Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest smurfen
Skrevet (endret)

Er dette noe bare veldig religiøse mennesker (å de på LSD) som kan?

Endret av smurfen
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Er dette noe bare veldig religiøse mennesker (å de på LSD) som kan?

Trenger ikke å være "veldig" religiøs for det nei ;)

Min eks, som var en fjomp og ikke særlig svigermors drøm gjorde det, og mamma som er uskylden selv snakker plutselig i tunger mens hun støvsuger i stua og snakker til Gud :ler:

Så jeg har foreløpig ikke blitt helt klok på hvem som får det og ikke og hvorfor, men konklusjonen så langt er at det ikke er noe fasitsvar på det.

Gjest smurfen
Skrevet

jeg skjønner det ikke jeg.. det virker jo som om det sprer seg også, hvis en begynner får alle de andre evnen til tungetale også.. er det bare tull eller? noen som gjør seg til litt bare?

Skrevet
jeg skjønner det ikke jeg.. det virker jo som om det sprer seg også, hvis en begynner får alle de andre evnen til tungetale også.. er det bare tull eller? noen som gjør seg til litt bare?

hmm nei...? :)

Det har nok bare noe med at når flere gjør det i samme rom er det fordi mange ber samtidig, og det er gjerne flere i det rommet som har den evnen og da kommer liksom den ene etter den andre :ler:

Jeg har i hvert fall til overs å høre noen som klarer å fake tungetale. Man kjenner igjen språket når man hører det, og noen ganger kjenner man til og med igjen noen ord fra personer som ikke kjenner hverandre engang. Selv synes jeg det likner litt på hebraisk eller kanskje arameisk.

Gjest smurfen
Skrevet

jeg har bare hørt det en gang. jeg er vell på gode dager buddist,(karma) men før jeg hørte om det trodde jeg ikke på noen gud.

men jeg kjente en prest en gang, han å kona møtte en fyr de kjente, de tre ble stående i sirkel å tungetale hverandre i munnen.. jeg visste ikke hva jeg skulle tro jeg.. vet det ikke enda..

Skrevet
Selv synes jeg det likner litt på hebraisk eller kanskje arameisk.

Dersom det virlelig var et definiert språk de talte ved den såkalte tungetalen, ville den jo vært et soleklart bevis på at det virkelig foregikk "noe". Det er jo ikke tilfelle: Man kan tro eller ikke tro på tungetale, men det er ingen som kan bevise(eller motbevise)at det er reelt. Så vidt jeg vet, er det ingen språk en snakker ved tungetale(det vil si, det finnes jo prester i pinsemeninghten som mener at de kan tolke det som blir sagt, men jeg har aldri hørt at noen av dem betegner det som tales som et "jordisk språk").

Og mange kristne er faktisk skeptiske til tungetale, det hadde neppe vært tilfelle dersom det virkelig var underbygd at det fungerer. Sannheten er at det vel bare er noen veldig få kristne meningheter som tror på tungetale, de øvrige gjør ikke.

Ellers lurer jeg på hvor du har det fra at totalt uavhengige personer har sagt samme ord etc. ved tungetale?

Skrevet
Dersom det virlelig var et definiert språk de talte ved den såkalte tungetalen, ville den jo vært et soleklart bevis på at det virkelig foregikk "noe".

(...)

Ellers lurer jeg på hvor du har det fra at totalt uavhengige personer har sagt samme ord etc. ved tungetale?

Forskning ved University of Philadelphia viser at "noe" skjer, de vet bare ikke hvorfor.

Det er ikke bare prester i pinsemenigheten som kan tolke det, det er vanlige kristne uansett trossamfunn.

Jeg forstår på én måte veldig godt at folk ikke tror på tungetale, likevel virker det heller ikke noe mer logisk å tro at så overveldende mange har et kjempetalent i å fake språk.

I tillegg hører man som regel om noen for eksempel faker russisk selv om man ikke kan ett eneste russisk ord selv. På samme kjenner man igjen tungetale-språket og selv om det garantert er noen der ute som klarer å fake/dikte opp et semittisk språk og få noen til å tro at det er tungetale er det ikke en millimeter i meg som tror at det er dette alle de oppegående, vanlige og gjennomsnittlige vennene, bekjente og fremmede i de forskjellige kristne menighetene jeg har hørt gjør. I hvert fall ikke min mor, som ikke engang klarer å få engelsk til å høres ut som engelsk :fnise:

Skrevet
A) Forskning ved University of Philadelphia viser at "noe" skjer, de vet bare ikke hvorfor.

Det er ikke bare prester i pinsemenigheten som kan tolke det, det er vanlige kristne B) uansett trossamfunn.

A) Visst er det noe som skjer. Det er bare det at demonene ikke er så lett å få øye på vet du...

B)Ja, bort sett fra de sanne kristne da...

Skrevet
1. Forskning ved University of Philadelphia viser at "noe" skjer, de vet bare ikke hvorfor.

2. Det er ikke bare prester i pinsemenigheten som kan tolke det, det er vanlige kristne uansett trossamfunn.

3. Jeg forstår på én måte veldig godt at folk ikke tror på tungetale, likevel virker det heller ikke noe mer logisk å tro at så overveldende mange har et kjempetalent i å fake språk.

I tillegg hører man som regel om noen for eksempel faker russisk selv om man ikke kan ett eneste russisk ord selv. På samme kjenner man igjen tungetale-språket og selv om det garantert er noen der ute som klarer å fake/dikte opp et semittisk språk og få noen til å tro at det er tungetale er det ikke en millimeter i meg som tror at det er dette alle de oppegående, vanlige og gjennomsnittlige vennene, bekjente og fremmede i de forskjellige kristne menighetene jeg har hørt gjør. I hvert fall ikke min mor, som ikke engang klarer å få engelsk til å høres ut som engelsk :fnise:

1. Det høres ut som interessant forskning. Kan du utdype det? Alternativt komme med en link til forskningen, så jeg kan se på den selv?

2. Du mener vel ikke å si at prester innen eksempelvis DNK tolker tungetale? Det er i Pinsemeninghten, og muligens et par andre trossamfunn, at tungetale er noe de tror på. Som nevnt er det også mange kristne som er skeptiske til tungetale, og stiller det på lik linje med automatskrift.

3. Man kan gjerne tro at det ER et språk det snakkes ved tungetale, men man kan ikke slå dette fast som noen faktum. Når tid begynte tungetale å bli definert som "et semittisk språk"? Så vidt jeg har skjønt, sier til og med dem som tror på det, at det ikke er et "jordisk språk"som tales ved tungetale?

Gjest Gjest_Anthea_*
Skrevet

Snakket nylig med en ung dame ved et av sentrene til Evangeliesenteret og hun fortalte at hun spontant under forbønn hadde begynt å tale i tunger. Og hun sa nøyaktig de samme ordene som en av lederne på stedet som holdt sin hånd på hodet hennes - de snakket i kor. Min datter som var tilstede bekreftet det og den ungen damen selv ble så redd at hun stormet ut av lokalet.

Skrevet (endret)

Hvis du har en Bibel Smurfen,eller kan låne deg en,er det det enkleste,for da kan du lese endel om tungetale i Ny-testamentet.Da kan du slå opp i 1.korinter,og helst lese både kapitel 12,13 og 14.

Tungetale er helt Bibelsk,og om noen prøver å ymte om at ikke alle kristne tror på det,så er det i alle fall enkelt for MEG å tro,for bibelen forteller jo om dette!!

Jeg vet at noen ganger er det mange som taler i tunge samtidig,men bibelen sier det skal gjøres i " ORDNEDE FORHOLD",altså en og en om gangen,og er det ingen som tyder- skal en bruke det til oppbyggelse for seg selv.

Tungetalen er altså først og fremst til oppbyggelse for de troende selv,men kan også - hvis det blir tolket-"gi" noe til de som ikke tror også.

Bibelen forteller at tungetale er en av NÅDEGAVENE,men det er en av mange nådegaver som Gud gir,og slik jeg kan se det som står i bibelen,tror jeg ikke alle får akkurat den gaven,liksom vi alle heller ikke får gaven til å f.eks helbrede,forkynne eller tale profetisk eller hva det nå enn er.

Men om noen sier deg at tungetale ikke er fra Gud,da bør de lese sin Bibel en gang til..

Og om tungetale er mer vanlig og akseptert blant pinsevenner,er det en gave kristne i alle slags menigheter/trossamfunn KAN FÅ,men noen vil helst ikke snakke om det,slik de heller ikke vil ha så mye snakk om helbredelse ved bønn..

Ja det må jeg nevne også;det å kunne tyde er en av nådegavene- som hvem som helst kristne kan få ..

Endret av alicia2
Skrevet

Hva er "poenget" med tungetale? Har alltid hørt tale om det, men aldri skjønt hva det skal symbolisere eller være godt for.

(Dette høres muligens ut som et sarkastisk spørsmål, men er ikke ment slik. Det er ren nysgjerrighet som får meg til å spørre, selv om jeg glatt innrømmer at jeg verken tror på tungetale eller har noe forhold til det via venner/bekjente osv. .)

Skrevet
1. Det høres ut som interessant forskning. Kan du utdype det? Alternativt komme med en link til forskningen, så jeg kan se på den selv?

2. Du mener vel ikke å si at prester innen eksempelvis DNK tolker tungetale? Det er i Pinsemeninghten, og muligens et par andre trossamfunn, at tungetale er noe de tror på. Som nevnt er det også mange kristne som er skeptiske til tungetale, og stiller det på lik linje med automatskrift.

3. Man kan gjerne tro at det ER et språk det snakkes ved tungetale, men man kan ikke slå dette fast som noen faktum. Når tid begynte tungetale å bli definert som "et semittisk språk"? Så vidt jeg har skjønt, sier til og med dem som tror på det, at det ikke er et "jordisk språk"som tales ved tungetale?

1. Her er for eksempel et innslag fra ABC News :)

2. Så klart mener jeg å si det. Hvor har du fått noe annet fra? Som alicia sa, er ikke tungetale/tolking forbeholdt prester innenfor noen spesielle menigheter. Det er ikke forbeholdt prester i det hele tatt. Om det er like mange i DNK som ønsker å bruke dette er en annen ting. Jeg har selv opplevd at de ikke er like løsslupne på mange områder i DNK, det betyr ikke at de ikke har tilgang til de samme nådegavene.

3. Jeg sa aldri at det er et semittisk språk, bare at det høres ut som et :)

Skrevet (endret)

Svar til Cata:

Nei jeg oppfatter det absolutt ikke som sarkastisk,og forstår godt at du lurer på dette :)

Jeg vet faktisk ikke om jeg kan verken forklare det godt nok eller forstå det skikkelig selv heller :fnise: ,men det står i alle fall at den som taler i tunger snakker ikke for mennesker men for Gud,fordi ingen forstår det.Det en sier i tunger er " hemmeligheter" en sier og som den Hellige ånd har med å gjøre,men Gud forstår.

Når en snakker i tunger alene,for seg selv f.eks.,kan en bli fylt med en veldig glede,eller følese av trøst o.l.Det er som om en nesten fysisk føler Gud er ekstra nær..Og det virker trosstyrkende for noen,eller "oppbyggende "som vi sier.Men når det kommer tyding (en selv eller andre)kan det som da blir sagt også virke til trøst og oppmuntring for andre.Det kan også være en profeti,som gjerne kan utarte seg som en tungetale med tyding.

Dette med tungetale er ikke så lett,spesielt ikke når en vokser opp i menighet som lite praktiserer dette,selv om det er helt bibelsk.Jeg selv har tungetale,men det kan gå lang tid mellom hver gang,og jeg bruker det kun for meg selv.

Vet ikke om dette hjelpte noe...

Endret av alicia2
Skrevet
Hva er "poenget" med tungetale? Har alltid hørt tale om det, men aldri skjønt hva det skal symbolisere eller være godt for.

(Dette høres muligens ut som et sarkastisk spørsmål, men er ikke ment slik. Det er ren nysgjerrighet som får meg til å spørre, selv om jeg glatt innrømmer at jeg verken tror på tungetale eller har noe forhold til det via venner/bekjente osv. .)

Ja det innlegget jeg skrev til deg Cata,glemte jeg sitere det du skrev,så du får se overfor her en plass :)

Skrevet

Jeg er kristen og har aldri talt i tunger i våken tilstand, men jeg har en historie jeg gjerne vil få dele, så kanskje noen har noen innspill å komme med.

Jeg hadde en venninne på besøk (hun var ikke kristen) som skulle overnatte hos meg. Når kvelden kom og vi la oss (hun på stua og jeg på soverommet med døra åpen), forsøkte jeg å be for meg selv, men jeg følte at jeg ikke klarte det.

Det skal sies at jeg hadde det veldig vanskelig i denne tiden, og hadde et stort behov for å kjenne Guds nærvær.

Jeg sovnet midt inn i dette "Jeg skulle ønske jeg kunne be Jesus".. Når jeg våknet neste morgen sto min venninne i døråpningen og så helt rar ut. Hun kunne fortelle meg at jeg hadde ligget hele natten og snakket i et språk hun aldri hadde hørt før. Jeg trodde henne ikke, og sa jeg måtte vel ha bablet et eller annet i søvne da, og prøvde å "bable" litt for å se om det var noe slikt hun hadde hørt.

-Nei, det var ikke slik i det hele tatt, sa hun. -Det var et helt eget språk. Et nydelig vakkert språk som jeg aldri noengang har hørt før. Og du snakket virkelig! Det var ord og setninger, og av og til stoppet du opp som om du lyttet, og så svarte du!

Jeg har tenkt litt på denne opplevelsen siden. Selv har jeg ingen minner fra det. Min venninne er det mest jordnære mennesket som finnes,hun er også svært språkkyndig.

Jeg vet ikke.. kanskje det skulle være et vitne for henne på et vis? Hun ble kristen ikke lenge etter.

Selv har jeg (så vidt jeg vet) ikke talt i tunger siden (om det nå var det jeg gjorde).

Tar gjerne i mot innspill. :)

Skrevet
Svar til Cata:

........

Vet ikke om dette hjelpte noe...

Nei, jeg ble visst ikke så veldig mye klokere, men takk for at du prøvde i allfall :) .

Gjest kristen
Skrevet
Jeg er kristen og har aldri talt i tunger i våken tilstand, men jeg har en historie jeg gjerne vil få dele, så kanskje noen har noen innspill å komme med.

Jeg hadde en venninne på besøk (hun var ikke kristen) som skulle overnatte hos meg. Når kvelden kom og vi la oss (hun på stua og jeg på soverommet med døra åpen), forsøkte jeg å be for meg selv, men jeg følte at jeg ikke klarte det.

Det skal sies at jeg hadde det veldig vanskelig i denne tiden, og hadde et stort behov for å kjenne Guds nærvær.

Jeg sovnet midt inn i dette "Jeg skulle ønske jeg kunne be Jesus".. Når jeg våknet neste morgen sto min venninne i døråpningen og så helt rar ut. Hun kunne fortelle meg at jeg hadde ligget hele natten og snakket i et språk hun aldri hadde hørt før. Jeg trodde henne ikke, og sa jeg måtte vel ha bablet et eller annet i søvne da, og prøvde å "bable" litt for å se om det var noe slikt hun hadde hørt.

-Nei, det var ikke slik i det hele tatt, sa hun. -Det var et helt eget språk. Et nydelig vakkert språk som jeg aldri noengang har hørt før. Og du snakket virkelig! Det var ord og setninger, og av og til stoppet du opp som om du lyttet, og så svarte du!

Jeg har tenkt litt på denne opplevelsen siden. Selv har jeg ingen minner fra det. Min venninne er det mest jordnære mennesket som finnes,hun er også svært språkkyndig.

Jeg vet ikke.. kanskje det skulle være et vitne for henne på et vis? Hun ble kristen ikke lenge etter.

Selv har jeg (så vidt jeg vet) ikke talt i tunger siden (om det nå var det jeg gjorde).

wow! For et flott vitnesbyrd:-)

mvh. kristen tenåring

Skrevet

Bibelen bruker ordet "tunger" om språk. I da kaller vi det fremmedspråk. Jehova Gud lot de første jødiske kristne få innlært utenlandske språk mirakuløst for å kunne forkynne nettopp for utlendinger for å spre budskapet. De som fikk gaven skjønte ikke selv språket, så en annen kristen fikk gaven å oversette det for atter andre med andre språk, eller for de jødene som var tilstede.Alt dette finner du beskrevet i Apostelgjerningene kapittel 2.

Det skrik og skrål som preger pinsevenner, Smiths venner og andre som bedriver det de i dag kaller tungetale er bare vulgært åndelig fylleskvalder servert av Satan Djevelen, Jehova Guds fiende.

Skrevet (endret)

Jeg må si som " kristen tenåring " også sa,at dette var et nydelig vitnesbyrd!For det første fikk du jo et bønnesvar fra Gud,du bad jo Han om hjelp til å be,og dessuten skjedde det et eller annet med din veninne som hørte dette.

Og ja,det er ingen tvil om at det var tungetale Gud gav deg !Som jo virker til oppbyggelse for oss..

Når vi har det tungt og vanskelig,kan det være tungt å be også,det er det nok mange som er enig i.Og når du hadde både et behov for å "snakke" med Gud og også det å føle Hans nærvær,sendte Han deg sitt svar på denne måten;DU selv greidde ikke be pga.din situasjon,men Han lot Den Hellige Ånd be for deg MED TUNGETALEN.Jeg syns det sier mye om Guds godhet og hvordan Han ser og vet hva vi trenger,selv når vi ikke greier sette helt ord på ting.

På toppen av det hele,ble det slik at veninnen din ble vitne til dette,og på et vis må jo Gud ha møtt henne også,der og da,siden du forteller at hun ble kristen kort tid etterpå.

Selv om du ikke husker dette sier du,så er jeg sikker på at du etterpå følte både glede og kanskje at det vanskelige du hadde slitt med ikke var/føltes fullt så tungt lenger,eller?

Uansett er det godt å høre eksempel på hvordan Gud møter oss i hverdagen og svarer på bønnene våre,selv om Han mange ganger kan gi bønnesvar som er helt annerledes og uventede- enn hva vi har sett for oss :)

Nei, jeg ble visst ikke så veldig mye klokere, men takk for at du prøvde i allfall :) .

Uff,ja jeg var redd for det.. :nigo: Det er ikke lett å forstå ,men tungetale er på en måte DEN Hellige Ånds direkte bønn til Gud FOR oss,tror jeg det går an å si...Ellers kan du kanskje lese det i Bibelen som jeg anbefalte trådstarter til å gjøre også.Tror du kan finne Bibelen på nettet også..Men håper noen andre vil svare deg også :)

Endret av alicia2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...