Gå til innhold

Verste opplevelse med leieboer/utleier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei:)

Jeg skrev tråden under her om utleier som plutselig kom med trusler osv. Nå vil jeg høre deres historier, bare for å muntre meg opp litt:) Så hva er det verste du har opplevd i bolig sammenheng?:)

• 10 år senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ingen dårlige opplevelser 🙂

Anonymkode: e90de...0a8

Skrevet

Seksuell trakassering fra utleier er det absolutt verste.

Anonymkode: 72771...18e

• Liker 1
Skrevet

I leiekontrakten sto det at dyr ikke var tillatt.  Da leieboerne flyttet ut, viste det seg at de både hadde hatt hund og katt der.  Det var skrapemerker på karmer og store, mørke områder på parketten hvor det hadde ligget tepper. Katteurin hadde trukket inn i gulvet. I løpet av 3 år var leiligheten i miserabel stand.   

Hele leiligheten måtte pusses opp før den kunne leies ut igjen. Det ble en stor kostnad og tapt leieinntekt i 2 mnd.  

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Zienna skrev:

I leiekontrakten sto det at dyr ikke var tillatt.  Da leieboerne flyttet ut, viste det seg at de både hadde hatt hund og katt der.  Det var skrapemerker på karmer og store, mørke områder på parketten hvor det hadde ligget tepper. Katteurin hadde trukket inn i gulvet. I løpet av 3 år var leiligheten i miserabel stand.   

Hele leiligheten måtte pusses opp før den kunne leies ut igjen. Det ble en stor kostnad og tapt leieinntekt i 2 mnd.  

Da kunne du vel bare beholdt depositumet og dekket skadene med det?  I tillegg burde du jo ha krevd at de betalte de resterende kostnadene.

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, Apocalypte skrev:

Da kunne du vel bare beholdt depositumet og dekket skadene med det?  I tillegg burde du jo ha krevd at de betalte de resterende kostnadene.

Ja, vi kunne sikkert det, juridisk sett.  Depositum var på 1 månedsleie og de hadde vasket fint etter seg.  Derfor overførte vi depositum likevel.  

Våre leieboere var pålitelige betalere.  Vi har bestemt oss for å pusse opp leiligheten skikkelig fra topp til tå, så håper vi det tar noen år før behovet melder seg igjen.  Orker ikke å lage noe styr om dette.  

Skrevet
3 minutter siden, Zienna skrev:

Ja, vi kunne sikkert det, juridisk sett.  Depositum var på 1 månedsleie og de hadde vasket fint etter seg.  Derfor overførte vi depositum likevel.  

Våre leieboere var pålitelige betalere.  Vi har bestemt oss for å pusse opp leiligheten skikkelig fra topp til tå, så håper vi det tar noen år før behovet melder seg igjen.  Orker ikke å lage noe styr om dette.  

Hjelper ikke om de vasker fint etter seg når det var skrapemerker, ødelagt parkett og gulv.  Må si du var utrolig grei. 

• Liker 6
Skrevet
10 minutter siden, Apocalypte skrev:

Hjelper ikke om de vasker fint etter seg når det var skrapemerker, ødelagt parkett og gulv.  Må si du var utrolig grei. 

Jeg tror ikke det var så mye å hente om vi hadde gått videre med saken.  Hadde vi bodd nærmere så hadde vi også kunnet gjort noe tidligere.  
Lærdommen vi gjorde er å ta inn i leiekontrakten at leieboer må varsle når noe trenger vedlikehold.  Det er mye dyrere å reparere enn å forebygge og fikse underveis.  

Skrevet

Utleier med alvorlige psykiske problemer. Klart det er synd på personen, men det skal ikke være leieboers ansvar å håndtere slikt. Plutselig ambulanse på døra, selvmordstrusler, ble vekket midt på natten osv, osv, osv. 

Anonymkode: 32dcc...b6c

• Liker 1
Skrevet

Tafatt utleier.

Var ett vindu i hele leiligheten, som var ødelagt. Det kunne åpnes, men var ikke så enkelt å lukke igjen. En dag var det helt ødelagt og kunne ikke lukkes, så utleier spikret det igjen i stedet for å fikse det. Ergo, to rømningsveier (vinduet og utgangsdøra) ble til én. Skulle det brenne på kjøkkenet eller i gangen, ble jeg bare nødt til å krysse fingrene for at noen kom og rev ut vinduet så jeg kunne komme meg ut. Brannvarsleren hadde hun koblet ut fordi hun ikke orka å høre den oppe hos seg. Den hadde en tendens til å slå ut på matos. Kjøkkenvifta virka dårlig, så varsleren hadde gått veldig ofte da forrige leietaker bodde der.

Det var mer til, men jeg orker ikke nevne alt. Det som fikk dråpen til å renne over var en maurinvasjon. Leiligheten var ikke tett (var blant annet en stor glippe mellom vegg og tak i yttergangen - ja, det regnet også inn ;)) og en haug med maur hadde det lett da de valgte å flytte inn. Jeg dro på ferie, og da jeg kom hjem noen uker senere var det maur OVER ALT. Hun nektet å gjøre noe som helst med det. Prøvde å bli kvitt dem med maurgift og masse styr, men det var for mange av dem. Faren min hjalp meg og truet med å kontakte advokat om hun ikke lot meg si opp leiligheten, og først da fikk jeg gå. Viste seg i ettertid at leiligheten ikke var byggemeldt til kommunen og at hun snyltet på skatten, så hun var nok pissredd for at det ville bli oppdaget om en advokat kom inn, hehh.

Anonymkode: 69a7f...d08

• Liker 1
Skrevet

Har bodd i ti år i et hus der ingenting noen gang ble fikset. Til slutt ble jeg syk av mugg og måtte gi fra meg dyra mine og nå har jeg flyttet. Jeg har funnet meg i alt for mye :(

Anonymkode: d3709...e01

Skrevet
På 22.9.2020 den 22.58, Zienna skrev:

Man bør ta 3mnd depositum hvis man er bekymret for skader på det aktuelle utleieobjektet.

• Liker 2
Skrevet

Foreldrene mine har en leilighet de leide ut til en mann gjennom kommunen, han var alkoholiker. Han klarte ikke ta vare på seg selv, som satte preg på leiligheten. Urin på teppegulv, søppel osv osv. Da han flyttet ut måtte de bytte gulv, uten at de fikk noe tilbake fra kommunen. Han pleide ringe på hos foreldrene mine for å spørre om penger til sprit, også i flere år etter han hadde flyttet ut. Foreldrene mine er alt for snille, i starten ga de han penger, men de sluttet heldigvis med det. De ga også bekymrings melding til kommunen, men de gjorde ikke noe med det heller. Svikt av kommunen!!

Anonymkode: 400b7...b6a

• Liker 1
Skrevet

Vi leide av en som sendte meg meldinger med seksuelt innhold hver gang han var alene på hytta og dritings. Det var ganske ofte og ble bare verre og verre. Han bodde heller ikke så langt unna, så det ble utrygt å være hjemme alene. Når vi flytta ut var jeg høygravid, og selv etter overrekkelse av nøkler osv klarte han å få sendt en slibrig melding. Fysj.

Leide også av ei som godkjente utvask - for deretter å hevde at hun hadde brukt 40(!) timer på å vaske ut leiligheten etter oss. Noen av timene var ok da en leietaker heller dro på ferie enn å vaske ut rommet sitt, men resten av huset var skinnende rent. I tillegg ble det klaget på løst dolokk som var løst når vi flytta inn, skjev lampe som var skjev når vi flytta inn osv..dama var ikke sann. Fant ut i ettertid at hun gjorde dette hver gang noen flyttet ut. Skulle tro det om ei søt dame i 60årene! Har vært nøye med bilder og video etter dette leieforholdet 😅

Anonymkode: 6837b...210

• Liker 1
Skrevet

Jeg bodde i et lite hus hvor det var leilighet i 2 etasjer. Hun som bodde under meg festet mye, det ble slengt ølflasker og bokser over alt i gårdsrommet. Utleier bodde i nabohuset. Utleier og denne leieboeren hadde et godt forhold og han trodde på henne når hun sa det var jeg som hadde fest. Jeg fikk kjeft helg etter helg etter helg og måtte rydde opp ute etter fester jeg aldri hadde hatt. Jeg fant meg i det fordi husleia var latterlig lav og jeg var student. Jeg vet ikke hvorfor han ikke klarte å fange opp hvilken etasje festen ble holdt i, jeg har vel bare konkludert med at han absolutt ikke likte meg. 

Anonymkode: 3866f...713

• Liker 2
Skrevet

En tråd fra 2009? Wow.

Men vår verste opplevelse som utleiere var da leietaker ikke hadde tatt med alle sine ting ved utflytting før ny leietaker måtte inn med sine ting. Det ble en del fram og tilbake og mas fra vår side for å få hentet tingene sine. Alt ble hentet da jeg sa at dag X kl.Y blir alt som er igjen satt ute i hagen foran huset for å gjøre plass til ny leietaker. Ryddig og vasket ble det, men en del ting igjen som sagt. 

Skrevet

Det ekleste jeg har opplevd med en utleier, er at hun låste seg inn i leiligheten uten avtale på kveldstid for å ha visning (vi hadde sagt opp og skulle flytte). Jeg hadde dusjet, kom ut fra badet med bare et håndkle, og der sto hun og en fremmed mann. Fikk helt sjokk. 

Anonymkode: a59a1...507

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, Drizzt said:

En tråd fra 2009? Wow.

Men vår verste opplevelse som utleiere var da leietaker ikke hadde tatt med alle sine ting ved utflytting før ny leietaker måtte inn med sine ting. Det ble en del fram og tilbake og mas fra vår side for å få hentet tingene sine. Alt ble hentet da jeg sa at dag X kl.Y blir alt som er igjen satt ute i hagen foran huset for å gjøre plass til ny leietaker. Ryddig og vasket ble det, men en del ting igjen som sagt. 

Betalte dere ut depositumet før de hentet tingene?

Skrevet
16 minutter siden, Morten1 skrev:

Betalte dere ut depositumet før de hentet tingene?

Nei og h*n klagde ikke på det heller, men fikk pengene sine da tingene ble hentet. Men det var mas fordi ny leietaker måtte flytte inn og stua hadde en haug med ting på gulvet.

Skrevet

En utleier som låste seg inn i leiligheten helt uten grunn, skulle bare se hvordan det stod til.... Han jeg var sammen og jeg hadde heftig sex som ble avbrutt, flyttet ut rimelig kjapt uten å måtte betale ut leietiden. 😂 Passet greit sånn siden jeg likevel skulle flytte snart men hadde ikke sagt opp enda.

Anonymkode: 1b9e1...21f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...