Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 20. oktober 2009 #1 Skrevet 20. oktober 2009 Jeg har oppdaget en temmelig graverende feil på ligningen. Inntekten avviker fra både lønns- og trekkoppgaven, og fra selvangivelsen, og hele skatteberegningen blir da feil. Jeg fikk en kraftig baksmell på skatten, men skal egentlig ha tilbake noen kroner i følge skatteberegningen på skatteetaten.no. Jeg har sendt inn klage, men finner ikke noe sted hvor lang tid det tar å behandle klagen. Vi har ventet helt til nå med å få skatteoppgjøret, og når vi først får det, så er det feil... irriterende!
Gjest 1 Skrevet 21. oktober 2009 #2 Skrevet 21. oktober 2009 I utgangspunktet tror jeg det er 3 ukers behandlingstid. Men, siden det sikkert er flere som sender klage i disse dager, så kan det være at det tar lengre tid.
Gjest Gjest_Pernille_* Skrevet 21. oktober 2009 #3 Skrevet 21. oktober 2009 De som har 'ventet helt til oktober' har som oftest ventet fra forrige oktober, altså like lenge som de som fikk oppgjøret på våren.
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2009 #4 Skrevet 21. oktober 2009 I utgangspunktet tror jeg det er 3 ukers behandlingstid. Men, siden det sikkert er flere som sender klage i disse dager, så kan det være at det tar lengre tid. Takk for svaret. Det høres rimelig ut. De som har 'ventet helt til oktober' har som oftest ventet fra forrige oktober, altså like lenge som de som fikk oppgjøret på våren. Beklager, mulig jeg er veldig treg, men jeg skjønner ikke hva du mener med dette. Jeg spør om hvor lang tid det tar å behandle en klage, ikke hvor lenge jeg må vente på oppgjøret.
Gjest annemor30 Skrevet 22. oktober 2009 #5 Skrevet 22. oktober 2009 Takk for svaret. Det høres rimelig ut. Beklager, mulig jeg er veldig treg, men jeg skjønner ikke hva du mener med dette. Jeg spør om hvor lang tid det tar å behandle en klage, ikke hvor lenge jeg må vente på oppgjøret. Jeg klagde oktober i fjor fikk svar i april i år...
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 22. oktober 2009 #6 Skrevet 22. oktober 2009 Jeg klagde oktober i fjor fikk svar i april i år... Oisann... Jeg håper det er greit om jeg spør hva som gjorde at det tok så lang tid... var det uenighet om noe som gjorde at selvangivelsen måtte behandles på nytt, eller var det bare en "trykkfeil" som det er hos meg? Håper virkelig at jeg slipper å vente til april for å få oppgjøret...
Gjest gjest1 Skrevet 22. oktober 2009 #7 Skrevet 22. oktober 2009 Håper virkelig at jeg slipper å vente til april for å få oppgjøret... Problemet ditt er ikke at du må vente på de skarve kronene. Det som virkelig kommer til å svi,er at du må betale baksmellen i påvente avomgjøringsvedtak. At feilen ligger fullt og helt hos futen, se det teller ikke i denne sammenhengen...
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 22. oktober 2009 #8 Skrevet 22. oktober 2009 Problemet ditt er ikke at du må vente på de skarve kronene. Det som virkelig kommer til å svi,er at du må betale baksmellen i påvente avomgjøringsvedtak. At feilen ligger fullt og helt hos futen, se det teller ikke i denne sammenhengen... Du tøyser nå...? De trenger ikke jo gjøre noe "omgjøringsvedtak", det er jo bare en trykkfeil... Det er jo bare for dem å se på selvangivelsen, gjøre ny skatteberegning, og så sende det ut... Jeg har ikke mulighet til å betale dem nesten 40 000 bare fordi de har gjort en feil!
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2009 #9 Skrevet 22. oktober 2009 Du tøyser nå...? De trenger ikke jo gjøre noe "omgjøringsvedtak", det er jo bare en trykkfeil... Det er jo bare for dem å se på selvangivelsen, gjøre ny skatteberegning, og så sende det ut... Jeg har ikke mulighet til å betale dem nesten 40 000 bare fordi de har gjort en feil! Regel nummer en: aldri stol på hva en anonym person forteller deg, sjekk med skattetaten, de kan svare deg.
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2009 #10 Skrevet 22. oktober 2009 De trenger ikke jo gjøre noe "omgjøringsvedtak", det er jo bare en trykkfeil... Det er jo bare for dem å se på selvangivelsen, gjøre ny skatteberegning, og så sende det ut... Det er beklageligvis ikke så enkelt. Du må sende en formell klage, og så blir det normal behandlingstid etter det. Å få tak i de på f.eks. telefon og få en forklaring eller få det ordnet "der og da" er ikke mulig (har prøvd). Jeg har ikke mulighet til å betale dem nesten 40 000 bare fordi de har gjort en feil! Du kan søke kemnerkontoret om utsettelse av innbetalingen (det er kemnerkontoret som driver inn pengene, på oppdrag av skatteetaten), de godtar som regel dette hvis du sier at det er gjort en feil og at du ikke vil bli skyldig disse pengene. Skulle det vise seg at skatteetaten alikevel mener at du skylder dem penger må forsinkelsesrente også betales for perioden du fikk utsettelse for.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 23. oktober 2009 #11 Skrevet 23. oktober 2009 Da har jeg fått svar fra ligningskontor, og saksbehandlingstiden for denne typen feil, er ca 2 uker. Hvis de hadde måttet behandle selvangivelsen på nytt, hadde saksbehandlingstiden vært 3 mnd, men slik var det heldigvis ikke her.
Gjest annemor30 Skrevet 24. oktober 2009 #12 Skrevet 24. oktober 2009 Oisann... Jeg håper det er greit om jeg spør hva som gjorde at det tok så lang tid... var det uenighet om noe som gjorde at selvangivelsen måtte behandles på nytt, eller var det bare en "trykkfeil" som det er hos meg? Håper virkelig at jeg slipper å vente til april for å få oppgjøret... tja... jeg hadde fradrag som kjøring t/r barnepike og særfradrag.. derfor det tok så lang tid.. samt at jeg hadde ingen baksmell som skulle betales i mellomtiden så for meg gikk det greit:-)
Gjest Gjest_Liz_* Skrevet 2. november 2009 #13 Skrevet 2. november 2009 Min mann venter fortsatt på svar på klagen vi sendte da ordinær likning kom (Juni)... Tror det kommer veldig ann på hvor man er og hva som er feil...
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2009 #14 Skrevet 4. november 2009 Hadde 3 måneder behandlingstid på en trykkfeil fra ligningskontorets side. Papirutgaven og nettutgaven hadde forskjellig skatteklasse. Gikk 4 måneder etter der igjen før jeg så snurten av skattepengene mine. Fikk intrykk av at dette er normal behandlingstid i mitt distrikt. anbefaler en dialog, og at du gjerne tar den via mail, så du har bevis på at du håndterer dette etter deres anbefalinger.
Wonders Skrevet 9. november 2009 #15 Skrevet 9. november 2009 ...og -så klart, tilhører du Oslo tar det langt tid. Tviler på at en mindre kommune bruker mer enn sine 3 uker ja...Alle har en egen saksbehandler. Be om navn, epost og direktenummer
zuperduper Skrevet 9. november 2009 #16 Skrevet 9. november 2009 ...og -så klart, tilhører du Oslo tar det langt tid. Tviler på at en mindre kommune bruker mer enn sine 3 uker ja...Alle har en egen saksbehandler. Be om navn, epost og direktenummer DET kommer helt an på hva man klager på, og hva saken gjelder. Skatteetaten er ikke lengre delt opp i kommuner når det gjelder behandling av klager/selvangivelser, så det du skriver vedr. behandlingstid stemmer nok ikke.
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2009 #17 Skrevet 10. november 2009 ...og -så klart, tilhører du Oslo tar det langt tid. Tviler på at en mindre kommune bruker mer enn sine 3 uker ja...Alle har en egen saksbehandler. Be om navn, epost og direktenummer Misforstått litt du tror jeg. Saksbehandleren til en Oslo-beboer kan like gjerne sitte i Harstad eller i Sarpsborg som i Oslo.
Sheba Skrevet 10. november 2009 #18 Skrevet 10. november 2009 Misforstått litt du tror jeg. Saksbehandleren til en Oslo-beboer kan like gjerne sitte i Harstad eller i Sarpsborg som i Oslo. Mulig det - men jeg klaget på skatten etter ordinær likning i sommer, enkel feil - de hadde glemt et stort rentefradrag, men svar fikk jeg først 6.november (og klaget vel i juli) og svaret jeg har fått er bare en påskrift om at feilen er funnet og at nytt oppgjør vi bli sendt. Og pga den feilen fikk jeg ganske så mange tusen i restskatt som jeg værsågod måtte betale selv om jeg hadde klaget, sukk. Gudene vet når endelig likning kommer og kemneren betaler tilbake pengene. Det var sure penger som jeg overhodet ikke hadde regnet med å måtte legge ut..GRRRR!
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2009 #19 Skrevet 10. november 2009 Mulig det - men jeg klaget på skatten etter ordinær likning i sommer, enkel feil - de hadde glemt et stort rentefradrag, men svar fikk jeg først 6.november (og klaget vel i juli) og svaret jeg har fått er bare en påskrift om at feilen er funnet og at nytt oppgjør vi bli sendt. Og pga den feilen fikk jeg ganske så mange tusen i restskatt som jeg værsågod måtte betale selv om jeg hadde klaget, sukk. Gudene vet når endelig likning kommer og kemneren betaler tilbake pengene. Det var sure penger som jeg overhodet ikke hadde regnet med å måtte legge ut..GRRRR! Og hva har det med innlegget mitt å gjøre??
zuperduper Skrevet 11. november 2009 #20 Skrevet 11. november 2009 Mulig det - men jeg klaget på skatten etter ordinær likning i sommer, enkel feil - de hadde glemt et stort rentefradrag, men svar fikk jeg først 6.november (og klaget vel i juli) og svaret jeg har fått er bare en påskrift om at feilen er funnet og at nytt oppgjør vi bli sendt. Og pga den feilen fikk jeg ganske så mange tusen i restskatt som jeg værsågod måtte betale selv om jeg hadde klaget, sukk. Gudene vet når endelig likning kommer og kemneren betaler tilbake pengene. Det var sure penger som jeg overhodet ikke hadde regnet med å måtte legge ut..GRRRR! Må bare minne om at det er DITT ansvar - og ikke skatteetatens - å sjekke opp at det står riktige tall på selvangivelsen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå