sofia83 Skrevet 20. oktober 2009 #1 Skrevet 20. oktober 2009 Huff, hvor skal jeg begynne, samboeren min har vært uten jobb i over et år nå, men han sier han har penger nok til å klare seg, men det har jo gått litt i rykk og napp, med sen husbetaling osv pga pengene har ikke kommet inn hit og ditt osv. Og jeg vet at han har masse inkasso saker på han, prøver å hjelpe med å åpne brevene for han og sier jeg kan ta kontroll over den saken visst han har problemer, men han sier at alt er under kontroll og de blir betalt, men det kommer jo stadig nye, har ikke sett de på en stund for tror han unngår å ta det med hjem, siden posten kommer til foreldrene enda. Også har jeg opplevd flere ganger at penger er blitt tatt av vesken min da snakker vi 500 lapper og det har skjedd 3 ganger, men jeg kan jo ikke beskylde noen for det så lenge jeg ikke har bevis. Men 1-2 ganger har han sagt at han har lånt når jeg har spurt om han har lånt penger av vesken, og då ser me bortfra de 2-3 gangene de er blitt borte på mystisk vis. Sist var på lørdag når jeg skulle betale så såg jeg det manglet en 200 lapp, da sa han at han hadde tatt den mens jeg var i butikken, men skulle legge den tilbake utenom jeg merket det. også til min store skrekk, såg jeg det var betalt med mitt visa kort på lørdagen på over 500 kr, og jeg vet at jeg ikke har brukt det, så snakket nett med banken og til min store skrekk er det han som har dratt det på butikken, mens jeg var i dusjen!! og tatt ut penger så han kunne gå ut. Jeg har sagt til han flere ganger, at bare fortell meg visst du har penge problem, med tanke på alle inkasso sakene, så kan jeg hjelpe deg, men han har ingen problem og at e bare bra, hva skal jeg gjøre?!!! Er jo så glad i han og... Og nå har han begynnt å søke jobber, men han gjør ikke den stooore innsatsen føler jeg, jeg mener, ta deg en fille jobb mens en leter etter den rette, kan ikke bare gå rundt å vente på drømme jobben. Hva skal jeg gjøre??? Har ingen å snakke med om det, for jeg vil jo ikke sette han i dårlig lys for noen
Colargol Skrevet 20. oktober 2009 #2 Skrevet 20. oktober 2009 Hei der! Vel, det er alltid kjipt når noen man er glad i svikter og skuffer. Men jeg synes du må sette hardt mot hardt her. Altså, han låner ikke penger av deg når han tar og forteller det først når du spør -han stjeler! Jeg hadde blitt fly forbanna for å være helt ærlig. Du må nesten gjøre deg opp en mening -godtar du oppførselen hans? Om du ikke gjør det så må du jo si i fra! Han lyver, stjeler, forsøker ikke å rydde opp i egen økonomi og er treig med å skaffe seg inntekt. Er du sikker på at dette er drømmemannen? Jeg skjønner godt at du vil hjelpe -og jeg forstår at en normal person synes det er vanskelig å ta i mot hjelp, men en normal person går ikke da bak ryggen din og tar av dine penger for så å bruke dem på byen! hadde han i det minste betalt en regning tenker nå jeg.. Vel, jeg hadde ikke taklet å bli i et slikt forhold over lengre tid. Å være i et godt forhold er mer enn å elske og bli elsket!
sofia83 Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter #3 Skrevet 20. oktober 2009 Arrr jeg vet det er helt galt.. Og i tillegg når jeg såg dette uttaket i går spurte jeg han om han hadde lånt kortet for jeg fant et uttak jeg ikke visste om, men han sa nei, han hadde liksom sjansen der til å innrømme det!! Også får jeg den beskjeden fra banken i dag.. sukk Tjener rett under 300000 i året selv så jeg er jo ikke akkuratt rik liksom. Hmmmm
Colargol Skrevet 20. oktober 2009 #4 Skrevet 20. oktober 2009 Men da har du det jo ganske svart på hvitt at han har løyet for deg -enda en gang. Men det jeg ikke skjønner -har du gitt ham koden til kortet ditt? I såfall burde du kanskje bestille ny kode? Jeg mener uansett hva som skjer mellom dere to, så kan jo dette gjenta seg.
aline Skrevet 20. oktober 2009 #5 Skrevet 20. oktober 2009 slutt å ha penger tilgjengelig for ham, ta med deg lommeboka på badet når du går i dusjen, sørg for at han faktisk MÅ spørre FØR han "låner" (stjeler i min verden, låne så spør man først). Jeg synes du har gitt ham nok muligheter til å be deg om hjelp, når han gang på gang takker nei til hjelp, så frata muligheten hans til å stjele fra deg, for det fører ikke noe godt med seg verken for ham eller deg, i lengden. Og for guds skyld, endre koden på kortet ditt!!!! med EN gang, og sett det så det bare er du som har lov til å ta ut penger på det, ang det å skrive under når man tar ut penger uten bruk av kode. Har han masse inkasso, og ikke vil ha hjelp, så risikerer du at han sørger for at du kommer i knipe økonomisk også, og slike ting kan faktisk ødelegge mye i ett forhold.
stjernekyss Skrevet 20. oktober 2009 #6 Skrevet 20. oktober 2009 Hva har du tenkt skal skje hvis dere får barn? Hva skjer hvis du blir langtidssyk og ikke kan arbeide? Hva skjer med et evt lån dersom dere kjøper bolig sammen? Hva skjer dersom det dukker opp skader i boligen? Hva skjer når livet blir tøft? For livet blir helt klart tøffere enn det det er nå. Kan du lene deg til ham da? Kan du stole på ham til å styre skuta, skulle du være indisponibel en periode? Hvordan tenker du at dere skal leve livet, når alt handler om brannslukking? Du vil gi livet ditt til en mann som stjeler fra deg - som ser deg rett inn i øynene og lyver til deg Jeg kjenner deg ikke, men du fortjener bedre enn det.
Gjest Linnea Skrevet 20. oktober 2009 #7 Skrevet 20. oktober 2009 Det er vel vanskelig for han å svelge at han har disse problemene og ikke kan ta vare på seg selv økonomisk, derfor sier han sikkert at alt er fint. Men for all del, her må du passe på! Jeg hadde selv en samboer som gjorde dette,han har robbet meg for mange peng jeg aldri får tilbake igjen... "kan jeg låne 200 av deg til ut ikveld med en kompis?" Joda, greit det, heisann, 500 dratt i løpet av en kveld etc.. Borte fra veska.. Det er greit når det er typ at man ikke har mye penger og faktisk ikke stjeler eller bruker det på annet dritt når man må betale viktigere saker. Hvis jeg har lite peng i desember så betaler sambo mer av mat etc, så snakker vi ikke mer om det. Livets gang... Du må stå opp for deg selv jente! =)
sofia83 Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter #8 Skrevet 20. oktober 2009 Jeg vet dere alle har rett, men det er jo normalt at samboer har koden til kortet, blir litt sykt å måtte skrifte kode og nekte han å få vite det, men der det kansje må til.. Jeg som var sikker på jeg hadde funnet drømme mannen min, så river han det bare ned!!
sofia83 Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter #9 Skrevet 20. oktober 2009 (endret) Linnea: Har det bare skjedd en gang? Hva sa du til han og har han skjønt alvoret, tilga du han? Er jo ganske alvorlig egentlig, lyve og stjeler fra den man liksom setter høyest og elsker.. Endret 20. oktober 2009 av sofia83
LilleBille Skrevet 20. oktober 2009 #10 Skrevet 20. oktober 2009 Han ikke bare stjeler fra deg - men lyver om det i tillegg. Vil du virkelig satse på et liv sammen med en mann som ikke har økonomisk styring - som ikke er ærlig og som du aldri ville kunne stole på når det gjelder økonomi. Du vil risikere å måtte trekke lasset helt alene - og i tillegg ende opp med alle hans inkassoproblemer etc. Hvis det i det heletatt skal være sjans får at dette skal ordne seg må han innse problemet - og søke hjelp. Det hjelper ikke at du bytter kode på kortet ditt. (Og ned - det er ikke en selvfølge at en partner skal ha koden til kortet ditt når han misbruker det)
Gjest Ella Mae Skrevet 20. oktober 2009 #11 Skrevet 20. oktober 2009 Jeg er litt spent på hva du mener med å hjelpe han med innkassokravene jeg. Er det snakk om å hjelpe han til å få oversikt over hvor mye og hvem han skylder eller betale kravene for han? Jeg har vært gjennom min del av dysfunksjonelle forhold til tross for bare 28 år på baken, og dette hadde ikke funket for meg over hodet. Jeg er nødt til å vite at jeg kan stole på kjæresten min (non the less en samboer) og denne gutter både lyver og stjeler fra deg. Jeg er enig med Colargol, hadde han nå enda stjålet 500,- fra deg for å betale en regning men han brukte dem på BYEN!!! Jeg synes også listen til Stjernekyss var veldig bra. Har du fundert over hvordan dette skal fungere i lengden? Vil du klare å leve med denne usikkerheten på lang sikt? Jeg for min del hadde revurdert hele forholdet, men ønsker du å fortsette så sett hvertfall hardt mot hardt. Få deg ny kode på kortet ditt, sørg for at han ikke kommer seg inn på nettbanken din og slutt å oppbevare kontanter hjemme eller i hvertfall lett tilgjengenlig. Og ikke minst forlang at han skal ta tak i livet sitt i henhold til jobb og økonomi, for det er det kun han som kan gjøre. Jeg skjønner godt at det er tøft når man kommer inn i et spor som dette, men dette må han ordne opp i selv. Og det at man har en samboer som blir skadelidende midt i det hele bør gi en ekstra dytt for å ta seg sammen. Men nå er det ganske tydelig at respekten hans for deg ikke er så voldsom stor i utgangspunktet. Jeg vet dere alle har rett, men det er jo normalt at samboer har koden til kortet, blir litt sykt å måtte skrifte kode og nekte han å få vite det, men der det kansje må til.. Jeg som var sikker på jeg hadde funnet drømme mannen min, så river han det bare ned!! Nei.
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2009 #12 Skrevet 20. oktober 2009 Han har snytt deg et par ganger og funnet ut at det funker, og at du ikke greier å ta ham.. Han kommer til å gjøre det igjen. Det er IKKE en selvfølge at kjæreste/samboer/ektefelle har tilgang til konto, kort, koder etc. Spesiellt IKKE dersom man ikke har felles barn.
Gjest Nattvette Skrevet 20. oktober 2009 #13 Skrevet 20. oktober 2009 Hei der! Vel, det er alltid kjipt når noen man er glad i svikter og skuffer. Men jeg synes du må sette hardt mot hardt her. Altså, han låner ikke penger av deg når han tar og forteller det først når du spør -han stjeler! Jeg hadde blitt fly forbanna for å være helt ærlig. Du må nesten gjøre deg opp en mening -godtar du oppførselen hans? Om du ikke gjør det så må du jo si i fra! Han lyver, stjeler, forsøker ikke å rydde opp i egen økonomi og er treig med å skaffe seg inntekt. Er du sikker på at dette er drømmemannen? Jeg skjønner godt at du vil hjelpe -og jeg forstår at en normal person synes det er vanskelig å ta i mot hjelp, men en normal person går ikke da bak ryggen din og tar av dine penger for så å bruke dem på byen! hadde han i det minste betalt en regning tenker nå jeg.. Vel, jeg hadde ikke taklet å bli i et slikt forhold over lengre tid. Å være i et godt forhold er mer enn å elske og bli elsket! Enig..
Wildy Skrevet 20. oktober 2009 #14 Skrevet 20. oktober 2009 Er det vanlig å ha koden til samboerens kort? Da er vi unormale, for ingen av oss har den andres kode..... Det er heller ikke vanlig å stjele penger fra samboerens lommebok. Om det er krise på morgenen, ungene må ha med seg kontanter og jeg har bare småpenger vekker jeg samboeren min og spør om det er greit å ta en hundrelapp eller to fra hans lommebok, det kunne ikke falle meg inn å bare forsyne meg! Og det hadde blitt månelyst om han bare hadde tatt i lommeboken min også! Jeg hadde ikke funnet meg i at min partner benyttet meg som minibank ved behov.Hva når det virkelig er behov for at han stiller opp, både praktisk og økonomisk? For den dagen kan komme, og som regel er det fullstenidig uventet. Vil han være der for deg?
aline Skrevet 20. oktober 2009 #15 Skrevet 20. oktober 2009 Jeg vet dere alle har rett, men det er jo normalt at samboer har koden til kortet, blir litt sykt å måtte skrifte kode og nekte han å få vite det, men der det kansje må til.. Jeg som var sikker på jeg hadde funnet drømme mannen min, så river han det bare ned!! Det er ikke normalt at samboern har koden til kortet ditt når han stjeler fra deg, lyver og ikke ønsker å ta imot hjelp når du tilbyr deg. Og jeg er enig med Lillebille, det er mer en bare å bytte kode på kortet som må til her, men gjør ihvertfall det du kan nå, for å stoppe at det fortsetter med tyveriene, inntil du finner ut hvordan du skal løse situasjonen du er i. Og det kan godt hende han er en god mann, og at dere kan få det fint sammen, men da er han FØRST nødt til å innse at han har problemer, og han er nødt til å være villig til å gjøre noe med det. Dersom han ikke gidder gjøre noe med det, og ikke er interessert i å få seg jobb, så blir det på sikt en håpløs situasjon for deg, tror jeg.
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2009 #16 Skrevet 20. oktober 2009 Jeg vet dere alle har rett, men det er jo normalt at samboer har koden til kortet, blir litt sykt å måtte skrifte kode og nekte han å få vite det, men der det kansje må til.. Jeg som var sikker på jeg hadde funnet drømme mannen min, så river han det bare ned!! Det er absolutt ikke normalt at partneren har koden til kortet nei! Det er faktisk ulovlig å gi koden sin til andre. Du bryter avtalen du har med banken. Du er forpliktet til å holde koden hemmelig. Om noen, hvem som helst andre, nå klarer å tappe kortet ditt, har du ingenting å slå i bordet med, siden du har gitt ut koden din til noen andre. Du, og bare du, skal ha koden til ditt kort! Du må be banken om å få ny kode til kortet umiddelbart. Og jeg for min del hadde aldri bodd med noen som hadde null respekt for meg.
sofia83 Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter #17 Skrevet 20. oktober 2009 Ikke at jeg tar det som en selvfølge at partneren skal ha koden nei,men visst en spør om noen kan handle til deg en gang eller noe så har det skjedd at jeg har gitt koden i fra meg, for jeg rekner ikke med folk vil misbruke min tillit, noe som jeg fikk motbevist her då, men håper dere skjønner hva jeg mener. Jeg sier ikke at det er unormalt å ikke gi koden. Ella Mae: Hjelpe han, med tanke på å åpne brevene, systemere den, følger opp at han betaler i tide evt. hva som er viktig å få unna osv. Jeg er en ganske fornuftig og økonomisk person selv, så føler jeg kunne hjulpet gått hadde han bare ville hatt hjelp, men nå finner jeg heller brevene i dashbordet i bilen hans Men han sier jo han allerede har betalt den, selv om jeg åpnet dem sør han, så føler ikke jeg kommer noen vei der då.. Kan jo ikke beskylde folk i å lyve, visst jeg ikke har faste bevis.
Gjest Gjest_heidi_* Skrevet 20. oktober 2009 #18 Skrevet 20. oktober 2009 Da er samboeren min og jeg unormale ifølge dere andre. Vi har kodene til hverandre,og bruker hverandres kort ofte. Dette er fordi vi har felles økonomi,og det kortet det er penger på er det kortet som blir brukt. Sikkert andre måter det går an å gjøre det på når man har felles økonomi,men det er dette som passer for oss og som vi trives med. Hadde vi ikke hatt felles økonomi,så hadde det vært annerledes. Tviler på at vi hadde hatt kodene til hverandre,og da har vi måttet spørre hverandre om penger hvis vi manglet,og det hadde vært uakseptabelt å bare ta penger fra den andre uten å spørre først. Det var sånn ihvertfall før vi flyttet sammen.
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2009 #19 Skrevet 20. oktober 2009 Da er samboeren min og jeg unormale ifølge dere andre. Vi har kodene til hverandre,og bruker hverandres kort ofte. Dette er fordi vi har felles økonomi,og det kortet det er penger på er det kortet som blir brukt. Sikkert andre måter det går an å gjøre det på når man har felles økonomi,men det er dette som passer for oss og som vi trives med. Hadde vi ikke hatt felles økonomi,så hadde det vært annerledes. Tviler på at vi hadde hatt kodene til hverandre,og da har vi måttet spørre hverandre om penger hvis vi manglet,og det hadde vært uakseptabelt å bare ta penger fra den andre uten å spørre først. Det var sånn ihvertfall før vi flyttet sammen. Opprett felles konto. Da kan dere få hvert deres kort til samme konto. Å gi fra seg koden sin sitt personlige kort er ikke ok, ifølge bankenes reglement, som dere har skrevet under på når dere fikk kort.
stjernekyss Skrevet 20. oktober 2009 #20 Skrevet 20. oktober 2009 Jeg vet dere alle har rett, men det er jo normalt at samboer har koden til kortet, blir litt sykt å måtte skrifte kode og nekte han å få vite det, men der det kansje må til.. Jeg som var sikker på jeg hadde funnet drømme mannen min, så river han det bare ned!! Det er absolutt ikke normalt at partneren har koden til kortet nei! Det er faktisk ulovlig å gi koden sin til andre. Du bryter avtalen du har med banken. Du er forpliktet til å holde koden hemmelig. Om noen, hvem som helst andre, nå klarer å tappe kortet ditt, har du ingenting å slå i bordet med, siden du har gitt ut koden din til noen andre. Du, og bare du, skal ha koden til ditt kort! Du må be banken om å få ny kode til kortet umiddelbart.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå