Gjest megvel Skrevet 21. oktober 2009 #21 Skrevet 21. oktober 2009 Da er du heldig, flink, og bor ikke i samme by som meg... Og 20 m2 er ikke galt hvis det er i kollektiv, men hvis det skal romme en hel hybel er det på ingen måte med enn du MÅ ha...
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2009 #22 Skrevet 21. oktober 2009 Da er du heldig, flink, og bor ikke i samme by som meg... Og 20 m2 er ikke galt hvis det er i kollektiv, men hvis det skal romme en hel hybel er det på ingen måte med enn du MÅ ha... Her i byn er de aller fleste av studentsamskipnadens hybler mindre enn 20m². Og det tror jeg er ganske så vanlig i de andre byene også. Det går faktisk helt fint. Jeg har bodd på en hybel på 16m² i tre år, det var null problem. Det var eget bad og kjøkken, og likevel plass til seng, pult, stuebord (som jeg kunne skyve under pulten om jeg ville ha større gulvplass), klesskap, hyller, osv. Det var plenty av plass til meg. Så bodde jeg to år på 19m², bod inkludert. Felles vaskeri, så jeg slapp plass til vaskemaskin. 20m² er faktisk ikke lite. Det handler om å ha smarte løsninger, og tenke i høyden. Å bo to personer på den plassen blir trangt, men om man er to om leien har man også råd til noe større. De eneste jeg kjenner som bruker mer enn 3500 på leie er de som insisterer på å bo MIDT i Bergen sentrum. De skal enten bo på Høyden, eller max to minutters gangavstand til Torgalmenningen. Man kan fint få hybler til lavere pris enn dette, fremdeles i gangavstand til UiB. Og om man tenker bussavstand (gisp!) blir det enda billigere. Jeg har møtt folk som synes studenthyblene på Gyldenpris er helt avsides. Vi snakker rett på andre siden av en bro fra UiB... Ti minutters gangavstand til Studentsenteret. Men det er jo på landet, må vite...
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2009 #23 Skrevet 21. oktober 2009 Til dere som kommer med det originale forslaget om å f seg sommerjobb: DET ER IKKE ALLE SOM FÅR DET!
Sheenaca Skrevet 21. oktober 2009 #24 Skrevet 21. oktober 2009 Til dere som kommer med det originale forslaget om å f seg sommerjobb: DET ER IKKE ALLE SOM FÅR DET! Da prøver dere som oftest ikke hardt nok Jeg kan ikke tenke meg at gamlehjem og sykehjem sier nei takk til ekstra hender om sommeren, hvis bare søkeren er et normalt menneske som klarer å oppføre seg skikkelig og møte på jobb når det er avtalt. Eller ta vaskejobber, sitte i kassa på Rema, kjøre postbil eller være avisbud, jobbe på avlastningshjem for barn - and so on. Ingen av mine venner er ekstremt opptatt av jobb eller uvanlig arbeidssomme, men vi har da aldri hatt problemer med å skaffe jobb, noen av oss. Fungerer ikke det, er det kanskje en slektning som kan betale litt for å hugge ved, klippe plen, male hus...? Det er mange muligheter, men vi er for bortskjemte til å vurdere mange av dem. Men for å gjøre det lettere lønner det seg å ta en deltidsjobb eller jobbe som ekstrahjelp i skoleåret. Jobbe annenhver helg, for eksempel, istedet for å drikke de helgene. Så er man nesten garantert mer jobb når de fast ansatte skal ha ferie.
Gjest t Skrevet 21. oktober 2009 #25 Skrevet 21. oktober 2009 Til dere som kommer med det originale forslaget om å f seg sommerjobb: DET ER IKKE ALLE SOM FÅR DET! Det er overhodet ikke vanskelig å få seg sommerjobb nå. Var jo sp mange bedrifter som gikk ut i sommer fordi de slet med å få seg sommerhjelper. Problemet i Norge er at studentene forventer at de skal ha sommerferie selv, slik at arbeidsgiver må leie inn vikar for vikaren. Og har man sånne krav er det ikke lett å få seg sommerjobb. Mange arbeidsgivere foretrekker nå svenske arbeidere, fordi de har så mye bedre arbeidsmoral enn norske. Om du takker ja til å jobbe hele sommeren, og i tillegg begynner å lete før juni er det ikke vanskelig å finne seg en sommerjobb!
Fortunatus Skrevet 21. oktober 2009 #26 Skrevet 21. oktober 2009 Jeg og samboeren er studenter og vi klarer oss veldig bra.. Har begge ekstrajobb og vi jobber hele sommeren.. Men man trenger virkelig ikke 70% stilling for å få ting til å gå rundt.. Har ca 10-20% og samboeren har 33% og vi får inn godt med penger.. Men vi er absolutt ikke rike og vi har sjeldent fri. Kan aldri reise til utlandet for hver helg jobber en av oss, ikke har vi tid eller råd heller. Så jeg gledr meg oppriktig til jeg er ferdig og vi kan ta oss 3-4 uker ordentlig ferie til utlandet Også til vi kan få muligheten til å eie egen leilighet.. Å leve på lånte penger i andres leiligheter er gørr i fem år!! Men har ikke hatt sommerferie på 5-6 år, så det går greit
Tante Skrevet 21. oktober 2009 #27 Skrevet 21. oktober 2009 Da er du heldig, flink, og bor ikke i samme by som meg... Og 20 m2 er ikke galt hvis det er i kollektiv, men hvis det skal romme en hel hybel er det på ingen måte med enn du MÅ ha... Ja, det kan godt være. Jeg bodde på 6m2 i første kollektivet jeg. Det var greit det også. Er lei av studenter som klager på økonomien, men ikke gjør noe for å forbedre den. Senk krava! Har flere venner som bor på 17m2-hybel med kjøkken, eget bad og bod. Funker som ei kule!
Zealuu Skrevet 21. oktober 2009 #28 Skrevet 21. oktober 2009 Du overlever nok 5-7 år med fulltidsstudier og deltidsjobb + sommerjobb kombinert. Du hadde neppe brukt hundre prosent av tiden din på studiene om du studielånet hadde vært romslig nok til at man ikke trengte jobb ved siden av - og jeg ser egentlig bare fordeler med at studenter jobber oftere og drikker seg fra sans og samling i sentrum sjeldnere.
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2009 #29 Skrevet 21. oktober 2009 Det er NULL problem å leve på støtten som allerede finnes, med mindre du bor UFORHOLDSMESSIG DYRT eller SKEIER UT UFORHOLDSMESSIG OFTE. Jeg har igjen rundt 1000 kroner hver måned, og jobber ikke i tillegg. Kutt ut vrøvlet.
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2009 #30 Skrevet 21. oktober 2009 Jeg er også student og har lån og stipend, på litt over 80 000 fordelt på 12 mnd. Men jeg jobber ganske mye om sommeren, og i år fikk jeg tjent med 40 000 kr. Da har jeg 120 000 kr å leve på på 12 mnd. Det gir meg 10 000 kr i mnd, og da har jeg ca 5500 etter at husleia er betalt. Det er selvsagt ikke mye, og av og til er det så vidt det går. Spesielt når både pc, skriver og andre ting bestemmer seg for å gi opp og nytt må kjøpes. Men jeg jobber altså ikke når jeg studerer, fordi jeg har et krevende studium som tar mye av dagen min. Jeg er student og da velger jeg selvsagt å prioritere min utdannelse. Jeg kunne godt at tenkt at vi alle fall hadde fått støtte i juni, da det er mange av oss som har eksamen rundt den 20 juni, kanskje senere også. Medstudenter; om dere ikke jobber i studiemånedene, så gjør det i hvert fall i ferien. Trenger ikke bruke hele ferien, for fri har man selvsagt fortjent å ha. På noen uker klarer man å jobbe seg til en slump med penger, og de er gode å ha.
Gjest Gjest_Hm_* Skrevet 21. oktober 2009 #31 Skrevet 21. oktober 2009 Det er NULL problem å leve på støtten som allerede finnes, med mindre du bor UFORHOLDSMESSIG DYRT eller SKEIER UT UFORHOLDSMESSIG OFTE. Jeg har igjen rundt 1000 kroner hver måned, og jobber ikke i tillegg. Kutt ut vrøvlet. Her må man selvsagt tenke på hvilke faktorer som spiller inn. Selv om du klarer det, så betyr ikke det at alle andre har de samme gunstige forhold som du har. I enkelte byer i dette landet er det vanskelig å finne seg et sted å bo til en rimelig pris. Det er også andre utgifter, som strøm, kollektivtransport (noen er avhengig av dette, til tross for at kroppen funker og man kan gå). Det er så mye som spiller inn. Noen skeier ut, noen har rett og slett så mange nødvendige utgifter at stipend og lån ikke holder.
Gjest Gjest_Tutta_* Skrevet 21. oktober 2009 #32 Skrevet 21. oktober 2009 Jeg er som mange andre her student. Jeg jobber ved siden av, men har heldigvis en fleksibel jobb som har mulighet til å gi meg fri rundt feks eksamen. Jeg har foreldre ganske nære som kan trå til dersom det er behov, og jeg bor med kjæresten min, riktignok utenfor sentrum, men billig. Så jeg er nok ikke den som roper høyest etter mer studielån, men jeg innser at de færreste har de fordelene jeg har ift jobb osv. De som hverken har foreldre som kan (eller vil) hjelpe eller som ikke finner bolig (som er forsvarlig å bo i, riktignok) til forsvarlig pris kan være avhengig av ekstra inntekt.
LilleLu Skrevet 21. oktober 2009 #33 Skrevet 21. oktober 2009 Selvfølgelig handler det jo om prioriteringer, men jeg synes likevel noen av dere er litt harde mot oss unge i studentalderen. Får du 6000 i måneden, og normal husleie på leiligheter her i landet er 3-5.000kr, så har du plutselig liksom ikke særlig mye igjen å bruke på noe som helst annet, som f.eks mat du tåler, legeregninger, mobilregning, etc... Det er mange som får pengehjelp av foreldrene, samt billige ting av dem og hjelp til å dekke f.eks legebesøk eller lignende. Da vil de jo garantert mene at de prioriterer riktig, og at vi andre syter. Det de fleste glemmer å tenke på er jo at det er mange som har foreldre som ikke kan/vil hjelpe dem også. Når man begynner med å studere etter VGS, så har man som regel ikke noe annet valg enn å flytte hjemmefra, og får litt penger av staten til å overleve. But still. Når man begynner på vgs har man egentlig to valg; 1: Bli hjemme og bo gratis, få deg detlidsjobb så man har råd til å rutte og futte, og spar studielånet til du skal på uni. 2: flytt hjemmefra, ta i bruk lånekassen. Dette valget ser jo lett ut, men la oss tenke litt dypere igjennom hva som egentlig skjer. Velger du nummer 1, så har man jo forsåvidt en grei deal, men problemet er at det for mange i landet som IKKE bor i de store eller lett tilgjengelige byene ikke alltid er slik at man kan ta det man vil på vgs. Det er utrolig mange som må presse seg gjennom allmennfag selv om de vil noe annet, bare fordi de ikke har råd til å flytte. Hvilket bringer oss til alternativ 2. Ikke et ideelt valg, men la oss se mer på det. Blir du boende der du er, så er du begrenset til det utvalget av skolelinjer som finnes i ditt nærområde, eller innenfor en times kjøring. Til gjengjeld vil din studiegjeld bli mindre, du vil ha mer tid på å lære deg å stå på egne ben, og du vil måtte slippe å stresse med å betale husleie og mat. Du vil også ha mye tid til vennene dine, og du vil ha mer tid til studier. MEN Ikke alle kan dette! Det er utrolig mange som simpelthen ikke klarer allmennfag, men som er dritogde på andre ting, og det er veldig kjipern at ikke alle har råd til å gå hva og hvor de vil. Man an bli meget deprimert av å stresse så mye som man gjør på allmennfag, og især om man ikke en gang egentlig vil være der. Dere skjønner, kjære "pre-kunnskapsløftet" ferdigutdannede. Vi som startet på VGS etter dette er nemlig blitt pult i rompa av samfunnet. Jeg vokste opp i en litt liten by med dårlige tilbud, men fordi borteboerstipendet suger som det gjør, hadde jeg kun råd til å flytte til nabobyen, og gå noe jeg ikke helt hadde lyst å gå. Det gjrø meg til den dag i dag sint over at jeg sløste så mye tid på noe jeg ikke ville på et sted jeg ikke likte, bare fordi mine foreldre ikke var rike nok til å lure systemet og kjøpe meg inn andre steder i landet. Dere skjønner nemlig det, at i Finnmark, med mindre du er samisk og/eller går reindriftslinja, så får du UTROLIG lite i stipend! Boteboerstipendet for Vgs er på rundt 3.700kr måneden der jeg kommer dra, og husleia på de enste hybelhusene er 3100kr. Selv minstepensjonister får 10.000 i måneden fordi ingen forventer at de skal klare seg på mindre, og de klarer seg knapt, så hvordan kan folk forvente av 16-åringer å klare seg selv på under halvparten av dette? Og til slutt, de som nå vil si "jammen de fleste ser jo ut til å greie seg fint" eller "de drikker det jo bare vekk", nei, slik er det ikke! Grunnen til at de fleste "greier seg" er fordi de både får og låner penger og ting fra familien, også selv om familie ikke har råd, fordi det er den eneste måten å klare seg på med mindre man lar vær å sove noensinne, og bruker natten på å få seg jobb. Oida, glemte jeg å nevnte at du mister halve stipendet ditt om du skulle få deg jobb? Og om du da på en måte klarer å balansere dette slik at du hverken ble kastet uyt eller grovt underærnært, så er det alt stresset med leksene som skolen pøser på med hver dag, for ikke å snakke om at min mat-allergi ble omtrent 5 ganger verre, pga. dårlig kantinepersonal? Får man ikke slappet av får man stress. Jeg har sett stress virkelig føkke opp mennesker, mann! Vi snakeer spiseforstyrrelser, psykoser, speed-misbruk, de ble tidligst gravide, begynnte tidligst å røyke, drikke, ha sex og dope seg. Selv e som var flinke og snille mennesker! Den ene ble så tynn at hun ble innlagt fordi hun var så stresset at hun ikke kunne spise, bare fordi hun var nødt å få gode karakterer på vgs om hun skulle gå det hun ville etterpå, fordi hun ikke hadde råd til å gå et annet sted. En annen som var likeså, fikk alltid gode karakterer, var glad og morsom, hun ble deprimert, fikk magesår, hallusinerte (ja!) klarte ikke å holde tritt, bare fordi hun ikke hadde råd til å flytte til en by som hadde bedre tilbud for henne, og hun dermed var stuck i drittbyen vår. Lærerne på den skolen er så dårlige, mange av dem er gamle og er ikke oppdatert på nymotens pedagogikk, og de andre er unge og er redde for ungdommene. OG ingen gir faen i om du har en diagnose på papiret, for det er ingen der til å hjelpe deg med det du tenger hjelp til for å lære tingene! Jeg synes selv at det var gøy å drikke EN gang i uken da jeg var i de aldrene, og det var kjempegøy. De to andre dagene brukte jeg jo på lekser og på å slappe av uansett, så hvorfor ikke? Foreldre som sitter hjemme med barn leier også en ukentlig barnevakt så de kan få et par timer i fred og ro for seg selv, så hvorfor ikke studentene? Alle TRENGER å få slappe av litt, og det koster ærlig talt ikke så mye å drikke litt en gang i uken, det er jo mer for å dra ut og ha det gøy enn å bli full! Vet dere hva JEG gjorde? Jeg lot vær å kjøpe klær med mindre jeg absolutt ikke hadde noe valg, jeg kjøpte aldri smykker eller unødvendige ting til meg selv med midnre det var superbillig, nye sko kjøpte jeg ikke, brukte bare de fra året før, dro aldri på kino, tok ikke traffikalt grunnkurs, og hadde nesten aldri penger på kontantkortet. Jeg lot vær å kjøpe ostepop og cola, jeg sluttet å leie film mer enn en gang hver måned, jeg sluttet til og med å røyke de to månedene pengene knep som verst, fordi jeg hadde fått noen legeregninger. (ikke røyke-relatert.) Ikke hadde jeg råd til å trene heller, hvilket hadde vært grett å hå for å få dempet effekten av kantinematen litt. (Ihvertfall da jeg gikk på vgs! Men de som var på neste skole jeg flyttet på var litt nærmere storbyer, så de hadde mere kompetent personale. Ærlig talt synes jeg det er verre at ungdommene og studentene sløser bort pengene sine på røyk, enn at de tar litt rusbrus eller øl en gang i uken og virkelig slapper av. Men kjære alle dere som gikk ut av VGS for tidligere enn 4 år siden: Dere aner ærlig talt ikke en dritt (unnskyld ordbruken!) om hvordan det er å gå på vgs etter dette kunnskapsløftet og de nye reglene rundt stipend og skolesystem. Ikke døm oss, vær så snill og sett dere i våre sko!
LilleLu Skrevet 21. oktober 2009 #34 Skrevet 21. oktober 2009 Og en helt annen ting er jo at det faktisk er utrolig vanskelig å få jobber i enkelte byer, især hvis du ikke "kjenner noen som kjenner noen som har en jobb ledig i firmaet". Mange steder er det simpelthen for mange studenter og for lite jobber.
Tante Skrevet 21. oktober 2009 #35 Skrevet 21. oktober 2009 Dere skjønner nemlig det, at i Finnmark, med mindre du er samisk og/eller går reindriftslinja, så får du UTROLIG lite i stipend! Boteboerstipendet for Vgs er på rundt 3.700kr måneden der jeg kommer dra, og husleia på de enste hybelhusene er 3100kr. Grunnen til at de fleste "greier seg" er fordi de både får og låner penger og ting fra familien, også selv om familie ikke har råd, Ikke døm oss, vær så snill og sett dere i våre sko! jeg ER i dine sko, jeg har vært student i mange år, men ikke til dags dato vært blakk. Joda, det har vært trangt noen ganger, men bare i den forstand at jeg må droppe kino-besøk, biffmiddag og nye klær og det synes jeg er helt greit. 3700 i stipend er ikke lite!!! Når jeg fikk stipend var det på 2800. Og jeg er fullstendig uenig i det du sier om familie. Min familie er fint villig til å stille opp og har råd til det, men det er ikke nødvendig. Jeg greier meg fint, UTEN jobb og familiestøtte.
Gjest .. Skrevet 21. oktober 2009 #36 Skrevet 21. oktober 2009 Jeg er også student, og fikk ca 8000 kr i lån for første semester. Det går helt greit, klager ikke. Sparer masse på å ikke kjøpe mat hver dag jeg skal på skolen(har med matpakke istedet), dra på cafè og kino og å feste hver helg. Jeg bruker å ta ut 4-500 kr hver mandag jeg også. Kjøper alle matvarene jeg trenger for uken på mandager, og fryser ned. Blir bestandig noe mat til overs som jeg kan spise senere. Dessuten har jeg noen supersnille foreldre som kan hjelpe meg dersom jeg trenger det
investor Skrevet 21. oktober 2009 #37 Skrevet 21. oktober 2009 Studenter er jo bare ute å drikker pils uansett Og for å ikke glemme det nye,, bygger nettverk. SYnes ikke synd på dem. De trenger å jobbe hardt i deltid og studere fulltid og leve på vann og brød for å bli gode arbeidere!
Gjest Glør Skrevet 21. oktober 2009 #38 Skrevet 21. oktober 2009 Hadde mostandere av studiestøtten giddet å forsøke noe tilsvarende selv, hadde pipen garantert fått en annen lyd. Jeg tror en del studenter skulle prøvd å leve på samme budsjett når man er ferdig på skolen, og har helt andre utgifter, ikke får billige studenthybler og rabatt over alt, da hadde nok pipen garantert fått en annen lyd. Når man er student er dette en periode i livet man investerer for å opparbeide seg kompetanse til en interessant og godt betalt jobb senere. Det er verre for de som ikke har noe valg, og som lever på samme budsjett, og sannsynligvis må gjøre det resten av livet.
ninuska_ Skrevet 22. oktober 2009 #39 Skrevet 22. oktober 2009 (endret) Sambo og jeg er fulltidsstudenter uten deltidsjobb (vi har rett og slett ikke tid, og det går ikke opp med timeplanen) ved siden av, og allikevel syns jeg vi har veldig romslig økonomi. 6600kr er en god del syns nå jeg per pers, men vi har funnet oss en leilighet med veldig god standard til 4000kr per mnd som ligger utenfor sentrum.Man får trossalt 17.000kr i august og januar, og hvis man er flink nok, legger man hvertfall 5000kr av disse bort. Jeg er aldri så flink, for i august går det litt til sommerferie, men i år sparte jeg 3000kr, noe jeg syns er veldig greit. I tillegg har jeg 3000kr på BSU, men å spare noe av de 17.000kr er noe jeg skal prøve på i januar Endret 17. desember 2015 av ninuska_
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2009 #40 Skrevet 24. oktober 2009 Vel, jeg kjenner ingen studenter som har OVER 4000 i husleie. Boligprisene er høye, men så er det også mange studenter som er innmari kresne, og må bo i toppleilighet i sentrum og ihvertfall ikke dele med andre! 20m2 er MYE altså. Min hybel er det og den er SVÆR! og jeg betaler 2600. Hva gjør man? Jo, man kutter ned på unødvendige utgifter. Jeg tar ut 500,- hver mandag og det er pengene mine den uken. Og det går helt fint. Ha,ha.Så fordi om DU tilfeldigvis ikke kjenner noen så finnes det ikke da eller? Fint resonnemang.. Jeg leier hos Studentsamskipnaden i byen hvor jeg studerer,og betaler 4300,-/mnd. Har prøvd å få byttet til en rimeligere bolig, men det finnes ikke noe annet ledig. Så det er ikke alltid like enkelt å kutte i utgifter. Bruker forøvrig ingen penger på byturer og alkohol.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå