Gå til innhold

I dag gruer vår datter seg til skoledagen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvert år kommer de, skattelistene. De viser at hennes foreldre tjener minst i klassen, og vi er ikke akkurat fattige vil jeg si. Mobbingen og kommentarene varer et par måneder, så kommer jula og gir henne fred. Etter jul er det sammenligning av julegaver, og den samme runddansen kommer... Men som hun sier, da kan hun bare si at hun har fått penger, så da kan hun ta en hvit løgn. Og igjen, hun får helt fine gaver, men ikke i mangetusenkronersklassen.

Vi lever et ganske normalt liv, men hun har mange snobber i klassen, der penger er noe som vokser på trær.

Så i dag er det en vond dag for jenta vår. Men det driter jo både regjering, skole og de andre foreldrene seg om tydeligvis.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skulle ønske skattelistene ikke ble lagt ut søkbare på nett. At de ligger offentlig ute i papirform på en del offentlig kontor til gjennomsyn er noe helt annet enn søkbar på nett.

Men ellers høres det ut som om hun vokser opp i et veldig lite synt miljø. Mobbing pga foreldrenes økonomi er snobbete, altså. Og ikke mer greit enn annen mobbing.

Skrevet

Hei.

Jeg kommer fra en familie med normal inntekt.

Både mamma og pappa hadde normale jobber, ingen høy utdannelse noen av dem...

Men istedet for mange fine og dyre gaver, fikk jeg noe annet fra dem.

Oppmerksomhet og kjærlighet var der, og det ser jeg nå var mye viktigere en skrot som man bare samler på...

Tviler på at disse snobbene for like mye av de tingene som datteren deres gjør av dere...

De rike prioriterer jobben godt, mens de som er i en middelklasse har en helt annen oppfattning av ting og saker...

Dette bør du få datteren din til å skjønne...

NB. Heldigvis jeg er ikke slik menneske som er opptatt av verdi på ting som man kjøper eller får, og det skyldes hvordan jeg ble oppdratt.

For min del spiller det ingen verdens ting om ting er dyre eller ikke f. eks. dersom jeg får en jakke i gave som koster 200kr og synes at den er fin og kler den, eller om jeg får en til 2000kr som jeg synes er helt forferdelig i utsendet samt som jeg ikke kler denne.

Skrevet

Enig med deg over...

Husker jeg også følte meg litt utafor da jeg gikk på skolen. Andre fikk dyre mobiltlf og andre tusenkronersting i julegave, mens jeg fikk klær (til en vettug pris) og andre småting, men i allefall ting jeg hadde litt mer nytte av enn en splitter ny playstation til flere tusen kroner.

Jeg ble ikke mobba for det heldigvis, men jeg husker jeg var litt misunnelig. Nå er jeg bare glad for at det var sånn. For det har lært meg at ting ikke trenger å koste masse penger for å være fint. Jeg driter da vel i om buksa mi kosta 200 eller 3000 kr, så lenge den sitter bra..

Setter mye mer pris på den kjærligheten og omsorgen jeg fikk enn alle tingene jeg fikk...

Skrevet
Hei.

Jeg kommer fra en familie med normal inntekt.

Både mamma og pappa hadde normale jobber, ingen høy utdannelse noen av dem...

Men istedet for mange fine og dyre gaver, fikk jeg noe annet fra dem.

Oppmerksomhet og kjærlighet var der, og det ser jeg nå var mye viktigere en skrot som man bare samler på...

Tviler på at disse snobbene for like mye av de tingene som datteren deres gjør av dere...

De rike prioriterer jobben godt, mens de som er i en middelklasse har en helt annen oppfattning av ting og saker...

Dette bør du få datteren din til å skjønne...

NB. Heldigvis jeg er ikke slik menneske som er opptatt av verdi på ting som man kjøper eller får, og det skyldes hvordan jeg ble oppdratt.

For min del spiller det ingen verdens ting om ting er dyre eller ikke f. eks. dersom jeg får en jakke i gave som koster 200kr og synes at den er fin og kler den, eller om jeg får en til 2000kr som jeg synes er helt forferdelig i utsendet samt som jeg ikke kler denne.

TS her...

Vår datter får mye kjærlighet og omsorg, og vi argumenterer blant annet med miljøperspektiv. Hun har det som er "kravet" sånn generellt sett. Men det er i disse to spesielle situasjonene som gjør henne sårbar. Og selv om hun ikke tar direkte skade av det, så gruer hun seg til skoledagene etter at skattelistene er lagt ut. Og dette er en ting som man egentlig kunne gjort noe med uten at det hadde svekket åpenheten i samfunnet.

Hun fikser livet sitt veldig godt, lar seg ikke presse til noe hun ikke vil. Men mobbing er uansett ikke en ok ting å oppleve, uansett hvor mye kjærlighet og gode verdier vi gir henne.

Skrevet

Skjønner hva du mener.

Det eneste som jeg lurer på er, hvor gammel er datteren din ???

Jeg er 22, så det er ikke lenge siden jeg gikk på skolen. men det var ingen hos oss som noen gang nevnte skattelistene på skolen...

Gjest Erfarne fjellfolk
Skrevet

Det er klart at mobbing ikke er greit, men jeg reagerer veldig på undertittelen din: "Skattelistene ødelegger livet hennes". Hvis hun blir mobbet og det går utover livskvaliteten hennes, er det ikke på grunn av at skattetallene ligger ute på nett. Unger/ungdommer finner noe å bruke til mobbing uansett, og den brutale sannheten er antakelig at de har sett seg ut din datter av en eller annen grunn - og den grunnen er der, uavhengig av deres inntekt og ungenes tilgang til informasjon om den inntekten.

Skrevet

Ta det opp med læreren eller rektor og be disse ta det opp på ALLE foreldremøter! Slik at foreldre og lærere kan ta opp dette med skattelister og inntekter og at det faktisk ikke har noe å si!

Men som en annen nevnte her - om barn vil mobbe så finner de alltid noe å mobbe for!

Om dette ødelegger livet til datteren din så ville jeg flyttet til en annen skole krets hvor folk har mer lik økonomi som dere. (og hvor det er snillere barn ;) )

Gjest ergelig på systemet
Skrevet

Hei

Synes synd på jenta de. Prøv å forklare henne at systemet ikke alltid viser rett.

Ville bare si litt om skattesystemet som vi opplevde for noen år siden.

Vi gikk fra å være vanlig lønnsmotager til å være selvstendig næringsdrivende.

Da vi var vanlige lønnsmotagere så kunne nok listene stemme til en viss grad. (mange ulike fradragsmuligheter som kan ligge til grunn)

Den dagen vi ble selvstendig næringsdrivende ble skattelistene bare "tull" Da vi hadde tatt opp masse lån og hadde store utgifter for en ny investering og en realisering av gevinst (denne var helt "bortinatta" feil følte vi. Det var loven som var slik ble vi forklart) Da sto vi langt opp på inntektsoversikt, men hadde vel nesten aldri hatt så lite penger å rutte med. Oppå det hele var dem "lånt" (banken sine) Vi måtte raskt ta en prat med barna og forklare at det som står i aviser/nett er ikke alltid helt riktig sannhet.

Likeledes ser dem det nå at pga fradreagene kan inntekta ses som liten i forhold til mange andre men vi lever greit for det. Har råd til å kjøpe oss det vi ønsker hvis vi bare sparer litt.

Skattelistene lyver en del og det er synd på de ungene/voksne som utsettes for mobbing.

Skrevet
TS igjen:D

Det er klart at mobbing ikke er greit, men jeg reagerer veldig på undertittelen din: "Skattelistene ødelegger livet hennes". Hvis hun blir mobbet og det går utover livskvaliteten hennes, er det ikke på grunn av at skattetallene ligger ute på nett. Unger/ungdommer finner noe å bruke til mobbing uansett, og den brutale sannheten er antakelig at de har sett seg ut din datter av en eller annen grunn - og den grunnen er der, uavhengig av deres inntekt og ungenes tilgang til informasjon om den inntekten.

Undertittelen var nok litt vel dramatisk kanskje. De ødelegger nok en del for hennei denne perioden.

Og mulig de hadde funnet noe annet å mobbe henne for. Men når listene er "old news", så er det stille, og de er sammen som normale ungdommer.

Poenget er at hun hadde sluppet mange slengbemerkninger og unngått disse vonde periodene dersom skattelistene ikke hadde blitt søkbare på nett... Skjønner poenget med å ha et visst innsyn, men hva er det som erinteressant med tallene om oss? Vi har en normal inntekt, betaler vår skatt med mer eller mindre glede, også skal altså vårt barn som går på ungdomsskolen bli et offer på åpenhetens alter?

Vi har faktisk vurdert å reise vekk i et par uker rundt dette...

Skrevet

Lær henne noe hun kan svare når de erter henne. Feks si "Ja, jeg vet det - hvordan det?" Også få henne til å overse det og ikke reagere på det - kanskje det slutter da?

Skrevet

Hmm.. sjekker barna skattelistene før de kommer på skolen? :klø:

Synes du skal lære henne til å være stolt av det hjemmet hun kommer fra, og å parrere evt mobbing som nevnt over "ja, hvordan det?".

Når du oppmuntrer henne til å dra en hvit løgn eller å reise bort, kaster du bensin på bålet.

Her blir nok datter fanget litt mellom barken og veden, er det kanskje litt vanskelig for mamma og pappa dette også?

Ingen grunn til å forsvare inntekt/forbruk med miljøperspektivet. Dere tjener det dere tjener, og det er bra nok. At andre ønsker å lage syklubb ut av det, sier mer om dem enn noe annet.

For datteren din å lære seg å håndtere slike situasjoner vil være verdifullt for henne resten av livet. Hvite løgner og reiser utsetter bare problemet, og den dagen det er virkelige problemer som banker på døra, har hun ikke lært det hun skal.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg jobber med ungdom, og ifjor overhørte jeg denne samtalen mellom en snobbete pappagutt og en "normal" gutt:

Pappagutten: -Hva tjener faren din a? hehe...

Normalgutten: -Ja, du a?

Pg: -hæ?

Ng: -Ja, hva tjener du? Jeg driter i faren din, tjener DU mye penger?

Pg: -Eehh assa...

Ng: -Det er så laimt med folk som skal leve gjennom andre. Tror du det betyr noe hva faren din tjener? HVor lenge skal du leve på det? Heldigvis har jeg tenkt til å lage mine egne planer for mitt eget liv

Pg: -mmmm....

Ng: -Jeg gidder ihvertfall ikke å skryte av ting jeg ikke har gjort sjæl. Dessuten vil jeg heller jobbe med musikk og ha det bra, enn å tjene masse spenn.

Faktisk ble det aldri noen diskusjon i den klassen om disse vanvittig stupide skattelistene igjen...

Datteren din er heldig som har oppegående foreldre! Ønsker henne lykke til:)

Gjest Gjest_pasta_*
Skrevet
Jeg jobber med ungdom, og ifjor overhørte jeg denne samtalen mellom en snobbete pappagutt og en "normal" gutt:

Ng: -Det er så laimt med folk som skal leve gjennom andre. Tror du det betyr noe hva faren din tjener? HVor lenge skal du leve på det? Heldigvis har jeg tenkt til å lage mine egne planer for mitt eget liv

Ng: -Jeg gidder ihvertfall ikke å skryte av ting jeg ikke har gjort sjæl. Dessuten vil jeg heller jobbe med musikk og ha det bra, enn å tjene masse spenn.

Faktisk ble det aldri noen diskusjon i den klassen om disse vanvittig stupide skattelistene igjen...

:klappe::klappe::klappe::klappe::klappe:

Kan ikke bli bedre!!!!

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Da jeg gikk på skolen trengte vi overhodet ingen skatteliste for å vite hvem som hadde foreldre som tjente godt, og hvem som levde på det de fikk fra sosialkontoret. Så at alt hadde vært mye bedre uten offentliggjøring av skattelistene tror jeg overhodet ikke noe på.

Når det er sagt så er mobbing helt uakseptabelt, og skolen bør varsles om hva som foregår. Velger de å ikke gjøre noe med saken, så får man ta det videre eller evt. politianmelde mobbingen.

Gjest pastagjest
Skrevet

For en gutt! Jeg tror nok foreldrene er stolte :)

Skrevet
Hvert år kommer de, skattelistene. De viser at hennes foreldre tjener minst i klassen, og vi er ikke akkurat fattige vil jeg si. Mobbingen og kommentarene varer et par måneder, så kommer jula og gir henne fred. Etter jul er det sammenligning av julegaver, og den samme runddansen kommer... Men som hun sier, da kan hun bare si at hun har fått penger, så da kan hun ta en hvit løgn. Og igjen, hun får helt fine gaver, men ikke i mangetusenkronersklassen.

Vi lever et ganske normalt liv, men hun har mange snobber i klassen, der penger er noe som vokser på trær.

Så i dag er det en vond dag for jenta vår. Men det driter jo både regjering, skole og de andre foreldrene seg om tydeligvis.

Kan jeg spørre hvor du bor, sånn cirka? Jeg bor på østkanten av Oslo og her er ikke dette et tema engang! Hadde ikke ønsket for mine barn å voksne opp i et slikt snobbete miljø. Uff og uff.

Er ingen forkjemper for at skattelistene skal legges ut søkbare, men det plager meg ikke heller. Synes synd på datteren din. Dette bør du ta opp med skolen, på samme måte som med annen mobbing.

Skrevet

Som flere sier så finner barn alltids noe å mobbe for om de ønsker. men utrolig snobbete miljø hvis elevene mobber pga skattelistenen! Kan aldri huske at det var et tema engang gjennom alle mine skoleår.

Kanskje be læreren om å ta en gjennomgang av hvordan skattelistene fungerer, at tallene ikke alltid er reelle osv.

Mobbing er uansett aldri greit!

Gjest Simbelmynë
Skrevet

Det er jo ikke skattelistene som er tema her. Det er snobbete ungdom som mobber og en jente som ikke vet hva hun skal si når folk konfronterer henne med at familien hennes ikke er "rike".

Når du oppmuntrer henne til å dra en hvit løgn eller å reise bort, kaster du bensin på bålet.

Enig. Hun bør lære seg å riste på skuldrene og si "hva så?", og eskalerer det til å bli pågående ubehagelig og stadig tilbakevendende er det ikke noe man skal finne seg i (les: ta det opp med skolen).

Skrevet

Be henne si at dere er noen jæ**** på å få fradrag. "Fradrag, vet du, fradrag er fine greier". Og smile litt lurt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...