Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Det at du spiller så veldig hemmelighetsfull og "skaper nysgjærrighet" gjør at når jeg hadde fått vite det så hadde jeg nesten heller følt litt avsky mot det antar jeg. Det virker jo som du synes det er en utrolig statusjobb du selv har.

Ja, det er jo nettopp derfor jeg som nevnt tildigere ikke vil si her hva det er - for da drar jeg med meg alle de andre (ikke like innbilske) kollegaene mine ned i grøfta! Men det er deilig å ha KG hvor man kan stille spørsmål man ikke tørr (pga jantelov) å spørre IRL :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ja, det er jo nettopp derfor jeg som nevnt tildigere ikke vil si her hva det er - for da drar jeg med meg alle de andre (ikke like innbilske) kollegaene mine ned i grøfta! Men det er deilig å ha KG hvor man kan stille spørsmål man ikke tørr (pga jantelov) å spørre IRL :)

Håper bare ikke jobben din innebærer at du skriver noe som utgis eller offentliggjøres ellers, jfr skrivefeil i hvert bidige innlegg du har i denne tråden her!

Gjest En annen gjest
Skrevet
Håper bare ikke jobben din innebærer at du skriver noe som utgis eller offentliggjøres ellers, jfr skrivefeil i hvert bidige innlegg du har i denne tråden her!

Har tenkt det samme som deg. Har ingen tro på at det angivelige statusyrket til trådstarter innebærer noe særlig akademisk utdannelse.

Gjest SmallTalk
Skrevet
Var det du selv som utga deg som gjest, SmallTalk.

:ler:

Neida, just kidding.

Var nok ikke det, nei. ;)

Jeg ville nok heller satt opp en liste lik den Mann23 har. :)

Skrevet
Synes det er fascinerende at folk synes at kirurger er så "stilige", tror ikke noen virkelig vet hvor mye indremedisinerne (hjertelege, lungeleger, endokrinologer osv) vet. En kirurg er flink med hammer og spiker, men har jo ingen peil på hva han skal gjøre med noe så enkelt som et høyt blodsukker.

Nå snakker du vel om ortopedene. Mange andre dyktige kirurger, med mye kunnskap.

Vet du forresten hva en dobbel-blind studie er?

To ortopeder som studerer et EKG....

Jeg ser at turnuskollegaene mine synes det var en god ide å skrive på KG i arbeidstida på dikteringsrommet. :ler:

Skjønner ikke hensikten med å sette spesialiteter opp mot hverandre.

For øvrig er kirurger utdannede leger som i tillegg til medisinstudiet (og turnustjeneste) har minimum seks års spesialisering innenfor sitt fagområde.

Doh. Hensikten, med å sette spesialiteter opp mot hverandre, er å ventilere bitterhet over mangel på beundring, og misnøye med dynamikken i hvordan beundring oppstår.

Frasen: en kirurg er en indremedisiner som også kan sy, gjør nok vondt. Men flere sykepleiere på kirurgisk avdeling sier at indremedisinerene har høy status. Det er jo de en ringer støtt og stadig for å konferere om alt mulig.

Det var forresten jeg som satte opp lista som inneholdt programmering ( ;) ) og kirurg. Kirurg kun fordi det er en ekstra flair i å være en person som kan sy sammen skader. Programmering, fysikk, og matematiker, fordi dette er de menneskene som er smartest, og det å være smart er det jeg anser som mest prestisjetungt i livet. (Bortsett fra de som navngir programmeringsspråkene, makan til evneveikt navn som SmallTalk, skal du lete lenge etter. Det bare skriker "ubetydelig og lite." Mye bedre med skikkelige navn som groovy, brainfuck, ruby, C osv)

Kirurger er smarte, men ikke fordi jobben er så jævla vanskelig, virker på meg som om snekkere har mer IQ-nøtter i dagen sin. Dessverre er det vanskelig å få en jobb hvor man både i form av jobben beviser at en er glup, og får samfunnets anseelse. :(

PS: Lungeleger opererer ikke, de er indremedisinere. Veldig fine å ha i bakhånd, når du ikke har tid til å lese masse på egenhånd.

Gjest Badabing
Skrevet (endret)

Jeg synes yrker som etterforsker/kriminaltekniker (Kripos o.l.), helsesøster, kunstnere som kan (og tør)leve av det (forfattere, skuespillere etc.), arkitekter, folk som jobber innen asylpolitikken (eks. UD eller asylmottak), bistandsarbeidere, forskere (helst på medisinske spørsmål), og offiserer i intops er de mest spennende yrkene. Nå har jeg folk i vennekretsen med de fleste av disse (minus de to første), men synes alltid det er gøy å høre om deres nye prosjekter.

Må i tillegg legge til bioingeniører fordi det var noe jeg hadde lyst til å bli selv, og fysikere som er noe jeg aldri kunne blitt. Og arbeid i FHI (fordi jeg har lyst til å jobbe der selv en gang ;))

Glemte jammen PST, det må vel være (etter mitt syn) arbeidsplassen med høyest wow-faktor! :)

Endret av Badabing
Gjest strykebrett
Skrevet

jeg syns

- sivilingeniør

- siviløkonom

- lege (alle typer som har tatt et skikkelig legestudie, dvs ikke alle slags "urteleger" og lignende).

- astronaut

- matematiker

- professor/doktorgradsstipendiat innen realfag

- musiker i symfoniorkester

- ballettdanser

er imponerende yrker. Sikkert flere også som jeg ikke kommer på nå.

Gjest Badabing
Skrevet
jeg syns

- sivilingeniør

- siviløkonom

- lege (alle typer som har tatt et skikkelig legestudie, dvs ikke alle slags "urteleger" og lignende).

- astronaut

- matematiker

- professor/doktorgradsstipendiat innen realfag

- musiker i symfoniorkester

- ballettdanser

er imponerende yrker. Sikkert flere også som jeg ikke kommer på nå.

Imponerende pga. utdannelsen? For så veldig stilige er de vel ikke akkurat, det er vel ikke vanlig å rope "spennende!" av disse (bortsett fra astronauten kanskje)? :gjeiper:

Skrevet

Ambulansesjåfør

Brannmann

Profesjonell idrettsutøver

Utenriksminister

Diplomat

Skuespiller

Fotograf

Journalist

Gjest strykebrett
Skrevet
Imponerende pga. utdannelsen? For så veldig stilige er de vel ikke akkurat, det er vel ikke vanlig å rope "spennende!" av disse (bortsett fra astronauten kanskje)? :gjeiper:

Jeg er ganske nerd selv, så det er sikkert derfor jeg syns disse er spennende og imponerende. Skjønner for så vidt at ikke alle andre gjør det når jeg tenker etter, hehe ;)

Gjest FHI-Gjest
Skrevet
Og arbeid i FHI (fordi jeg har lyst til å jobbe der selv en gang icon_wink.gif)

Hvorfor akkurat FHI? Jeg jobber der selv, så nå er jeg nysgjerrig. ;)

Skrevet

Det hadde kanskje vært mer interessant å si yrket og spørre hvordan folk ser på det yrket, uten å si at du er så "stolt" av det, eller at du får mye oppmerksomhet pga. det. Da hadde du fått mange, konkrete svar. Nå oppnår du kanskje bare at yrket kan bli nevnt på en lang liste av et par personer kanskje... Spørs om du blir så mye klokere av det.

Personlig så datt jeg litt ut av hva jeg synes er spennende, og er mer gått over til å gjette hvilket yrke du har ut fra hintene du kommer med. Siden du nevner homser, tenker jeg frisør, stylist, interiørarkitekt, ekspeditør i klesbutikk..he he.

Av spennende/stilige yrker (spesielt for en dame) ville jeg vel kanskje sagt pilot, politi, ambulansesjåfør, kaptein, kirurg, dommer, befal i millitæret.

Synes det er på tide du røper yrket ditt nå. Om så du får noen negative kommentarer (siden du har satt forventningene så høyt nå), så kan du jo sammenligne svarene med de du fikk før du røpte det.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Ehhh... Du vet mye om hva en kirurg gjør? Du vet at det finnes mange forskjellige typer kirurger, og at de aller færreste jobber med hammer og spiker? Det er det vel kun ortopedene som gjør. En hjerte/lunge-lege er vel også i stand til å opererer, det samme er en gynekolog osv, men ingen av disse jobber med hammer og spiker.

Det var for å sette ting på spissen at jeg skrev hammer og spiker, og det finnes mange dyktige kirurger, men jeg er så lei av den myten om at "hjernekirurger" og plastikkirurger har så ufattelig mye vanskeligere jobber enn andre legegrupper. Medisin i seg selv er mye mer avansert enn å skjære, fjerne og sy. Og jeg viste forresten til rene kirurger, ikke legegrupper som gjør kirurgi i tillegg.

og liten påminnelse: hjerteleger og lungeleger opererer ikke, de er indremedisinere. Så nå vet du det.

Gjest spennende gjest
Skrevet

Morsomt å se at yrket mitt er nevnt i flere innlegg. Redd jeg blir litt høy på pæra nå. :sjarmor::briller:

Gjest Bakvakta
Skrevet
(Bortsett fra de som navngir programmeringsspråkene, makan til evneveikt navn som SmallTalk, skal du lete lenge etter. Det bare skriker "ubetydelig og lite." Mye bedre med skikkelige navn som groovy, brainfuck, ruby, C osv)

Synes SmallTalk har et fint nick,jeg. Gir meg mye bedre assosiasjoner enn for eksempel Robotkalle.

Gjest strykebrett
Skrevet

Kom på at jeg en gang møtte en kar som var redningsdykker, det syns jeg var veldig imponerende og hørtes ut som en spennende og krevende jobb. Han fikk litt "heltestatus" i mine øyne merka jeg.

Skrevet

Ja, at det florerer av skrivefeil i innleggene min her er vel en blanding av at jeg skriver alt for fort og ikke leser over hvajeg skriver her - fordi det gidder jeg ikke bruke tid på :) dessuten har vel ikke akkurat rettskriving vært min sterke side - men på min tid kunne man bruke ordbok på eksamner i norsk så derfor kom jeg ut av vgs med høyt nok snitt til studie med høye karakterkrav.

Prblemet mitt er ikke at jeg skryter av jobben, men at jeg føler at enkelte nesten ser litt beundrene på meg når jeg sier hav jeg jobber med og jeg synes det er ubehagelig fordi jeg føles at da forventes det at jeg er sååååå utrolig kreativ, intelligent osv. Der for jeg sier det lavt og fort som sagt tidligere. Føler vel at jeg får mer kredd for yrket enn det fortjener - selv om jeg selv har det utrolig gøy og utfordrende på jobben.

Jeg har fått det jeg ville ut av tråden, i og med at yrket såvidt ble nevnt - så kan jeg slappe av med at mange andre yrker får mye mer kredd enn mitt :)

Gjest Badabing
Skrevet
Hvorfor akkurat FHI? Jeg jobber der selv, så nå er jeg nysgjerrig. ;)

Mange grunner :) Synes det virker veldig interessant ift forskning, smittevern, vaksinasjonsprogrammer osv. Tropemedisin (og reisevaksiner) og biologiske våpen var vel det aller første jeg ble interessert i, sånn egentlig. Vet nok altfor lite hva dere driver med, men leste for en stund siden det som står om internasjonalt samarbeid på sidene deres, og da virket det veeeldig spennende ;)Er også interessert i alt av forebyggende og helsefremmende arbeid, men vurderer en master i samfunnssikkerhet fra høsten, og derfor blir det vel noe helt annet enn FHI til slutt :)

Gjest Gjest_Petronelle_*
Skrevet

Til TS:

Jeg er også arkitekt. (Er iallfall nesten helt bombesikker på at det er det du sikter til...). Føler ikke det følger så voldsom wow-faktor med jobben, eller hvordan folk forholder seg til meg. Jeg møter imidlertid mye interesse for fagfeltet!

Har ikke merket noe spesielt til noen krypende holdning, kanskje bortsett fra enkelte som har komplekser i forhold til eget utdannelsesnivå. Og de tror jeg kanskje er litt sånn mot flere yrkesgrupper. (Særlig de som krever profesjonsutdannelse).

Skrevet

TS! kan du være så snill å si det! jeg kom inn på denne siden for å finne forslag til yrker, så jeg er veldig nysgjerrig på hva du driver med :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...