Gå til innhold

Engangskamera

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har noe spesielt engangskamera å anbefale? Vi har prøvd dette fra Clas Ohlson, men ennå ikke fremkalt bildene så vi vet ikke hvordan resultatet blir. Vi tenkte vi skulle legge ut en del engangskameraer i bryllupet vårt, men da er det jo også greit å ha noen gode kameraer. Noen erfaringer eller tips?12

Skrevet

Vi har kjøpt våre engangskameraer på Europris. De gir helt ok bilder, og dessuten er de gangske billige i forhold til andre plasser.Tror de koster 59 kr.12

Gjest Anonymous
Skrevet

Bildene fra Clas bir fine de.........

Vi har kjøpt kameraer her til bryllupet....

Skrevet

Jeg ville bare si at pass på å kjøpe med blits, bilder blir så fort mørke når de blir tatt inne - ute også hvis det er veldig lyst ute, da blir kameraet lurt til å tru at motivet er lysere enn det det er. Oppfordre gjestene og de som skal ta bildene til å bruke blits uansett hvor bildene tas.12

Gjest svenskbrud
Skrevet

Just detta ämne har tagits upp på BröllopsTorget också.

Där får man tipset att be toastmastern att uppmana gästerna att engångskamerorna är för att ta kort/bilder på gästerna och festen och inte så många kort på brudparet.

Ett par som hade engångskameror på borden fick x antal kort på sig själva och nästan inga kort på festen/gästerna.

litet tips bara...

Skrevet

Vi kjøpte våre engangskameraer hos Extrafilm. De engangskameraene de selget til vanlig er i knall-farger, rød&blå, men de i den pakken med 10 er pene i sølv og mørkegrå. De har alle både blitz og ISO 400-film, som jo er en forholdsvis lysfølsom film. Dette gjør at de egner seg til innebilder (ikke velg kameraer med ISO 100 eller 200). Clas Ohlsons engangskameraer er såvidt jeg kan se billigst - 49/stk, mens de vi kjøpte (sølvgrå) kostet 595,- for 10, og 3 pk (rød/blå) koster 66/stk. Hvis 10-pk fra Extrafilm skulle være av interesse, så må du ringe kundeservice og spørre om de har flere igjen, de ligger ikke på web-shop'en (men det gjorde de ikke da jeg kjøpte heller...). http://www.extrafilm.no

Skrevet

Jeg har tenkt å be kusinen min som er ivrig hobbyfotograf å ta masse bilder hele dagen av gjestene, festen, dansen, oppdekkingen, pynten og alt sammen. Da er vi sikker på å få bra bilder av alt! Syns dette er bedre enn å kjøpe inn engangskamra. Har også tenkt kun kan ta noen bilder under forberedelsene dagen før, og hos frisøren, på vei til kirken og også i kirken. Må ha med meg alt... icon_wink.gif12

Skrevet

Vi har begge deler vi da, både ei venninne som skal være vår faste fotograf den dagen - både i kirken og selskapslokalet etterpå, og engangskameraer på bordene, i tillegg til at vi skal til fotograf da! Det blir nok helt sikkert nok bilder den dagen! Og - om det ikke hadde vært nok, så skal svigerfar forevige en del med sitt videokamera... icon_smile.gif

Gjest Anonymous
Skrevet

Går det an å ta av pappen på kameraene fra Clas O? Tenkte at det hadde vært fint å lage ny papp på dem som er litt penere?

Skrevet

Jeg tror det lar seg gjøre å ta av pappen, evt. lage ny og penere selv. Jeg er litt usikker på om pappen har en hensikt, og derfor bør være på.

Det et hovedårsaken til at jeg er så fornøyde med våre, de har ingen papp i det hele tatt. icon_smile.gif Det har klar hardplast foran, og under plasten er det sølvfarget og mørkegrått, ser nesten ut som et lite kompaktkamera.

Skrevet

Husk bare på at engangskameraer har en tendens til å gi mørke bilder, når de tas på litt avstand.

Så det er ikke sikkert at det blir så mange av bildene som er brukbare...

Har selv planer om å gå til en fotoforrettning og spørre om de har noen spesielle engangskameraer å anbefale.

Og det går jo an å endre på utseendet på disse også.12

Skrevet

Nephilia: Det er derfor det er viktig med høyt nok ISO-tall på filmen. Det er ofte ISO-200-film som brukes, både i engangskameraer og blant mange av oss som gjerne tar med et enkelt kompaktkamera i ulike sammenhenger, og 200 er rett og slett ikke ideell for innebilder i mørke rom, da er det bedre med 400-film.

Skrevet

Vi har bedt onkelen min om å ta bilder med kameraet sitt i bryllupet både i kirken og under festen, han er skikkelig flink.

Og han ba spesifikt om å få 200 film, og ikke 400...

Det jeg mener er at det er uansett best å få det bekreftet fra en fotograf hvilket kamera som er best.12

Skrevet

Det finnes jo engangskamera med bryllupmotiver.

Men de er nok en smule dyrere og sikkert ikke noe bedre enn andre vanlige engans.

Annonse
Skrevet

Nephilia:

Bare så det er sagt, jeg mener ikke å krangle her... Men jeg TROR det er forskjell på hvilken film som bør brukes i speilrefleks-kamera og hva som er best egnet i engangskameraer (og små kompaktkameraer). Slik jeg har forstått det er blitzen kraftigere i større kameraer, og dermed trenger man ikke så lysfølsom film. Det er selvsagt en mulighet for at jeg tar feil her... icon_smile.gif

Skrevet

Niso; helt enig med deg!! Litt korttenkt i dag...

Klart det er forskjell på engangskameraer og speilrefleks!!

Det var ikke meningen å krangle. Det var bare det at jeg ikke hadde tankene helt med meg...12

Gjest Anonymous
Skrevet

En liten kommentar nrå det gjelder film, bare!

200 film blir litt "skarpere" da kornet er mindre, og den fungerer bra inne bare den som tar bildene vet hva den gjör. Du kan ikke ta bilder av motiver som er lenger vekk enn hva blitsen rekker, uansett hva slags kamera du har. Men det er jo helt rett som dere skriver, speilrefleks har som regel bedre blits enn kompaktkameraer.

Skal dere ta mye bilder inne i lokalet (og serlig kirken - der står man jo gjerne langt fra motivet) så kan det väre en fordel med 400 film!

C.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva betyr egentlig tallene 200 og 400?

Gjest Anonymous
Skrevet

ja, hva tallene betyr er ikke så lett å svare på, men de sier noe om hvor mye lys såm filmen må ha for at bildet skal bli bra

200 film trenger dobbelt så mye lys som 400, man sier gjerne at 400 er dobbelt så lysfölsom.

Håper det hjalp

C.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...