AnonymBruker Skrevet 18. november 2013 #41 Del Skrevet 18. november 2013 Vi hadde profesjonell fotograf fra morgen til kveld - 12 timer. Betalte 20.000,- Fikk over 1000 ferdig redigerte bilder i etterkant, som vi har full rettighet til å bruke (unntatt komersiell bruk). Det er oppstilte brudebilder, det er lekne/morsomme bilder av brudeparet, og ikke minst er det massevis av øyeblikksbilder av både brudepar og gjester, noe som betyr enormt mye for oss nå etterpå. Dagen er så utrolig hektisk, det skjer så mye, man er så spent og oppjaget, det er så utrolig mye man går glipp av og/eller ikke husker etter den store dagen. Da er det godt å kunne sette seg ned og se på bilder, som er så flotte at det føles som man er der igjen. Det er så man kjenner luktene, hører lydene, kjenner følelsen man hadde der og da. Det er definitivt, og på alle mulige måter, verdt 20.000,- for oss. Jeg syns ikke det er dyrt heller, for å være ærlig. Prisen inkluderer 2 møter før bryllupet, og all redigering, props som fotografen har med, og alt utstyret som fotografen nødvendigvis må ha, vedlikeholde, forsikre osv. Kjøring, møter og selve dagen, bare i antall timer, dreier seg nok om rundt 17 timer. I tillegg kommer time på time på time med etterarbeid og redigering. Først går fotografen gjennom alle bildene (vi fikk over 1000 bilder - da har det samtidig blitt sortert vekk sikkert like mange, som ikke ble bra nok) - si at de bruker 15 sekunder pr bilde under sorteringen og har gått gjennom 2000 bilder. Det er 300 minutter, som tilsvarer 5 timer! Så skal de 1000 bildene som er valgt ut gås gjennom på nytt og redigeres. Sier man at fotografen bruker i snitt 1 minutt pr bilde på redigering (på noen bilder mindre, på andre bilder mer), så snakker vi minst 1000 minutter redigering - det er nesten 17 timers arbeid. Så, da er vi oppe i 17 + 5 + 17 = 39 timers arbeid. Det er over 1 arbeidsuke det, og tilsvarer kr 512,82. Av dette betaler jo også fotografen skatt, moms, forsikringer, evt kontorleie. De sitter ikke igjen med store smulene til seg selv til slutt, tro meg. Så før man klager på prisene fotografene tar, bør man kanskje tenke litt mer over hva som faktisk ligger i den prisen, både av arbeid for fotografen, og sluttproduktet du som kunde får. Anonymous poster hash: 7f5de...9ec 4 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/446443-pris-for-fotograf/page/3/#findComment-13545542 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2013 #42 Del Skrevet 18. november 2013 *kr 512,82 pr time skulle det stå, før skatt, moms, forsikringer, evt kontorleie osv. Anonymous poster hash: 7f5de...9ec 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/446443-pris-for-fotograf/page/3/#findComment-13545553 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulla Ullsokk Skrevet 18. november 2013 #43 Del Skrevet 18. november 2013 Jeg er fotograf og hadde aldri gjort det for under 20 000,- Det er SÅ mye jobb! Det trenger sikkert ikke være det, men hvis det skal være helt på topp så er det det! Jeg jobber ikke lenger med bryllup fordi jeg synes det er for mye pes ifht inntjening. Når jeg gjorde det, leverte jeg et album med 40 små og 20 store bilder, valgte selv, da det tar hundre år for brudeparet og velge og 60 er ca alle som er verdt å lage uansett. Da tok jeg bilder under vielsen i tillegg til selve brudebildene. Jeg pleide å,levere en høyoppløselig cd, selv om det er litt slemt mot kolleger som kun gjør private jobber. Men jeg orket bare ikke å styre med ekstra kopier og takkekort. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/446443-pris-for-fotograf/page/3/#findComment-13546115 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulla Ullsokk Skrevet 18. november 2013 #44 Del Skrevet 18. november 2013 Vi hadde profesjonell fotograf fra morgen til kveld - 12 timer. Betalte 20.000,- Fikk over 1000 ferdig redigerte bilder i etterkant, som vi har full rettighet til å bruke (unntatt komersiell bruk). Det er oppstilte brudebilder, det er lekne/morsomme bilder av brudeparet, og ikke minst er det massevis av øyeblikksbilder av både brudepar og gjester, noe som betyr enormt mye for oss nå etterpå. Dagen er så utrolig hektisk, det skjer så mye, man er så spent og oppjaget, det er så utrolig mye man går glipp av og/eller ikke husker etter den store dagen. Da er det godt å kunne sette seg ned og se på bilder, som er så flotte at det føles som man er der igjen. Det er så man kjenner luktene, hører lydene, kjenner følelsen man hadde der og da. Det er definitivt, og på alle mulige måter, verdt 20.000,- for oss.Jeg syns ikke det er dyrt heller, for å være ærlig. Prisen inkluderer 2 møter før bryllupet, og all redigering, props som fotografen har med, og alt utstyret som fotografen nødvendigvis må ha, vedlikeholde, forsikre osv. Kjøring, møter og selve dagen, bare i antall timer, dreier seg nok om rundt 17 timer. I tillegg kommer time på time på time med etterarbeid og redigering. Først går fotografen gjennom alle bildene (vi fikk over 1000 bilder - da har det samtidig blitt sortert vekk sikkert like mange, som ikke ble bra nok) - si at de bruker 15 sekunder pr bilde under sorteringen og har gått gjennom 2000 bilder. Det er 300 minutter, som tilsvarer 5 timer! Så skal de 1000 bildene som er valgt ut gås gjennom på nytt og redigeres. Sier man at fotografen bruker i snitt 1 minutt pr bilde på redigering (på noen bilder mindre, på andre bilder mer), så snakker vi minst 1000 minutter redigering - det er nesten 17 timers arbeid. Så, da er vi oppe i 17 + 5 + 17 = 39 timers arbeid. Det er over 1 arbeidsuke det, og tilsvarer kr 512,82. Av dette betaler jo også fotografen skatt, moms, forsikringer, evt kontorleie. De sitter ikke igjen med store smulene til seg selv til slutt, tro meg.Så før man klager på prisene fotografene tar, bør man kanskje tenke litt mer over hva som faktisk ligger i den prisen, både av arbeid for fotografen, og sluttproduktet du som kunde får. Anonymous poster hash: 7f5de...9ec Over tusen ferdig redigerte bilder??? Kjørt i Lightroom for å fikse på kontraster og farger, kanskje, men mer redigerte var de neppe. Det holder jo det, altså, men jeg er perfeksjonist og jeg klarer bare ikke levere bilder som jeg vet blir mye bedre av bare litt fiksing... Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/446443-pris-for-fotograf/page/3/#findComment-13546136 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2013 #45 Del Skrevet 19. november 2013 Over tusen ferdig redigerte bilder??? Kjørt i Lightroom for å fikse på kontraster og farger, kanskje, men mer redigerte var de neppe. Det holder jo det, altså, men jeg er perfeksjonist og jeg klarer bare ikke levere bilder som jeg vet blir mye bedre av bare litt fiksing... Jo, de var mer redigerte enn som så. F.eks var dobbelthaker redusert, tenner gjort hvitere, uønskede elementer fjernet osv osv osv. Hvilken forutsetning har du for å si at en annen fotograf har gjort en lettvin redigeringsjobb? Du vet da ingenting om hvor lang tid det tok før vi fikk disse bildene, for eksempel, eller hvordan den fotografen vi brukte jobber! Du er ikke bare perfeksjonist, du er visst litt selvgod også... Anonymous poster hash: 7f5de...9ec 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/446443-pris-for-fotograf/page/3/#findComment-13548826 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2013 #46 Del Skrevet 19. november 2013 Jo, de var mer redigerte enn som så. F.eks var dobbelthaker redusert, tenner gjort hvitere, uønskede elementer fjernet osv osv osv. Hvilken forutsetning har du for å si at en annen fotograf har gjort en lettvin redigeringsjobb? Du vet da ingenting om hvor lang tid det tok før vi fikk disse bildene, for eksempel, eller hvordan den fotografen vi brukte jobber! Du er ikke bare perfeksjonist, du er visst litt selvgod også... Anonymous poster hash: 7f5de...9ec Da var det noe helt insane billig. Retusjering tar endel tid og man pleier å ta 6-700 kr timen for det. Hvilket firma var det? Jeg jobber med katalogshoots å er dette reellt kan firmaet jeg jobbe for spare over 60.000 i halvåret bare på fotograf. Anonymous poster hash: 97140...a5d Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/446443-pris-for-fotograf/page/3/#findComment-13549030 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulla Ullsokk Skrevet 22. november 2013 #47 Del Skrevet 22. november 2013 (endret) Jo, de var mer redigerte enn som så. F.eks var dobbelthaker redusert, tenner gjort hvitere, uønskede elementer fjernet osv osv osv. Hvilken forutsetning har du for å si at en annen fotograf har gjort en lettvin redigeringsjobb? Du vet da ingenting om hvor lang tid det tok før vi fikk disse bildene, for eksempel, eller hvordan den fotografen vi brukte jobber! Du er ikke bare perfeksjonist, du er visst litt selvgod også... Anonymous poster hash: 7f5de...9ec Er det selvgodt å mene at det er umulig å redigere 1000 bilder til den prisen, så kall meg gjerne selvgod, kall meg hva du vil. Denne fotografen kan umulig leve av dette evnt sitter personen hele døgnet og har likevel ikke til salt i maten. Så enkelt er det. Det tar nok mindre enn 15 sek pr bilde for å velge ut for et trent øye, men det tar definitivt mye mer enn 1 min pr bilde npr man fjerner dobbelthaker o.l. Ellers skal du ha for at du er en av de få som faktisk skjønner at dette tar mange flere timer enn selve fotograferingen. Endret 22. november 2013 av Ulla Ullsokk Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/446443-pris-for-fotograf/page/3/#findComment-13565645 Del på andre sider Flere delingsvalg…
david_ Skrevet 10. desember 2013 #48 Del Skrevet 10. desember 2013 En flink fotograf koster. Dette er blant annet fordi fotografer ofte jobber veldig hardt med å få inn oppdrag og gjerne kun tat bilder 1-2 dager i uken og derfor må ta seg betalt ekstra mye for å få hjulene til å gå rundt. I tillegg har de veldig dyrt utstyr. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/446443-pris-for-fotograf/page/3/#findComment-13651806 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå