Gå til innhold

Hard trening, men hvorfor går jeg ikke ned?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg er overvektig (+20 kg sånn ca) og har de siste 5 ukene snudd opp ned på mye. Trener nå 3-4 ganger i uken, mens treningen før begrenset seg til en spasertur eller to i uken. Trener stort sett styrke to ganger i uken (som avsluttes med en halvtime på sykkel eller elipsemaskin) og en til to spinningtimer i tillegg. Jeg trener til jeg blir godt sliten og svett.

Når det gjelder kostholdet har jeg kuttet ut det aller meste av det usunne (hadde en lei tendens til å kjøpe meg en bolle, en sjokolade osv daglig, men dette er nå begrenset til mindre mengder, og kun i helgene). Jeg har ikke hatt noen store utskeielser hverken når det kommer til mat eller alkohol.

Likevel er vekten omtrent uendret. Har gått ned knappe 2 kg. Jeg har dessverre ikke målt, men har noen trange bukser som fortsatt er trange, så spesielt mange cm kan det ikke være snakk om at jeg har mistet.

Jeg kunne nok også spist sunnere måltider, men i og med at jeg har kuttet ut såpass mye i tillegg til at treningsmengden er mangedoblet skulle jeg likevel håpe at det ville gi resultater.

Er det vanlig at det skal ta så lang tid? Musker veier mer enn fett, men det er da vel grenser for hvor mye muskler jeg kan ha bygget på 5 uker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva klager du over egentlig? Yup, hardt og ærlig, du har gått ned 2 kg på 5uker! Det er sunn vektnedgang! Raskere enn det og du mister kun vann...

Vei deg kun en gang i uken på en fast dag, om morgenen uten klær. Bruk målebånd flittig, kjøp deg et om du ikke har. Skal nye bukser passe etter bare 5uker? Sett opp realistiske mål slik at du ikke skuffer deg selv og gir opp etter kort tid.

Spiser du etter trening? Spiser du mye mat etter kl.20? Spiser du nok? Får du brukt kroppen din ellers i uken, utenom trening?

Ellers finner du veldig mange gode tråder her inne hvis du søker litt rundt, der du vil finne masse hjelp og andre i samme situasjon :)

Skrevet

Ved vektnedgang er det anbefalt med ned 0,5 kg i uka.

Så du går ned i vekt nå, til og med på riktig måte og i riktig fart, selv om det kanskje ikke går like raskt som du ønsker.

Tålmodighet er en dyd! :)

Skrevet

Du HAR jo gått ned? 2 kg, skriver du, på 5 uker. Så hva er problemet? Du kan ikke forvente å gå ned noe særlig mer på så lite tid. For 5 uker er faktisk ingenting ;) Her må du nok komme deg litt ned på jorden igjen og se virkeligheten i øynene. Det er ikke bare vips å gå ned i vekt. Du må være litte granne tålmodig.

Skrevet

Greit. Dumt spørsmål tydeligvis.

Jeg får snakke med legen min i steden. Det var hun som fortalte meg at siden jeg er såpass stor bør jeg gå ned raskere enn knappe 0,5 i uken den første perioden, før det så kommer til å stabilisere seg mer på rundt en halvkilo i uken. Gikk ned 1,4 av dem første uken, så de neste fire ukene har jeg totalt gått ned 0,6. Ikke mye å rope hurra for med andre ord.

Uansett, takk for svar da.

Skrevet

Kostholdet er så utrolig mye viktigere enn trening med tanke på vektnedgang. Ikke misforstå, det er flott at du trener, veldig bra for kroppen. Men når det kommer til vektnedgang er det altså mye viktigere å fokusere på kostholdet.

Skrevet

Er du helt sikker på at du ikke ubevisst kompenserer det økte aktivitetsnivået med økt energiinntak - kroppen er nemlig ganske lur sånn og forsøker å opprettholde vekten hele tiden, derfor øker apetitten din og du spiser automatisk mer når du trener mer og bruker mer.

Hvor nøye monitorerer du kosten din? Vet du hvor mye kalorier du får i deg, fordeler du proteiner og karbohydrater bra osv osv?

Skrevet
Greit. Dumt spørsmål tydeligvis.

Jeg får snakke med legen min i steden. Det var hun som fortalte meg at siden jeg er såpass stor bør jeg gå ned raskere enn knappe 0,5 i uken den første perioden, før det så kommer til å stabilisere seg mer på rundt en halvkilo i uken. Gikk ned 1,4 av dem første uken, så de neste fire ukene har jeg totalt gått ned 0,6. Ikke mye å rope hurra for med andre ord.

Uansett, takk for svar da.

Jeg opplever nøyaktig det samme, og jeg tror jeg spiser for lite i forhold til aktivitetsnivå, og at det er derfor vektreduksjonen har stoppet opp.

Skrevet (endret)

Kjempebra det du har gjort sålangt!!Bare fortsett med dette.

Det anbefales å gå ned ca 0,5 kilo i uken om en ønsker en sunn og varig nedgang og det er jo ca dette du har gjort!

Ha du gått fra null trening til dette og trener styrke(?) i tillegg, så veier muskler også, men det gir i tillegg økt forbrenning!!Ha tålmodighet, kjempeviktig!!

Endret av Lotte27
Skrevet

Hvordan er kostholdet ditt ellers? selv om du har kuttet ut søtsaker,så kan du komme langt med å gjøre litt endringer i kostholdet.

spis ofte - gjerne 5 ganger for dagen

spis protein - holder deg mett lenge og gir stabil blodsukker

spis fiber - gir tarmene noe å jobbe med

spis omega3 - godt for hjertet

spis komplekse karbo - gir ekstra mineraler, vitaminer og fiber.

spis chili - kan øke forbrenningen og er uansett sunt for deg!

sunn mat og rett kosthold er utrolig artig, tror det er en nøkkel for vektnedgang.

ellers som andre skriver - du har gått ned i vekt. men som legen din sier, burde du gått ned mer. du er flink til å trene, men sett deg litt inn i ditt eget kosthold; feks hva spiser du etter trening? faller du "nå har jeg vært så flink til å trene at jeg kan ta meg en frossen pizza" - fellen? kosthold har mye å si for vektnedgang. og husk at når du velger riktig mat kan du, og bør du, spise overraskende mye.

Skrevet
Jeg er overvektig (+20 kg sånn ca) og har de siste 5 ukene snudd opp ned på mye. Trener nå 3-4 ganger i uken, mens treningen før begrenset seg til en spasertur eller to i uken. Trener stort sett styrke to ganger i uken (som avsluttes med en halvtime på sykkel eller elipsemaskin) og en til to spinningtimer i tillegg. Jeg trener til jeg blir godt sliten og svett.

Når det gjelder kostholdet har jeg kuttet ut det aller meste av det usunne (hadde en lei tendens til å kjøpe meg en bolle, en sjokolade osv daglig, men dette er nå begrenset til mindre mengder, og kun i helgene). Jeg har ikke hatt noen store utskeielser hverken når det kommer til mat eller alkohol.

Likevel er vekten omtrent uendret. Har gått ned knappe 2 kg. Jeg har dessverre ikke målt, men har noen trange bukser som fortsatt er trange, så spesielt mange cm kan det ikke være snakk om at jeg har mistet.

Jeg kunne nok også spist sunnere måltider, men i og med at jeg har kuttet ut såpass mye i tillegg til at treningsmengden er mangedoblet skulle jeg likevel håpe at det ville gi resultater.

Er det vanlig at det skal ta så lang tid? Musker veier mer enn fett, men det er da vel grenser for hvor mye muskler jeg kan ha bygget på 5 uker?

Du er først og fremst flink som har lagt om kostholdet ditt og endret vaner. Er ofte tungt. Bra. Men tror kanskje du trener litt for lite? Du burde vel nesten jogge (løpeapperat på treningssenter) i 45 minutter hver gang. Og 3-4 ganger bør muligens utvides til 5.

Skrevet
Du er først og fremst flink som har lagt om kostholdet ditt og endret vaner. Er ofte tungt. Bra. Men tror kanskje du trener litt for lite? Du burde vel nesten jogge (løpeapperat på treningssenter) i 45 minutter hver gang. Og 3-4 ganger bør muligens utvides til 5.

Synes det er i litt overkant at TS skal trene 5 ganger i uken nå, tror det er bra å fortsette litt mer med opplegget som nå utføres så bra jeg..

Skrevet

Jeg var i sånn ca samme båt som deg, rundt 25 kg for mye og alt var tungt. Startet i Juli å legge om kostholdet først og fremst, logger alt jeg stapper i munnen hovedsaklig for å få i meg nok kalorier hele tiden.

Har en BMR på 1700, så jeg ligger på ca 1700-1900 kcal hver dag, mer når jeg trener.

Spiser mat som metter mye, hvitt kjøtt, egg, proteiner og fett, unngår de raske karbsa(og hvis jeg tar meg en brus så logger jeg den).

Det gikk tregt i starten, følte ikke det viste så mye, men wops så hadde kroppen vendt seg til den jevne matstrømmen.

Starta med vekter og lett kardio når jeg følte ting var litt lettere, det var ca etter 7 kg ned.

Nå har jeg gått ned 15 kg, har 10 igjen til jeg er fornøyd og 5 igjen til jeg er daffet ned(dette mht til min nye økte muskelmasse.

Når jeg en gang kommer ned på vekta så skal jeg følge min egen vektendring med haukøyne for ikke å gå ned for mye.

Er ingenting i veien for å veie seg hver dag, så lenge man gjør det om morgenen.

Du kan titte litt på min dagbok som jeg starta her for ikke så lenge siden.

Der står alle hjelpemidlene jeg bruker.

Vær tålmodig, endring skjer best når det skjer sakte.

Min vektendring har skjedd med ca 0.6 kg i uka. fornøyd med det ;D

Skrevet

hello...jeg har bare gått ned 5 kg på 5 mdn!! fra 56 til 52!! det er ingentlig syns jeg...endra kostholdet fulstndig og trener HVER DAG, noen ganger dobbelt-time!

Skrevet

Jeg fikk høre av treningsveileder at man faktisk forbrenner mer på sykkel og elipsemaskin enn på tredemøllen. I tillegg så er det rett og slett ikke noe særlig for en så tung kropp å jogge, det blir en veldig belastning på knærene. Så jeg holder meg hvertfall til nå med sykkel og elipsemaskin. Stort sett 15 min oppvarming, og så en halvtime etter styrketreningen. Så det blir jo 45 min totalt på sykkel/elipsemaskin.

5 ganger i uken blir rett og slett for mye for meg. Å gå fra en liten tur i uken til 3-4 fire gode økter i uken er i seg selv ganske mye, og jeg er rett og slett nødt til å finne noe jeg kan leve med - ikke noe som jeg skal gjøre nå i en periode og så "møte veggen". Såvidt jeg har forstått er 3-4 treningsøkter innenfor det som anbefales for folk som skal ned i økt og komme i bedre form, i tillegg til å være aktiv i hverdagen ellers (bytte ut heis med trappene osv).

Jeg har nå holdt på i 6 uker og vekten viser 2,2 kg ned. Jeg føler meg imidlertid mye sterkere og i bedre form, så det har jo gitt resultater, men gjerne ikke like drastiske som forventet. Jeg føler at jeg ofrer så mye og hadde gjerne trodd det skulle gå litt raskere. Men, det går hvertfall rette veien, og motivasjonen er på topp.

Når det gjelder mat ligger jeg på ca 1800 kcal om dagen, og prøver å spise 4 ordentlige måltid (frokost, lunch, middag, kvelds) samt mellommåltid. Jeg spiser nok litt for mye karbohydrater, men har den siste uken kuttet ned på dette. Ellers spiser jeg nokså sunt med mye fisk, hvitt kjøtt osv.

Jeg får ta tolmodigheten til hjelp og fortsette jobben. Målet med 7 kg til jul kan jeg nok se langt etter, men kanskje jeg heller skal prøve meg på 10 kg til påske? Vi får se.

Takk til alle som har svart hvertfall :)

Skrevet
Jeg fikk høre av treningsveileder at man faktisk forbrenner mer på sykkel og elipsemaskin enn på tredemøllen. I tillegg så er det rett og slett ikke noe særlig for en så tung kropp å jogge, det blir en veldig belastning på knærene. Så jeg holder meg hvertfall til nå med sykkel og elipsemaskin. Stort sett 15 min oppvarming, og så en halvtime etter styrketreningen. Så det blir jo 45 min totalt på sykkel/elipsemaskin.

5 ganger i uken blir rett og slett for mye for meg. Å gå fra en liten tur i uken til 3-4 fire gode økter i uken er i seg selv ganske mye, og jeg er rett og slett nødt til å finne noe jeg kan leve med - ikke noe som jeg skal gjøre nå i en periode og så "møte veggen". Såvidt jeg har forstått er 3-4 treningsøkter innenfor det som anbefales for folk som skal ned i økt og komme i bedre form, i tillegg til å være aktiv i hverdagen ellers (bytte ut heis med trappene osv).

Jeg har nå holdt på i 6 uker og vekten viser 2,2 kg ned. Jeg føler meg imidlertid mye sterkere og i bedre form, så det har jo gitt resultater, men gjerne ikke like drastiske som forventet. Jeg føler at jeg ofrer så mye og hadde gjerne trodd det skulle gå litt raskere. Men, det går hvertfall rette veien, og motivasjonen er på topp.

Når det gjelder mat ligger jeg på ca 1800 kcal om dagen, og prøver å spise 4 ordentlige måltid (frokost, lunch, middag, kvelds) samt mellommåltid. Jeg spiser nok litt for mye karbohydrater, men har den siste uken kuttet ned på dette. Ellers spiser jeg nokså sunt med mye fisk, hvitt kjøtt osv.

Jeg får ta tolmodigheten til hjelp og fortsette jobben. Målet med 7 kg til jul kan jeg nok se langt etter, men kanskje jeg heller skal prøve meg på 10 kg til påske? Vi får se.

JEg synes det høres mest realistisk ut å trene 3-4 ganger i uka, man skal jo forts livet sitt også, ellers så detter man enda fortere tilbake til gamle vaner. jeg synes du har vært flink, jeg skjønner at du kan være litt skuffa-jeg er enig med legen din, men jeg tenker også at det er bedre å gå sakte ned en å oppleve høyt vekttap med en gang-det er bedre for kroppen, og man slipper i mindre grad løs hud. lykke til videre!

Gjest Gjest_Line_*
Skrevet

Hei!

Ja jeg er enig i at 3-4 ganger i uken er passe, spesielt også om kroppen ikke er vant til trening. Mer enn det fører lett til skader og kroppen trenger hvile for å komme seg på topp igjen. Jeg tror også det er fornuftig å velge andre kondisjonsformer enn jogging dersom man er litt tung siden jogging kan være veldig belastende. Men du kan etterhvert som kroppen bygger mer muskler og vekten går nedover introdusere 1-2 ganger med jogging i uka.

Det med at man vil ned fort kan jeg (og sikkert mange også) lett relatere seg til. Jeg gikk en del opp i vekt på kort tid, og ville selvfølgelig fort ned igjen, men jeg måtte også ned på jorda og forstå at det går ikke (selv om jeg trente nesten hver dag og hadde et sunt kosthold). Greia med kroppen vår er at den prøver å motvirke de ytre påvirkningene man utsetter den for, som f.eks mindr kaloriinntak, og derfor holde litt på kiloene. Men etterhvert slipper den taket på kiloene.

Etterhvert som man må jstere målene sine og ikke bare tenker kiloer, så vil man kjenne de andre fordelen a treningen bedre. (hvertfall jeg), det å ha bedre energi, generelt føle meg bra (man får litt dårlig samvittighet hvis man ikke trener, siden det er noe alle burde), og nå tenker jeg ikke over kiloene (så mye hvertfall)

Det hjelper å være tålmodig, hold motivasjonen oppe, det er definitvt verdt det! :)

Skrevet

Med så mye trening om med riktig kosthold bør du gå ned en kilo i uka når du har så mye overvekt.

Jeg veide 30 kilo for mye. Fører kaloriregnskap på vektklubben.no og har gått ned 6 kilo på 7 uker kun ved å regne ut kaloriene på hva jeg putter i meg. Jeg har nesten ikke trent noe, kun gått tur med bikkja. Jeg ligger på ca 1600 kalorier daglig, men om du trener såpass mye som du gjør er det nok riktig at du ligger på 1800.

Jeg får på meg bukser som jeg ikke hadde sjanse til å få over låra for 2 måneder siden.

Skrevet
Med så mye trening om med riktig kosthold bør du gå ned en kilo i uka når du har så mye overvekt.

Jeg veide 30 kilo for mye. Fører kaloriregnskap på vektklubben.no og har gått ned 6 kilo på 7 uker kun ved å regne ut kaloriene på hva jeg putter i meg. Jeg har nesten ikke trent noe, kun gått tur med bikkja. Jeg ligger på ca 1600 kalorier daglig, men om du trener såpass mye som du gjør er det nok riktig at du ligger på 1800.

Jeg får på meg bukser som jeg ikke hadde sjanse til å få over låra for 2 måneder siden.

Faren er stor for at du også mister muskelmasse siden du ikke trener. Så selv om du har "gått ned mer" er det ikke sikkert du har senket fettprosenten mer enn trådstarteren.

Trådstarter - ikke for å være kjip, men 5-6 uker er IKKE lenge. Kroppen bruker tid på å få i gang forbrenninga og blir vant med at "dette er jeg nå. Nå skal jeg forbrenne av fett, for "verten" min kommer til å være aktiv framover". Ikke bli skuffet over at du ikke har sett resulatetene du vil se - de kommer! Bare fortsett i tralten du er i nå, og om du ikke rekker mange treninger i uka er ikke det verdens undergang, så lenge du får til minimum 2 ganger i uka for å holde på formen du har oppnådd.

Det at du skriver at du merker at du er i bedre form er jo KJEMPEBRA! Det hjelper på motivasjonen, og det får fokuset bort fra at det du gjør nå kun er "selvtortur" fordi du er "feit og jævli", men heller over på at du kjenner hvor deilig det er å trene, hvor godt det er å gjennomtrene kroppen og kjenne hvordan du blir kjent med kroppen gjennom trening. Bruk disse følelsene som motivasjon, så skal du se resultatene kommer med tiden - TRUST ME :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...