Gå til innhold

Tungetale?

Gjest smurfen

Anbefalte innlegg

Det er mange i vår tid som mener at Guds hellige ånd hjelper dem til å tale i tunger. Men kan dette være forenelig med Bibelens utsagn om at gaven å tale i tunger skulle opphøre?

Våre dagers tungetale består vanligvis av ukontrollerte lyder som strømmer ut av mennesker i stor affekt, og som ingen forstår. Den kan derfor ikke skrive seg fra Gud. Jesus sa at religiøse hyklere skulle forsøke å knytte hans navn til slike «mektige gjerninger», men han forkastet dem fordi de ’gjorde urett’. (Matteus 7: 21—23) Og Paulus kom med en profetisk advarsel som gikk ut på at det på et senere tidspunkt skulle forekomme falske mirakler eller «under og falske tegn». Det finnes en erkebedrager som «med all slags urett forfører» mange mennesker, nemlig Satan Djevelen. — 2. Tessaloniker 2: 8—10.

Visste du at tungetale ble praktisert i visse hedenske religioner i Hellas på Paulus’ tid? I deres ritualer inngikk både tungetale, det å flenge seg i huden og vill nakendans. Slike historiske eksempler viser tydelig at tungetale også kan forekomme under innflytelse av krefter som i høyeste grad er vanhellige.

Hvis du fremdeles føler deg usikker på hvilke krefter som står bak ekstatisk tungetale i vår tid, kan du tenke over det som sies i 1. Johannes 4: 1: «Mine kjære, . . . Prøv åndene [de inspirerte uttalelser, NW] om de er av Gud!» Ja, prøv dem gjennom et omhyggelig studium av Guds Ord under inderlige bønner om hjelp. (Apostlenes gjerninger 17: 11) Undersøk om de religionssamfunn som praktiserer tungetale i vår tid, virkelig blir veiledet «til den fulle sannhet». — Johannes 16: 13.

Når kristne i det første århundre talte i tunger, ble tilhørerne styrket i troen. Det inspirerte budskap skulle være tydelig og forståelig. — 1. Korinter 14: 26—28.

Det er visst om å gjøre å overbevise andre om at vi ikke er rette kristne,men ledet av djevelen.

Men jeg vet hva jeg tror på,og heldigvis har jeg ingen grunn til bekymring.

En ting kan jeg si,at jeg flere ganger har vist til 1.kor 14 selv,men også minnet dere på kapittel 12 og 13 der det også står om nådegavene.Dessuten er det viktig å lese HELE kapitlene,ikke bare plukke ut et par vers.Jeg også har sagt dette som det står i Bibelen at tungetalen skal skje i ordnede former når det brukes i en menighet(en om gangen, og bare når det er noen der som kan tyde,hvis en ikke har den gaven også selv.Dette står det tydelig i Bibelen)

Men det står også at en IKKE skal hindre noen i å tale i tunger,en skal bare se til at det foregår slik Bibelen sier.Se 1.kor.14,39-40

Ingen grunnn til å gang etter gang få oss andre kristne,som praktiserer tungetale(lite,for min del)til å fremstå slik dere prøver å gjøre oss til.Det hører ikke hjemme noen plass.

Og det er altså ikke bare pinsevennene som bruker tungetale!!

Endret av alicia2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Våre dagers tungetale består vanligvis av ukontrollerte lyder som strømmer ut av mennesker i stor affekt, og som ingen forstår.

Det må være lenge siden du hørte tungetale,ellers stiller jeg meg spørrende til HVOR i all verden du har hørt denne tungetalen som bare "ER UKONTROLLERTE lyder,.....stor AFFEKT.."? :)

Jeg har hørt tungetale hos pinsevennene,i kirken,misjonskirken,indremisjonsmenigheter(der JEG først og fremst går og er med i arbeidet der),mangfoldige møter fra inn- og utland på TV,og ALDRI har det vært "ukontrollerte lyder"!! Det høres ut som et språk,og mange ,mange folk fra alle disse gruppene,har akkurat det samme språket.Det høres likt ut.Men det er også variasjoner.

Jeg selv f.eks høres mer ut som tyrkisk-"afrikansk" eller noe sånt :fnise: Men har aldri brukt det så andre har hørt meg..

Og hvis du har opplevd at tungetalen høres ut som noen " i full affekt" høres dette rart ut,og i alle fal ikke noe jeg selv har hørt.Noen kan snakke litt høyt- ja- :) ,men ellers har det vært ganske så bibelsk,og MED TYDING.(nå snakker jeg om når det brukes i forsamlinger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Manne-gjest
Tungetale slik det praktiseres i dag av pinsevenner, Smiths venner og av Gud vet hvilke andre "venner" er ikke annet enn å søke og å oppnå kontakt med demonene. De som gjør dette vil i ettertid regnes av demonene som "sine", og det finnes en rekke vitnesbyrd på at slike personer har fått store mentale problemer i ettertid. Så mitt råd er - ligg langt unna slikt. Da holder du deg unna demonene. Lykke til!

:hakeslepp: Trist å se at det stadig skal :sprettert: på andre,og med falske anklager

En ting kan jeg si,at jeg flere ganger har vist til 1.kor 14 selv,men også minnet dere på kapittel 12 og 13 der det også står om nådegavene.Dessuten er det viktig å lese HELE kapitlene,ikke bare plukke ut et par vers.Jeg også har sagt dette som det står i Bibelen at tungetalen skal skje i ordnede former når det brukes i en menighet(en om gangen, og bare når det er noen der som kan tyde,hvis en ikke har den gaven også selv.Dette står det tydelig i Bibelen)

Men det står også at en IKKE skal hindre noen i å tale i tunger,en skal bare se til at det foregår slik Bibelen sier.Se 1.kor.14,39-40

Som ivrig Bibel-leser vet jeg hva som står i disse kapitlene,og det er uforståelig at noen overser hva du hele tiden har henvist til!Det står jo klart at tungetale kan brukes,men etter de regler og normer Bibelen forteller,og brukes det riktig vil det oppbygge menighetene.Klar tale fra ORDET.

Stå på Alicia2 og dere andre som er på hennes side,! Men når dere hele tiden blir svertet og tråkket på :slår: ,uansett bibelversene dere henviser til,fra mennesker som viser liten kjærlighet :sukk: ,DA er det kanskje best å overse enkelte innlegg,eller innse at det bare er å :murvegg:

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jeg skjønner at du er skeptisk til youtube, men det er jo fra en seriøs nyhetskanal (og for øvrig prisvinnende nyhetsprogram), og forskning gjort av et seriøst universitet og ikke noe en hvem som helst privatperson har mekket og lagt ut. Hadde du syntes det var mer troverdig om du så det direkte på tv-skjermen? ;) Hvilke kilder anser du som troverdige?

2. Javisst, da er vi enige der.

3. Det stemmer.

Nei, men da snakker man som regel enten veeeeeldig sent for å følge med på den andre, eller så er det innøvd på forhånd. Når jeg snakker i kor med noen andre (på norsk) klarer jeg det fordi jeg kan gjette meg litt til hva de skal si for noe, det er litt vanskelig med et språk man ikke kan?

1. Jo da, nyhetskanalen er seriøs, men måten det ble fremstilt på på YouTube, må sies å være noe spesiell, jfr. overskriften.

Videoen kokluderte jo ikke med det overskriften sa, heller. Alt i alt konkluderte ikke videoen i det hele tatt, det kan fortsatt hverken bekreftes eller avkreftes at det er noe Guddommelig bak tungetalen.

Punkt 2 og 3 er vi enige om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hakeslepp: Trist å se at det stadig skal :sprettert: på andre,og med falske anklager

Som ivrig Bibel-leser vet jeg hva som står i disse kapitlene,og det er uforståelig at noen overser hva du hele tiden har henvist til!Det står jo klart at tungetale kan brukes,men etter de regler og normer Bibelen forteller,og brukes det riktig vil det oppbygge menighetene.Klar tale fra ORDET.

Stå på Alicia2 og dere andre som er på hennes side,! Men når dere hele tiden blir svertet og tråkket på :slår: ,uansett bibelversene dere henviser til,fra mennesker som viser liten kjærlighet :sukk: ,DA er det kanskje best å overse enkelte innlegg,eller innse at det bare er å :murvegg:

:klemmer:

Takk :) ! Jeg har selvsagt ingenting i mot at noen er uenig med meg,men det jeg reagerer på og blir både litt trist og "paff" er å bli dømt" nord og ned"(ja,akkurat.. :fnise: )av enkelte som er uenig med meg.Ellers er det kjempefint å diskutere både med de som mener det samme som meg OG de som har annet syn på ting.Det ville jo blitt kjedelig om alle hele tiden mente det samme også da..Men har også blitt rådet tidligere til å overse noe,og jeg skal det.. :)

Ser du liker å bruke smilefjesene du også :ler:

Endret av Strix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jo da, nyhetskanalen er seriøs, men måten det ble fremstilt på på YouTube, må sies å være noe spesiell, jfr. overskriften.

Videoen kokluderte jo ikke med det overskriften sa, heller. Alt i alt konkluderte ikke videoen i det hele tatt, det kan fortsatt hverken bekreftes eller avkreftes at det er noe Guddommelig bak tungetalen.

Punkt 2 og 3 er vi enige om.

Ja, overskriften var nok en smule overdrivende, men de fant som sagt "noe", de bare visste ikke hvorfor. Så helt til bunns kom de ikke, men det var "noe" du sa du var ute etter i begynnelsen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, overskriften var nok en smule overdrivende, men de fant som sagt "noe", de bare visste ikke hvorfor. Så helt til bunns kom de ikke, men det var "noe" du sa du var ute etter i begynnelsen ;)

Ja, de fant ut at det var "noe", men om det er Gud eller bare en transeliknende tilstand, er et spørsmål om tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de fant ut at det var "noe", men om det er Gud eller bare en transeliknende tilstand, er et spørsmål om tro.

Jepp. Men greit likevel å få bekreftet at det ikke er noe man kontrollerer, slik mange tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Anne_*
Jepp. Men greit likevel å få bekreftet at det ikke er noe man kontrollerer, slik mange tror.

Jeg er ikke gjesten innlegget ditt er rettet til, men fikk lyst til å svare likevel.

I mange tilfeller er det nok ikke noe en kontrollerer, men jeg ser ikke bort ifra at noen også faker tungetale. Ellers har jeg ingen formening om hvorvidt det i noen tilfeller er styrt av Gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke gjesten innlegget ditt er rettet til, men fikk lyst til å svare likevel.

I mange tilfeller er det nok ikke noe en kontrollerer, men jeg ser ikke bort ifra at noen også faker tungetale. Ellers har jeg ingen formening om hvorvidt det i noen tilfeller er styrt av Gud.

Det er helt klart, og det har jeg nevnt tidligere i tråden også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Hvis tungetale bare er humbug, hvordan kan det da ha seg at selv barn kan utdøve det(ja, personer oppvokst i f.eks. Pinsemenigheten forteller gjerne om å ha blitt "tvunget til tungetale", noe jeg absolutt ikke forsvarer, men jeg antar like fullt at det ikke ville vært mulig hvis tungetale bare var noe tull)?

Det skulle vel forresten være lett å finne ut om tungetale er reelt eller ikke: Man tar opp det en person som taler i tunger sier, får en prest til å oversette det, og får siden en annen prest(som ikke har kontakt med den førstnevnte presten)til å oversette det. Da får en se om oversettelsene stemmer overens med hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...