: Jeg fikk mine første slalåmski som 6-åring, og kan ikke huske at jeg syntes det var spesielt slitsomt. Jeg blir mer gåen nå etter en runde i bakken, men de kommer mer av at leggene ikke lenger er vandt til det.

Gjest Scorpio
Skrevet

Jeg vil ikke anbefale deg å kjøpe brukt på loppis eller bruktbutikk med mindre du er svært kyndig. Det er svært viktig at eksempelvis bindingene er smurt opp og innstilt til bruker. Hvis ikke øker sjansene for skader betraktelig. Du kan selvfølgelig få kyndige til å justere i ettertid, men da er det ikke sikkert det blir så billig likevel.

Kjøp fra skiutleie/klubb som en annen nevnte tidligere, er mye bedre. Disse hjelper deg med alle justeringer.

Men har du råd til det ville jeg, som andre har sagt, gått for en tilbudspakke.

Hvis du ikke er sikker på interessen, så ta heller en tur i bakken med leid utstyr.

Skrevet

Er litt enig, jeg ville nok ikke ha kjøpt brukte slaomski og støvler. Ville vært sikker på at de sitter som de skal og løser seg ut ved fall i forhold til tyngden til barnet, ferdighet osv. Jeg ville nok ha begynt å litt kortere ski enn høyden til barnet, brysthøyt kanskje. Jeg ville også ha droppet staver det første året.

Har ikke erfaring med carving ettersom jeg gikk over til snowboard når carvingskia kom på markedet. Datteren min har alltid hatt slalomski, men mulig de faktisk er litt breiere forann ja, men ikke superbreie og innsving.

Hør i sportsbutikk uansett om du skal kjøpe ski der eller ikke!

:kaffekopp:

Skrevet

Hvor bor du?

I Heming på Slemdal i Oslo har de til helgen skimarket. Da selger de fjor årets modeller av både ski, støvler, hjelmer etc fra kjente bra merker til halv pris. Vi kjøper alt utstyr der hvert år.

Skrevet

Takk for svar dere. Ser at jeg må tenke mer på dette.

• 3 år senere...
Skrevet

Hei, jenta mi e ca 152 cm høy og e normal slank hvor store slalomski skal det være for ho ?

Skrevet (endret)

Slalomski skal gå til nasetippen på alle. Eller 10 cm mindre en høyden til barnet. Kjøper du brukt må du bare justere bindingene i forhold til hvor tung barnet er. Dette kan du gjøre selv på skruen fremst på bindingen.

Støvler må være passelige i forhold til størrelsen på foten. Viktig at disse ikke er for store, da oppstår skadene.

Endret av makkapakka
Skrevet

Skiene bør være 20% kortere enn kroppslengde eller kortere.

Lengre ski er vanskeligere å svinge med.

Unngå billigmerker da disse ofte er bastarder både når gjelder ski, bindinger og støvler.

Støvlene må sitte som støpt for og ha kontroll over skiene, og for å unngå skader.

Glem mange lag med sokker inni slalomsko, det er ikke bra.

Hilsen 13 år gml aktiv alpinist.

Skrevet

Ville aldri kjøpt alpinutstyr brukt om det ikke hadde vært på utsalg hos et skisenter der man kan få kyndig hjelp og tilpasning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...