Gå til innhold

Hva skjer når dagpenger er utløpt?

Anbefalte innlegg

Gjest Arbeidsledig
Skrevet

Jeg har væt arbeidsledig i 9 mnd nå, jeg har mottatt arb.ledighetstrygd denne tida. Jeg vet ikke hvor lenge jeg har igen av perioden, vet ikke hvordan jeg sjekker dette. Jeg vet heller ikke hva jeg skal leve av etter perioden er utløpt.

Dette er off topic, men jeg bare lurer på om noen har noen tips til meg eller råd. Jeg er redd for å begynne i ny jobb, nye mennesker, nye arb.oppgaver. Dette har gjort til at jeg har skydd arb.livet og gjør det fortsatt. Et intervju for meg er så skremmende, ihvertfall nå som jeg ikke har hatt jobb på lenge. Hvem vil ansette meg nå? Hva sier jeg i en intervju-situasjon når intervjueren spør hvorfor jeg ikke har jobbet på lenge?

Jeg har en onkel som har sagt vi kan starte noe sammen, men han har ikke tatt kontakt med meg på en stund, og jeg tør ikke ta kontakt med han fordi jeg er redd for at han bare har lekt med meg og ikke tatt det seriøst. Vi har hatt noen møter for å snakke om konseptet osv, men siden har jeg ikke hørt fra han. Jeg er redd han sier at prosjektet ikke kommer til å skje allikevel.

Kan jeg si til en intervjuer at jeg har hatt et prosjekt gående, men som ikke gikk i boks allikevel? Eller høres det teit ut? Jeg tør ikke si sannheten at mesteparten av tida har jeg bare har stengt meg inne hjemme og kun egentlig eksistert.

Jeg vet ikke, jeg ser ingen utvei.. Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal komme meg ut av dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kan jeg si til en intervjuer at jeg har hatt et prosjekt gående, men som ikke gikk i boks allikevel?

Det kan du fint si. Det viktigste er at du får deg jobb. Søk på alt - hva som helst. Det kan da ikke være så lenge siden du jobbet ettersom du tydeligvis har krav på dagpenger?

Gjest Nattvette
Skrevet

Vært arbeidsledig i 10 mnd selv pga finanskrisa og nedskjæringer, har jævlig lyst på deltidsjobb men fins ingen som passer for meg, og deltidsjobb er visst fy-fy når man er ung..

Eg tror det står på "lønnsslippen" hvor mange uker man har igjen, iallefall om man får den pr. e-post. Eg har 78 uker igjen på mine dagpenger.

Eg er litt sånn eg også, får skikkelig nerver og blir rett og slett dårlig i magen av nye situasjoner, som å begynne i ny jobb med nye folk og ting eg ikkje kan osv. Men det går seg til på ett vis, det er ikkje til å unngå så eg hopper i det og tar det som det kommer.

Tja, hvem som vil ansette deg? Det spørs jo på kvalifikasjonene dine det, og hva type jobb du søker på.

Hvorfor er du arbeidsledig? Om det er slik som meg, pga krisa, så er det jo bare til å si det som det er. Det er jo ikkje din (eller min) feil at man blir sparket pga at bedriften må spare penger for å overleve den tøffe tida.

Tror nok ikkje du trenger nevne det prosjektet til ein evt intervjuer. Det har jo sålangt ikkje blitt noe av, og er da ikkje noe å nevne.. Men du burde jo ta kontakt med onkelen din da, og høre hva som foregår. Blir det ikkje noe av, så blir det ikkje noe av. Verre er det ikkje. Bedre å vite det sikkert, enn å sitte hjemme å lure på det vil eg tro.

Stenge deg inne er jo ingen løsning heller, kom deg ut med venner, finn deg ein hobby, gå turer, vær med familie etc etc...

Gjest Arbeidsledig
Skrevet

Mitt siste vikar oppdrag var i februar i år, siden da gikk det bare nedover og jeg trakk meg unna arbeidslivet.

Og nå som tida går så blir jeg bare enda mere redd, og føler at jeg ikke har noe å si til en intervjuer når hun/han spør hva i all verden jeg har drevet med denne tida..

Det er den biten som skremmer livet av meg. Jeg melder meg ut så fort hverdagen min forandrer seg. Som f.eks da jeg mister en jobb/vikaroppdrag. Da blir jeg redd for ny jobb, nye mennesker, nytt sted. Redd for å ikke gjøre et godt nok inntrykk til de på nye jobben, redd for å rote til arb.oppgavene og lage kaos (dette har jeg opplevd mange ganger at jeg har gjort) Redd for å ikke klare å småsnakke med nye kollegaer fordi jeg er nervøs og ny.

Resultatet blir at dagene går, og jeg lukker døra og gardiner for omverden og blir sittende hjemme. Jeg drar ikke i butikken før 22 på kvelden rett før den stenger, mange ganger drar jeg ikke i butikken i det hele tatt fordi jeg bare sitter hjemme og gjemmer meg og skammer meg.

Og jo lenger tid som går, jo vanskeligere blir det å forklare for en arb.giver hvorfor jeg har vært uten arbeid. Kan ikke si at jeg ikke har turt, ingen som vil ansette meg.

Jeg ser på alle andre og de jobber, hvordan får de til det? Jeg føler meg så alene omm dette problemet, ingen jeg kjenner har det sånn, og jeg føler meg bare så unormal og mislykket og fordømt.

Hvordan får andre som har vært borte fra jobb så lenge som meg, seg jobb? Hva sier dem på intervjuet?

Gjest Arbeidsledig
Skrevet

Nattvette: Takk, jeg har ikke sjekket lønnslippen før nå og der stod det 72 uker igjen. Trodde man bare fikk arb.ledig.trygd i 12 mnd eller 10.. Det er det folk har sagt til meg..? skjønner ikke det...

Verste er at jeg er livredd for å ta kontakt med onkelen min for jeg er så kjempe redd for å få ett endelig nei, den frykten stopper meg, for da vet jeg at jeg må ut i virkelige verden alene og søke etter arbeid.

Jeg er så misunnelig på alle som jobber.

Gjest Sally Mae
Skrevet
Nattvette: Takk, jeg har ikke sjekket lønnslippen før nå og der stod det 72 uker igjen. Trodde man bare fikk arb.ledig.trygd i 12 mnd eller 10.. Det er det folk har sagt til meg..? skjønner ikke det...

Verste er at jeg er livredd for å ta kontakt med onkelen min for jeg er så kjempe redd for å få ett endelig nei, den frykten stopper meg, for da vet jeg at jeg må ut i virkelige verden alene og søke etter arbeid.

Jeg er så misunnelig på alle som jobber.

Hva med å prøve å si til deg selv at prosjektet med onkelen din definitivt er lagt på hylla, og så bare ringe for å si takk for sist? Hvis du allerede er overbevist om at prosjektet ikke blir noe av så kan du jo heller ikke bli skuffet. ;)

Når det gjelder generell arbeidsvegring pga vanskeligheter med intervjusituasjon osv. så vil jeg anbefale deg å snakke med NAV og be om å bli henvist til ARK. ARK er en del av NAV og står for noe sånt som arbeidsrådgivningskontoret. Der kan du få hjelp til å peile ut veien videre. Kanskje trenger du en praksisplass via NAV? Det vil si at NAV fikser deg en arbeidsplass der du ikke blir en vanlig ansatt, for du får "lønn" fra NAV (dagpengene). Du trenger ikke prestere 110% med engang, får tid til å sette deg inn i ting og få masse veiledning, kjenne at du mestrer jobben. Kanskje dukker det opp en åpning et sted på arbeidsplassen og vips har du en kjempefordel i søknadsprosessen. Eller kanskje arbeidspraksisen gir deg den selvtilliten du trenger for å komme deg ut i arbeid på egenhånd etterpå.

Det viktigste er at du oppsøker hjelp for problemene dine istedet for å sitte og vente på at de skal gå over av seg selv.

Angående hvor lenge du kan motta dagpenger står følgende på nav.no:

Hvor lenge kan du få dagpenger?

Lengden avhenger av hvor høy arbeidsinntekt du har hatt i kalenderåret før, eller i gjennomsnitt i de 3 kalenderårene før du fremmer krav om dagpenger.

104 uker ved arbeidsinntekt på minst kr 145 762 (2 ganger folketrygdens grunnbeløp)

52 uker ved arbeidsinntekt lavere enn kr 145 762 (2 ganger folketrygdens grunnbeløp), men høyere enn kr 72 881 (folketrygdens grunnbeløp)

http://www.nav.no/Jobb+og+arbeidsliv/Arbei...kring/Dagpenger

Skrevet

Hei.

Jeg mistet også jobben som følge av finanskrisen og sliter ed å finne meg noe annet fast. Er tilkallingsvikar i hytt og pine, men dårlig utsikter for fast...

Hva skjer når de 104 ukene mine har gått ut? Er det bom stopp på støtten fra NAV, eller går arbeidsledighetstrygden over til noe annen støtte?

• 3 år senere...
Skrevet

Jeg bumper denne. Noen somm vet hva som skjer etter at dagpengeperioden går ut? Da har man ingenting?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bumper denne. Noen somm vet hva som skjer etter at dagpengeperioden går ut? Da har man ingenting?

I utgangspunktet ingenting nei, såfremst du ikke har jobbet såpass mye mens du har mottatt dagpenger slik at du har opptjent rett til nye dagpenger.. Da blir det i såfall å søke sosialstønad men det er jo virkelig aller siste utvei... Hva med å flytte til et sted med bedre arbeidsmarked? Søke andre typer jobber? Forsøkt å oppsøke potensielle arbeidsgivere direkte? Sende ut åpne søknader?

Det viktigste er jo å få en jobb, ikke å få drømmejobben eller noe med akkurat det man er utdannet innen....

Anonym poster: 56baf67d7aaf2dad982c358d1390ca19

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Når dagpengeperioden har gått ut og man ikke har klart å få seg ny jobb (som i grunnen er et mesterstykke i seg selv), så får man rusle ned på sosialkontoret og brette ut sjela si der.

Anonym poster: 93f1f7fcc04098523b4743915b4c25b0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når dagpengeperioden har gått ut og man ikke har klart å få seg ny jobb (som i grunnen er et mesterstykke i seg selv), så får man rusle ned på sosialkontoret og brette ut sjela si der.

Anonym poster: 93f1f7fcc04098523b4743915b4c25b0

Jeg blir så forbanna på alle de som tror at det bare er å skaffe seg en jobb. Det er faktisk ikke det!!!

Jeg har søkt på over 5000 jobber de siste årene, alt mulig men bare fått noen korte vikariater.... Så det er fakisk ikke så lett som veldig mange her ikke synes å tro! Og det har ikke noe med søknaden å gjøre!

Men til TS når dagpengene dine går ut, kan du enten gå på sosialkontoret, eller du kan gå en tur til legen å få en diagnose på angsten din, og da få arbeidsavklaringspenger og mulighet til litt hjelp/praksissplass for å komme ut i jobb igjen.

Anonym poster: ecf53bd062e5c9400d86b9954e84b861

• 1 år senere...
Skrevet

Denne passer kanskje ikke helt inn her men spør allikevel. Kan man si nei når nav tilbyr en jobb? Jeg er arbeidsledig men skal starte for meg selv og vil helst ikke ha noen jobb siden jeg har mer enn nok med å fikse ting til oppstart. Jeg vet at jeg kan få penger for å starte bedrift men det er ikke før om tre måneder og jeg har ikke meldt meg inn i nav enda. Så jeg må vente tre måneder på det men om nav tilbyr en jobb nå i løpet av de tre månedene må jeg da si ja til jobb fra nav eller kan jeg si nei uten å miste pengene jeg kommer til å få?

Anonymous poster hash: 41261...e18
Skrevet

Du mister dagpengene ved å si nei. Vil ikke spille inn på oppstartsstøtte.

Anonymous poster hash: 93f1f...5b0
Skrevet

Jeg blir så forbanna på alle de som tror at det bare er å skaffe seg en jobb. Det er faktisk ikke det!!!

Jeg har søkt på over 5000 jobber de siste årene, alt mulig men bare fått noen korte vikariater.... Så det er fakisk ikke så lett som veldig mange her ikke synes å tro! Og det har ikke noe med søknaden å gjøre!

Men til TS når dagpengene dine går ut, kan du enten gå på sosialkontoret, eller du kan gå en tur til legen å få en diagnose på angsten din, og da få arbeidsavklaringspenger og mulighet til litt hjelp/praksissplass for å komme ut i jobb igjen.

Min første tanke er at hvis du har søkt på 5000 jobber uten å få noen av de så burde du kanskje revurdere hvordan du skriver søknader og cv. Nav har sikkert noen kurs hvor du lærer dette ordentlig.

Anonymous poster hash: 45549...78a

• Liker 1
Skrevet

Hvilken utdanning har du?

Anonymous poster hash: 36d92...717

Skrevet

Så da MÅ jeg ta den jobben nav kommer med uansett de første tre månedene hvis jeg blir tilbudt noe? Er det stor sjangse for at de kommer med noe jobb tror dere?

Skrevet

Så da MÅ jeg ta den jobben nav kommer med uansett de første tre månedene hvis jeg blir tilbudt noe? Er det stor sjangse for at de kommer med noe jobb tror dere?

De kommer ikke meg en jobb til deg, den må du skaffe deg selv, nav kan ikke ansette noen på en bedrifts vegne. Men de vil gi det et arbeidsrettet tiltak, praksis, kurs etc som du må følge for å få stønad.

Anonymous poster hash: ab29a...a81

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...