Gjest tasha Skrevet 20. oktober 2009 #1 Skrevet 20. oktober 2009 Hei. Jeg tjener 384 000 kr. per år, fast jobb. Ingen barn og ingen lån fra før. Søkte førstehjemslån og fikk vite at jeg kan låne bare 80% av kjøpesummen. Har noen av dere fått førstehjemslån i det siste? Hvilken bank var det? Er interessert i svar fra single.
Alison Skrevet 20. oktober 2009 #2 Skrevet 20. oktober 2009 Hei. Jeg tjener 384 000 kr. per år, fast jobb. Ingen barn og ingen lån fra før. Søkte førstehjemslån og fikk vite at jeg kan låne bare 80% av kjøpesummen. Har noen av dere fått førstehjemslån i det siste? Hvilken bank var det? Er interessert i svar fra single. Nå har jeg ikke tatt opp førstehjemslån selv i det siste, men jeg har innvilget en del av de. Bankene har strammet inn på det å gi førstehjemslån, men det er gode muligheter til å få lån innenfor 90 % av sikkerheten. I enkelte tilfeller er det også mulighet til å få lån ut over 90 % også. Problemet for single er at de ofte ikke har nok inntekt til å få stort nok lån til å kjøpe bolig alene. Du har en god inntekt og burde ha gode muligheter til å få kjøpt bolig. Har du noe egenkapital?
Gjest tasha Skrevet 23. oktober 2009 #3 Skrevet 23. oktober 2009 Men jeg fikk jo tilbud om bare 75% av kjøpesummen i lån. Hvilke banker er det som tilbyr førstehjemslån i disse dager? I hvert fall 90%?
Alison Skrevet 23. oktober 2009 #4 Skrevet 23. oktober 2009 Men jeg fikk jo tilbud om bare 75% av kjøpesummen i lån. Hvilke banker er det som tilbyr førstehjemslån i disse dager? I hvert fall 90%? Høres rart ut at du bare har fått tilbud om lån innenfor 75 %. Får du kun lån innenfor 75 % er det et helt vanlig lån og ikke førstehjemslån. Du har ikke eid bolig tidligere da enten i Norge eller annet land? Er du norsk statsborger? Hvis ikke må du gjerne stille med mer egenkapital. Jeg går ut fra at du skal bo i boligen og ikke leie ut? Skal du kjøpe bolig for å leie ut vil du ikke har rett til førstehjemslån. Nordea, DnB NOR, Postbanken og en del sparebanker tilbyr i hvertfall førstehjemslån.
Gjest Marlo Skrevet 23. oktober 2009 #5 Skrevet 23. oktober 2009 Min samboer får förstehjemslån, 100%. Han er svensk statsborger, tjener mellom 360-450 tusen i året Dette er i DNB Nor
Alison Skrevet 23. oktober 2009 #6 Skrevet 23. oktober 2009 (endret) Min samboer får förstehjemslån, 100%. Han er svensk statsborger, tjener mellom 360-450 tusen i året Statsborgere i Sverige (eller Skandinavia)får som regel samme muligheter som norske lånesøkere. Statsborgere fra andre land må gjøre regning med å stille med mer egenkapital. Er det en utenlandsk statsborger som er gift eller samboer med en norsk statsborger er det også gode muligheter for å få førstehjemslån. Endret 23. oktober 2009 av Alison
kaprifolen Skrevet 23. oktober 2009 #7 Skrevet 23. oktober 2009 Jeg er riktignok gift, men vi byr på hus i disse dager. Vi har dessverre bare en bitteliten EK (under 20 000), så den synes banken vi heller bør spare på videre til oppussing etc. Vi har ingen familie som kan stå som kausjonister, startlånkassa i kommunen var tom, og vi får 100% finansiert lån fra banken vår. Vi tjente ca 340 000 tilsammen på de ligningene de brukte for å sette opp budsjettet. Du sier ikke noe om hvor stort lån du ber om?
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2009 #8 Skrevet 23. oktober 2009 Jeg søkte om førstehjemslån og fikk det innvilget. Jeg er singel og hadde ganske mye lavere inntekt enn deg. Jeg fikk både i Postbanken, DnB, Sparebank 1 og nordea. Jeg hadde full BSU, men valgte å la denne stå og fikk dermed lånet beregnet uten BSU lagt til grunn.
Gjest tasha Skrevet 24. oktober 2009 #9 Skrevet 24. oktober 2009 Syns det er rart jeg ikke får førstehjemslån hon DnbNor. Søkte om 1 100 000. Bør nok prøve andre banker da. Jeg har BSU og EK ca. 160 000, men det hjalp ikke.
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2009 #10 Skrevet 24. oktober 2009 Jeg fikk låv som singel og nyutdannet. Hadde da 200 000 i egenkapital, og 65 000 på BSU. Fikk lån på 1,2 mill.
Alison Skrevet 24. oktober 2009 #11 Skrevet 24. oktober 2009 Syns det er rart jeg ikke får førstehjemslån hon DnbNor. Søkte om 1 100 000. Bør nok prøve andre banker da. Jeg har BSU og EK ca. 160 000, men det hjalp ikke. DnB NOR er en av de bankene som tilbyr inntil 100 % finansiering. Det at du må stille med mer enn 10 % egenkapital kommer sannsynligvis av at du enten ikke er norsk statsborger, har eid bolig før, skal bruke boligen som utleiebolig eller har en historikk i banken som gjør at de ikke ønsker å gi deg mer. Det kan også komme av misforståelser mellom deg og rådgiver. Du kan jo kontakte banken for å spørre. Ellers finnes det andre banker som tilbyr førstehjemslån og som du kan søke i.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 24. oktober 2009 #12 Skrevet 24. oktober 2009 Jeg fikk førstehjemslån i dnbnor på 1,2. Kjøpte alene, 390' i inntekt, nytudannet med studielån. BUS og, men lot den stå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå