Gå til innhold

Ringorm i barnehagen

Gjest TS

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om så mange av dere har opplevd dette, men jeg ønsker likevel å få igang en aktiv diskusjon på emnet her i denne tråden:)

Et barn i barnehagen der jeg jobber har fått påvist ringorm.

(Ringorm er en type sopp, som ser ut som et slags utslett)

Ringorm er veldig smittsomt, men barnet kan gå i barnehagen dagen etter at behandling er igangsatt. Ringorm er ikke farlig, men er forferdelig plagsomt og vanskelig å bli kvitt.

Barnet har hatt dette utslettet en stund, så andre barn på avdelingen kan også være smittet, uten at det er oppdaget.

Dette står om ringorm:

Ringorm er smittsom og kan spre seg på følgende måter:

•Fra menneske til menneske. Ringorm sprer seg ofte ved direkte, hud-til-hud kontakt med en smittet person

•Fra dyr til menneske. Du kan få ringorm ved å ta på et dyr som har ringorm, f.eks. hunder og katter. Du kan også få ringorm fra kyr, geiter, griser og hester

•Fra en gjenstand til menneske. Ringorm kan spre seg ved kontakt med gjenstander eller overflater som en smittet person eller dyr har vært i kontakt med, som klær, håndkle, sengetøy, kammer eller børster

•Fra jordsmonn til menneske. I sjeldne tilfeller kan ringorm spre seg til mennesker etter kontakt med jord som inneholder sopp. Hvis tilstrekkelige næringsstoffer finnes i jorda, kan sopp som kan forårsake ringorm, overleve i måneder eller lengre. Infeksjon oppstått på denne måten, vil vanligvis kreve langvarig kontakt med sterkt besmittet jord

Jeg driver også med oppdrett av katt, og for ikke lenge siden, hadde vi et tilfelle av ringormsutbrudd i en oppdrettervenninnes katteri.

Ringorm blir i oppdrettermiljøet sett på som "pest og kolera", og denne tiden har jammen ikke vært enkel for min venninne.

Vanlig prosedyre om man får påvist ringorm i katteriet sitt, er karantene inntil bestanden er fullstendig fri for smitte, og man har ikke lov å hverken ta inn, eller selge katter i/fra katteriet i denne perioden. Hele huset/ leiligheten kattene oppholder seg i skal/ bør desinfiseres med et stoff som heter Virkon, et sterkt desinfisjonsmiddel, da sporene fra denne soppen visstnok kan sitte i klær/møbler/ vegger/ stoffer i opptil 6 måneder eller lengre(?). Man bør kaste alt som ikke kan vaskes eller fryses. Dyrene skal også behandles, og noen er tilogmed blitt anbefalt å bade kattene sine i Virkon (utblandet, selvfølgelig)

Min venninne fikk også beskjed om at hun måtte ha et fullstendig klesskifte med klær som ikke hadde vært i kontakt med hjemmet sitt siden lenge før utbruddet ble oppdaget, før hun skulle ha kontakt med andre oppdrettere. Andres katter og dyr burde hun holde seg langt unna i karanteneperioden.

Så til mitt spørsmål:

Om ringorm ses på som så alvorlig i katte/ hunde/ heste-miljøet og av veterinærer, hvorfor sees det da så lett på av leger og barnehager?

Er ikke barnehagene pålagt å opplyse om ringormsutbrudd til de andre barnas foreldre på lik linje med at de opplyser om luse-utbrudd, eller andre parasitters utbrudd?

I ogmed at dette er jobben min, så er jeg jo nødt til å behandle dette barnet på samme måte som alle de andre barna, jeg kan ikke holde meg unna. (Noe annet hadde heller ikke kommet på tale, da jeg er veldig glad i dette barnet.Jeg ønsker også å forholde meg profesjonelt til min stilling som barnehageansatt, blant mine kollegaer og overfor barnets foreldre)

Det er bare det at sjansen for at jeg skal bli smittet av dette er stor, iogmed at jeg er i kontakt med barnets hud, klær og andre private eiendeler) og det kan få katastrofale følger for min hobby om jeg får ringorm inn i mitt katteri. Jeg har ikke mange katter hjemme, men alikevel kan dette koste meg dyrt, både for fremtidige oppdrettsplaner, at jeg blir isolert fra mesteparten av vennekretsen min da de aller fleste også har dyr, og jeg blir helt fortvilet av tanken av å kanskje måtte desinfisere hele huset- alle rom, ettersom kattene våre har tilgang til hele huset.

Hva mener dere andre?

Hva mener dere om at barnehagene ikke opplyser andre foreldre om dette på lik linje med f.eks luseutbrudd?

Var dere klar over at dette sees såpass alvorlig på i miljøer der det er dyr, og at katte/ hundeklubber har egne karanteneregler for dette?

Vet dere hvordan et ringormutslett ser ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ringorm smitte fra menneske til katt? Det sto det ikke noe om i informasjonen du har funnet. Det er vel ikke så mange forholdsregler rundt dette fordi behandlingen er så enkel og tilgjengelig og ikke medfører store plager for barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ringorm smitte fra menneske til katt? Det sto det ikke noe om i informasjonen du har funnet. Det er vel ikke så mange forholdsregler rundt dette fordi behandlingen er så enkel og tilgjengelig og ikke medfører store plager for barnet.

Ja, ringorm smitter fra menneske til katt, menneske til menneske og katt til katt.

Veldig plagsomt og vanskelig å bli kvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboer hadde ringorm, så jeg googlet det, men det er en stund siden. Det jeg fikk ut av undersøkelsene mine var sånn ca at de fleste som har hatt kontakt med pelsdyr har hatt ringorm. Smittsomt, men enkelt å behandle og gir ingen større plager.

Når man først har hatt det får man det sjeldent igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo det samme som med lus...det er også veldig smittsomt, men behandlingen er enkel, og det blir det jo massehysteri av, så snart noen får vite om at noen i barnehagen/ skolen/ nabounger har lus.

I disse tilfellene sender man jo ut "lusebrev" hvorfor gjør man ikke det i ringorm-tilfeller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skrev om katt virket veldig ekstremt.

Vi hadde ringorm på stallen for en tid tibake, og de to hestene som fikk det ble satt for seg selv, ellers ingen tiltak. Hun som eide den ene har en annen hest også og holder på med begge når hun var der og den ble ikke syk,,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tull og tøys.

Jeg har en sønn som desverre sliter en del med ringorm. Hatt det 5 ganger på 9 år.

Mer informasjon om ringorm finner du her: http://www.pasienthandboka.no/default.asp?...ocumentid=15058

Stemmer dette! Man kan få det igjen og igjen!

I den linken du la ut her, så står det også om at man bør fortelle åpenlyst om det og prate med barnet om det (om det er stort nok, selvfølgelig)

Men HVORFOR er ikke barnehagene åpne om dette?

Hvorfor skal alt være så hysj-hysj og dysses stille og rolig ned?

For enkelte kan dette faktisk være ganske dramatisk!

Mulig det er bare jeg som oppfatter det sånn, men i barnehagen der jeg jobber er de tydeligvis ikke så veldig nøye med hygienen, dvs at det ikke er obligatorisk med håndvask før hvert måltid, barna tørker seg på samme håndkle, Håndklærne som blir brukt på stellebordet ved bleieskift blir ikke byttet ut for hvert barn, det hender barnas eiendeler havner på gulvet, og da er de andre barna raske med å ta på seg andres luer, jakker osv. Kluter blir brukt istedenfor snytepapir, og jeg tror ikke disse klutene, som blir brukt både ved rumpevask, bordtørking og ansiktsvask blir kokvasket, iogmed at de er i ulike farger...

Jeg sier ikke at vi har det skittent hos oss- barnehagen blir vasket hver dag, og det ser rent og pent ut her hos oss, men det er bare det at fra tidligere arbeidssted er jeg vant med veldig god hygiene, det brukes engangskluter, tørkepapir istedenfor håndklær, håndvask eller desinfeksjon av hender før hvert måltid, etter dobesøk osv. og trodd, i disse "influesatider" at det nesten var påbudt i barnehagene rundtomkring?

Jeg kjenner at dette definitivt er et tema jeg må ta opp på neste personalmøte, men vet ikke helt hvordan jeg skal gripe saken an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes absolut du bør ta dette opp.

Etter min mening er det for dårlig hygiene i barnehagen din.

Her er noen linker til deg, slik at du kan se hva som er anbefalt fra folkehelseinstituttet.

http://www.fhi.no/dav/93d098077c.pdf

og en link fra lovdata om miljørettet helsevern

http://www.lovdata.no/for/sf/ho/ho-19951201-0928.html

Jeg fant også info om ringorm på hos fhi:

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=23...1:5800:98:::0:0

Der står det at barnet kan komme i barnehage dagen etter behandling er startet.

mvh ped leder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...