Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg synes selv jeg har et veldig bra yrke, og "alle" blir litt ettertenksomme og sier "spennende" når jeg sier hva jeg er. Så jeg sitter å lurer litt på om jeg har et veldig "stilig" yrke eller om det bare er min veldig subjektive oppfattelse.

Så lurer på om noen her har yrker som de reagerer litt med positiv beundring på? Yrker som ville trekke opp interessen for en person?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_grete_*
Skrevet
Jeg synes selv jeg har et veldig bra yrke, og "alle" blir litt ettertenksomme og sier "spennende" når jeg sier hva jeg er. Så jeg sitter å lurer litt på om jeg har et veldig "stilig" yrke eller om det bare er min veldig subjektive oppfattelse.

Så lurer på om noen her har yrker som de reagerer litt med positiv beundring på? Yrker som ville trekke opp interessen for en person?

Psykolog?

Gjest Gjest_Mia_*
Skrevet

Det spørs hvordan personen sier det.

En som virkelig brenner for yrket sitt vil selv få "økonom" til å virke spennende om en sier det med et smil om munnen og kanskje legger til "jeg har ansvar for å blablabla"

Mens en som sier i en sur tone "jeg er lege" og ikke virker interessert i det kan få det yrket til å virke ytterst drit.

Skrevet

Jeg sier det lavt og fort - for ikke å virke skrytende. Likevel får jeg veldige reaksjoner synes jeg - føler at det kommer anerkjennende og noenganger beundrende blikk... men igjen - kanskje jeg har tolket det helt feil? (Har venninner med samme yrke som også føler at det blir litt "skrytende" å si yrket sitt - men vi er vel kanskje litt for selvsentrerte her)

Skrevet
Jeg sier det lavt og fort - for ikke å virke skrytende. Likevel får jeg veldige reaksjoner synes jeg - føler at det kommer anerkjennende og noenganger beundrende blikk... men igjen - kanskje jeg har tolket det helt feil? (Har venninner med samme yrke som også føler at det blir litt "skrytende" å si yrket sitt - men vi er vel kanskje litt for selvsentrerte her)

Jeg synes forsker (på det meste) høres spennende ut - i hvert fall dersom de klarer å komme opp med noe reelt! :)

Men jeg må innrømme at jeg er særs nysgjerrig - hva er ditt yrke, Trådstarter?

Skrevet
Men jeg må innrømme at jeg er særs nysgjerrig - hva er ditt yrke, Trådstarter?

Nei, det tør jeg ikke si nå - kommer jo til å trekke med meg hele yrket ned i søpla for å være ekstremt innbilsek ;)

Men tenkte mer om det kom innspill her på hva folk ser på som litt "drømme yrke" og se om yrket mitt i det hele tatt blir nevnt - så kanskje jeg slutter å være så innbilsk her.

Gjest Gjest_pasta_*
Skrevet
Nei, det tør jeg ikke si nå - kommer jo til å trekke med meg hele yrket ned i søpla for å være ekstremt innbilsek ;)

Men tenkte mer om det kom innspill her på hva folk ser på som litt "drømme yrke" og se om yrket mitt i det hele tatt blir nevnt - så kanskje jeg slutter å være så innbilsk her.

Du er vel lege da eller pilot?

Skrevet
Du er vel lege da eller pilot?

Jeg håper trådstarter IKKE er forfatter eller journalist!

Gjest Gjest_pasta_*
Skrevet

Jeg er psykolog, og jeg opplever ulike reaksjoner når jeg sier hva jeg driver med. Enten blir de engstelige (kanskje for at jeg skal kunne lese tankene deres), eller de blir skeptiske (fordi de mener det jeg driver med er tull) eller de blir veldig interesserte. Jeg opplever selv at det er et yrke som i det minste vekker oppsikt, og at reaksjonene varierer med hvem jeg møter. Når jeg sammenligner med hvilke reaksjoner mannen min får når vi presenterer oss for nye folk, ser jeg at hans jobb vekker mindre interesse med mindre vi treffer noen som jobber med det samme som ham. Han er siviløkonom, og jeg og han opplever anerkjennende blikk når det kommer fram, men mange har lite å spørre ham om. Jeg syns det virker som om langt flere har meninger om mitt yrke, noe som kan være både positivt og negativt. Selv om hans yrke kanskje har høyere status enn mitt.

Selv syns jeg mange yrker kan være spennende, både de jeg har en spesiell interesse for fordi de ligger opp mot mitt eget fagområde, og yrker jeg ikke vet noen ting om fra før. Så jeg syns det er vanskelig å nevne noen yrker som utmerker seg som spesielt spennende. Kanskje blir jeg ekstra interessert hvis noen jobber med mennesker, samfunnsspørsmål eller noe kreativt.

Skrevet

Jeg lar meg sjelden imponere av en TITTEL - men mer av hva personen faktisk har oppnådd i sitt virke.

Er virkelig Trådstarter så fornøyd med jobben sin? Jeg synes nesten denne tråden virker som en måte å få anerkjennelse for hva hun driver med, jeg.

Skrevet

fysiker

astrofysiker

matematiker

stipendiat

professor

hjertekirurg

gastrokirurg

plastikkirurg

hore (hvis du sier det åpent, da får jeg respekt.)

programmerer

Skrevet

Hva som er spennende yrker, vet jeg ikke, men jeg blir fascinert av å snakke med mennesker som jobber med

- Samfunnsfag/samfunnsøkonomi/sosialøkonomi

- Historie

- Språk

... for de kan lære meg noe

Så syns jeg det er spennende med mennesker som jobber som

- Tannlege

- Lege/sykepleier

- Psykolog/psykiater

- Kiropraktor/Fysioterapeut

... fordi det er lange utdannelser som gir dem en kompetanse jeg ønsker jeg hadde for egen del, men ikke har peiling på. Pluss at jeg kanskje senere kan få tips om gode kolleger jeg kan bruke

Siden jeg er arbeidstaker, syns jeg det er spennende med alle som

- Jobber med ledelse uavhengig av bedrift

- Folk som er gode på HR

Skrevet (endret)

Spennende yrker:

- Lærer

- Sykepleier

- Språkvitere/forskere

- Leger

- Sosionom

- Kriminaletterforsker

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet

Psykolog

Forsker

Politi/etterforsker

- tror det er de eneste jeg ville fått "ååå, så spennende!" reaksjon på ;) Jo så klart, sier noen de er astrolog eller hva det heter så blir jo også imponert

Gjest Gjest_Pernilla_*
Skrevet

Jeg har stor respekt for dyktige lærere, sykepleiere etc., men må innrømme at det likevel er en del andre yrker / utdannelser som får en ekstra glans ved seg. Enten grunnet lengde og vanskelighet på utdannelsen, eller at yrket virker spesielt viktig/stressende/nobelt:

alle som har tatt en doktorgrad

(selvfølgelig litt avhengig av fagfelt, men imponerende uansett tilfelle)

forskere innen allmennyttige felt (medisin, biologi, miljø/klima-utfordringer etc.)

psykiatere

ambulansesjåfører og akuttleger /-sykepleiere

arkitekter og kunstnere

Gjest Gjest_Christine_*
Skrevet
Jeg håper trådstarter IKKE er forfatter eller journalist!

Hva er det som er galt med å være journalist (eller forfatter)?

Et demokrati er avhengig av dyktige journalister som kan sette søkelys på viktige samfunnsspørsmål. Det er bare et mindretall som driver Se og Hør-journalistikk.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
fysiker

astrofysiker

matematiker

stipendiat

professor

hjertekirurg

gastrokirurg

plastikkirurg

programmerer

Synes det er fascinerende at folk synes at kirurger er så "stilige", tror ikke noen virkelig vet hvor mye indremedisinerne (hjertelege, lungeleger, endokrinologer osv) vet. En kirurg er flink med hammer og spiker, men har jo ingen peil på hva han skal gjøre med noe så enkelt som et høyt blodsukker.

Skrevet

Nå snakker du vel om ortopedene. Mange andre dyktige kirurger, med mye kunnskap.

Vet du forresten hva en dobbel-blind studie er?

To ortopeder som studerer et EKG....

Skrevet
Synes det er fascinerende at folk synes at kirurger er så "stilige", tror ikke noen virkelig vet hvor mye indremedisinerne (hjertelege, lungeleger, endokrinologer osv) vet. En kirurg er flink med hammer og spiker, men har jo ingen peil på hva han skal gjøre med noe så enkelt som et høyt blodsukker.

Skjønner ikke hensikten med å sette spesialiteter opp mot hverandre.

For øvrig er kirurger utdannede leger som i tillegg til medisinstudiet (og turnustjeneste) har minimum seks års spesialisering innenfor sitt fagområde.

Gjest SmallTalk
Skrevet (endret)
fysiker

astrofysiker

matematiker

stipendiat

professor

hjertekirurg

gastrokirurg

plastikkirurg

programmerer

Yey! Jeg utdanner meg innen et såkalt spennende yrke! :kul: Det tror jeg ikke jeg har hørt før. De aller fleste ser bare himmelfalne ut, og henger ikke med på notene, når jeg sier at jeg må hjem å programmere noe.

Endret av SmallTalk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...