Gå til innhold

Barnet er i barnehagen fra 07.30 til 17.00 hver dag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber iblant i en barnehage hvor det er et barn som blir levert kl. 07.30 hver morgen, og blir hentet kl. 17.00 om ettermiddagen. Det blir 9,5 timer hver dag, og jeg synes det blir veldig lange dager! Barnet er to år gammelt. Barnet har ferie fra barnehagen ca. åtte uker i løpet av et år, så sånn sett har det mye fri. Men finnes det noe reglement i forhold til hvor lenge barn skal være i barnehagen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når man søker plass søker man vel antall timer og inntil 50 timer. I det ligger det vel at 10 pr dag er innunder regler og forskrifter.

At det er lenge er det ingen tvil om. Vi førsker å begrense 4 åringens arbeidsdag til 8 timer. Men vi er to, kjører bil, kan arbeide inn timer, har fleksitid etc.

For en aleneforeldre som er avhengig av kollektivtransport er det ikke sikkert det er like enkelt. Nå sier ikke jeg det er tilfelle her, men du skjønner.

Har man anledning synes jeg man skal tilstrebe kortere dager enn "maks tillatt" for de små.

Gjest gjest_fruen
Skrevet
Jeg jobber iblant i en barnehage hvor det er et barn som blir levert kl. 07.30 hver morgen, og blir hentet kl. 17.00 om ettermiddagen. Det blir 9,5 timer hver dag, og jeg synes det blir veldig lange dager! Barnet er to år gammelt. Barnet har ferie fra barnehagen ca. åtte uker i løpet av et år, så sånn sett har det mye fri. Men finnes det noe reglement i forhold til hvor lenge barn skal være i barnehagen?

Jeg har en venninne med et barn på akkurat ett år. Dette barnet har vært i barnehagen siden august, fra kl 06.45 til kl 17.00 mandag til torsdag. Hun synes at det er utrolig leit, men de har ingen annen mulighet. Hun er student og er ukependler til studiestedet sitt, mens mannen, som er igjen hjemme med barnet deres, må pendle 1 time hver vei til jobb. Barnet ser heldigvis ut til å takle dette bra, men det er klart at det ikke er noen ønskesituasjon.

Jeg stusser i mitt indre litt over at barnet ser ut til å være svært lite knyttet til foreldrene sine (søker like gjerne trøst hos meg som til moren sin), men jeg kjenner ikke barnet godt nok til å vite hvordan denne situasjonen egentlig er.

Jeg synes det er trist dersom foreldre faktisk prioriterer jobb framfor barn, men i mange tilfeller har man for en periode ikke noe annet valg.

Skrevet

Foreldre som har jobber uten betalt lunsj har 8 timers arbeidsdag.. da har de 45 minutter på å komme seg hver vei.. og det er det faktisk mange som har til og fra jobb i rush tiden!

Jeg hadde barnet mitt i en branhage som ikke hadde åpent lenger enn til 16 ett år... så jeg måtte ha en barnevakt som kom å hentet sønnen min og var med han til jeg kom hjem...

Skrevet

Har ikke svar på ditt konkrete spørsmål vedr. reglement for maks antall timer, men det som trøstet meg (lettet min samvittighet) da barnet var mindre og det hadde lange dager i barnehagen, var at h*n sov en del timer midt på dagen slik at den ble stykket opp.

Skrevet

I vår barnehage er det regulert i vedtektene at barna kan være der i maks 9 timer per dag. Nå er denne barnehagen åpen fra 7:30 til 16:45, så er ikke stort mer enn 9 timer den er åpen...

Skrevet

Du jobber jo i en barnehage. Kan ikke du spørre pedagogen eller bestyreren dette?

Skrevet
Du jobber jo i en barnehage. Kan ikke du spørre pedagogen eller bestyreren dette?

Jo, det hadde jeg tenkt å gjøre. Men det står ingenting i barnehagens vedtekter om det, det var derfor jeg tenkte å finne ut først om det fantes noen nasjonale regler om det, som jeg evt. kunne slå i bordet med overfor pedagogisk leder.

Men det virker jo her som at det er vanligere enn jeg trodde å ha barna så lenge i barnehagen. Det er for øvrig ikke foreldres reisevei som er problemet i denne saken, far leverer og mor slutter faktisk kl. 15 på jobb, har hun fortalt meg. Hun kommer likevel aldri før tidligst fem på fem. Men det er kanskje litt på siden av hva barnehagen skal legge seg opp i? Jeg jobber bare som vikar, og kjenner ikke til "reglene", det er derfor jeg spør.

Skrevet

Våre barn er i b.hagen fra 07.30 til 16.30, 5 dager i uken, har ingen valg, jobber fra 08.00 til 16.15.

Kunne jobbet redusert, men synes at det må pappaen ta initiativet til, ikke en selvfølge at det alltid er mammaen som skal gjøre det...

Skrevet
om det fantes noen nasjonale regler om det, som jeg evt. kunne slå i bordet med overfor pedagogisk leder.

Men det virker jo her som at det er vanligere enn jeg trodde å ha barna så lenge i barnehagen. Det er for øvrig ikke foreldres reisevei som er problemet i denne saken, far leverer og mor slutter faktisk kl. 15 på jobb, har hun fortalt meg. Hun kommer likevel aldri før tidligst fem på fem. Men det er kanskje litt på siden av hva barnehagen skal legge seg opp i? Jeg jobber bare som vikar, og kjenner ikke til "reglene", det er derfor jeg spør.

Vet ikke om noen nasjonale regler på dette, men at noen bhg har sånt nedfelt i vedtektene sine. Mener når jeg tenker etter å ha hørt noe om maks 10 timer, eller bhg's faktiske åpningstid, men er veeeeldig usikker...

Når det gjelder det siste du spør om, så synes jeg at det er bhg's angående dersom barnet tydelig bærer negativt preg av å være lenge i bhg. Hvis barnet er sliten etter en lang dag, men dog fornøyd, har venner, ikke har problemer med å bli levert tidlig og hentet sent; så trenger vel ikke bhg å "bry seg".

Men dersom det er omvendt; at barnet ikke har det bra, gråter mye, har vansker m lek og sosial omgang, sliter med voksenkontakt den ene eller den andre veien (enten ekstremt sterkt knyttet til en av pers., eller trekker seg unna de fleste) o.l tegn på "vantrivsel"; ja da mener jeg det er bhg's angående i høyeste grad. Det er hele tiden barnets beste som skal gjelde, og i bhg vil man kanskje se om noe ikke stemmer lettere enn foreldre som her tydeligvis tilbringer lite tid i hverdagen med barnet sitt.

Skrevet

Selv var jeg som regel i barnehagen fra 07-tiden til 17 hver dag. Jeg kan ikke si jeg har tatt noen skade :fnise: nå husker jeg såklart ikke særlig av hvordan det var å være meg når jeg var liten, men har blitt fortalt at jeg likte godt å være i barnehagen og treffe andre barn og leke. Var jo en sovestund utpå dagen og, så dagene virka vel ikke fullt så lange :)

Skrevet

Barn har ikke lov å være i barnehagen mer enn 9timer til dagen. Dette har foreldre i min barnehage fått beskjed om. Dette er ikke noe barnehagen selv bestemmer.

Skrevet
Barn har ikke lov å være i barnehagen mer enn 9timer til dagen. Dette har foreldre i min barnehage fått beskjed om. Dette er ikke noe barnehagen selv bestemmer.

Har du en link eller referanse da? Jeg er også interessert i dette, greit å kunne ha noe å henvise til... ;)

Gjest Purple Haze
Skrevet

Hos oss er en full plass 45 timer pr uke, altså 9 timer hver dag. Vet også at i de kommunale barnehagene her i kommunen, er det det samme.

Skrevet
Våre barn er i b.hagen fra 07.30 til 16.30, 5 dager i uken, har ingen valg, jobber fra 08.00 til 16.15.

Kunne jobbet redusert, men synes at det må pappaen ta initiativet til, ikke en selvfølge at det alltid er mammaen som skal gjøre det...

Hvorfor MÅ pappaen ta initiativet til det? Jeg er enig i at det ikke er en selvfølge at mammaen alltid skal det, men når pappaen ikke gjør det og mammaen vet at det kan være bra for barnet, da er det litt barnslig å sitt på gjerdet og si "hvorfor er det alltid jeg som må ta initiativet?".

Skrevet

Jeg har sjekket tidligere, og det er ingen nasjonale regler på dette. Noen barnehager har begrensninger i vedtektene, noen i opptaket (har du f.eks. plass 45 timer, kan du ikke ha 10 timers dager hver dag).

Det er for øvrig ikke foreldres reisevei som er problemet i denne saken, far leverer og mor slutter faktisk kl. 15 på jobb, har hun fortalt meg. Hun kommer likevel aldri før tidligst fem på fem. Men det er kanskje litt på siden av hva barnehagen skal legge seg opp i? Jeg jobber bare som vikar, og kjenner ikke til "reglene", det er derfor jeg spør.

Du vet jo ingenting om situasjonen til moren. At hun slutter 15 og ikke henter før 17 har sikkert en årsak. Den kjenner du ikke og du har ikke krav på å kjenne den.

Dette er absolutt på siden av hva barnehagen skal legge seg opp i.Er du oppriktig bekymret for barnets helse, ta det opp med pedleder. Det kan ha med helt andre ting enn oppholdstiden i barnehagen å gjøre.

Dersom du mener at barna deres burde være mindre i barnehagen, burde DU ta inititativet til en samtale med mannen din rundt det. Der dere sammen kunne bli enige om en løsning. Slik du skriver her ser det nesten ut som du rammer barna deres pga en tanke rundt likestilling...

Skrevet

Hvorfor får folk barn hvis de ikke tilbringer tid med dem egentlig? Minner litt om overklassen før i tiden, som satt bort barna sine til andre.

Skrevet (endret)
Har du en link eller referanse da? Jeg er også interessert i dette, greit å kunne ha noe å henvise til... ;)

Dessverre,dette er bare noe vi har fått beskjed om av styrer i barnehagen,som også forklarte at dette var ikke noe de bestemte. Vet ikke helt hvem som bestemmer egentlig? Det må da stå en plass om dette er en lov som gjelder hele Norge.

Jeg er bare assistent ,så jeg har ikke så mye med slike ting å gjøre,får bare høre ting som er relevant for arbeidet mitt,og ting som dette som vi må være obs på.

Endret av Telys
Skrevet
Hvorfor får folk barn hvis de ikke tilbringer tid med dem egentlig? Minner litt om overklassen før i tiden, som satt bort barna sine til andre.

Ganske mange fedre er (og har alltid vært) borte fra barna sine minst like mye som dette barnet er i barnehagen.

Spør du disse fedrene om hvorfor de har fått barn, når de ikke tilbringer tid med dem?

Skrevet

Jeg har sett litt på barnehageloven, og kan ikke finne noen begrensning på hvor lenge barn maks kan være i barnehagen. Det eneste jeg finner er at heltidstilbud er på minimum 41 timer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...