Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg og hå..Jeg er konsept tegner og illustratør / 3d animatør og vekker litt interesse når jeg nevner dette. Jeg ser at kunstner har blitt nevnt, så det gjorde godt for mitt skjøre ego :)

Jeg synest alle yrker er spennende, utenom da kansje kassadame på rimi, selv om jeg vedder på at de har mange morsomme historier å fortelle.

De jeg imponerest mest av, er de som jobber med mennesker. De som gir igjen til samfunnet altså.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner mange arkitekter (fra NTH), samtlige er gift. Har aldri oppfattet det som at arkitektyrket består av spesielt mange homofile menn. Da må det vel i tilfelle dreie seg om type interiørarkitekt eller lignende. Men kan ikke akkurat skjønne at dette er et yrke som noen hever øyenbrynene over.

Skrevet

Av en eller annen grunn svarer ca. 80 % som får vite hva jeg jobber med "-Det har/hadde jeg lyst å lære meg også."

Er tegnspråktolk.

Gjest Mekaniker
Skrevet
Alle yrker der dress er kleskoden er bra.

Tells kjeledress?

• Liker 1
Gjest SmallTalk
Skrevet

Gjelder dette bruktbilselgere også? :klø:

Skrevet

Selger på Ferner Jacobsen?

Skrevet
Synes SmallTalk har et fint nick,jeg. Gir meg mye bedre assosiasjoner enn for eksempel Robotkalle.

:fnise:

Du liker meg, du! :bolledeig: Eller kanskje du bare har et litt ambivalent forhold til oppmerksomhet?

Ikke tilfeldigvis dame, vel? Hvis du også bor i Oslo-området, har egne tenner i kjeven, og ikke er så tykk at du må rulles til bussen, så er det fort gjort for meg å bytte navn. Hva med Robot Redford?

Send meg noen bilder per mail, da vel. Må gjerne sladde ansiktet.

Skrevet

Jeg ser ikke bort fra at TS er journalist, som ikke jobber med tekst fortrinnsvis.

Når folk gir meg wow-assosiasjoner til yrker er det ofte:

- De med lang utdannelse i yrker med høye karakterkrav. (Flinkisene)

- De som jobber med idealistiske prosjekter (de uselvistiske)

- De som jobber med vanlige yrker(spesielt de som jobber med folk og omsorg), og brenner for det(hverdagsheltene)

Ellers hjelper det jo på at folk ikke "skryter" av yrket sitt, da er nok strategien å si det på en vanlig måte. Om folk jobber med statusyrker (eller selv tror det) og skryter av det blir det veldig blærete og usjarmerende!

Skrevet
Når folk gir meg wow-assosiasjoner til yrker er det ofte:

- De med lang utdannelse i yrker med høye karakterkrav. (Flinkisene)

Nå som det er easy å studere medisin og psykologi i utlandet, er det ikke like lett å bakoverresonnere til vgs-karaktersnitt ut ifra jobb.

Du sitter igjen med de som har kommet seg igjennom et studium som krever at du er skikkelig flinkis, dvs astrofysikk og matematikk.

Alternativt kan du skilte med å være professor, tjene mye penger eller ha høy stilling som IT-guru, spille sjakk, eller ha forskningspublikasjoner å vise til.

Skrevet
Nå som det er easy å studere medisin og psykologi i utlandet, er det ikke like lett å bakoverresonnere til vgs-karaktersnitt ut ifra jobb.

Du sitter igjen med de som har kommet seg igjennom et studium som krever at du er skikkelig flinkis, dvs astrofysikk og matematikk.

Alternativt kan du skilte med å være professor, tjene mye penger eller ha høy stilling som IT-guru, spille sjakk, eller ha forskningspublikasjoner å vise til.

Nå syns jeg en del utdannelser tatt i utlandet (som medisin) ikke henger like høyt som de som tar det her i Norge.

Men, som du sier, man trenger ikke være flinkis selv om man har kommet inn på noe med høyt snitt. Men jeg får litt wow når noen kommer inn på noe som er nesten umulig å komme inn på.

(Nå er jeg litt nerd og interessert i karaktersnitt, så jeg er nok ikke så representativ).

Ellers kom jeg på flere yrker som jeg blir imponert av/syns virker spennende:

- brannmenn (hmmm, fins det et mer kjønnsnøytralt ord mon?)

- politi

- ambulansepersonell

- sykehusansatte

Og jeg blir mektig imponert av de som tar svært høye utdanningsgrader, som doktorgrad i egentlig hva det måtte være. Tenk å ha sånn konsentrasjon og dedikasjon over svært snevre tema!

Gjest Gjest_Kine_*
Skrevet
Ellers hjelper det jo på at folk ikke "skryter" av yrket sitt, da er nok strategien å si det på en vanlig måte. Om folk jobber med statusyrker (eller selv tror det) og skryter av det blir det veldig blærete og usjarmerende!

Helt enig. Jeg blir ikke noe særlig imponert dersom jeg møter et fremmed menneske som absolutt skal fortelle hvilket yrke h*n har i første setning. I dag har veldig mange høy utdanning, så det er ikke slik at man hopper i stolen om noen sier h*n har en doktorgrad.

Jeg liker uhøytidelige mennesker best, de som har skjønt at alle mennesker har en verdi, uavhengig av utdanning.

Skrevet

Jeg har respekt og beundring for utrolig mange yrker!

Men øverst på lista er nok disse:

-Brannmenn

-PST

-Redningsmenn av diverse slag (de som hopper ut fra helikopter i sjøen i storm for å redde folk og sånn)

-Bistandsarbeidere og folk som bruker livene sine til å gjøre andres liv bedre

Gjest Cynthia
Skrevet

Hm, nå måtte jeg faktisk tenke her. Jeg er journalist og er daglig i kontakt med folk fra mange yrkesgrupper, så det skal kanskje mer til for at jeg blir "imponert" eller synes at noe er skikkelig spennende. Men, det er jo noen yrker man spør mer om enn andre. Hvis noen sier at de er sivilingeniør, må jeg innrømme at jeg ikke spør utover hvilken type sivilingeniør, hvor de har studert og hva jobben går ut på. Sier de for eksempel at de jobber for Leger uten grenser eller PST, er det jo litt mer actionfylt.

Merker også at mange har stor interesse for mitt eget yrke. Dessverre er mange opptatt av hvilke kjendiser jeg møter og hvorvidt jeg synes sånt er kult.

Gjest Gjest_Kine_*
Skrevet
Hm, nå måtte jeg faktisk tenke her. Jeg er journalist og er daglig i kontakt med folk fra mange yrkesgrupper, så det skal kanskje mer til for at jeg blir "imponert" eller synes at noe er skikkelig spennende. Men, det er jo noen yrker man spør mer om enn andre. Hvis noen sier at de er sivilingeniør, må jeg innrømme at jeg ikke spør utover hvilken type sivilingeniør, hvor de har studert og hva jobben går ut på. Sier de for eksempel at de jobber for Leger uten grenser eller PST, er det jo litt mer actionfylt.

Merker også at mange har stor interesse for mitt eget yrke. Dessverre er mange opptatt av hvilke kjendiser jeg møter og hvorvidt jeg synes sånt er kult.

Det er litt rart dette, altså hvilke forventninger folk har til et yrke.

Mange sivilingeniører har spennende jobber i forbindelse med f.eks. sikkerhet. Ikke agent-action på den måten vi tenker det, men like fullt interessante jobber.

Tror mange ville blitt overrasket over hvor mye av PSTs hverdag som består av rutinemessige og "vanlige" arbeidsoppdrag. Mange forbinder kun denne tjenesten med sånt de ser i actionfilmer.

Gjest Cynthia
Skrevet
Det er litt rart dette, altså hvilke forventninger folk har til et yrke.

Mange sivilingeniører har spennende jobber i forbindelse med f.eks. sikkerhet. Ikke agent-action på den måten vi tenker det, men like fullt interessante jobber.

Tror mange ville blitt overrasket over hvor mye av PSTs hverdag som består av rutinemessige og "vanlige" arbeidsoppdrag. Mange forbinder kun denne tjenesten med sånt de ser i actionfilmer.

Det er jeg selvfølgelig fullt og helt klar over, noe jeg også nevner i innlegget. Men ettersom jeg dekker et fagfelt der jeg intervjuer økonomer, ingeniører etc. meget ofte, må jeg innrømme at mange av disse yrkene virker litt "standard" på meg.

At PST ikke fungerer som på film er nok de fleste klar over. Men her tror jeg det går mye på interesser, og jeg har alltid interessert meg for juss/politiarbeid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...