Gå til innhold

Trenger motivasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har akkurat begynt å trene, men er litt redd for å falle ut av det på grunn av manglende resultater etc.

Hvor lang tid pleier det å ta før man ser bedring/forandring?

Jeg tenker å trene tre ganger i uka, 70 min. med kondisjon to av gangene, og den tredje dagen til styrke.

Hvordan bør jeg forresten sette opp treningsplanen når jeg skal trene styrke? Først oppvarming, så litt kondisjon og til slutt styrke? Eller først oppvarming, så styrke og til slutt litt kondisjon? Jeg trente før en liten stund, men har glemt alt...

Takker for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei!

Har akkurat begynt å trene, men er litt redd for å falle ut av det på grunn av manglende resultater etc.

Hvor lang tid pleier det å ta før man ser bedring/forandring?

Med forandring, tenker du da på om du går ned i vekt eller om du merker at formen blir bedre, eventuelt begge deler? Normalt vil det ikke ta lang tid før du merker at formen blir bedre, men om du går ned i vekt avhenger også av kostholdet, hvor mye du spiser osv. Hvis du klarer å spise rimelig sunt, omtrent samme energimengde som tidligere, kanskje litt høyere siden du trener en del, så vil du se en gradvis vektreduksjon. Hvis du er svært overvektig nå vil du kunne se rask nedgang til å begynne med, hvis du bare har noen få kilo for mye vil du måtte regne med at det tar lengre tid å gå ned.

Jeg tenker å trene tre ganger i uka, 70 min. med kondisjon to av gangene, og den tredje dagen til styrke.

Med en slik treningsplan vil du nok se bare litt fremgang på kondisjonen, og svært liten fremgang på styrken. Du bør trene styrke minst to ganger i uka for å få fremgang, helst tre. Det samme med kondisjon. Det er jo mulig å trene begge deler samme dag, på samme økt. Hva gjør du resten av uken? Kjører du til jobb eller tar du buss? Hvis det er praktisk mulig er det å sykle eller gå til jobb mye viktigere enn å trene på studio to ganger i uken. Jeg vet ikke hvor lang vei du har til jobben, men det skal være ganske langt før du med rette kan si at du ikke kan sykle. Mange er veldig "flinke" til å argumentere for hvorfor de ikke kan sykle, mens den egentlige årsaken er latskap. Selv har jeg nå ca. 13 km til jobb én vei, det går på ca. 25 minutter uten at jeg blir spesielt sliten. Det skyldes delvis at jeg allerede er i god form, men det er også viktig at selv om hverdagssykkelen er billig, så blir den mye bedre å sykle på hvis man bare har skikkelig trykk i dekkene. Jeg ser mange som har svært lite luft i dekkene, da går mye energi tapt der. Kjøp deg manometerpumpe, koster ikke så mye, og sørg for at du alltid har 3,5 - 4 bar i dekkene. Det synker med opptil 1 bar i uken avhengig av hva slags ventiler du har, dvs. det synker mye raskere fra 4 til 3 bar enn fra 2 til 1 da.

Hvordan bør jeg forresten sette opp treningsplanen når jeg skal trene styrke? Først oppvarming, så litt kondisjon og til slutt styrke? Eller først oppvarming, så styrke og til slutt litt kondisjon? Jeg trente før en liten stund, men har glemt alt...

Takker for svar!

Jeg trener alltid utholdenhet til sist. Jeg vet det er motsatt av hva som vanligvis anbefales, men det er fordi jeg virkelig trener utholdenhet, ikke bare kjører en kort liten oppvarming. Du blir jo heller ikke spesielt varm i muskulaturen i overkroppen av å løpe eller sykle på tredemølle i 10 minutter. De fleste studioer tilbyr veiledning, få hjelp til å sette opp et program som dekker de fleste muskelgruppene (armer, rygg og mage, samt gjerne noen øvelser for beina). Når du har kjørt dette kan du sette deg på en tredemølle og trene utholdenhet. Bruk helst pulsmåler da, så unngår du å trene for hardt eller for lett. Særlig i begynnelsen er det viktig å ikke trene for hardt, da tar det veldig lang tid for kroppen å restituere seg, og du kan fort bli overtrent. Si i fra hvis du vil ha tips om hvordan du bør innrette treningen etter puls, jeg har skrevet om det før. Husk å ha med vannflaske. Ytelsesevnen synker svært raskt med redusert væskevolum i kroppen, og kroppen kan ikke trenes opp til å tåle væsketap.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Bra innlegg over :)

Slik jeg ser det så trenger man to dager med styrke hvertfall for å kunne få bedre effekt. Det jeg gjorde en periode for å spare tid var å ta de tre basisøvelsene (benkpress,knebøy og markløft, i den rekkefølgen), to dager i uka. Det funker veldig bra og jeg økte med en kg i uka etterhvert (i begynnelsen klarer man å øke mer. men for å unngå å stagnere for fort og forhindre skader er det lurt med rolig opptrapping) På de tre basisøvelsene pleide jeg å ha 5 sett, men det finnes forskjellige program der ute. Det er nok lurt å få veiledning på trenignsstudio for utføringm av disse øvelsene, siden det er lett å jukse seg til feil teknikk. Spesielt i knebøy (folk går ikke langt nok ned i beina, bøyer seg for langt fra osv).

Dette var hvertfall veldig effektivt for meg, og jeg merket oppstramming samtidig som det var gøy å kjenne man kunne øke i ant vekter. Dersom du supplerer m/kondisjon blir det bra.

Dessuten om man klarer å opprettholde treningen (jeg gjorde ikke det, noe jeg angrer meg grønn over), blir det en vane, og man får et lite kick a å trene:)

Gjest Tigress
Skrevet

Ta med nedtrekk i basisøvingane også: må ha noko på øvre del av ryggen også.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Ta med nedtrekk i basisøvingane også: må ha noko på øvre del av ryggen også.

Dette kommer med i markløften også

Skrevet

Jeg så at jeg glemte en liten ting. Grunnen til at jeg anbefaler å ta styrketreningen først og så sette seg på tredemøllene er at man føler seg rimelig sliten i hele kroppen etter en lengre økt på tredemølle, og da kjennes det ikke noe særlig å skulle trene styrke. Det er derimot ikke så stort problem å sette seg på tredemøllene etter en styrkeøkt.

Gjest Tigress
Skrevet
Dette kommer med i markløften også

Korleis då? Køyrer du markløft med innlagt roing då eller?

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Korleis då? Køyrer du markløft med innlagt roing då eller?

Neida, jeg utfører markløft, det er trening for hele kroppen som det stod i innlegget jeg linket til. Nå er det sånn at jeg har hørt noen utfører markløft forskjellig? Men slik som under:

Når man har løftet stangen og holder den, tar man skuldrene bakover. Slik som det står i innlegget fra iform.no som jeg linket til over. (om du leste det?)

Gjest Tigress
Skrevet
Neida, jeg utfører markløft, det er trening for hele kroppen som det stod i innlegget jeg linket til. Nå er det sånn at jeg har hørt noen utfører markløft forskjellig? Men slik som under:

Når man har løftet stangen og holder den, tar man skuldrene bakover. Slik som det står i innlegget fra iform.no som jeg linket til over. (om du leste det?)

Eg les og les, men finn det ikkje! Kva for punkt står det under? Men, eg får det ikkje til å stemme: ein har dratt stanga opp, ein er rett, og så trekk ein skuldrane bakover, men det er jo berre ein minimal belastning på latissimus dorsi og trapezius?! Den videoen du linka til viser ikkje skuldrane, og ut i frå det eg ser så tek ikkje den der lats og trapezius noko særleg. Uansett, så må ein jo ta uttrykket "hele kroppen" med ei klype salt , det er nok ikkje meint bokstaveleg.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Eg les og les, men finn det ikkje! Kva for punkt står det under? Men, eg får det ikkje til å stemme: ein har dratt stanga opp, ein er rett, og så trekk ein skuldrane bakover, men det er jo berre ein minimal belastning på latissimus dorsi og trapezius?! Den videoen du linka til viser ikkje skuldrane, og ut i frå det eg ser så tek ikkje den der lats og trapezius noko særleg. Uansett, så må ein jo ta uttrykket "hele kroppen" med ei klype salt , det er nok ikkje meint bokstaveleg.

OK det er jo alltids fint med isolasjonsøvelser i tillegg til basisøvelser, men dersom man vil spare tid, er markløft en ultimat øvelse. Hvertfall dersom jeg gjør markløft, kjenner jeg det godt i hele ryggen, også øvre og nedre del, samt forside bakside lår, mage og rumpa. Nå er jeg ikke kjent med de latinske navnene på de musklene du nevner. Men for å få en effektiv belastning på kroppen er basisøvelsene gode øvelser og dersom man tar basisøvelsene på samme dag, blir kroppen veldig utkjørt og dette blir effektiv trening (da er det viktig med et par dager hvile). Du har drevet litt med markløft selv? Jeg bare nevnte den siden det er en fin og effektiv øvelse :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...