Gå til innhold

Når tillate overnatting hos kjæreste

Anbefalte innlegg

Gjest trenger noen innspill
Skrevet

Hei

Jeg har ei datter som ble 15 år i sommer. (Kanskje mer moden enn jeg liker at hun er?)

Hun har det siste året hatt flere kjærester.

I en periode byttet relativt ofte.

Nå har hun hatt den samme gutten i ca 3 mnd (bare et lite brudd som ordnet seg med en gang igjen) Han blir nå straks 16 år.

Vi bor ganske langt unna gutten (ca 12 mil) med ikke alt for godt busstilbud. Ungdommene har vært besøkt hverandre 1 og 2 dager i helgene. Reist med tidlig buss og kommet hjem med sen buss.

Nå vil de tilbringe helgene sammen og jeg føler dette er litt tidlig og jeg har nok et lite problem der.

Denne helgen skal gutten overnatte hos oss på eget rom 1 natt.

(Føler det er bedre enn at hun reiser til han og at hun da får oppfylt litt av sitt ønske/krav)

Før jeg nesten rekker å gi tilatelse til dette så er det mas om begge nettene og om hun kan reise bort til han hele neste helg.

Jeg har møtt gutten og han virker hyggelig og kjekk ung gutt. Jeg har ikke møtt foreldre så de kjenner jeg ikke til.

Er jeg en overbeskyttende og gammeldags mor som syntes dette er vanskelig ?

Håper noen av dere yngre også vil svare på, når er det greit å overnatte hos kjæresten.

Hvilken alder var dere? Hvor lenge var dere sammen før dette ble aktuelt?

(Prevensjon har hun selv ordnet)

(Dette er ikke første barnet men de andre var en del eldre før dette var aktuelt)

Hun forteller at det er flere av vennindene som overnatter hos sine kjærester.

Tusen takk for at du "lyttet" og jeg vil bli glad for alle innspill her.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I utgangspunktet synes jeg det er greit med overnatting når barna er 15-16 år. Det eneste jeg er skeptisk til er hvis det hele tiden blir nye kjærester/venner; jeg synes det bør være en viss stabilitet i forholdet før man overnatter.

Men hvis jeg kjente gutten og stolte på ham ville jeg ikke hatt noe problem med det. Det blir jo vanskelig for oss å vurdere intensjonene til denne gutten over Internett, så du må vel egentlig stole på din egen magefølelse.

• Liker 1
Gjest Gjest_Gjest Baardsen_*
Skrevet

Nei du er ikke en overbeskyttende, gammeldags mor. I dag debuterer de når de er elleve og tar den i toern før fylte tretten skal man tro spørreundersøkelser som er besvart. Det beste du kan gjøre å fortelle de to hva DU synes er greit og ikke. :rope:

Tror du virkelig at de kommer til å sove på hvert sitt rom? Hva tror du de holder på med når de er alene sammen andre steder på dagtid, spiller Ludo? :sengekos: Innerst inne vet du nok at du allerede har tapt, så ta heller en jenteprat med henne om hva hun skal akseptere og hvordan hun blir en fullkommen kvinne. :skravle:

For alt jeg vet kan/vet hun allerede mer enn både deg og meg. Fortell under fire eller seks øyne at du ikke vil vite av verken kjønnssykdommer eller barnebarn før de er ferdige med skolen og har flyttet ut. Hva slags prevensjon bruker hun? Still noen kontrollspørsmål om de f.eks vet konsekvensene av å kun bruke p-piller uten kondom. :regn:

Lykke til med din potensielle svigersønn. Håper han er en skikkelig :romeo:

hilsen Gjest Baardsen

Skrevet

La dem overnatte. Så lenge du vet at de er trygge og ingen graviditeter, kjønnssykdommer eller andre negative ting blir resultatet, er det ingen grunn til å blande seg.

• Liker 2
Skrevet

Jeg var/er også av den sorten som ble "voksen" litt for fort. Er nå 19 år og har et stabilt forhold med en 6 mnd gammel sønn, eget hus, bil, bikkjer og ja.. et ganske etablert liv allerede..

Jeg var 13 år da jeg fikk sove hos kjæresten første gang. Mamma var noe motvillig, men hun ble fort veldig godt kjent med kjærestens foreldre og de hadde en veldig god dialog. Så da synes hun det var greit etter hvert.

Men da dette forholdet tok slutt (etter 1 år) og jeg som 14 åring ble sammen med min nåværende samboer som var 4 år eldre, fikk jeg IKKE lov til å sove hos han eller han hos meg før det hadde gått en god stund. Så jeg er enig i at det bør være en viss stabilitet i forholdet.

Men, jeg tror jeg ville tilatt det for en 15-16 åring. Jeg flytta jo hjemmefra som 17 åring...

Skrevet

Muligens jeg er gammeldags, men jeg syns at 16 åring bør ikke sove over hos kjæresten en hel helg.

I mine øyne blir det som om jeg da syns det er ok at min datter på 16 år har sex. Og det syns jeg ikke er greit.

Jeg syns også at barn (ja, hun er fortsatt barn som 16åring) i den alderen bør være mer opptatt av dating, være sammen ute, finne på noe morsomt sammen, enn å sove sammen og å bo sammen.

• Liker 1
Skrevet

Hei.

Hos oss var det slik, at kjæresten fikk overnatt hos meg. men ikke jeg hos han.

Det var en avstandsforhold på ca 30mil, og da var han hos oss annen hver helg.

Men det tok ca 8mnd før jeg fikk reise opp til han.

Han var 4år eldre, og jeg var da litt over 15 da vi ble sammen...

Skrevet (endret)

Tenkte bare å gi et innspill på dette med at mange er redde for at ungdommene har sex når man overnatter hos hverandre.

Jeg mener at Sex som tema bør ikke være den største bekymringen, p.g.a jeg er bombesikker på at ungdommer dersom dem virkelig vil ha sex, greier å snike seg til å ha sex et annet sted hvis dem virkelig vil ha sex.

Skogen, skolen, toaletter i byen, solarium, hjemme hos en av foreldrene når foreldrene er på jobb ++. Det er mange steder å gjøre det på enn bare hjemme i senga når man overnatter hos hverandre.

I midlertid ville jeg ha tatt dette med overnatting opp med dem foreldrene til kjæresten hennes og hørt hva dem mente om overnatting. Ville også ha ført en god dialog mellom foreldrene, og samt tenåringene.

Også prøvd å bygge et forhold med tenåringene på respekt og tillit.

Det med overnatting trenger nødvendigvis ikke være at man sover på samme rom? Det kan være, men må nødvendigvis ikke være.

Det er selvfølgelig koselig for et kjærestepar å sove i samme seng, men det må ikke være at det gjennomføres selv om man overnatter hos hverandre. Har man gjesterom for eksempel kan dette også brukes.

Dette med å se an at forholdet er stabilt har jeg også troen på for å eventuelt kunne skåne en tenåring for litt. Men jeg mener også at dem skal få lov til å erfare litt på egenhånd, om hvordan det eventuelt er med kjærligheten. At den nødvendigvis ikke trenger å være så trygg og stabil bestandig heller.

Som barn og oppover har man sikkert overnattet hos hverandre opp gjennom tidene. Jeg synes ikke det skal stilles et NEI krav til at man ikke kan sove over hos noen man er glad i bare fordi man er blitt kjærester og at sex osv er kommet inn i bildet.

(Husker selv som barn på selveste lyse dagen med foreldrene i nærheten, greide vi å leke utforskningsleker når foreldra var ute av rommet og holdt på på kjøkkenet. Samme på toalettene, ute i garasjen, ute i naturen osv.)

Selv må vi huske på at det er allikevel mange som debuterer seksuelt før den seksuelle lavalder.

I en alder av 16 år har man lov til å ha sex. Det betyr ikke at man nødvendigvis er klar for det mentalt/psykisk.

Selv tenker jeg informasjon & prating om tema graviditet er viktig for ungdom. Og at det er det vi kan gjøre som foreldre. Informere, informere og atter informere. Og drive forebyggende arbeid ved å gi tilstrekkelig nok informasjon om diverse ting.

Samtidig ville jeg ha gitt informasjon til tenåringen om at det er lov å feile, men at noen feil kan gi betydelige konsekvenser.

Og at om det er noe hun/han lurer på kan hun/han alltid komme til meg å prate om det.

Da tror jeg det er veldig viktig at vi tenker på hvilken måte vi immøtekommer disse tenåringene når dem har noe dem vil dele med oss. Slik at dem får lyst til å komme til oss flere ganger og prate. Vi kan selvfølgelig være ærlige om hva vi mener, men det har litt med måten vi fremfører det på, hvilket toneleie vi fremfører osv.

Det er selvfølgelig lov å sette noen grenser også. Og å inngå noen kompromier. :) Slik at begge parter kan føle seg litt fornøyde. Husk og at man skal ikke alltid få viljen sin.

Og igjen kan man snakke med tenåringene om dette med tillit & respekt ovenfor det man er blitt enige om i forhold til feks; hvor mange netter man skal få overnatte osv.

Informasjonsforebyggende arbeid:

Kjønnsykdommer, hvordan dem smittes osv, hvem som er livsvarige, hvilke symptomer, hva dem gjør mot deg når man først er smittet osv. Hvor stor sjangsen er for å bli gravid i de forskjellige tidene, hvordan man setter på et kondom osv. Prevensjon.... P-piller, kondomer....

Og at man må ikke føle seg presset til å gjøre noe man ikke vil osv.

Det står mye informasjon om det på nett, men det kan være greit for ungdom å ikke bare lese seg til det selv, men at vi faktisk prater med dem om det også. Det kan gi dem en følelse siden om at vi har ønsket å være der for dem, og at dem vil bli ivareatt.

Det kan sikkert være flaut å prate om det, men jeg er sikker på at det allikevel synker inn et sted der bak i hodet på dem.

Var bare en del av mine tanker jeg ville dele her :)

Endret av Chakoya
Gjest Trenger innspill
Skrevet

Hei igjen

Tusen takk dere som har kommet med innspill.

"I utgangspunktet synes jeg det er greit med overnatting når barna er 15-16 år. Det eneste jeg er skeptisk til er hvis det hele tiden blir nye kjærester/venner; jeg synes det bør være en viss stabilitet i forholdet før man overnatter"

Ja det er jeg enig i, men stabilitet er nok også noe ulikt syn på gammel og ung. For henne er det kjempelenge med 3 mnd. (og er det lengste forholdet hun har hatt)

"Tror du virkelig at de kommer til å sove på hvert sitt rom? Hva tror du de holder på med når de er alene sammen andre steder på dagtid, spiller Ludo? Innerst inne vet du nok at du allerede har tapt, så ta heller en jenteprat med henne om hva hun skal akseptere og hvordan hun blir en fullkommen kvinne."

Det er jeg vel heller usikker på om de sover hver for seg. Men føler vel her at det er litt mer greit at han overnatter da. Jeg er litt usikker på hva du mener med "tapt". De spiller sikkert ikke Ludo, men håper tidligere innlærte verdier sitter. Ja "jentepraten" har vi tatt datter/mor. Hun har nok fått noe inn med teskje, da det her også 2 søstre og 1 bror som har stor omtanke for lillesøster. Noen av de mer barnepike enn andre. (Den som er nærmest i alder)

"Hos oss var det slik, at kjæresten fikk overnatt hos meg. men ikke jeg hos han.

Det var en avstandsforhold på ca 30mil, og da var han hos oss annen hver helg.

Men det tok ca 8mnd før jeg fikk reise opp til han.

Han var 4år eldre, og jeg var da litt over 15 da vi ble sammen..."

Ja, jeg føler det nok litt lettere at han sover her noen ganger først så får vi føle litt på det etterhvert. Her er det jo ikke noe aldersforskjell egentlig. Gutten bare 1 år eldre enn henne så det regner jeg som jevngammelt.

Tusen takk for innspill. Jeg syntes dette er noe vanskelig da tydelig "normene" forandrer seg raskere raskere.

Gjest trenger innspill
Skrevet

Takk Chakoya

Du kommer med mange fin momenter i innlegget ditt.

Jeg har ei veldig fin jente. Det kom bare veldig fort dette med modenhet, overnattende kjæreste, protest på regelverk osv.

Det er bare 5-6 mnd siden hun var mest med mye yngre venner. Hun var/er god venninde og trivdes best sammen med de som var 1 til 3 år yngre. Vi så at en periode hoppet hun litt på begge fronter noe hun også så ut til å trivdes med (min oppfatting)

Nå er disse yngre vennene helt borte.

Jeg har fulgt med de jevngamle og hun har nok vært mer umoden enn mange av de. Derfor er min bekymring også litt på at: er hun klar for dette?

Jeg ser også en fordel i at hun har en fast venn fremfor å hoppe rundt og ha stadig nye kjærester.

Skrevet

Jeg ble sammen med en som var 17 da jeg var 15. Han fikk overnatte hos meg etter cirka 2 mnd. Selv om vi kunne, hadde vi ikke sex før jeg ble 16. Han bodde fem mil unna, så limet i forholdet var at vi kunne være sammen hos meg. Vi var sammen i nesten fire år og det ble ikke barn av det. Jeg var veldig bevisst på at jeg var for ung til å få barn.

Jeg tror det hadde vært drepen for forholdet om han ikke kunne være hos meg i helgene. Jeg hadde lett for å forelske meg i den aldren, og han var en typisk ordentlig gutt.

P-piller er greit, men p-sprøyte er enda mer sikkert hvis din datter er litt distre og kan glemme en pille. Jeg bodde sammen med min far, og min mor var ikke enig i at vi fikk sove i samme seng (da var jeg fylt 16) selv om vi hadde vært sammen i ett halvt år. Vi fant andre steder å ha sex. Han måtte sove på gjesterommet når hun kom på besøk. Ja, mine foreldre var venner etter skilsmissen og besøkte hverandre cirka to ganger i året.

Stol på din datter. Det er bedre at han får komme til dere i begynnelsen. Da blir du kjent med han og det må vel føles betryggende? Jeg tviler på at din datter vil ta med en tilfeldig flørt hjem en hel helg. Det ville aldri jeg gjort.

Jeg er voksen nå, men har dagbøker fra den tida, så jeg husker litt og det jeg ikke husker, kan jeg lese der selv om det er sjelden jeg dykker ned i fortida.

Lykke til. Det går nok helt bra. Prat om prevensjon og si at du føler hun er for ung, men at du forstår henne. Om han må ligge på gjesterommet den første tida, er ok. De kan likevel ha sex, men da viser jo han deg at han har tålmodighet.

Skrevet

Jeg fikk overnatte med kjæresten (samme rom) når jeg var 15 (nesten 16) år. Vi hadde kjent hverandre lenge før det. Men vi bodde flere timer fra hverandre.

Datteren din har ordnet prevensjon. Hun har hatt, eller kommer snart til å ha sex. Er det ikke bedre at hun har sex på soverommet sitt, enn en offentlig do? Jeg er ihvertfall glad for at min første gang var hjemme i trygge og fine omgivelser. Og at jeg hadde foreldre som støttet meg, og som jeg ikke trengte å være redd for å snakke med om det etterpå om jeg skulle få behov for det.

Hvorfor skal jenter lære seg at sex er noe skittent og forbudt, og hvis de absolutt skal ha det, så må de gjemme seg på en do, leie motellrom, eller holde på i en bil?

• Liker 2
Skrevet

Nå er datteren min yngre, men hun har kjæresten overnattende hver helg. Han er like gammeel som henne. Han sover på gjesterom.

De har sovet en gang å samme rom siden gjesterommet var opptatt. Da hadde de på pysj, og han sov i gjesteseng et stykke unna hennes seng. De syntes begge det var flaut men også spennende. Døren til hennes rom stod oppe den natten og de sov begge i hver sine senger.

Jada - jeg tittet inn...

Nå har de ennå ikke kommet lenger enn til å sitte i armkroken og kysse på kinnet. De har vært sammen i 8 mnd. med to små brudd som ordnet seg på kort tid.

Jeg vil heller ha kjæresten liggende over her enn datteren min liggende over hos dem.

Skrevet
De har sovet en gang å samme rom siden gjesterommet var opptatt. Da hadde de på pysj, og han sov i gjesteseng et stykke unna hennes seng. De syntes begge det var flaut men også spennende. Døren til hennes rom stod oppe den natten og de sov begge i hver sine senger.

Du glemte kyskhetsbelte!

Hvor gammel er datteren din?

Gjest Purple Haze
Skrevet

Jeg trodde ikke jeg var verken gammeldags eller veldig streng, men når jeg leser her, føler jeg at jeg kanskje er det likevel. Nå har jeg to sønner, så jeg kan ikke uttale meg på vegne av de som har døtre.

Men min sønn fikk ikke ha kjæresten på overnatting før hun var 16, han var da 18.

Jada, jeg vet at de kan ha sex når som helst og hvor som helst. Det betyr ikke at jeg trenger å syns det er greit at de har det i mitt hus, med min "velsignelse".

Hvis TS ikke ønsker at datteren skal overnatte, så sier hun nei. Datteren er ikke myndig, ikke en gang over den seksuelle lavalder.

Jeg er inneforstått med at ungdom har sex, men det handler om hvilke signaler man sender som forelder. Man må ikke gjøre det lettere for dem å ha sex ved å tillate overnatting.

Og om datteren virker aldri så moden, så er hun faktisk bare 15. Kropp og sinn modnes i rykk og napp i den alderen. At hun plutselig føler seg voksen, betyr ikke nødvendigvis at hun er klar for et seksuelt forhold.

• Liker 2
Skrevet

Er selv 17, og har en kjæreste på 21. Siden jeg var 15/16 har jeg fått sove hos han under spesielle omstendigheter ( pappa reiser mye i jobben, og syntes det var bedre at jeg var hos kjæresten som fikk meg på skolen enn søstra mi som gir faen ), og om han sov hos meg måtte vi sove på hvert vårt rom. Han viste veldig godt at vi sov sammen når han var borte osv. Litt før jeg fyllte 17 fikk vi sove i samme seng og jeg fikk sove hos han "så mye jeg ville".

Men TS, om det er sex du tenker på, så hadde jeg og min sex selv om jeg ikke sov over hos han så mye da jeg var 15 :)

Vi hadde også oftere sex om dagen enn kvelden senere, da man legger seg når man er trøtt. ;)

Skrevet
Man må ikke gjøre det lettere for dem å ha sex ved å tillate overnatting.

Hvorfor ikke? Jeg kan ikke se at du har fremsatt noen gode argumenter for dette synet.

Etter min mening er seksuallivet noe enhver må ta sine egne valg om. Foreldre bør bare gripe inn dersom det finner sted overgrep eller andre svært problematiske ting.

• Liker 1
Gjest Purple Haze
Skrevet
Hvorfor ikke? Jeg kan ikke se at du har fremsatt noen gode argumenter for dette synet.

Fordi jeg føler et ansvar for mitt eget barn, og ikke minst for kjæresten, som tross alt ikke en gang var "lovlig" enda. Og fordi jeg ikke ønsker å være den som skal legge til rette for at alle grenser skal forseres før det er lovlig. Og det gjelder sex, alkohol, bilkjøring osv.

Etter min mening er seksuallivet noe enhver må ta sine egne valg om. Foreldre bør bare gripe inn dersom det finner sted overgrep eller andre svært problematiske ting.

Greit at man skal ta sine egne valg, men en 15-åring trenger fortsatt veiledning av sine foreldre. Og grenser.

Greit for deg å være bombastisk om at slik skal det være, men jeg er ikke enig med deg. Og så lenge mine barn ikke var myndige da dette var en aktuell problemstilling, er det mitt ansvar å sette grenser.

I tillegg ønsker ikke jeg å sitte i min egen stue å høre på at barna mine har sex. Det er tross alt noe jeg kan bestemme selv.

• Liker 3
Skrevet

Jeg fikk ikke lov å overnatte eller at han overnattet før jeg var 18. I tillegg til at mamma har tatt opp igjen mange ganger at hun absolutt ikke vil bli reservemamma. Å dette syns jeg i grunnen var greit.

Skrevet

Jeg har en trettenår gammel jente og må si at jeg aldri i LIVET ville latt noen gutter ligge her i det hele tatt.

Når hun blir eldre (17?) og har hatt en kjæreste over tid, så kunne de fått overnatte, men da på hver sitt rom.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...