Gå til innhold

Egne måter å gjøre det på

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Noen som har en god wok-oppskrift å låne bort? Skal lage litt mat til min kjære om et par timer, men sitter fortsatt og tenker på hva jeg skal kjøpe inn. Kanskje man skal bryte litt ut av den vanlige måten.... Hvordan bruker dere å tilberede maten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker aldri oppskrift til wok. Bare mixer i vei. :D Det aller meste av kjøtt og grønnsaker kan jo blandes sammen.

En typisk Bertha wok:

Strimlet svinekjøtt eller kyllingfilet

Paprikastrimler - gjerne ulike farger

Løk i halve ringer, evt hele stjerneløk

Minimais delt i to eller tre

Vannkastanjer

En chili (uten frø)

Champignoner i skiver

Salt og pepper

Blue dragon saus, for eksempel Sweet & Sour eller Spicy Tomato Sauce

Stek først kjøttet med salt og pepper. Ha deretter i grønnsakene og stek et par minutter. Ha over sausen og la det surre i 2-3 minutter. Pass på at grønnsakene ikke blir myke.

Tilbehør: Ris og hvitløksbrød

Nammenam! Nå ble jeg forresten sulten.... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen oppskrift på wok, men tar det jeg har i kjøleskapet og fryseren min. Strimlet kjøtt som kylling, biff eller svinekjøtt og grønnsaker i tynne stimler. Bruker en pose med krydder fra butikken. Tror at den heter wok-krydder rett og slett.

Er helta på mini-mais og bambusskudd, så det må jeg alltid ha med. Slike ting får man jo hermetisk og jeg kjøper mye om gangen.

Og masse ris selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lagde kokebok til venner før jul. her er wok*oppskriften* min - ingen mengder - men relativt enkel å følge og evt. forandre på -

sikkert wok

woken min er et sikkerstikk – helt sikkert.

wok kylling i olje, og sesamolje sammen med sesamfrø. risen må koke på dette tidspunktet. når kyllingen er ferdig ta den av – og hell over en god slump kecap manis (søt soyasaus) og finhakket ingefær, sitrongress og hvitløk. kanskje litt finhakket rød chili også (men fjern frøene). wok gulrotstenger, minimais, paprika og squash i olje. hell over en dæsj østersaus, en dæsj vanlig soyasaus, litt mer kecap manis – ha i kyllingen og la stå litt faktisk. damp (lett) noen små brokollistenger som du vender i woken til slutt. spre over cashewnøtter før servering.

serveres med ris eller nudler - og brød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...