Gå til innhold

Beholde eller innfri boliglånet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer kjøper seg inn hos meg, og da blir jeg i prinsippet gjeldfri. Hva er smarterst: investere beløpet i noe annet ( f.eks kjøpe en utleie-leilighet) eller innfri lånet og bruke det overskytende på noe annet? Er det ikke smartest skattemessig å sitte på boliglånet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Min samboer kjøper seg inn hos meg, og da blir jeg i prinsippet gjeldfri. Hva er smarterst: investere beløpet i noe annet ( f.eks kjøpe en utleie-leilighet) eller innfri lånet og bruke det overskytende på noe annet? Er det ikke smartest skattemessig å sitte på boliglånet?

Lurere å beholde lånet for å slippe formueskatt :)

Skrevet
Lurere å beholde lånet for å slippe formueskatt :)

Det finnes jo ikke noen generell regel: du må gjøre beregningene for å finne ut hva som er best for deg, avhengig av hvordan totaløkonomien din ser ut. Hvis det du evt. må betale i formueskatt etter å ha betlt ned boliglånet er mindre enn det du vil betale i renter og omkostninger (regulert for alle fradrag) på det samme lånet, er det jo bare dumt å ikke innfri det. Samme for utleieleilighet; du må regne ut hvordan den reelle kontantstrømmen din blir seende ut etter kostnader, skatt, fradrag, etc. Så gjør du valget ditt ut fra tallene du kommer frem til og dine personlige preferanser (kanskje vil du f.eks. ha en viss sum på konto for å ha en buffer).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...