Gå til innhold

Puls (de perfeksjonistiske kvinnene)

Fremhevede innlegg

Skrevet
Og hun siste sliter jo med logisk tenkeing når hun prøver å få til det samme i hjemmet som en som er hjemmeværende 3 av 5 arbeidsager!

Men er det ikke det som gjør tidsklemma, som er for høye krav til seg selv, og som er det vi må forsøke å endre? Selv om vi ikke stresser fullt så mye som henne, er det ikke et par gram av det som gjør at noen sliter seg fullstendig ut i jaget etter det beste av alt?

Jeg skulle gjerne hatt et perfekt ryddet og støvfritt hjem i den stilen jeg liker, til enhver tid fornøyde barn med rene pene nye klær jeg bakte boller og puslet puslespill sammen med, en interessant og krevende jobb i 100% stilling, ingen reisevei, gode venner på middag 3 dager i uka og tid til å trene 3-4 ganger i uka for en sunn kropp og god helse. Men det går jo liksom ikke opp det da.... Så da må man velge. Og det vet jeg med hjernen, men så stresser jeg likevel. Det var mye lettere å se det på hun nummer tre i beskrivelsen din, at det er bare dumt og dessuten heeeelt umulig. Så for meg hjalp det.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Morten_*
Skrevet

Hun som ikke bekymret seg for at de tjente lite, og begrunnet det med at de hadde velstående foreldre på begge sider - hvordan skal hennes egene barn føle den samme tryggheten som henne? - de kommer jo ikke til å ha velstående foreldre som kan hjelpe dem når de blir voksene.

Nettop!

Skrevet
Hun som ikke bekymret seg for at de tjente lite, og begrunnet det med at de hadde velstående foreldre på begge sider - hvordan skal hennes egene barn føle den samme tryggheten som henne? - de kommer jo ikke til å ha velstående foreldre som kan hjelpe dem når de blir voksene.

Gjør de vel, for da har jo foreldrene deres arvet besteforeldrene deres.... :fnise:

Dessuten har de kanskje vokst opp med at det ikke er det å tjene mye penger som er den eneste veien til salighet.

Tror kanskje det blir verre for mange som er vokst opp med foreldre som har god råd, og er vant til en livsstil deretter. De er avhengig av godt betalte jobber selv for å holde livsstilen, alternativt å leve på foreldrene...

Skrevet

Det som jeg synes blir feil med livsstilen til tannlegefruen, er at ALT skal stilles ut og være perfekt til alle tider. Barna må ha på perfekte klær, de skal snakke pen stavangerdialekt, de kan ikke røre utstillingssjokoladen, gå i klær fra billige butikker osv. Dette gjør meg faktisk litt kvalm.

Skrevet

Den sjokoladen som sto til utstilling var ganske drøy!!

Hva om en gjest forsøker å ta en?

:ler:

Gjest Elastica
Skrevet
Det som jeg synes blir feil med livsstilen til tannlegefruen, er at ALT skal stilles ut og være perfekt til alle tider. Barna må ha på perfekte klær, de skal snakke pen stavangerdialekt, de kan ikke røre utstillingssjokoladen, gå i klær fra billige butikker osv. Dette gjør meg faktisk litt kvalm.

Stakkars mennesker, de kan da ikke noe for at de snakker Stavangerdialekt? Eller sa hun at det var viktig at de snakket pent? Det fikk jeg nemlig ikke med meg.

Men enig i at sjokolade på utstilling var skikkelig corny. Skikkelig corny. :fnise:

Skrevet

Jeg kjenner denne familien, og kan bekrefte at de begynte å snakke pent etter at de fikk barn. Før snakket de normal stavangerdialekt, men de vil at barna skal snakke penere, så derfor omleggingen.

Skrevet

hun likte å kle barna harmonisk - det må hun da få lov til? Og at barna snakker korrekt fikk jeg ikke med meg at hun var opptatt av - men det er det da bare bra at foreldre er?

det med sjokkolade på utstilling, det tror jeg ikke barn tar skade av- de er vant til at det er pynt og tenker sikkert ikke på det (på linje med folk som har plastfrukter til pynt) og gjester får helt sikkert smake ;)

Synes hun heller skal roses for at hun har vært modig nok til å ta valget med å jobbe 40%!

Skrevet
Jeg kjenner denne familien, og kan bekrefte at de begynte å snakke pent etter at de fikk barn. Før snakket de normal stavangerdialekt, men de vil at barna skal snakke penere, så derfor omleggingen.

Jeg synes det er dårlig gjort å legge ut innlegg som dette som viser til annet enn det som ble vist på programmet. Tenk så enkelt man kan sette ut rykter.

Jeg kjenner denne familien og bla bla bla...

Skrevet

Ja, det skal de i tillfelle ha ros for! Hadde de lagt om til bokmål - da kunne man kanskje reagrt? Jeg sluttet å banne da jeg fikk barn - er det galt også? Synes det bare er positivt jeg at de ønsker at barna skal snakker fint :)

Skrevet

Har ingenting imot at hun jobber 40%, det må være et valg som alle tar for seg selv. Men jeg synes det er idiotisk å legge om dialekten sin, fordi de da fremstår som "penere".

Gjest Elastica
Skrevet

Jeg kan ikke helt tenke meg at dette er det verste foreldre gjør mot barna sine heller. :)

Gjest Elastica
Skrevet
Har ingenting imot at hun jobber 40%, det må være et valg som alle tar for seg selv. Men jeg synes det er idiotisk å legge om dialekten sin, fordi de da fremstår som "penere".

Og da er vi tilbake til start: Hvor man tillegger andre en rekke motiver for valgene sine...

Hvor har du det fra at de ønsker å fremstå som "penere"? Kanskje de bare synes det høres finere ut å snakke slik de gjør?

Skrevet

Jeg kan jo ikke vite det, men sikter til gjest høyere oppe som sa at han/hun visste hvem de var. Uansett, i denne tråden blir vi nok ikke enige om noe, noen synes dette er helt greit, jeg liker det ikke:-)

Skrevet

De så ihvertfall slitne og mye eldre ut enn de faktisk var, begge disse damene.

Skrevet
Og etter å ha lest denne tråden slår det meg i alle fall at det gamle ordtaket "kvinne er kvinne verst" dessverre fortsatt er høyst aktuelt.

Jeg skulle ønske at du kunne skrive litt utdypende om dette. *pliis*

Mye av det som er skrevet her oser av hovmod og forakt. Alt i kjent

KG-stil.

Aller først: Jeg har ikke sett programmet, men svarer likevel, da dette er en veldig aktuell problemstilling som jeg tror de fleste kjenner seg litt igjen i. Slik jeg forstår programmet, ble det valgt ut litt ekstreme kvinner for å illustrere en tilstand. Det er egentlig litt synd - dette er et altfor viktig tema til at man burde gjøre narr av selve nivået den enkelte velger å legge seg på. Antakeligvis har en som har senket kravene i forhold til disse kvinnene som ble presentert i Puls, også prestasjonskrav som gjør at hverdagen preges av følelsen av å ikke strekke til.

( Summen av dette er at ingen strekker til og derfor er alle ulykkelige.. ;) )

Jeg er veldig enig i det du skriver, spesielt det jeg har uthevet.

Også synes jeg det er litt trist at det syens som en rådende oppfatning at man alltid har det hyggeligere sammen med mennesker som alltid lever med såkalte "senkede krav", slik Sissan gir uttrykk for. Litt av det samme som går igjen i andre debatter - gjør man noe skikkelig, enten det dreier seg om å lage imponerende mat eller serverer te av fine kopper, så legger man til grunn at den "perfekte" aldri er like "ekte" som det uperfekte. (Jeg bruker hermetegn her, fordi jeg understreker at jeg ikke mener at jeg definerer det perfekte her.)

Innfallvinkelen var, etter min mening, en dagaktuell avisartikkel om økt sykefravær blandt kvinner. I Puls tok de så for seg kvinner og kvinners ulike krav til seg selv. Eksemplifisert med det å la oss besøke noen som prøver å være superkvinner.

Om de er lykkelig ved sine valg skal jeg ikke si noe om.

Der Puls forsøker å sette fokus på de idealene/forestillingene norske kvinner fosøker å leve opp til og de konsekvenser det kan føre til..

Ender her opp til en debatt om hvor fælt de "perfekte" har det og hvem man vil spise middag hos. hmm

Skrevet

Disse kvinnene kan tross alt velge selv, og søke hjelp selv hvis de ser at de går for langt for sin egen del.

Jeg er mer bekymret for mann og barn som skal leve i deres nydelige utstillingslokaler, og være en utvidelser av hennes status.

Et familiehjem skal ikke være et dukkehus. Det skal være plass til barnas og mannens interesser også. Det er ikke vanskelig å tenke seg muligheten av at barna og mannen kunne ha gjort andre prioriteringer, f.eks å slakke litt på ryddighets- og støvfrihetskravene for å få større handlingsfrihet i hjemmet, kunne velge egne klær, kanskje barna hadde likt å kunne sette et preg på hjemmet, ha leker tilgjengelig, kanskje mannen ikke egentlig synes noe om at han ikke er betrodd å kunne velge en duk blant de dukene hun har godkjent den dagen hun kjøpte dem. At ikke alt må bli "sånn som mor hadde tenkt". Det er flere som tenker i et familiehjem, men i de hjemmene er det mors mening som teller. Selvsagt i beste mening fra mor, men er det stuerent å være så styrende?

Det blir feil å rope tidsklemme, hvis det er for å pleie nevrosene vi trenger mer tid. Tidsklemme etter min definisjon er det som skjer når foreldre med to jobber og flere barn har problemer med å rekke alt de skal, eller ikke har noe resttid til rekreasjon og samvær etter at alt av foreldremøter, tannlegeavtaler, fotballtreninger, foreldretreninger, barnesangkor, styremøter, kjøring av barn til og fra venner, besøk av familie osv. er unnagjort, eller forsøkt etunnagjort. Det blir fjernt for gjennomsnittsfamilien å sammenligne seg med en materiell perfeksjonist som forskjønner hus, barn og mann.

Skrevet
Disse kvinnene kan tross alt velge selv, og søke hjelp selv hvis de ser at de går for langt for sin egen del.

Jeg er mer bekymret for mann og barn som skal leve i deres nydelige utstillingslokaler, og være en utvidelser av hennes status.

Et familiehjem skal ikke være et dukkehus. Det skal være plass til barnas og mannens interesser også. Det er ikke vanskelig å tenke seg muligheten av at barna og mannen kunne ha gjort andre prioriteringer, f.eks å slakke litt på ryddighets- og støvfrihetskravene for å få større handlingsfrihet i hjemmet, kunne velge egne klær, kanskje barna hadde likt å kunne sette et preg på hjemmet, ha leker tilgjengelig, kanskje mannen ikke egentlig synes noe om at han ikke er betrodd å kunne velge en duk blant de dukene hun har godkjent den dagen hun kjøpte dem. At ikke alt må bli "sånn som mor hadde tenkt". Det er flere som tenker i et familiehjem, men i de hjemmene er det mors mening som teller. Selvsagt i beste mening fra mor, men er det stuerent å være så styrende?

Ja, for dette er jo heeelt spesielt for bare disse to spesielle damene og ikke noe som man feks ser på KG og i ulik grad kan kjenne igjen hos kvinner flest. :ironi:

Tilfeldig valgt eksempel blant mange mulige.

Skrevet
Det blir feil å rope tidsklemme, hvis det er for å pleie nevrosene vi trenger mer tid.

Veldig, veldig enig.

Skrevet

Jeg har ikke sett programmet, men har vært inne på bloggen til tannlegedamen. Og det jeg blir provosert over er at hun skriver at "vi har valgt å prioritere bort tidsklemma"

Altså - jeg unner denne damen av hele mit hjerte å ha en mann som tjener så bra at hun kun trenger å jobbe 40% og likevel ha råd til å opprettholde en livsstil og et forbruk som ligger langt over det mange familier der begge jobber 100% (eller familier med kun en forsørger) kan drømme om. Men jeg syns det er utrolig arrogant å si at man har "valgt bort tidsklemma" når man er i en så priviligert situasjon som de tydeligvis er i. Hvis mannen hennes hadde hatt en årsinntekt på 400 000 - hadde hun da like kjekt kunne "valgt bort" tidsklemma? Hvis det innbar at hun måtte handle barnas klær på H&M? I såfall kan vi snakke om å gjøre livsstilsvalg.

Og på generell basis syns jeg folk får gjøre som de vil. For noen ligger det lett å rydde/vaske. Noen syns til og med det er gøy, noen syns det er rekreasjon å tørke støv eller lage mat fra bunnen av. Jeg tror ikke nødvendigvis det er så usunt å gå rundt i huset med en støvfille om kvelden kontra ligge foran tv'n. Så lenge man trives med det man gjør. Det jeg tror er usunt er hvis man konstant går rundt og føler på at man ikke strekker til hjemme og/eller på jobb. Hvis man føler at andre fordømmer en fordi man ikke har det rent nok/ryddig nok/moderne nok/osv - det tror jeg gjør folk utbrente. Ikke det at man rydder og vasker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...