Gå til innhold

Etterisolering av betongvegg

thumbalina

Anbefalte innlegg

Vi har et rom i kjelleren som tidligere var delt opp i et vaskerom og en bod. Vi har nå revet ned lettveggen som delte rommet i to deler, og vil nå ha et stort vaskerom.

Den ene langveggen er yttervegg i betong(grunnmur) - denne ønsker vi nå isolere og sette opp sponplater - ettersom vi skal legge varmekabler og fliser på gulvet - og sette opp dusjkabinett (helt) etterhvert.

Det jeg lurer på nå er hvordan vi gjør det med fuktsperre i veggen? Må vi ha noe mellom betongveggen og glavaen???

Jeg har forstått såpass at vi setter opp stendere med rundt 2 cm mellom betongveggen og stenderene. MEN kan vi bare rulle opp glava, og sette opp sponplater uten på der igjen, eller må det noe fuktsperre til her?

Ser at det står noen steder på nett at det kommer an på om det er isolering i ytterveggen - men hvordan vet jeg det? Er jo en helt vanlig grunnmur?

Noen som har en "oppskrift" på hvordan vi skal gå frem for å sette opp dette? Grunnen til at vi vil isolere veggen er for at ikke varmen fra varmekablene skal "forsvinne" ut mot en kald betongvegg.

Vi skal ha ha membran og fliser på gulvet - og male resten av rommet med våtromsmaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det beste er å isolere på utsiden når det gjelder vegger under terreng, men jeg regner med at dere ikke har tentkt til å gjøre det? (Det skal for eksempel ikke dreneres utenfor?).

Det står for øvrig i NBI-blad 543.505 Våtromsvegger med overflate av vinyl, baderomspanel eller maling at man ikke bør bruke materialer av tre (organiske materialer) på vegg under terreng fordi det kan råtne dersom det blir fuktinntregning utenfra. Det står også i 523.111 at klednnger mot betongvegg under terrgen bør være dampåpne, MEN at vegger i våtrom må være vanntette.

Det stemmer at det er en stor kuldebro i overgangen mellom gulv og vegg, men du bør jo isolere gulvet også slik at varmen ikke forsvinner nedover.

Slike NBI-blader får man kjøpt fra Byggforsk og de gir deg mange gode tips. Jeg har tilgang via et abbonement på jobben, men jeg kan jo ikke misbruke det helt her heller. Skal se om jeg finner en dirkete link som kan fungere for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er å isolere på utsiden når det gjelder vegger under terreng, men jeg regner med at dere ikke har tentkt til å gjøre det? (Det skal for eksempel ikke dreneres utenfor?).

Det står for øvrig i NBI-blad 543.505 Våtromsvegger med overflate av vinyl, baderomspanel eller maling at man ikke bør bruke materialer av tre (organiske materialer) på vegg under terreng fordi det kan råtne dersom det blir fuktinntregning utenfra. Det står også i 523.111 at klednnger mot betongvegg under terrgen bør være dampåpne, MEN at vegger i våtrom må være vanntette.

Det stemmer at det er en stor kuldebro i overgangen mellom gulv og vegg, men du bør jo isolere gulvet også slik at varmen ikke forsvinner nedover.

Slike NBI-blader får man kjøpt fra Byggforsk og de gir deg mange gode tips. Jeg har tilgang via et abbonement på jobben, men jeg kan jo ikke misbruke det helt her heller. Skal se om jeg finner en dirkete link som kan fungere for deg.

vi har ikke mulighet til å isolere på utsiden - det er en kjellertrapp i mur så går langs ytterveggen, og det er murt igjen ved siden av trappen på andre siden og lagt brostein - så det er ikke et alternativ nei. Men hvordan vet en at ikke det er isolasjon i ytterveggen allerede, er jo en grunnmur? Da bør jo alt være drenert og ordnet når huset ble bygd?Forøvrig i 1978.

Det er her jeg blir forvirret... man må ikke bruke fuktsperre fordi det da kan komme kondens på innsiden - men siden det er våtrom så må en bruke fuktsperre?

Men trenger en virkelig fuktsperre i et våtrom som ikke har vannsprut? Denne veggen er på motsatt side av der dusjkabinettet skal stå - og gulvet vil jo være membranbelagt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du klarer ikke å sjekke om det er isolasjon på noen av de andre kjellerveggene da? Men jeg tror nok ikke det er det. Men det du kan regne med (og håpe på) er at det er knotteplast på kjellerveggene, og det vil for en stor det hindre fuktinntregning utenfra.

Er enig i at det er motstridende informasjon jeg kommer med når det gjelder fuktsperre/ikke fuktsperre, men det viser bare hvor vanskelig det er. Jeg er bygningsingeniør, men jeg har likevel ikke lyst til å råde deg veldig bastant om det ene eller det andre her over nettet, fordi konsekvensene ved feil utførelse er ganske store når det gjelder fukt. Det står for øvrig at det er vegger i våtrom under terreng som får vannsprut som skal være vanntette. Det finnes jo annen isolasjon enn glava også til å ta varmetapet, f.eks. isopor, som kanskje bedre kan tåle fuktpåkjenningen.

Se også siden til Byggforsk hvor du får kjøpt disse NBI-bladene. Det er mange nyttige detaljer som vises der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si at selv om veggene ikke blir utsatt for direkte vannsprut så er det jo fortsatt til tider mye fuktighet i luften i et bad. Så dersom dere ikke har god ventilasjon som trekker ut den fuktige luften av rommet kan dette trekke inn i veggene og gjøre skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si at selv om veggene ikke blir utsatt for direkte vannsprut så er det jo fortsatt til tider mye fuktighet i luften i et bad. Så dersom dere ikke har god ventilasjon som trekker ut den fuktige luften av rommet kan dette trekke inn i veggene og gjøre skade.

Vi har eletrisk vifte + vindu som kan åpnes...

Kanskje en løsning kan være å bygge ut veggen med isolasjon, sponplater + vanlig maling (da vil det ikke komme kondens pga manglende isolasjon på yttersiden) også investere i en luftavfukter som kan settes på etter dusjen har vært i bruk?

og en gang i blant ellers for å tørke ut rommet? Feks etter mye bruk av tørketrommelen..

Ka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fortsatt samme gjest

Men du bør vel prøve å unngå å bruke så mye treverk i veggen uansett?? Altså stålstendere, fuktbestandig isolasjon og gipsplater. Vet ikke helt hva forskjellen på våtromsmaling og vanlig maling er, men jeg antar at førstnevnte inneholder soppdreper osv. Men om den er tettere vet jeg ikke.

Alt som fjerner fukt er jo bra. Dersom dere kjøper luftavfukteren før dere gjør noe og tester den ut i rommet vil dere jo finne ut om det er mye fuktinntregning gjennom grunnmuren. Hvis det ikke kommer inn mye fukt utenfra har dere jo en liten trygghet for at det skal gå litt bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du bør vel prøve å unngå å bruke så mye treverk i veggen uansett?? Altså stålstendere, fuktbestandig isolasjon og gipsplater. Vet ikke helt hva forskjellen på våtromsmaling og vanlig maling er, men jeg antar at førstnevnte inneholder soppdreper osv. Men om den er tettere vet jeg ikke.

Alt som fjerner fukt er jo bra. Dersom dere kjøper luftavfukteren før dere gjør noe og tester den ut i rommet vil dere jo finne ut om det er mye fuktinntregning gjennom grunnmuren. Hvis det ikke kommer inn mye fukt utenfra har dere jo en liten trygghet for at det skal gå litt bedre.

Jeg trodde gips var bannlyst fra våtrom jeg?? og at treverk da heller vil puste godt nok til at fukt ikke lagres i veggen, men slippes ut og inn ettersom temperaturen endrer seg i rommet? For litex plater vil jo fungere som en dampsperre igjen.. og dermed holde på kondens som muligens kan oppstå mellom platene og ytterveggen.. pga tempforskjellen..

Tror ikke det kommer noe fukt utenfra - veggen har ingen kalkavleiring eller skjolder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Samme gjest

Jeg har ikke fått med meg at gips ikke skal brukes på våtrom. Det er jo vanligvis fliser på bad og da er gisp bedre underlag enn sponplater fordi det er et dødt materiale. Dessuten kan spon svelle pga. fukt og da ramler flisene av. Nå skal jo dere male, men det er jo fortsatt enklere å male på en slett gipsplate enn på en sponplate som trenger helsparkling for å bli pen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gips kan fint brukes i vårtom - det er dessuten et død materiale som ikke vil strekke og forskyve seg og dermed unngår du sprekker, men om jeg skulle valgt undermateriale i baderom hadde jeg helt klart valgt Litex eller tilsvarende (MegaFlis sine er veldig bra og veldig rimelige!).

Ellers sakset jeg dette fra et annet nettsted:

"Litex har like god isolasjonsevne som mineralullsisolasjon (Glava). Ved isolering av kjellervegger i mur eller lettklinker anbefaler Sintef Byggforsk at minst 1/3 av isolasjonen monteres utvendig. Dersom det av praktiske årsaker ikke er mulig å etterisolere utvendig bør innvendig isolering begrenses til 50 mm Litex på betong og 75 mm Litex på lettklinker. Eventuelle trekonstruksjoner på innsiden av kjellerveggen bør fjernes før oppbyggingen med Litex."

ref. nettsidene til Litex.

Endret av Suzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gips kan fint brukes i vårtom - det er dessuten et død materiale som ikke vil strekke og forskyve seg og dermed unngår du sprekker, men om jeg skulle valgt undermateriale i baderom hadde jeg helt klart valgt Litex eller tilsvarende (MegaFlis sine er veldig bra og veldig rimelige!).

Ellers sakset jeg dette fra et annet nettsted:

"Litex har like god isolasjonsevne som mineralullsisolasjon (Glava). Ved isolering av kjellervegger i mur eller lettklinker anbefaler Sintef Byggforsk at minst 1/3 av isolasjonen monteres utvendig. Dersom det av praktiske årsaker ikke er mulig å etterisolere utvendig bør innvendig isolering begrenses til 50 mm Litex på betong og 75 mm Litex på lettklinker. Eventuelle trekonstruksjoner på innsiden av kjellerveggen bør fjernes før oppbyggingen med Litex."

ref. nettsidene til Litex.

Så det du sier Suzy er at vi kan skru opp Litex platene rett på muren, så har vi isolering og vanntett vegg i samme plata? Må kanskje inn på en butikk som selger Litex å høre hva de mener om det i forhold til kondens i muren da... men hvis det går an så er det jo veldig mye enklere ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser sånn ut utfra det jeg så på siden jeg var innom - men konklusjonene i tråden jeg sakset dette med Litexplatene fra er at det antagelig kan være lurt å lekte ut med stålstendere - isolere og feste baderomplatene på stenderne.

Forøvrig har jeg gammel kjeller og bak platene i kjelleren min er det isolert med isopor faktisk - det er jo et dødt materiale og kan kanskje brukes...? :vetikke:

Google bygge bad i kjeller så finner du nok tråden jeg fant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser sånn ut utfra det jeg så på siden jeg var innom - men konklusjonene i tråden jeg sakset dette med Litexplatene fra er at det antagelig kan være lurt å lekte ut med stålstendere - isolere og feste baderomplatene på stenderne.

Forøvrig har jeg gammel kjeller og bak platene i kjelleren min er det isolert med isopor faktisk - det er jo et dødt materiale og kan kanskje brukes...? :vetikke:

Google bygge bad i kjeller så finner du nok tråden jeg fant.

Ja tror jeg må google litt mer.. er søren ikke lett dette.. for finner så motstridene opplysninger ang fuktsperre og ikke... og litex plate vil jo fungere som en fuktsperre... og noen steder står det at fuktsperre er en must på baderom - mens det andre steder står at det blir kondens i isolasjonen dersom det er kjellervegg uten ytterisolasjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Såvidt jeg kunen se skal det i allefall ikke brukes plastsperre i baderom under mark - nettopp på grunn av kondens, men som du sier så fungerer jo en slik baderomsplate på samme viset... ?

Jeg har tenkt å fikse baderom i kjeller sjøl på sikt så dette er litt interessant for meg også må jeg si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Japp.. så da får man bare vurdere og høre med fagfolk antar jeg :vetikke:

Tror vi går for isopor og sponplater + vanlig maling. Da kommer det i alle fall ikke kondens som kan skape råte og dersom det skulle komme mugg på sponplatene pga fuktighet i lufta på vaskerommet så er det jo ikke noe mye jobb og bytte ut sponplatene av og til... er verre om det blir fukt i grunnmuren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi går for isopor og sponplater + vanlig maling. Da kommer det i alle fall ikke kondens som kan skape råte og dersom det skulle komme mugg på sponplatene pga fuktighet i lufta på vaskerommet så er det jo ikke noe mye jobb og bytte ut sponplatene av og til... er verre om det blir fukt i grunnmuren..

Høres ut som en fornuftig løsning - det blir i allefall ikke innestengt kondens på den måte - om du bruker våtromsmaling så bør ikke sponplatene får noen problemer heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...