Gå til innhold

Valgets kvaler, skal jeg stemme SV eller Høyre?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Valget står i mellom disse to, da jeg ikke synes de andre partiene har særlig mye fornuftig å tilby.

I utgangspunktet er jeg sosialist kanskje til og med kommunist, men syns ikke Høyre virker som en dum parti heller.

Overbevis meg, jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal stemme på og om jeg ikke bestemmer meg før i siste liten, vil jeg sikkert angre på min besluttning!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Undrer meg at du står mellom SV og Høyre ..... hva var det som gjorde at du står igjen med akkurat de to ?? Hva synes du er bra og dårlig med de?

Skrevet

Jeg reagerte også på at det er høyre og SV det står mellom...

virker nesten som tull det her

Skrevet
Undrer meg at du står mellom SV og Høyre ..... hva var det som gjorde at du står igjen med akkurat de to ?? Hva synes du er bra og dårlig med de?
ja de står jo ganske langt fra hverandre politisk
Gjest Anonymous
Skrevet

Jo, da det kan man kanskje lure på... Hørtes kanskje latterlig ut det å stå i mellom to partier som fører svært så forskjellig politikk.

Jeg har mange grunner, noen klokere enn andre. Men det går vel mest på det intrykket jeg har av partienes (politikernes) politiske dyktighet, leder egenskaper og hva partiene vil bruke penger på.

Gode grunner for å stemme på høyre: Mange gode politikere med gode leder egenskaper, tror de vil bringe orden i byrokrati rotet og hverdagen vil bli enklere for mange, de prioriterer skoler og utdanning og er flinke til å ta opp saker fortløpende, jeg er vel bittelitt konservativ i moralsynet mitt, høyre vil begrense innvandringen(eller i hvertfall rydde opp i den) men uten å virke umenneskelige (som.frp)....

Gode grunner for å stemme SV: Mange gode politikere som jeg mener vil gjøre en god jobb, selv om byrokratiet blir, tror jeg den vil bli mer oversiktelig, mange gode hjertesaker som kollektivtransport, fokusering på skole og studenter(utdannelse), jeg synes dessuten at pengene bør fordeles bedre på bef. folk skal helst gå ned i lønn(mindre privat eiendom mere kollektiv velferd!), allmenn opplysningen/utdannelsen synes jeg er viktig....

Har ingen tro på de andre partiene, sorry!

Gjest Anonymous
Skrevet
ja de står jo ganske langt fra hverandre politisk

Jeg tror at den ene kan være like god løsning som den andre, selv om de følger forskjellige rute.... Og viktigst av alt har jeg ingen tro på de andre partiene....

Skrevet

I utgangspunktet er jeg sosialist kanskje til og med kommunist, men syns ikke Høyre virker som en dum parti heller.

Det artige er at hvis Høyre hadde forfektet de synspunkter de har i dag, for 50 år siden, så hadde de da blitt regnet som bortimot sosialistiske.

Og hvis Arbeiderpartiet hadde hatt samme politikk for 50 år siden, som de har idag, så hadde de da blitt regnet som erkekonservative.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det artige er at hvis Høyre hadde forfektet de synspunkter de har i dag, for 50 år siden, så hadde de da blitt regnet som bortimot sosialistiske.

Og hvis Arbeiderpartiet hadde hatt samme politikk for 50 år siden, som de har idag, så hadde de da blitt regnet som erkekonservative.

Nettopp! Syns Arbeiderpartiet begynner å være mere blå enn Høyre nå jeg...

Skrevet

Uansett - Gjest, husk at det viktige ved dette valget er hvilke politikere som er flinke i din kommune/ditt fylke, ikke partilederen...

Gjest Anonymous
Skrevet
Uansett - Gjest' date=' husk at det viktige ved dette valget er hvilke politikere som er flinke i din kommune/ditt fylke, ikke partilederen...[/quote']

Joda... jeg vet godt at det er det som er viktig nå, takk.... Men det er jo slik fremdeles at partilederen skal være representativ for sitt parti, eller er det ikke?

Skrevet

Jo, for partiet. Men det er slett ikke sikkert at de sakene som er viktige for partiet sentralt er de samme som partiet framhever lokalt... sjekk de lokale kampsakene, så kan du bestemme deg!

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er faktisk enig i at Høyre og SV er de som utmerker seg mest nå. Høyre virker utrolig flinke til å få satt ideene sine til å virke. Jeg tror det største problemet for venstresiden er at de har mange gode tanker og ideer, men gjennomføringen er ofte veldig dårlig. Best for meg hadde vært SV's tanker stort sett, og Høyres effektivitet. Kanskje fordi jeg er veldig begeistret for Erna Solberg?

Skrevet

Velg SV hvis du synes penger er et "nødvendig onde" i samfunnet, og høyre hvis du mener mennesker er det.

Skrevet

i utgangspunktet er du sosialist og kanskje til og med kommunist men nå vurderer du å stemme høyre?

er du helt sikker på at du egentlig er sosialist/kommunist?

Gjest Anonymous
Skrevet
i utgangspunktet er du sosialist og kanskje til og med kommunist men nå vurderer du å stemme høyre?

er du helt sikker på at du egentlig er sosialist/kommunist?

vel... :briller: Jeg hadde nok vært det i en perfekt verden... Tror jeg uten å være kristen liker Jesus sine tanker, noe som faktisk er kommunisme(vil jeg påstå). Jeg vet ikke, Jeg mener nok at penger er et onde og at folk burde være flinkere til å dele, men jeg mener nok bare at de i Høyre kan gjøre en god jobb med å rydde opp i en del ting... hmm... kanskje jeg må bare stemme SV...

Skrevet

he he.

i en perfekt verden hadde jeg vært anarkist, men det er vel en overbevisning som krever mer tro på menneskene enn jeg egentlig har...

uten å ta stilling til hvorvidt høyre er effektive eller ikke er det uansett ikke noen sosialistisk politikk de effektivt setter ut i praksis...

Skrevet

Gjest skrev:

I utgangspunktet er jeg sosialist kanskje til og med kommunist,

og videre (regner med at det var samme person?):

høyre vil begrense innvandringen(eller i hvertfall rydde opp i den)

:o

Da har jeg hørt det også... en nesten-kommunist som er imot innvandring...

Men i alle fall: husk at dette er et kommunevalg, da, og meg bekjent er det ingen kommunepolitikere som har makt til å "rydde opp" i innvandringen...

Personlig vil jeg absolutt anbefale SV, med mindre de blir representert av absolutt ubrukelige folk der du bor, da.

Skrevet

Jeg er den mest sosialistiske konservative som finnes, er det blitt sagt....... Så da blir det Høyre, da...!

Når det gjelder kommunevalg, så bør du vel se rundt deg der du bor. Hvilket styre finnes nå, hvordan er kommunen å bo i, og hvilke planer har de ulike partiene for kommunen din fremover.

Vi har flyttet til en god Høyrekommune, her er det meste greit. full barnehagedekning, stor satsning på barn/unge/skoler, begrenset utbygging mm.

Liker det Høyre har gjort her til nå, og satsingene deres fremover ser oxo akseptable ut.

Mener ikke at du skal følge mitt valg, men kanskje jeg kan bidra til at du tar ditt valg på riktig grunnlag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...