Møffi Skrevet 20. oktober 2009 #1 Del Skrevet 20. oktober 2009 Hvor mye betaler/betalte dere for fotograf? Og hva lå i denne prisen? Kall meg rar og naiv, men er det ikke ganske dyre priser folk opererer med? Er det så mye for- og etterarbeid? Vi har lyst til å finne en som lar oss få bildene på cd etterpå istedenfor det klassiske skinnalbumet, men da må man visst betale i dyre dommer :dåne: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cæmis Skrevet 20. oktober 2009 #2 Del Skrevet 20. oktober 2009 Vi har heldagsfotografering , dvs fotografen møter meg og min forlover på salongen og følger dagen sammen med oss helt til ca 22.00. Vi får fulle rettigheter og får alle bildene på CD (høyoppløselig). Ca 400 bilder. Alle kopier står vi for selv, men fotografen kjenner noen som driver med dette og kan ordne en hyggelig pris. Vi betaler 15.000. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kinkeline Skrevet 20. oktober 2009 #3 Del Skrevet 20. oktober 2009 (endret) Jeg er fotograf og har tatt en en del brudebilder. Jeg syns også at det er kjempedyrt for fotografering, men nå tilbyr jeg mindre enn fotostudio da jeg er freelance fotograf. Men takkekortene og sånne ting gjør de jo selv, og jeg syns virkelig ikke arbeidet er verdt mange tusen som de selv vil ha. Jeg har sett at prisen stiger kjapt med noen ekstra tusenlapper hvis det er snakk om en time ekstra fotografering og slike ting, og det syns jeg er helt helt helt absurd! Men.. det er no slik da, at mange stoler mer på et fotostudio enn en freelance fotograf, og det er veldig synd, men sånn er det. Endret 22. oktober 2009 av kinkeline Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Møffi Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter #4 Del Skrevet 20. oktober 2009 Det hørtes ut som en fin løsning, Cæmis, dere får nok mange fine bilder fra hele dagen Desverre er det litt for dyrt for vår lommebok :gjeiper: Hvor holder du til da, kinkeline? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kinkeline Skrevet 20. oktober 2009 #5 Del Skrevet 20. oktober 2009 Jeg holder til i Oslo. Og det var forøvrig ikke reklame for meg selv egentlig, jeg ville bare fram til at det er veldig mange flinke freelancefotografer der ute som ikke tar så mye for opptaket som fotostudioene og de kan i tillegg være mye flinkere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cæmis Skrevet 20. oktober 2009 #6 Del Skrevet 20. oktober 2009 heldagsfotografering er jo heller ikke et must da! Så man trenger jo ikke bruke 15 000. mange fotografer tar bilder under vielse og etter vielse for 6000 kr og da får du et godt utvalg valg med bilder. Jeg vet om et par om du er interessert her i Oslo. Jeg har sett en del bilder fra de og en skolevenninne av meg brukde en av de og er veldig fornøyd! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cæmis Skrevet 20. oktober 2009 #7 Del Skrevet 20. oktober 2009 Jeg holder til i Oslo. Og det var forøvrig ikke reklame for meg selv egentlig, jeg ville bare fram til at det er veldig mange flinke freelancefotografer der ute som ikke tar så mye for opptaket som fotostudioene og de kan i tillegg være mye flinkere. Helt enig! Vår er også freelance og han tar utrolig fine bilder synes jeg! Vi forhørte oss med en del fotostudier som hadde masse sære regler og aaaalt for dyre priser.Fysj! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Møffi Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter #8 Del Skrevet 20. oktober 2009 Helt enig! Vår er også freelance og han tar utrolig fine bilder synes jeg! Vi forhørte oss med en del fotostudier som hadde masse sære regler og aaaalt for dyre priser.Fysj! Er fotostudioer vi har hørt hos, vet ikke hvordan vi skal få tak i freelancer :dåne: funker dårlig å google lissom... Jeg tar gjerne imot tips ja! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kinkeline Skrevet 21. oktober 2009 #9 Del Skrevet 21. oktober 2009 (endret) ... Endret 24. mai 2011 av kinkeline Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Concertina Skrevet 21. oktober 2009 #10 Del Skrevet 21. oktober 2009 Vi brukte Henrik Kreilisheim, han er utrolig dyktig! Og veldig lett å jobbe med. Han er ikke billig, overhode ikke, riktignok betalte vi *mye* mindre enn den prisen han har nå (jeg booket han tidlig), men etter å ha sett bildene fra dagen så er jeg helt klar på at han er verdt de 20.000 kronene han nå tar. Jeg ville glatt ha kjøpt en billigere kjole og heller lagt i 10.000 ekstra for de bildene, det er jo de vi sitter igjen med etterpå! Han var med oss i 10 timer, kom mens jeg fikset meg og dro etter brudevalsen, det meste var reportasjebilder, øyeblikksbilder, men vo hadde også fotosession bare oss og fotografen, og sammen med familien. Vi fikk 868 bearbeidede bilder, og ja, etterbehandling tar tid! Jeg har selv fotografert i et bryllup (både jeg og mannen er glade amatører), og etterbehandlinga tok vanvittig lang tid (nå er jo vi tregere enn de som gjør dette profesjonelt, men likevel). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lilleGrethe Skrevet 21. oktober 2009 #11 Del Skrevet 21. oktober 2009 Vi skal ha fotograf Kjell Christian Gripstad fra Drøbak - han har flotte bilder, men ja, det koster penger. Prisliste ligger på nett, jeg tror vi har budsjettert for ca 10,000. Jeg har spurt om digitale bilder, og han var litt vag på det, men det virker som om vi kan få noen digitale bilder så lenger vi bestiller en del i etterkant (album, takkekort, osv). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kinkeline Skrevet 21. oktober 2009 #12 Del Skrevet 21. oktober 2009 (endret) ... Endret 24. mai 2011 av kinkeline Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fornøyd Skrevet 21. oktober 2009 #13 Del Skrevet 21. oktober 2009 Bruker 20.000 og synes absolutt det er verdt det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Concertina Skrevet 21. oktober 2009 #14 Del Skrevet 21. oktober 2009 Herregud. 20 000kr? Aldri i livet. Det kan hende du som person syns at de bildene er verdt det for deg og mannen din, men teknisk sett så er det bildene så utrolig enkle og du kunne LETT ha fått de til over 10 000kr mindre. Det inkl alle rettigheter og alle 868 bildene er retursjert, synes ikke det er en upris (vi betalte som sagt mye mindre, men likevel), vi snakker om en som lever av dette. Og Henrik er veldig dyktig, mulig du ikke liker stilen og at den er "teknisk sett enkel", men han har et godt øye for detaljer og er veldig enkel å jobbe med. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Mille_* Skrevet 21. oktober 2009 #15 Del Skrevet 21. oktober 2009 Vi brukte en bekjent som hadde gått på fotoskole et års tid. Han hadde aldri tatt brudebilder før, men må si at jeg ble veldig imponert! Betalte 3500,- for fotografering i kirken og på egnet sted, og fikk da ca 30 bilder i høy oppløsning (7MB per bilde). Vi dro til stedet vi skulle ta bilder noen dager før med "fotografen", slik at han fant ut hvilke bakgrunner som egnet seg, siden vi ikke var lokal kjent der. Vil absolutt anbefale det, selv om man velger amatør. Undersøkte hos lokal fotograf også, men det kostet hele 10 000,- før vi hadde bestilt et eneste takke-kort, og det var ikke mulig å få bildene på cd. Syntes det var altfor dyrt, pluss at vi ønsket å ha bildene i høyoppløslig selv. Ville aldri brukt 20 000,- på fotograf!!! Vi ba gjestene ta litt bilder, og sende de på CD, pluss at vi ba en foto-interesert gjest om å ta ekstra mange bilder under middagen. Resultatet er at vi sitter igjen med utrolig mange flotte spontane bilder, i foto-journalist stil UTEN å betale 20 000,- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
koggos Skrevet 21. oktober 2009 #16 Del Skrevet 21. oktober 2009 Vi brukte også Henrik, jeg ville seriøst gått naken i bryllupet og spist lapskaus for å gjøre det igjen. Han var med oss i 12 timer, og bildene han har tatt får oss til å gjenoppleve dagen på nytt. Vi er ekstremt opptatt av foto, og syns dette var det viktigste å bruke penger på med hele bryllupet. Vi var ikke villige til å gamble med noen vi ikke hadde full kontroll over. Tidligere har vi vært gjester som har blitt bedt om å ta bilder, det gjør noe med hele opplegget, man føler litt man er på jobb. Vi ønsket at alle skulle få ha fri i bryllupet vårt, og derfor valgte vi Henrik. Folk slappet av og koste seg, og folks kompaktkameraer ble liggende i vesken fordi de så han hadde helt kontroll. Andre velger kjempedyr vin eller fancy dyr mat, noen velger dyre kjoler og noen gjør ikke. Hvordan man velger å spre pengene når man planlegger bryllupet er vel like forskjellig som antall bryllup som arrangeres. Syns det er så latterlig å fnyse over at noen andre bruker pengene annerledes enn man ville gjort selv. spørsmålet man må stille seg er hvor opptatt av man av det, og hvor lett ser man forskjell i kvalitet. Ei på jobben min gifta seg like før meg og fikk en bekjent til å gjøre det. Hun selv er fornøyd, men jeg syns ikke bildene var fine. Det kommer jo an på øyet som ser, og er du ikke så kresen så er det heller ikke vits å bruke 20000. Gjør det som føles riktig for DEG. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. november 2009 #17 Del Skrevet 19. november 2009 Hei:) Jeg er fotograf (freelance) og er med mesteparten av dagen for kun 6500 og da får dere alle bildene på cd som dere selv kan kopiere og styre med. Pluss 10 stk 10x15 eller 5 stk 15x20 blankt papir. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Endelig Skrevet 20. november 2009 #18 Del Skrevet 20. november 2009 Vår fotograf skal ha 25.000. Fotografen følger oss fra morgen til natt. Det blir tatt mange tusen bilder og det blir plukket ut ca 400 som vi får ferdig retusjert på cd høyoppløselig. Så vi kan gjøre akkurat hva vi vil med bildene. Ingen album og takkekortpress. Det blir ennå litt dyrere da vi må betale for reise og opphold. Men vil være uten tvil verdt det:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Modic Skrevet 20. november 2009 #19 Del Skrevet 20. november 2009 (endret) Vi vurderte det slik, at etter noen år er det kun bildene man sitter igjen med - foruten ektemaken. Derfor ville vi være sikre på at bildene blir bra! Ergo utelukket vi halvproffe amatører. Jeg sier IKKE at det ikke er mange som tar gode bilder der ute, men VI tok ikke sjansen. Vi valgte derfor en profesjonell fotograf. Henrik Kreilisheim var vårt førsteønske, men det ble for dyrt. Vi valgte i stedet en "klassisk" fotograf som vi fant god kjemi med. (Har vært og besøkt henne på jobb flere ganger.) Vi betaler kr. 8.000 for fotograferingen fra og med vielsen til og med ankomst festen. Det er inklusive ferdige bilder i album etterpå (ca 100 bilder), men eksklusive det vi eventuelt måtte bestille av takkekort, forstørrelser, osv. Vi har budsjettert med 10.000 til fotograf. Til dere som spurte om det virkelig er så mye arbeid: For heldagsfotografering (12-15 timer) tar vår fotograf flere tusen bilder. I tillegg til timene på jobb, regner hun 14 dagers jobb etterpå. For dette tar hun 15.000, inkl. album. Tenk dere selv hva dere ville ha tatt for det tilsvarende...? Jeg fotograferer mye selv, og vet i alle fall litt om hvor mye tid etterarbeidet tar. JEG synes det er verdt prisen! Endret 20. november 2009 av Modic Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christal Skrevet 20. november 2009 #20 Del Skrevet 20. november 2009 Jeg holder til i Oslo. Og det var forøvrig ikke reklame for meg selv egentlig, jeg ville bare fram til at det er veldig mange flinke freelancefotografer der ute som ikke tar så mye for opptaket som fotostudioene og de kan i tillegg være mye flinkere. De freelance fotografene jeg har kontaktet har ligget på en ca pris for minste pakken 11 tusen. Helt hårreisende. Fotografer er overpriset! Koster jo nesten mer for en fotograf eller for bryllupsmiddagen Hei:) Jeg er fotograf (freelance) og er med mesteparten av dagen for kun 6500 og da får dere alle bildene på cd som dere selv kan kopiere og styre med. Pluss 10 stk 10x15 eller 5 stk 15x20 blankt papir. Og hvor bor du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå