Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2009 #1 Skrevet 20. oktober 2009 Jeg lurer på følgende: Når jeg tar opp boliglån, lønner det seg å ha endel av egenkapitalen på bufferkonto/sparekonto, eller bør jeg bake hele egenkapitalen inn i lånet? Jeg tar opp et lån på 1,4 mill, og har 400 000 i egenkapital (men i tillegg har jeg studiegjeld på 250 000...), bør jeg ta opp et lån på 1 mill da i stedet, eller er det lurere å ta opp 1,4 mill og bruke egenkapitalen på å betale ned lånet fortere f.eks, eller ha noe å gå på i tilfelle renteoppgang og uforutsette utgifter?
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2009 #2 Skrevet 20. oktober 2009 jeg ville nok satt til side 30 000 el...Ikke mye mer. Men det kommer jo helt an på hva du tjener?..Hvor sårbar du ellers er?
Alison Skrevet 20. oktober 2009 #3 Skrevet 20. oktober 2009 Du bør absolutt beholde noe av egenkapitalen til en buffer. Som huseier har det lett for å dukke opp en del ekstra utgifter. Hvis du ikke har en buffer kan kredittkort bli alternativet hvis du plutselig får en uforutsett regning, noe som kan bli veldig dyrt.
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2009 #4 Skrevet 20. oktober 2009 Du bør absolutt beholde noe av egenkapitalen til en buffer. Som huseier har det lett for å dukke opp en del ekstra utgifter. Hvis du ikke har en buffer kan kredittkort bli alternativet hvis du plutselig får en uforutsett regning, noe som kan bli veldig dyrt. Hvor mye anbefaler du å ha på en bufferkonto? 200 000?
Gjest Blondie65 Skrevet 20. oktober 2009 #5 Skrevet 20. oktober 2009 Hvor mye anbefaler du å ha på en bufferkonto? 200 000? De vanligste rådene er 3 til 6 netto månedslønner. Men jeg ville sagt at det kommer helt an på hvordan din økonomi er etter boligkjøpet. Er du helt "raka fant" og har knapt råd til tannkrem og pålegg? Eller er økonomien romslig nok til at du har råd til å reparere/skifte ut vaskemaskinen samme måneden som den ryker? Jo strammere økonomien etter boligkjøp er jo mer av lånet ville jeg betalt ned for å bøte på denne stramheten. Jeg ville likevel valgt å sette av litt (f.eks. 1-3 nettomånedslønner) på bufferkonto.
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2009 #6 Skrevet 20. oktober 2009 Jo strammere økonomien etter boligkjøp er jo mer av lånet ville jeg betalt ned for å bøte på denne stramheten. Jeg ville likevel valgt å sette av litt (f.eks. 1-3 nettomånedslønner) på bufferkonto. Dvs du ville - i mitt tilfelle - tatt opp fullt lån på 1,4 mill, og heller brukt av EK til å betale ned litt raskere i perioder (hele tiden med en bufferkonto på ca 60 000 - 100 000 kr i bakhånd i tilfelle uforutsette utgifter)? Eller ville du tatt opp mindre lån, heller brukt av egenkapitalen, og hatt en bufferkonto i bakhånd på 60-100 000? Og ikke hatt mulighet til å betale ekstra på lånet i perioder... Vet ikke om jeg får fram problemstillingen helt, føler at det er litt risky å svi av hele egenkapitalen min, men tenker at det kanskje lønner seg likevel for da blir jo boliglånet tilsvarende mindre...
Gjest Gjest_Thelma_* Skrevet 20. oktober 2009 #7 Skrevet 20. oktober 2009 Vi valgte å legge hele egenkapitalen i huset. Var heldige med salg av det forrige huset og satt med 3.5 mill i egenkapital. Vi valgte å låne 1.350 mill til det nye huset og brukte egenkapitalen til hus, nedbetaling av billån, opparbeiding av hagen og flott innredning. Så vi har ikke noe bufferkonto med penger fra hussalget.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå