Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til jul er lillejenta blitt to år. Vi er ikke medlem av statskirken og ønsker heller ikke å ha for mange kristne tradisjoner, men vil starte en tradisjon i jula for ungen sin skyld. Mange går jo i kirken julaften som årlig tradisjon, og jeg har lyst til at også vi skal finne på noe slikt som vi kan gjøre hvert år. Hva gjør dere eller hvilke forslag kan dere tenke dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da vi var små tok foreldrene oss med i svømmehallen hver julaften. Det var nesten tomt for folk, så det var god plass til å plaske rundt, og dessuten slapp vi å sitte og stirre på den store pakkehaugen hele den laaaaange dagen.

En familie jeg kjenner serverer mat til fattige/enslige eller andre lignende arrangementer.

Har dere familie på gravlunden i nærheten kan det være hyggelig å besøke dem, men det gjør det jo også litt trist.

Ellers finnes det sikkert andre lokale aktiviteter dere kan være med, f.eks en bondegård hvor dere kan mate dyrene. Synes det er fint å komme seg litt ut av huset.

Evt at far tar med barna ut slik at mor kan få laget ferdig middag i fred :ler:

Gjest penguinlakris
Skrevet (endret)

Jeg er ungdom, og tidligere selverklært 'offer' for foreldre som absolutt skulle/skal gå i kirken hver julaften. Det er forsåvidt også min bursdag...

Men: Med årene(selv om det ikke er blitt så altfor mange enda) gikk det å gå i kirken fra å være noe 'unødvendig å bruke tid på' til å bli avslappende, koselig og, vel, tid til tankene. Nå er jeg heller ikke religiøs. Som nevnt over frigjør det også barnet fra å slippe å sitte og stirre på pakkene HELE dagen.

Nå skal det dog sies at vi går i Nidarosdomen. Hvordan opplevelsen er i mindre kirker med, hva skal jeg si, mindre profilerte seremoniledere(selv om innsikt, kunnskap og formidlingsevne absolutt ikke er proposjonalt med sted og kirkestørrelse), vel, det vet jeg ikke. Men det sikkert supert det også. Anbefales absolutt å la dette bli en tradisjon.

Endret av penguinlakris
Skrevet

Takk for svarene!

Har fått litt ideer jeg kan tenke gjennom :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...