Gjest Gjest_Sissel_* Skrevet 20. oktober 2009 #1 Skrevet 20. oktober 2009 hei jeg vurderer å leie ut leiligheten min, skal flytte sammen med kjæresten snart.. Jeg har lån på denne.. Vet noen hvordan det er å leie den ut ang skatt osv?
Rosalie Skrevet 20. oktober 2009 #2 Skrevet 20. oktober 2009 Du betaler 28% skatt av leieinntekter. Enkelt og greit.
Gjest Gjest_Sissel_* Skrevet 20. oktober 2009 #3 Skrevet 20. oktober 2009 Ok, jeg spør dumt nå, men har ikke så mye peiling på slikt.. Altså, jeg bataler idag 5000 for lån inkludert fellesutgifter.. Får leid den ut for 5000 + strøm, så det går opp i opp med mitt lån, jeg taper ikke noe.. Men må jeg skatte 28% av dette igjen? Da kommer jeg jo til å tape på å leie den ut? Når jeg skal begynne å betale litt leie hos kjøresten min+ mat og halve strøm, tv osv...
Rosalie Skrevet 20. oktober 2009 #4 Skrevet 20. oktober 2009 Ja, du må skatte av inntekten. Akkurat som du får skattefradrag for renteutgiftene. Du kan trekke fra utgifter for driftsutgifter, les mer her: https://www.skatteetaten.no/no/Bibliotek/Pu...g/?chapter=7296
Gjest Gjest Skrevet 20. oktober 2009 #5 Skrevet 20. oktober 2009 Du må skatte 28% av nettoinntekt på leiligheten. Det betyr at du kan trekke fra utgifter du har med leiligheten, forsikring, vann, renovasjon, møbelslitasje og tv-lisens (dersom du leier ut møblert med tv). Dersom du leier ut for 5000 i måneden skatter du av 28% av 60,000 - utgitfter. Altså, kan det være lurt å sette opp prisen litt. Ellers vil du tape på det ja.
Gjest Gjest_Sissel_* Skrevet 20. oktober 2009 #6 Skrevet 20. oktober 2009 I de 5000,- er renovasjon, vann osv inkludert(De er inkludert i fellesutgiftene) Leietaker må betale strøm i tilleg. Tv følger ikke med og ikke internett.. Det eneste som kan stå igjen i leilighetemn er konfyr og kjøleskap... Om jeg skrur opp prisen til 5500 + strøm, vil jeg vel fortsatt gå i tap? (beklager, men økonomi er ikke min sterke side, hehe.. jeg vil bare forhøre meg før jeg skal snakke med ei i banken om dette)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå