Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboer har bedt meg stille som medlåntaker i forbindelse med at han tar opp boliglån for å kjøpe seg inn hos meg. Han sier han da får bedre betingelser i banken, og at vi skal spesifisere i samboerkopntrakten at han står alene ansvarlig for sitt boliglån.

Jeg er skeptisk, for dette betyr vel at jeg blir ansvarlig for lånet hans om noe skjer, om han f.eks mister inntekt, forlater meg/flytter ut, dør?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Gyda_*
Skrevet

Det betyr i og for seg at lånet blir det samme men at dere begge er ansvarlig for det. For at han skal ha noen eierskap i boligen så må dere ha en avtale som blir tinglyst. Han eier ikke automatisk andel i leiligheten bare fordi han flytter inn og blir medlåntaker på boliglånet.

Årsaken til at dere skal spesifisere i samboerkontrakten at dere er ansvarlig for hver deres del av lånet er nettopp for å hindre at det blir noe tull om dere flytter fra hverandre. Da må den ene kjøpe ut den andre ikke sant?

Død? Husk å skrive testament!!!

Mister en av dere inntekt så løper jo låneforpliktelsene som vanlig.

Hva ville du ha gjort om du mistet inntekten din slik som det er nå?

Skrevet (endret)
Samboer har bedt meg stille som medlåntaker i forbindelse med at han tar opp boliglån for å kjøpe seg inn hos meg. Han sier han da får bedre betingelser i banken, og at vi skal spesifisere i samboerkopntrakten at han står alene ansvarlig for sitt boliglån.

Jeg er skeptisk, for dette betyr vel at jeg blir ansvarlig for lånet hans om noe skjer, om han f.eks mister inntekt, forlater meg/flytter ut, dør?

Som regel så blir man medlåntaker om man går inn på det lånet som den opprinnelige eieren av leiligheten allerde har.

Men han ønsker altså å få et eget lån (i tillegg til ditt) som han skal bruke til å kjøpe seg inn? Det blir jo tullete. Du er jo allerede ansvarlig for ditt eget lån alene og skal ikke være ansvarlig for hans i tillegg. Har man hvert sitt lån så skal man ikke være medlåntaker på sambos lån. Det er man kun om det er ett lån man har sammen.

Hvorfor kan han ikke bare gå inn som medlåntaker på det lånet du allerede har da? Da vil dere jo spare mest!

Og så kan dere sette opp i avtale at han er ansvarlig for f.eks. 50% av lånet.

Slik er det hvis to samboere kjøper en leilighet sammen også. Den ene vil stå som medlåntaker da det vel bare kan stå et navn som hovedlåntaker på lånet uansett.

I samboeravtalen setter dere opp hvordan dere ønsker å fordele forpliktelsene dere imellom. Banken bryr seg ikke med dette. Dvs. hvem av dere som betaler hvor mye er ikke noe banken legger seg borti. (slik har ihvertfall vi opplevd det)

I samboeravtalen må det altså stå spesifisert:

Bolig eiet av begge parter fordelt etter følgende brøker:

Boligens adresse, g.nr. og b.nr.

Navn samboer 1 - eier %

Navn samboer 2 - eier %

For felles lån og gjeld fordeles ansvaret seg slik:

Lånenr. og navn på bank

Navn samboer 1 - %

Navn samboer 2 - %

Husk at dokumentet vedr eierforhold av bolig må tinglyses for at eiendomsretten skal være gyldig.

Det trenger ikke settes opp lik prosentfordeling for gjeld og eierforhold. Her bestemmer dere selv.

Edit: misforsto litt da jeg svarte første gang....

Endret av Cava Queen
Skrevet

...kanskje han har problemer med å få lån og egentlig vil ha deg som kausjonist...?

Da jeg var ung og kjøpte min første leilighet så måtte min far stå som medlåntaker for at banken i det hele tatt ville gi meg lån.

Skrevet

Du har ditt eget lån også? Også skal du være medansvarlig for hans og?

Ja det betyr at du sitter med hele gjelda - både din og hans - om han misligholder lånet eller "stikker av".

Mest rettferdig er vel at dere enten har hvert deres lån som dere er ansvarlige for hver for dere. Eller at dere har lån sammen som dere er medansvarlige for begge to (sånn som CavaQuenn skrev over).

Er DU medansvarlig for hans lån så kan ihvertfall ikke han få eiendomsrett til halve leiligheten.

Hadde vært litt skeptisk ja.

Skrevet
...kanskje han har problemer med å få lån og egentlig vil ha deg som kausjonist...?

Hvis ts ikke skal være med som medlånetager må h*n uansett inn som realkausjonist siden h*n står som eier av boligen.

En kausjonist har bare betydning for sikkerheten og ikke for betalingsevnen.

Skrevet

TS

Takk for alle svar.

Jeg har kun lite lån igjen, hele lånet blir innfridd når samboer kjøper seg inn.

Alison: det betyr altså at jeg ikke har noe valg, enten medlåntaker eller realkausjonist siden jeg eier leiligheten? Hva er forskjellen på å være medlåntaker eller realkausjonist?

TS

Skrevet
TS

Takk for alle svar.

Jeg har kun lite lån igjen, hele lånet blir innfridd når samboer kjøper seg inn.

Alison: det betyr altså at jeg ikke har noe valg, enten medlåntaker eller realkausjonist siden jeg eier leiligheten? Hva er forskjellen på å være medlåntaker eller realkausjonist?

TS

Som medlånetager er du like ansvarlig for hele lånet som hovedlånetager. Som realkausjonist har du ikke noe ansvar for selve lånet. Det er først hvis lånetager misligholder lånet at banken kontakter deg. Da kan du enten betale ut lånet (ta opp lån selv for å innløse lånetagers misligholdte lån, eller bruke sparepenger om du har det) eller selge boligen.

Skrevet
Som medlånetager er du like ansvarlig for hele lånet som hovedlånetager. Som realkausjonist har du ikke noe ansvar for selve lånet. Det er først hvis lånetager misligholder lånet at banken kontakter deg. Da kan du enten betale ut lånet (ta opp lån selv for å innløse lånetagers misligholdte lån, eller bruke sparepenger om du har det) eller selge boligen.

Ok.

Vil den ene eller andre måten innebære en økonomisk forskjell for min samboer, eller vil rentebetingelsene uansett være de samme?

Hvis jeg står som medlåntager, hva vil da komme opp på ligningen? Hun skal jo ha hele rentefradraget på skatten?

Hvis jeg står som medlåntager, vil det være en måte jeg kan redusere min formue på (for å betale mindre formueskatt?)?

Helt til slutt: jeg bør vel få økonomisk rådgivning, men får man det i banken eller er det egne eksperter på andre kontorer som driver med den slags?

TS

Gjest Gjest_L_*
Skrevet
Ok.

Vil den ene eller andre måten innebære en økonomisk forskjell for min samboer, eller vil rentebetingelsene uansett være de samme?

Hvis jeg står som medlåntager, hva vil da komme opp på ligningen? Hun skal jo ha hele rentefradraget på skatten?

Hvis jeg står som medlåntager, vil det være en måte jeg kan redusere min formue på (for å betale mindre formueskatt?)?

Helt til slutt: jeg bør vel få økonomisk rådgivning, men får man det i banken eller er det egne eksperter på andre kontorer som driver med den slags?

TS

Du blir jo med i banken til samboeren din så da får du jo all info der. Jeg ville ihvertfall ikke skrevet under på dette lånet uten at jeg hadde snakket med de i banken og fått vite at det var riktig alt som ble sagt om renter og besparelse osv.

Hun vil få rentefradraget. Men dere kan selv avtale at du får deler av det. Men det vil dere måtte gjøre manuelt på lignignen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...