Gå til innhold

Folk som ikke takker

Fremhevede innlegg

Skrevet

Fortsetter dere å hjelpe folk som aldri takker for hjelpen? Eks: de sender sms og spør om du kan finne ut noe for dem, og når du har svart så hører du ikke noe mer. Er det ikke høflig å takke selv om det bare er via sms? Man blir jo dessuten usikker på om de har fått meldingen, og om den var til hjelp...

Videoannonse
Annonse
Gjest No wonder woman
Skrevet

Skriv en sms etterpå og si: you welcome :sjarmor:

Skrevet

Hadde en venninne som lovet tur til Paris som takk for en stor vennetjeneste... siden dro hun på tur med en annen venninne isteden.

Skrevet

Ble kjempeskuffa da jeg ga kjæresten min mansjettknapper til bryllupet vårt (rett etter at han hadde fridd:) på ettårsdagen vår og han ikke sa takk. Prøvde å lirke det ut av ham ("var de fine?", "liker du de virkelig?", "vil du bruke dem?"), men han tok ikke hintet.

kommer nok til å gi ham presanger igjen, ja, men skal nok minne ham på at det er lov til og høflig å si takk.

Jeg er nok litt flink til å si ja og ikke forvente takk, men prøver ihvertfall å være flink til å si takk selv og håper at jeg er et godt forbilde.

En liten generell påminnelse: Si takk når du får komplimenter!

Skrevet

Alle mine venner har tydeligvis god oppdragelse for de takker alltid. Enten de har fått hjelp til noe, fått en gave eller fått en kompliment. :nigo:

Gjest nobilian
Skrevet (endret)
Ble kjempeskuffa da jeg ga kjæresten min mansjettknapper til bryllupet vårt (rett etter at han hadde fridd:) på ettårsdagen vår og han ikke sa takk. Prøvde å lirke det ut av ham ("var de fine?", "liker du de virkelig?", "vil du bruke dem?"), men han tok ikke hintet.

Huff. Mye som tyder på at han virkelig syntes du bomma med gaven. Han burde likevel sagt takk, selvsagt, men han lurte vel sikkert på om du hadde kjøpt dem fordi du synes det er stilig med knapper (gjorde du?)..

Edit: Man skal selvsagt alltid takke. Det koster lite og gir mye.

Endret av nobilian
Skrevet (endret)

Huff. Mye som tyder på at han virkelig syntes du bomma med gaven. Han burde likevel sagt takk, selvsagt, men han lurte vel sikkert på om du hadde kjøpt dem fordi du synes det er stilig med knapper (gjorde du?)..

Edit: Man skal selvsagt alltid takke. Det koster lite og gir mye.

Ikke si sånn da :sjenert: Vi har snakka om at han trenger mansjettknapper til bryllupet og han er mer glad i slikt enn meg, så tror ikke det er der det ligger. Han har gjort det før også, tror han bare glemmer det

Edit: Hihi. fortalte ham om denne tråden, og da ble han egentlig litt lei seg. Han var visst bare litt stressa, (fordi han akkurat hadde fridd) og bare glemte det, men han likte dem veldig godt :)

Endret av Tante
Gjest nobilian
Skrevet
Ikke si sånn da :sjenert: Vi har snakka om at han trenger mansjettknapper til bryllupet og han er mer glad i slikt enn meg, så tror ikke det er der det ligger. Han har gjort det før også, tror han bare glemmer det

Du vet nok best. :) Skulle ikke ha gjetta på den der, kanskje. Bestekompisen fikk også mansjettknapper av sin kjære, og ble ikke veldig glad. Det var litt derfor tanken dukka opp.

Han glemte det nok sikkert, ja. Ikke alle som har takk så godt innarbeida.

Skrevet
Fortsetter dere å hjelpe folk som aldri takker for hjelpen?

Tja... Det kommer litt an på hva hjelpen var, og ev. hva de på nytt trenger hjelp til. Og self. hvem det er... ;) Min datter kan noen ganger glemme å takke meg - men neste gang hun spør, så hjelper jeg... :rødme: Men som mor kan jeg jo også si ifra, jeg har kanskje ikke vært tydelig nok tidligere i oppdragelsen da? ;)

Får meg forresten til å tenke på en del tråder her på KG. Noen spør om hjelp og råd, men ikke alltid TS er innom igjen, for å komme med en liten takk. Noen tror jeg legger en del arbeid i svarene de kommer med, og hadde nok fortjent en takk.

Skrevet

Nei, sånne folk driter jeg i å hjelpe mer. De får seile sin egen sjø. Det hender jeg sier: "Ja, værsågod, da." hvis folk glemmer å takke. Sist gang jeg sa det var det til ei venninne som selv er utrolig opptatt av at man skal takke for den minste ting. Jeg har skjønt at når hun f.eks. har sendt et kort fra ferie så bør man ringe eller sende sms og takke for kortet. Jeg tenker at man kan takke neste gang man sees, når man sees relativt ofte. Men jeg hadde sendt henne kort fra min ferie og snakket med henne flere ganger etterpå uten at hun hadde nevnt det. Så da vi møttes spurte jeg om hun hadde fått kortet, for da lurte jeg på om det ikke hadde kommet frem. Selv da sa hun bare: "Ja." Da kom det en liten fanden frem i meg som sa: "Ja, værsågod, da." Og så måtte hun si takk. Hun virka ikke flau engang. Jeg blir kjempeflau jeg når jeg blir tatt i å være uhøflig. :sjenert:

Skrevet

Jeg er sikkert snerpete, men jeg tenker virkelig mitt om oppdragelsen til folk som ikke takker, ja.

Skrevet

Jeg synes det er frekt å ikke takke, selv om noen andre bare har hjulpet med en liten ting. Skjønner ikke helt hvorfor folk ikke gjør det?

Skrevet
Jeg takker borte

Jeg takker hjemme

Ja sige takk må jeg aldri glemme

Om jeg er liten

om jeg er stor

Så må jeg takke

Det sier mor

*(Margrethe Munthe)

Jeg takker, og forventer at andre gjør det samme tilbake.

Ja, jeg fortsetter å hjelpe de som ikke takker, men det tar bare litt lenger tid før de får svar fra meg... :lur:

Skrevet

er en fyr jeg snakker med på msn (kjenner han riktig nok ikke da) han takker aldri. ber om små tjenester hele tiden som om jeg kan lete etter en jente på nettby til ham som han kan bli kjent med(ja, føler meg rimelig frekk når jeg sender brev til ukjente jenter om de vil få msn adressen til en fyr jeg vet om som ser ut til å like deg, forteller om han osv, haha beklager meg alltid til dem foresten, at jeg gjør det fordi at vedkommende virklig ville at jeg skulle sende brev osv, UANSETT nok om det. ) får aldri takk, andre ting også, som hvis han spørr om jeg likte sangen han har laget, sier jeg jo "ja:)" å han svarer bare "ok" jaja...dette er helt enkle ting men irriterer meg!

andre ganger også, er med veninner, kjøper meg sjokolade eller noe sånt, får de alltid en sjokolade hver, om jeg har råd til det, får jeg takk? sjeldent....

Skrevet

Jeg kjenner også ei som aldri takker. Ikke en gang når hun får bursdagsgaver, selv om det er noe jeg vet hun ønsker seg. Det er litt skuffende, men jeg tror hun av en eller annen grunn har problemer med å si "takk". Jeg kan ikke se hvilken annen grunn det skulle være.

Gjest gjestdeluxe
Skrevet
Fortsetter dere å hjelpe folk som aldri takker for hjelpen? Eks: de sender sms og spør om du kan finne ut noe for dem, og når du har svart så hører du ikke noe mer. Er det ikke høflig å takke selv om det bare er via sms? Man blir jo dessuten usikker på om de har fått meldingen, og om den var til hjelp...

Absolutt! Det er ganske uhøflig av folk å ikke takke for hjelpen/tjenesten.

Så uhøflig at jeg ikke ville ha giddet å hjelpe de noe mer.

Gjest GJEST:)
Skrevet

Synes det går an å tilgi om noen glemmer seg i blant. Men jeg sier alltid takk til venner eller familie om de gjør noe for meg, sier noe fint til meg eller hvis jeg får noe av noen.

Det å si takk og vær så god tror jeg er noe de fleste foreldre er opptatt av å lære barna fra sine fra de er små. Hvis noen sjelden sier takk tenker jeg at de kanskje bare ikke er oppdratt til det?

Skrevet

"Takk" er veldig innarbeidet hos meg, synes det er både hyggelig å koselig å gi og få. Ender ikke akkurat et vennskap/relasjon om noen ikke takker, men kan synes det er litt rart - det er jo også litt uhøflig..

Men noen ganger glemmer folk seg da, og så lenge det ikke

skjer konsekvent så er jo det greit nok :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...