kinkeline Skrevet 19. oktober 2009 #1 Skrevet 19. oktober 2009 Her om dagen så sto jeg og så inn i en butikk som ligger ved siden av en Narvesen. Da jeg snudde meg for å gå, så kom det en velkledd norsk dame i tja.. 50-årsalderen tenker jeg, som bare gikk bort til avisstativet, tok en VG og dro. Just like that. Jeg mener.. hæ? Den koster jo penger!
Gjest Marlo Skrevet 19. oktober 2009 #2 Skrevet 19. oktober 2009 Hun hadde ikke allerede betalt for den da? Ofte man betaler först og henter avisa etterpå
Gjest No wonder woman Skrevet 19. oktober 2009 #3 Skrevet 19. oktober 2009 Selvsagt er det ikke ok å stjele, verken dyre eller billige ting. Merker meg av og til at noen blir mer forundret når noen stjeler billige ting. Da kan de si: tenk å gjøre seg til tyv for bare noen kroner. Det synes jeg er en teit ting å si.
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2009 #4 Skrevet 19. oktober 2009 Her om dagen så sto jeg og så inn i en butikk som ligger ved siden av en Narvesen. Da jeg snudde meg for å gå, så kom det en velkledd norsk dame i tja.. 50-årsalderen tenker jeg, som bare gikk bort til avisstativet, tok en VG og dro. Just like that. Jeg mener.. hæ? Den koster jo penger! Muligens har hun betalt for den på forhånd. Hvis ikke er hun rett og slett en tyv.
The Kitten Skrevet 19. oktober 2009 #5 Skrevet 19. oktober 2009 Å stjele er aldri greit, men som andre sier; hun hadde kanskje betalt for den allerede.
kinkeline Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter #6 Skrevet 20. oktober 2009 Jeg er sikker på at hun ikke hadde betalt for den, da hun kom rundt hjørnet og bare plukket den med seg.
kinkeline Skrevet 20. oktober 2009 Forfatter #7 Skrevet 20. oktober 2009 Selvsagt er det ikke ok å stjele, verken dyre eller billige ting. Merker meg av og til at noen blir mer forundret når noen stjeler billige ting. Da kan de si: tenk å gjøre seg til tyv for bare noen kroner. Det synes jeg er en teit ting å si. Hvorfor syns du det er en teit ting å si? De fleste har råd til en ting som koster 20kr, og da er det faktisk synd å gjøre seg til tyv for noen kroner. Skal man stjele så syns jeg nesten at man skal stjele noe som er verdt noe.
Gjest megvel Skrevet 20. oktober 2009 #8 Skrevet 20. oktober 2009 Jeg skjønner ikke at de gidder. Jobber forresten i butikk, og noen ganger når vi tar inn avisene på morgenen har noen vært og dradd ut aviser av bunka og stukket av med. Noen ganger har de revet i stykker flere andre også i farta.
Gjest No wonder woman Skrevet 20. oktober 2009 #9 Skrevet 20. oktober 2009 Hvorfor syns du det er en teit ting å si? De fleste har råd til en ting som koster 20kr, og da er det faktisk synd å gjøre seg til tyv for noen kroner. Skal man stjele så syns jeg nesten at man skal stjele noe som er verdt noe. Så det er bedre å stjele noe som er dyrt da? For meg høres det helt dumt ut. Enten er du en tyv eller så er du ikke en tyv.
kinkeline Skrevet 21. oktober 2009 Forfatter #10 Skrevet 21. oktober 2009 Så det er bedre å stjele noe som er dyrt da? For meg høres det helt dumt ut. Enten er du en tyv eller så er du ikke en tyv. Hvorfor stjele noe man har råd til da? Er ikke det hele poenget med stjeling egentlig? Å ta noe man ikke har råd til? Jeg er ganske sikker på at den damen hadde råd til å kjøpe den avisen og da blir det enda teitere at hun gjorde det, enn om hun stjal et digitalkamera til 15 000kr. Vet ikke jeg.. stjeling er stjeling, men jeg syns bare det blir teit å ta ubrukelige billige ting hvis man først skal stjele. Hva får man ut av å legge en stratos i lomma liksom?
Gjest No wonder woman Skrevet 21. oktober 2009 #11 Skrevet 21. oktober 2009 Hvorfor stjele noe man har råd til da? Er ikke det hele poenget med stjeling egentlig? Å ta noe man ikke har råd til? Jeg er ganske sikker på at den damen hadde råd til å kjøpe den avisen og da blir det enda teitere at hun gjorde det, enn om hun stjal et digitalkamera til 15 000kr. Vet ikke jeg.. stjeling er stjeling, men jeg syns bare det blir teit å ta ubrukelige billige ting hvis man først skal stjele. Hva får man ut av å legge en stratos i lomma liksom? Det handler ikke å ha råd til noe. Alle har råd til en avis, det handler om MORAL. Og jeg synes faktisk konsekvensene er mindre om man sjeler en avis eller om han stjeler en dyr barnesykkel. Sånn er nå mitt syn av saken, derfor blir det teit å si at hvis man skal stjeles så bør man stjele noe dyrt. Fy.
Gjest The Rowboat Skrevet 21. oktober 2009 #12 Skrevet 21. oktober 2009 Det er veldig enkelt. Folk er ikke redde for å bli tatt i å naske småting. Det blir dumt å snakke om moral, fordi dere da ikke vet hva dere snakker om. Forståelse for hva andre mennesker syns er galt (moral) er sikkert en del av aversjoner mot å stjele, men det går an å forstå at andre ikke liker stjeling, men allikevel drite i det. En måte å beskrive moral på, er som en statistisk fordeling av enkeltsaker. 99% syns det er galt å drepe småbarn. 50% syns det er galt å naske. 20% syns det er galt å laste ned mp3filer.
Kaktusen Skrevet 21. oktober 2009 #13 Skrevet 21. oktober 2009 På butikken jeg jobber på har vi tatt gamle damer i å stjele garn. Mange som stjeler småtteri som fyrstikkesker, hårvoks, godteri å sånt.. En annen gang var det en mann som hadde boblejakke med snøring rundt livet å når alarmen peip og vi ba han ta av jakket raste det masse ting ut av jakken hans. Utrolig!
Kara W Skrevet 22. oktober 2009 #14 Skrevet 22. oktober 2009 Det handler ikke å ha råd til noe. Alle har råd til en avis, det handler om MORAL. Og jeg synes faktisk konsekvensene er mindre om man sjeler en avis eller om han stjeler en dyr barnesykkel. Sånn er nå mitt syn av saken, derfor blir det teit å si at hvis man skal stjeles så bør man stjele noe dyrt. Fy. Jeg er enig at det (moralsk) er like galt å stjele noe billig som noe dyrt. Konsekvensen for den man stjeler fra er noe annet. Det mange tenker er at dersom man først skal være tyv, så bør man få noe igjen for det. Og en avis er en dårlig belønning for å bli tyv.
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2009 #15 Skrevet 22. oktober 2009 Hadde hvertfall ikke gjort meg til tyv for noe som var billig for å si det slik..
alicia2 Skrevet 22. oktober 2009 #16 Skrevet 22. oktober 2009 (endret) Det er da galt å stjele,uansett hva en tar!! Eneste forhold jeg kan forstå - og som kan være lett å se mellom fingrene av(tross alt) -at noen stjeler,er noen uten penger som stjeler f.eks et brød av ren desperasjon... Endret 22. oktober 2009 av alicia2
Gjest No wonder woman Skrevet 22. oktober 2009 #17 Skrevet 22. oktober 2009 Det er veldig enkelt. Folk er ikke redde for å bli tatt i å naske småting. Det blir dumt å snakke om moral, fordi dere da ikke vet hva dere snakker om. Forståelse for hva andre mennesker syns er galt (moral) er sikkert en del av aversjoner mot å stjele, men det går an å forstå at andre ikke liker stjeling, men allikevel drite i det. En måte å beskrive moral på, er som en statistisk fordeling av enkeltsaker. 99% syns det er galt å drepe småbarn. 50% syns det er galt å naske. 20% syns det er galt å laste ned mp3filer. Klart det er moral i bilde, men hva som er motivet for å stjele kan jo selvsagt varierer.
Gjest Robåtkalle Skrevet 22. oktober 2009 #18 Skrevet 22. oktober 2009 Klart det er moral i bilde, men hva som er motivet for å stjele kan jo selvsagt varierer. Ja, hva mener du med moral da?
Gjest Gjest_luremusa_* Skrevet 23. oktober 2009 #19 Skrevet 23. oktober 2009 Her om dagen så sto jeg og så inn i en butikk som ligger ved siden av en Narvesen. Da jeg snudde meg for å gå, så kom det en velkledd norsk dame i tja.. 50-årsalderen tenker jeg, som bare gikk bort til avisstativet, tok en VG og dro. Just like that. Jeg mener.. hæ? Den koster jo penger! OOOOHHHH naughty! Nei nei nei, hun skjønner nok ikke poenget med THOU SHAL NOT Stjeling er ikke ok. Det har jeg skjønt hele livet. Når jeg var liten ble jeg tilbudt å være med i naske klubben til de populære kidsa på skolen og jeg sa nei. Selv om jeg hadde blitt så mye kulere av det
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2009 #20 Skrevet 24. oktober 2009 Kanskje det er sånn hun sparer penger til å være så velkledd og fin? Luksusfellen, vet du, det er ikke sikkert at hun er så rik som hun ser ut som...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå