Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2009 #1 Skrevet 20. oktober 2009 Hvis en person tar opp et lån i f.eks sparebanken, og vedkommende samtidig har en sparekonto i nordea, kan sparebankens ansatte "se på skjermen" hvor mye penger som står på kontoen i nordea? Har bankansatte fritt innsyn i kunders kontier i andre banker, eller må de få en slags fullmakt fra kunden for å finne det ut?
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2009 #2 Skrevet 20. oktober 2009 Nei, bankansatte har ikke innsyn i kundeengasjement i andre banker. Men, ved å ta kredittsjekk får de hvertfall sjekket inntekt, formue og gjeld for siste ligningsår. Men utover det har de altså ikke innsyn.
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2009 #3 Skrevet 20. oktober 2009 Nei, bankansatte har ikke innsyn i kundeengasjement i andre banker. Men, ved å ta kredittsjekk får de hvertfall sjekket inntekt, formue og gjeld for siste ligningsår. Men utover det har de altså ikke innsyn. Hvordan foretar man en kredittsjekk?
Gjest Regnskapsfører Skrevet 20. oktober 2009 #4 Skrevet 20. oktober 2009 Hvordan foretar man en kredittsjekk? Det er egne byråer som jobber med slikt. Det er vanlig at en blir kredittsjekket hvis en oppretter telefonabonnement, skaffer seg kredittkort, tar opp lån osv. En skal få en melding i posten når dette blir gjort.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2009 #5 Skrevet 13. november 2009 Nei, det kan de ikke og det syns de er kjipt.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2009 #6 Skrevet 13. november 2009 Nei, det kan de ikke og det syns de er kjipt. hvorfor er det kjipt?
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2009 #7 Skrevet 13. november 2009 Hvis en person tar opp et lån i f.eks sparebanken, og vedkommende samtidig har en sparekonto i nordea, kan sparebankens ansatte "se på skjermen" hvor mye penger som står på kontoen i nordea? Har bankansatte fritt innsyn i kunders kontier i andre banker, eller må de få en slags fullmakt fra kunden for å finne det ut? Jeg er ganske sikker på at de kan det, ettersom en bankansatt på en DNBnorfilial klarte å TA UT PENGER fra Postbanken BSU kontoen min.... Dnb eier visst postbanken, men alikvel. Skal ikke være mulig, som de sa på dnbnor senere, men det skjedde jo. Så da trekker jeg den konklusjonen at hvis de kan ta ut penger på andre kontoer, må de kunne se hva man har på andre kontoer også.
Sissan Skrevet 13. november 2009 #8 Skrevet 13. november 2009 Mulig de kan det i samme konsern, selv om det SKAL være umulig. De kan ikke se det mellom ulike banker, det finnes ikke noe felles system. Eneste er om de får din sign til å avslutte og flytte f.eks. en BSU-konto, da får de jo overført de aktuelle pengene, men bare i ditt navn.
Gjest ArneP Skrevet 14. november 2009 #9 Skrevet 14. november 2009 Jeg er ganske sikker på at de kan det, ettersom en bankansatt på en DNBnorfilial klarte å TA UT PENGER fra Postbanken BSU kontoen min.... Dnb eier visst postbanken, men alikvel. Skal ikke være mulig, som de sa på dnbnor senere, men det skjedde jo. Så da trekker jeg den konklusjonen at hvis de kan ta ut penger på andre kontoer, må de kunne se hva man har på andre kontoer også. Postbanken og DnB er samme banken, bare to forskjellige merkenavn. Derfor gikk dette. Hvis noen hos DnB har sagt noe annet tar de feil.
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2009 #10 Skrevet 15. november 2009 Konklusjon: bankansatte har ikke annet innsyn enn det kunden gir tillatelse til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå