Gå til innhold

Leie ut leilighet

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Sissel_*
Skrevet

hei :)

jeg vurderer å leie ut leiligheten min, skal flytte sammen med kjæresten snart.. Jeg har lån på denne.. Vet noen hvordan det er å leie den ut ang skatt osv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du betaler 28% skatt av leieinntekter. Enkelt og greit.

Gjest Gjest_Sissel_*
Skrevet

Ok, jeg spør dumt nå, men har ikke så mye peiling på slikt..

Altså, jeg bataler idag 5000 for lån inkludert fellesutgifter.. Får leid den ut for 5000 + strøm, så det går opp i opp med mitt lån, jeg taper ikke noe..

Men må jeg skatte 28% av dette igjen?

Da kommer jeg jo til å tape på å leie den ut? Når jeg skal begynne å betale litt leie hos kjøresten min+ mat og halve strøm, tv osv...

Skrevet

Du må skatte 28% av nettoinntekt på leiligheten. Det betyr at du kan trekke fra utgifter du har med leiligheten, forsikring, vann, renovasjon, møbelslitasje og tv-lisens (dersom du leier ut møblert med tv).

Dersom du leier ut for 5000 i måneden skatter du av 28% av 60,000 - utgitfter. Altså, kan det være lurt å sette opp prisen litt. Ellers vil du tape på det ja.

Gjest Gjest_Sissel_*
Skrevet

I de 5000,- er renovasjon, vann osv inkludert(De er inkludert i fellesutgiftene) Leietaker må betale strøm i tilleg. Tv følger ikke med og ikke internett.. Det eneste som kan stå igjen i leilighetemn er konfyr og kjøleskap...

Om jeg skrur opp prisen til 5500 + strøm, vil jeg vel fortsatt gå i tap?

(beklager, men økonomi er ikke min sterke side, hehe.. jeg vil bare forhøre meg før jeg skal snakke med ei i banken om dette)

:jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...