Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
hmm..først syntes jeg frisør hørtes veldig spennende ut - så da ble jeg det.

..også virket det morsomt og spennende og jobbe med markedsføring så da tok jeg en bachelor i markedsføring og prosjektledelse...

...så virket det kjempespennende å jobbe med tall så da ble jeg autorisert regnskapsfører....

...og nå fenger lover og regler så nå er jeg snart utdannet revisor..

...og foreløpig virker det fortsatt veldig spennende.. :jepp:

Kanskje på tide å begynne å jobbe, så får du se hvor spennende det er, og samtidig være til nytte i samfunnet :fnise:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
A: Men, leger må være flinke til å tilegne seg nytt og komplisert fagstoff, nettopp fordi feil kan bli fatale.

B: Det holder ikke å være sympatisk, hvis du overser viktige symptomer, som leger bør kunne på rams, eller vite hvor man slår opp for å oppdatere seg om.

Konklusjon: Derfor er karakterer en spesielt viktig og riktig seleksjonmetode innen noen fagretninger, som medisin.

Hva som skjer mellom A+B og Konklusjon, det trenger en nærmere forklaring.

Host opp en definisjon på bra lege, så skal det være mulig å lage korrelasjon mellom hver enkelt karakter på vitnemålet, og sluttproduktet.

Jeg ville tro at karakterer samsvarer ganske bra med å være god lege (faglig). Jeg ville også tro at om en tok kun matte og fysikkarakterene, så ville de samsvare bedre med å være god lege. Eventuelt biologi, pga interesse/liknende områder.

Gjest Gjest_lille_*
Skrevet

Syntes arbeid med dyrking av organer og medisink forskning virker utrolig spennende.. Ellers setter jeg utdanningene som fører til cand. scient., med. eller pharm. høyt, og liker forskning innen biologi og kjemi.

Høyt respekterte yrker(som jeg aldri selv hadde turt å utføre:

-Pilot

-Ambulansepersonell

-Politi

-Fengselsbetjent

-Personell i psykiatrien

Gjest anonym :)
Skrevet
Synes det er fascinerende at folk synes at kirurger er så "stilige", tror ikke noen virkelig vet hvor mye indremedisinerne (hjertelege, lungeleger, endokrinologer osv) vet. En kirurg er flink med hammer og spiker, men har jo ingen peil på hva han skal gjøre med noe så enkelt som et høyt blodsukker.

Kirurger er kanskje så "stilige" fordi de kan kunsten til å åpne et menneske, fikse de som er galt uten å ta livet til denne personen. Selv synes jeg at det er ikke de samme som å være god med en hammer og spiker. Jeg synes alle de andre yrkene i medisin er like "stilige" som kirurgi

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Kirurger er kanskje så "stilige" fordi de kan kunsten til å åpne et menneske, fikse de som er galt uten å ta livet til denne personen. Selv synes jeg at det er ikke de samme som å være god med en hammer og spiker. Jeg synes alle de andre yrkene i medisin er like "stilige" som kirurgi

Takk til deg som virkelig forstod hva jeg mente...

Skrevet
Takk til deg som virkelig forstod hva jeg mente...

Tja, jeg er iallefall ikke videre imponert over uttalelsene dine om at en kirurg ikke har peiling på høyt blodsukker, og er en som driver med hammer og spiker. Uttalelsen vitner om mangelfull kunnskap på området.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Tja, jeg er iallefall ikke videre imponert over uttalelsene dine om at en kirurg ikke har peiling på høyt blodsukker, og er en som driver med hammer og spiker. Uttalelsen vitner om mangelfull kunnskap på området.

Da kan jeg nevne at jeg jobber innen helsevesenet og vet utmerket godt hva det dreier seg om. Du har virkelig ikke skjønt innlegget mitt, har du?

Skrevet
Da kan jeg nevne at jeg jobber innen helsevesenet og vet utmerket godt hva det dreier seg om. Du har virkelig ikke skjønt innlegget mitt, har du?

Jeg har ingen problemer med å skjønne at poenget med de flåsete kommentarene dine var å gi et inntrykk av at kirurger ufortjent får for mye beundring og respekt i forhold til andre.

Er du ansatt i helsevesenet burde du vite bedre enn å sette kolleger og deres spesialiteter opp mot hverandre. Det er ikke konstruktivt.

• 1 år senere...
Skrevet

Jeg synes kirurger er fascinerende. Faktsik bare det å sette seg ned i sykehusgangen for å beskue alle som går forbi deg. Om vi konsentrerer oss om de grønnkledde kirurgene, så kommer de i mange utgaver.

Vi har f.eks:

- den travle kirurgen som ser ut som han alltid skal noe viktig

- den snåle kirurgen som du ikke vil prate med

- en som går på en rar måte

- en med masse hår på kroppen

- en som driter i hvordan han ser ut (klærne er tilsølte og munnbindet henger og slenger)

- de som nesten ikke kan norsk

- de som er for important til å prate med noen

Noe jeg har lagt merke til, er at alle kirurgene er så jævlig fast i klypa når man håndhilser. Jeg er ganske så håndfast selv, og er opptatt av å gi et skikkelig håndtrykk. Men når det kommer til kirurger så taper jeg....hva er greia med det??

Gjest Nigiria
Skrevet

Ingen som har nevnt flygeledere her?!

Det er vel fordi et rutinepreget yrke med et og et halvt års utdanning ikke er videre imponerende i de flestes øyne :P

Skrevet

Spennende er folk som har en realfagsutdannelse, som gjør at de ser verden på en annen måte enn oss andre vanlig dødelige. Som f.eks:

Geolog / fysiker / kjemiker

Fysikere

Biologer / Marinbiolog

Oseanografer

Romteknolog

Astrofysiker

Matematiker

:rødme:

Skrevet

Jeg har allerede begynt å unngå å fortelle hva jeg studerer for å slippe å snakke om det hele kvelden. Nå skal jeg snart begynne å si at jeg studerer noe veldig, veldig intetsigende. Forslag?

Og nei, jeg er ikke medisinstudent. De har det nok verre enn meg! Fascinerende yrker for meg er slike som er litt utenom det vanlige. Leger, jurister/advokater og slikt er det så mange av i min omgangskrets at det slett ikke er spennende.

Veterinær og meteorolog er yrker jeg kommer på som jeg syns er spennende. Og medisinske forskere.

Skrevet

Jeg synes yrker som etterforsker/kriminaltekniker (Kripos o.l.), helsesøster, kunstnere som kan (og tør)leve av det (forfattere, skuespillere etc.), arkitekter, folk som jobber innen asylpolitikken (eks. UD eller asylmottak), bistandsarbeidere, forskere (helst på medisinske spørsmål), og offiserer i intops er de mest spennende yrkene. Nå har jeg folk i vennekretsen med de fleste av disse (minus de to første), men synes alltid det er gøy å høre om deres nye prosjekter.

Må i tillegg legge til bioingeniører fordi det var noe jeg hadde lyst til å bli selv, og fysikere som er noe jeg aldri kunne blitt. Og arbeid i FHI (fordi jeg har lyst til å jobbe der selv en gang ;))

Glemte jammen PST, det må vel være (etter mitt syn) arbeidsplassen med høyest wow-faktor! :)

Hva er FHI og PST? :sjenert:

Skrevet

Jeg en en kvinne som jobber som objektleder og merker folk synes det synes er "kult". Kansje for at jeg går i uniform? hehe. Selv synes jeg ikke det i det hele tatt kommer så langt opp i rangstigen. Men er jo stolt av jobben min jeg :)

Gjest Purple Haze
Skrevet

Yrker jeg syns er stilige, og som jeg kan finne på å si "spennende, fortell mer" om er:

- Arkeolog

- Antropolog

- Musiker

- Skuespiller

- Forfatter

- Psykolog

- Astrofysiker

- Forsker

Skrevet

psykiater, politi, lege, psykiatrisk sykepleier

Skrevet

Jeg synes kirurger er fascinerende. Faktsik bare det å sette seg ned i sykehusgangen for å beskue alle som går forbi deg. Om vi konsentrerer oss om de grønnkledde kirurgene, så kommer de i mange utgaver.

Vi har f.eks:

- den travle kirurgen som ser ut som han alltid skal noe viktig

- den snåle kirurgen som du ikke vil prate med

- en som går på en rar måte

- en med masse hår på kroppen

- en som driter i hvordan han ser ut (klærne er tilsølte og munnbindet henger og slenger)

- de som nesten ikke kan norsk

- de som er for important til å prate med noen

Noe jeg har lagt merke til, er at alle kirurgene er så jævlig fast i klypa når man håndhilser. Jeg er ganske så håndfast selv, og er opptatt av å gi et skikkelig håndtrykk. Men når det kommer til kirurger så taper jeg....hva er greia med det??

hehe, hilst på så mange kirurger eller:P

Skrevet

Jeg synes yrker som statsmeterolog,jurist,politiadvokat,leger høres ut som spennende yrker.

Skrevet

Ser spennende ut å være orkestermusiker! Men konkurransen er svært hard, markedet konkurransepreget og svært vanskelig å komme inn på Musikkhøyskolen (NMH), der det kreves 5 og 6 i gjennomsnitt i alle fag i opptakskrav, samt særdeles høye krav til Masterstudiene/Diplomoppgaver.

Skrevet

Hva er FHI og PST? :sjenert:

FHI (folkehelse instituttet)

de driver med forskning av det medisinske slag, informasjon om vaksiner, legemiddelanalyser etc.. Med andre ord ganske mye forskjellig og spennende:)

PST (politiets sikkerhetstjeneste)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...